Auto Świat Wiadomości Aktualności Trwa przebudowa gierkówki w woj. śląskim. Trasa zmieni się nie do poznania

Trwa przebudowa gierkówki w woj. śląskim. Trasa zmieni się nie do poznania

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje przebudować drogę krajową DK91, czyli dobrze wszystkim znaną gierkówkę w woj. śląskim do 2028 r. Trwa tam gigantyczna inwestycja. Dwa spośród ośmiu zaplanowanych odcinków na trasie między Częstochową i węzłem Podwarpie są już zrealizowane. Kolejne trzy są aktualnie przebudowywane.

DK91 - przebudowa dawnej gierkówki
Zobacz galerię (5)
GDDKiA
DK91 - przebudowa dawnej gierkówki
  • Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) modernizuje drogę krajową DK91
  • Obecnie trwają prace na trzech odcinkach, dwa drogowcy oddali już do użytku
  • Realizację kolejnyh GDDKiA planuje na lata 2025-2028

GDDKiA w woj. śląskim zarządza aktualnie dwoma odcinkami DK91, czyli gierkówki. Pierwszy z nich — północny odcinek o długości 21,8 km zaczyna się na granicy województw łódzkiego i śląskiego, a kończy na północnej granicy Częstochowy. Południowy ciąg dawnej gierkówki, o długości 40,8 km, biegnie od południowej granicy Częstochowy aż do węzła Podwarpie na S1. To właśnie tę trasę GDDKiA przebudowuje.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

GDDKiA do 2028 r. chce zmodernizować całą południową część DK91 na Śląsku. Przebudowano już 10 km tej trasy. Pierwszy, 5-kilometrowy odcinek Nowa Wieś — Zawada GDDKiA udostępniła kierowcom w listopadzie 2023 r. Kolejnym — pomiędzy Markowicami a Brudzowicami — kierowcy mogą jeździć od lipca 2024 r. Na kolejnych trzech odcinkach (Częstochowa — Nowa Wieś, Siedlec Duży — Koziegłowy, Zawada — Siedlec Duży), o łącznej długości blisko 14,5 km, prowadzone są prace.

Tak zmienia się gierkówka w woj. śląskim

W użytkowaniu są dwa odcinki. Pierwszy z nich to fragment Nowa Wieś — Zawada. W 2023 r. zakończyła się tam etap realizacji. Budowa kosztowała 75 mln zł. Od 10 listopada 2023 r. kierowcy korzystają już z 5-kilometrowego odcinka przebudowanej drogi na zasadach docelowej organizacji ruchu. Drugi z oddanych do użytku kierowcom odcinków — Markowice — Brudzowice został udostępniony kierowcom 26 lipca 2024 r. 5-kilometrowy odcinek kosztował ok. 80 mln zł.

Mapa przedstawiająca stan przygotowań i realizacji przebudowy DK91 Częstochowa - Podwarpie
Mapa przedstawiająca stan przygotowań i realizacji przebudowy DK91 Częstochowa - PodwarpieGDDKiA

W trakcie przebudowy są trzy odcinki dawnej gierkówki. Na odcinku Zawada — Siedlec Duży trwają prace. Umowę o wartości ponad 120 mln zł na przebudowę tego 5,5-kilometrowego odcinka podpisano w 2024 r. Po udostępnieniu ruchu na jezdni w kierunku Częstochowy, wykonawca otworzył front robót na jezdni w kierunku Katowic.

Inwestycję między miejscowościami Siedlec Duży a Koziegłowy od 25 lipca 2023 r. realizuje firma PORR. Koszt przebudowy tego 4,4-kilometrowego odcinka wyniesie 84 mln zł. Od 8 stycznia br. ruch dwukierunkowy odbywa się po jezdni w kierunku Częstochowy. Zaawansowanie całości prac wynosi ok. 60 proc. Przewidywany termin zakończenia robót to IV kwartał 2025 r. Jak informuje GDDKiA, przebudowano całą konstrukcję jezdni w kierunku Częstochowy wraz z warstwą wiążącą. Pozostaje do wykonania warstwa ścieralna, docelowa organizacja ruchu i roboty wykończeniowe. Obecnie prace prowadzone są na jezdni w kierunku Katowic. Wykonywana jest nowa konstrukcja drogi, ekrany akustyczne oraz kanalizacja deszczowa. Inwestycje ta obejmuje także budowę oświetlenia drogowego, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach oraz kanału technologicznego, przebudowę sieci teletechnicznej, a także sieci wodociągowej i gazowej.

Natomiast na odcinku Częstochowa — Nowa Wieś przebudowywany jest 4,4-kilometrowy odcinek dawnej "gierkówki". Umowę o wartości ponad 95 mln zł podpisano 25 lipca 2023 r. Aktualne zaawansowanie prac wynosi 60 proc. Od przełożenia ruchu na przebudowaną jezdnię w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego, która nastąpiła 21 stycznia 2025 r., wykonawca prowadzi rozbiórkę istniejącej konstrukcji drogi oraz roboty ziemne na jezdni w kierunku Katowic.Do zakończenia kontraktu powinno dojść w I kwartale 2026 r.

GDDKiA zakończyło także projektowanie odcinka Koziegłowy — Markowice, natomiast w stadium projektowania znajdują się odcinki Brudzowice — Siewierz i Siewierz — Podwarpie. Realizację tych trzech zadań GDDKiA planuje na lata 2025-2028.