- GDDKiA otrzymała zgodę ZRID na budowę odcinka autostrady A2 między Kijowcem a węzłem Dobryń
- Planowany odcinek będzie miał dwie jezdnie z rezerwą na trzeci pas oraz miejsca obsługi podróżnych
- Po wschodniej stronie A2 dzieje się naprawdę dużo. GDDKiA podała stopień ukończenia innych odcinków
- Modernizacja zachodnich odcinków A2 obejmuje poszerzenie do dwóch lub trzech pasów w kierunku Łódź Północ – Konotopa
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Autostrada A2 przebiega przez całą Polskę od granicy z Niemcami do granicy z Białorusią. Największe miasta, które łączy to Poznań, Łódź i Warszawa. Ma już ponad 500 km, ale docelowo planowane jest oddanie kierowcom 657 km. Większość jest już zbudowana, wciąż brakuje jednak kilku odcinków na wschód od Warszawy. Prace już tam trwają, a GDDKiA poinformowała o kolejnym przełomie. Co ciekawe, prace planowane są także na zachodnich odcinkach autostrady. Co już wiemy?
Przeczytaj także: Jechał pod prąd autostradą A1 przez 26 km. Minął wiceministra i "szedł do Gdańska"
Zielone światło dla budowy nowego odcinka A2. Maszyny mogą ruszyć
Wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy fragmentu autostrady A2 pomiędzy miejscowością Kijowiec a węzłem Dobryń. Odcinek ma kluczowe znaczenie dla infrastruktury województwa, umożliwiając m.in. sprawny dostęp do terminala samochodowego w Koroszczynie. Mówimy o dokładnie tym odcinku, który jest zaznaczony na jednej ze starszych map. Można mu już zmienić kolor na czerwony i czekać aż budowa się zakończy.
GDDKiA podaje dużo szczegółów nowego odcinka autostrady A2
Projekt zakłada, że nowa trasa zostanie wyposażona w dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu oraz rezerwą na trzeci pas. W ramach inwestycji zrealizowany będzie węzeł Dobryń oraz para miejsc obsługi podróżnych (MOP) Kijowiec Północ i Południe. Przewidziano także budowę chodników, ścieżek rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych, a droga zostanie odpowiednio odwodniona i oświetlona. Kontrakt obejmuje również wykonanie obiektów inżynierskich, lokalnych dróg dojazdowych oraz instalację zabezpieczeń środowiskowych.
Na realizację tego ponad 9-kilometrowego odcinka przetarg ogłoszono w grudniu ubiegłego roku. Zadaniem wykonawcy będzie nie tylko budowa drogi, ale również opracowanie niezbędnej dokumentacji technicznej oraz uzyskanie kolejnych decyzji administracyjnych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Postępy na odcinkach A2 po wschodniej stronie Warszawy
Budowa autostrady A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską wchodzi w decydującą fazę. Prace trwają na trzech z czterech odcinków, natomiast fragment Swory – Biała Podlaska uzyskał już pozwolenie na użytkowanie. Kierowcy zostaną wpuszczeni na ten odcinek po ukończeniu wcześniejszych etapów, które są w realizacji.
Zaawansowanie prac zależy od dat uzyskania decyzji ZRID. Na przykład:
- Siedlce Południe – Malinowiec: 75 proc.
- Malinowiec – Łukowisko: 63 proc.
- Łukowisko – Swory: 67 proc.
W sumie na wschód od Warszawy w tym roku planowane jest oddanie do ruchu 67 km autostrady A2. Trwają również przetargi dotyczące przedłużenia trasy od Białej Podlaskiej do Dobrynia, w tym odcinka Kijowiec – Dobryń oraz fragmentu Biała Podlaska – Kijowiec.
Rozbudowa A2 w kierunku zachodnim. To nas jeszcze czeka
Autostrada A2 na zachód od Warszawy także przechodzi modernizację. Obecnie trwa przygotowanie do poszerzenia trasy o dodatkowy pas ruchu na odcinku Łódź Północ – Konotopa. Na teren województwa mazowieckiego wydano już decyzję ZRID, a dokumenty dla województwa łódzkiego mają być gotowe w najbliższych dniach.
Planowany przetarg na realizację rozbudowy ma zostać ogłoszony w połowie 2025 r. Dzięki dodatkowym pasom autostrada będzie bardziej przepustowa: trzy pasy w obu kierunkach powstaną na odcinku Łódź Północ – Pruszków, a cztery między węzłem Pruszków a węzłem Konotopa.