- GDDKiA otrzymała zgodę ZRID na budowę odcinka autostrady A2 między Kijowcem a węzłem Dobryń
- Planowany odcinek będzie miał dwie jezdnie z rezerwą na trzeci pas oraz miejsca obsługi podróżnych
- Po wschodniej stronie A2 dzieje się naprawdę dużo. GDDKiA podała stopień ukończenia innych odcinków
- Modernizacja zachodnich odcinków A2 obejmuje poszerzenie do dwóch lub trzech pasów w kierunku Łódź Północ – Konotopa
Autostrada A2 przebiega przez całą Polskę od granicy z Niemcami do granicy z Białorusią. Największe miasta, które łączy to Poznań, Łódź i Warszawa. Ma już ponad 500 km, ale docelowo planowane jest oddanie kierowcom 657 km. Większość jest już zbudowana, wciąż brakuje jednak kilku odcinków na wschód od Warszawy. Prace już tam trwają, a GDDKiA poinformowała o kolejnym przełomie. Co ciekawe, prace planowane są także na zachodnich odcinkach autostrady. Co już wiemy?
Przeczytaj także: Jechał pod prąd autostradą A1 przez 26 km. Minął wiceministra i "szedł do Gdańska"
Zielone światło dla budowy nowego odcinka A2. Maszyny mogą ruszyć
Wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy fragmentu autostrady A2 pomiędzy miejscowością Kijowiec a węzłem Dobryń. Odcinek ma kluczowe znaczenie dla infrastruktury województwa, umożliwiając m.in. sprawny dostęp do terminala samochodowego w Koroszczynie. Mówimy o dokładnie tym odcinku, który jest zaznaczony na jednej ze starszych map. Można mu już zmienić kolor na czerwony i czekać aż budowa się zakończy.
GDDKiA podaje dużo szczegółów nowego odcinka autostrady A2
Projekt zakłada, że nowa trasa zostanie wyposażona w dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu oraz rezerwą na trzeci pas. W ramach inwestycji zrealizowany będzie węzeł Dobryń oraz para miejsc obsługi podróżnych (MOP) Kijowiec Północ i Południe. Przewidziano także budowę chodników, ścieżek rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych, a droga zostanie odpowiednio odwodniona i oświetlona. Kontrakt obejmuje również wykonanie obiektów inżynierskich, lokalnych dróg dojazdowych oraz instalację zabezpieczeń środowiskowych.
Na realizację tego ponad 9-kilometrowego odcinka przetarg ogłoszono w grudniu ubiegłego roku. Zadaniem wykonawcy będzie nie tylko budowa drogi, ale również opracowanie niezbędnej dokumentacji technicznej oraz uzyskanie kolejnych decyzji administracyjnych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPostępy na odcinkach A2 po wschodniej stronie Warszawy
Budowa autostrady A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską wchodzi w decydującą fazę. Prace trwają na trzech z czterech odcinków, natomiast fragment Swory – Biała Podlaska uzyskał już pozwolenie na użytkowanie. Kierowcy zostaną wpuszczeni na ten odcinek po ukończeniu wcześniejszych etapów, które są w realizacji.
Zaawansowanie prac zależy od dat uzyskania decyzji ZRID. Na przykład:
- Siedlce Południe – Malinowiec: 75 proc.
- Malinowiec – Łukowisko: 63 proc.
- Łukowisko – Swory: 67 proc.
W sumie na wschód od Warszawy w tym roku planowane jest oddanie do ruchu 67 km autostrady A2. Trwają również przetargi dotyczące przedłużenia trasy od Białej Podlaskiej do Dobrynia, w tym odcinka Kijowiec – Dobryń oraz fragmentu Biała Podlaska – Kijowiec.
Rozbudowa A2 w kierunku zachodnim. To nas jeszcze czeka
Autostrada A2 na zachód od Warszawy także przechodzi modernizację. Obecnie trwa przygotowanie do poszerzenia trasy o dodatkowy pas ruchu na odcinku Łódź Północ – Konotopa. Na teren województwa mazowieckiego wydano już decyzję ZRID, a dokumenty dla województwa łódzkiego mają być gotowe w najbliższych dniach.
Planowany przetarg na realizację rozbudowy ma zostać ogłoszony w połowie 2025 r. Dzięki dodatkowym pasom autostrada będzie bardziej przepustowa: trzy pasy w obu kierunkach powstaną na odcinku Łódź Północ – Pruszków, a cztery między węzłem Pruszków a węzłem Konotopa.