- 11 oferentów wzięło udział w przetargu na projekt i budowę drogi krajowej od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6
- Nowa droga o długości ok. 15 km połączy drogę ekspresową S6 z elektrownią jądrową "Lubiatowo-Kopalino" w gminie Choczewo
- Budowa, z wyłączeniem okresów zimowych, powinna zakończyć się w drugim kwartale 2029 r.
W połowie kwietnia br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę odcinka od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213, który jest jednym z dwóch fragmentów trasy prowadzącej do elektrowni jądrowej "Lubiatowo-Kopalino" w gminie Choczewo. Cały czas nie wiadomo było, kto zrealizuje inwestycję związaną z budową drugiego fragmentu. Teraz i ta kwestia została wyjaśniona.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWiadomo, kto zrealizuje inwestycję, ale trzeba poczekać na umowę
W przetargu na realizację około 15-kilometrowego odcinka od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyca na drodze ekspresowej S6, czyli drugiego fragmentu trasy prowadzącej do elektrowni jądrowej, wystartowało 11 oferentów. Zwycięzcą zostało konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, która całość prac wyceniła na kwotę niemal 200 mln zł. Finalnie powstanie droga o przekroju 1×2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego), która zostanie poprowadzona po nowym śladzie i która połączy drogę ekspresową S6 z elektrownią.
Umowa na realizację inwestycji ma zostać podpisana w drugim kwartale br. Dzięki temu budowa będzie mogła zakończyć się w drugim kwartale 2029 r. Zgodnie z planem prace projektowe i budowlane, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, mają zostać zakończone w terminie nie dłuższym niż 35 miesięcy od dnia zawarcia umowy. W przypadku robót w terenie z czasu realizacji wyłączone są okresy zimowe (od 16 grudnia do 15 marca).
Droga do elektrowni jądrowej ułatwi też dojazd na Bałtyk
GDDKiA przypomina, że budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej jest ważną inwestycją nie tylko ze względów strategicznych, lecz także z punktu widzenia mieszkańców przyległych do niej terenów. Dzięki nowej trasie zwiększy się przepustowość układu komunikacyjnego w regionie, bo odciążona zostanie sieć dróg lokalnych. Ponadto skróci się czas przejazdu pomiędzy Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo.
Nowa droga poprawi również bezpieczeństwo. Trasa będzie miała kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym jako alternatywny szlak komunikacyjny podczas dojazdu nad Bałtyk. Ponadto oba nowe odcinki zmniejszą negatywne oddziaływanie transportu na otoczenia, m.in. dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.
- Przeczytaj także: Pięć najnowszych odcinkowych pomiarów prędkości [LISTA]