- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) modernizuje drogę krajową DK91
- Obecnie trwają prace na trzech odcinkach, dwa drogowcy oddali już do użytku
- Realizację kolejnyh GDDKiA planuje na lata 2025-2028
GDDKiA w woj. śląskim zarządza aktualnie dwoma odcinkami DK91, czyli gierkówki. Pierwszy z nich — północny odcinek o długości 21,8 km zaczyna się na granicy województw łódzkiego i śląskiego, a kończy na północnej granicy Częstochowy. Południowy ciąg dawnej gierkówki, o długości 40,8 km, biegnie od południowej granicy Częstochowy aż do węzła Podwarpie na S1. To właśnie tę trasę GDDKiA przebudowuje.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Budowa S10 ruszyła z kopyta. Będą utrudnienia na kluczowym węźle. "Pierwsza zostanie wyłączona łącznica"
GDDKiA do 2028 r. chce zmodernizować całą południową część DK91 na Śląsku. Przebudowano już 10 km tej trasy. Pierwszy, 5-kilometrowy odcinek Nowa Wieś — Zawada GDDKiA udostępniła kierowcom w listopadzie 2023 r. Kolejnym — pomiędzy Markowicami a Brudzowicami — kierowcy mogą jeździć od lipca 2024 r. Na kolejnych trzech odcinkach (Częstochowa — Nowa Wieś, Siedlec Duży — Koziegłowy, Zawada — Siedlec Duży), o łącznej długości blisko 14,5 km, prowadzone są prace.
Tak zmienia się gierkówka w woj. śląskim
W użytkowaniu są dwa odcinki. Pierwszy z nich to fragment Nowa Wieś — Zawada. W 2023 r. zakończyła się tam etap realizacji. Budowa kosztowała 75 mln zł. Od 10 listopada 2023 r. kierowcy korzystają już z 5-kilometrowego odcinka przebudowanej drogi na zasadach docelowej organizacji ruchu. Drugi z oddanych do użytku kierowcom odcinków — Markowice — Brudzowice został udostępniony kierowcom 26 lipca 2024 r. 5-kilometrowy odcinek kosztował ok. 80 mln zł.
W trakcie przebudowy są trzy odcinki dawnej gierkówki. Na odcinku Zawada — Siedlec Duży trwają prace. Umowę o wartości ponad 120 mln zł na przebudowę tego 5,5-kilometrowego odcinka podpisano w 2024 r. Po udostępnieniu ruchu na jezdni w kierunku Częstochowy, wykonawca otworzył front robót na jezdni w kierunku Katowic.
Inwestycję między miejscowościami Siedlec Duży a Koziegłowy od 25 lipca 2023 r. realizuje firma PORR. Koszt przebudowy tego 4,4-kilometrowego odcinka wyniesie 84 mln zł. Od 8 stycznia br. ruch dwukierunkowy odbywa się po jezdni w kierunku Częstochowy. Zaawansowanie całości prac wynosi ok. 60 proc. Przewidywany termin zakończenia robót to IV kwartał 2025 r. Jak informuje GDDKiA, przebudowano całą konstrukcję jezdni w kierunku Częstochowy wraz z warstwą wiążącą. Pozostaje do wykonania warstwa ścieralna, docelowa organizacja ruchu i roboty wykończeniowe. Obecnie prace prowadzone są na jezdni w kierunku Katowic. Wykonywana jest nowa konstrukcja drogi, ekrany akustyczne oraz kanalizacja deszczowa. Inwestycje ta obejmuje także budowę oświetlenia drogowego, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach oraz kanału technologicznego, przebudowę sieci teletechnicznej, a także sieci wodociągowej i gazowej.
Natomiast na odcinku Częstochowa — Nowa Wieś przebudowywany jest 4,4-kilometrowy odcinek dawnej "gierkówki". Umowę o wartości ponad 95 mln zł podpisano 25 lipca 2023 r. Aktualne zaawansowanie prac wynosi 60 proc. Od przełożenia ruchu na przebudowaną jezdnię w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego, która nastąpiła 21 stycznia 2025 r., wykonawca prowadzi rozbiórkę istniejącej konstrukcji drogi oraz roboty ziemne na jezdni w kierunku Katowic.Do zakończenia kontraktu powinno dojść w I kwartale 2026 r.
GDDKiA zakończyło także projektowanie odcinka Koziegłowy — Markowice, natomiast w stadium projektowania znajdują się odcinki Brudzowice — Siewierz i Siewierz — Podwarpie. Realizację tych trzech zadań GDDKiA planuje na lata 2025-2028.
- Przeczytaj także: Będzie nowa droga ekspresowa przy wschodniej granicy. Jest zgoda najważniejszych osób