Logo
WiadomościAktualnościTrwa przebudowa gierkówki w woj. śląskim. Trasa zmieni się nie do poznania

Trwa przebudowa gierkówki w woj. śląskim. Trasa zmieni się nie do poznania

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje przebudować drogę krajową DK91, czyli dobrze wszystkim znaną gierkówkę w woj. śląskim do 2028 r. Trwa tam gigantyczna inwestycja. Dwa spośród ośmiu zaplanowanych odcinków na trasie między Częstochową i węzłem Podwarpie są już zrealizowane. Kolejne trzy są aktualnie przebudowywane.

DK91 - przebudowa dawnej gierkówki
Zobacz galerię (5)
GDDKiA
DK91 - przebudowa dawnej gierkówki

GDDKiA w woj. śląskim zarządza aktualnie dwoma odcinkami DK91, czyli gierkówki. Pierwszy z nich — północny odcinek o długości 21,8 km zaczyna się na granicy województw łódzkiego i śląskiego, a kończy na północnej granicy Częstochowy. Południowy ciąg dawnej gierkówki, o długości 40,8 km, biegnie od południowej granicy Częstochowy aż do węzła Podwarpie na S1. To właśnie tę trasę GDDKiA przebudowuje.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie odcinki 'gierkówki' zostały już przebudowane?
Kiedy planowane jest zakończenie modernizacji DK91?
Ile kilometrów 'gierkówki' jest aktualnie w przebudowie?
Jakie koszty związane są z przebudową odcinka Zawada — Siedlec Duży?

GDDKiA do 2028 r. chce zmodernizować całą południową część DK91 na Śląsku. Przebudowano już 10 km tej trasy. Pierwszy, 5-kilometrowy odcinek Nowa Wieś — Zawada GDDKiA udostępniła kierowcom w listopadzie 2023 r. Kolejnym — pomiędzy Markowicami a Brudzowicami — kierowcy mogą jeździć od lipca 2024 r. Na kolejnych trzech odcinkach (Częstochowa — Nowa Wieś, Siedlec Duży — Koziegłowy, Zawada — Siedlec Duży), o łącznej długości blisko 14,5 km, prowadzone są prace.

Tak zmienia się gierkówka w woj. śląskim

W użytkowaniu są dwa odcinki. Pierwszy z nich to fragment Nowa Wieś — Zawada. W 2023 r. zakończyła się tam etap realizacji. Budowa kosztowała 75 mln zł. Od 10 listopada 2023 r. kierowcy korzystają już z 5-kilometrowego odcinka przebudowanej drogi na zasadach docelowej organizacji ruchu. Drugi z oddanych do użytku kierowcom odcinków — Markowice — Brudzowice został udostępniony kierowcom 26 lipca 2024 r. 5-kilometrowy odcinek kosztował ok. 80 mln zł.

Mapa przedstawiająca stan przygotowań i realizacji przebudowy DK91 Częstochowa - Podwarpie
Mapa przedstawiająca stan przygotowań i realizacji przebudowy DK91 Częstochowa - PodwarpieGDDKiA

W trakcie przebudowy są trzy odcinki dawnej gierkówki. Na odcinku Zawada — Siedlec Duży trwają prace. Umowę o wartości ponad 120 mln zł na przebudowę tego 5,5-kilometrowego odcinka podpisano w 2024 r. Po udostępnieniu ruchu na jezdni w kierunku Częstochowy, wykonawca otworzył front robót na jezdni w kierunku Katowic.

Inwestycję między miejscowościami Siedlec Duży a Koziegłowy od 25 lipca 2023 r. realizuje firma PORR. Koszt przebudowy tego 4,4-kilometrowego odcinka wyniesie 84 mln zł. Od 8 stycznia br. ruch dwukierunkowy odbywa się po jezdni w kierunku Częstochowy. Zaawansowanie całości prac wynosi ok. 60 proc. Przewidywany termin zakończenia robót to IV kwartał 2025 r. Jak informuje GDDKiA, przebudowano całą konstrukcję jezdni w kierunku Częstochowy wraz z warstwą wiążącą. Pozostaje do wykonania warstwa ścieralna, docelowa organizacja ruchu i roboty wykończeniowe. Obecnie prace prowadzone są na jezdni w kierunku Katowic. Wykonywana jest nowa konstrukcja drogi, ekrany akustyczne oraz kanalizacja deszczowa. Inwestycje ta obejmuje także budowę oświetlenia drogowego, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach oraz kanału technologicznego, przebudowę sieci teletechnicznej, a także sieci wodociągowej i gazowej.

Natomiast na odcinku Częstochowa — Nowa Wieś przebudowywany jest 4,4-kilometrowy odcinek dawnej "gierkówki". Umowę o wartości ponad 95 mln zł podpisano 25 lipca 2023 r. Aktualne zaawansowanie prac wynosi 60 proc. Od przełożenia ruchu na przebudowaną jezdnię w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego, która nastąpiła 21 stycznia 2025 r., wykonawca prowadzi rozbiórkę istniejącej konstrukcji drogi oraz roboty ziemne na jezdni w kierunku Katowic.Do zakończenia kontraktu powinno dojść w I kwartale 2026 r.

GDDKiA zakończyło także projektowanie odcinka Koziegłowy — Markowice, natomiast w stadium projektowania znajdują się odcinki Brudzowice — Siewierz i Siewierz — Podwarpie. Realizację tych trzech zadań GDDKiA planuje na lata 2025-2028.

2475
21
6
5
2
2
1
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium