- Obwodnica Zabierzowa to jedna z kluczowych inwestycji drogowych w Małopolsce
- Trasa o długości ponad 10 km odciąży ruch w podkrakowskich miejscowościach, łącząc węzeł Modlniczka z drogą DK79 w Rudawie
- Budowa tunelu w technologii podstropowej na początkowym odcinku obwodnicy umożliwia realizację trasy w gęsto zabudowanym terenie
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Budowa obwodnicy Zabierzowa to jedna z kluczowych inwestycji drogowych w Małopolsce. Nowa trasa nie tylko poprawi komfort podróżowania, ale także odciąży lokalne miejscowości od uciążliwego ruchu tranzytowego. Obwodnica Zabierzowa realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r (z perspektywą do 2033 r.), a koszt budowy pochłonie 680 mln zł.
Poznaj kontekst z AI
Którędy będzie prowadziła obwodnica Zabierzowa koło Krakowa?
Obwodnica Zabierzowa, będzie miała ponad 10 km długości. Trasa, będąca nowym odcinkiem drogi krajowej nr 79, została zaplanowana w większości nowym przebiegiem, omijając m.in. Zabierzów i Kochanów. Droga poprowadzi od węzła Modlniczka i w Rudawie połączy się z DK79, zapewniając kierowcom szybszy i bardziej komfortowy przejazd.
Pierwsze 3,5 kilometra obwodnicy będzie mieć dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu, a dalej przejdzie w jednojezdniowy układ z jednym pasem w każdym kierunku. Na trasie znajdą się dwa ronda – jedno w Bolechowicach, drugie w Rudawie – które zapewnią płynne włączenie się do ruchu. W zachodniej części obwodnicy zaplanowano wiadukt nad linią kolejową Kraków–Katowice, z rezerwą na dwa dodatkowe tory w przyszłości.
- Przeczytaj także: To już dziś. Wielkie otwarcie drogi na północy Polski. "Ostatni" odcinek ekspresówki
Jak przebiega budowa wykonywana w technologii podstropowej?
Ponieważ początkowy odcinek obwodnicy zlokalizowany jest na obszarze o gęstej zabudowie, co uniemożliwiło poprowadzenie trasy nowym śladem, podjęto decyzję o budowie tunelu. Ten co prawda będzie miał tylko ponad 300 m długości, ale powstaje w technologii podstropowej, znanej z realizacji większych obiektów na trasie S52 Północnej Obwodnicy Krakowa.
Proces rozpoczyna się od wykonania ścian szczelinowych, które w przypadku tego tunelu mają średnią wysokość 16 metrów i grubość od 60 do 80 centymetrów. Następnie betonowany jest strop o grubości 60 centymetrów. Po zakończeniu prac nad stropem, które trwały od lipca, przyszedł czas na kolejny etap – wybieranie ziemi spod gotowego stropu. To właśnie od tego etapu pochodzi nazwa technologii. Po usunięciu gruntu wykonawca przystąpi do betonowania dna tunelu. Docelowo obiekt będzie miał 24 m szerokości i 6 m wysokości.
Dodatkowo, wzdłuż zjazdów do tunelu powstaną konstrukcje oporowe o łącznej długości ponad 700 metrów. Najniższy punkt tunelu znajdzie się na wysokości 219 m n.p.m., czyli 8 m poniżej poziomu terenu. Ze względów bezpieczeństwa w tunelu obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 60 km na godz.
Obwodnica Zabierzowa – dlaczego budowa trasy jest tak trudna?
Oprócz tunelu na nowej trasie powstaną cztery mosty, siedem wiaduktów oraz kładka dla pieszych w Modlniczce. Inwestycja obejmuje również budowę przejść dla zwierząt, ekranów akustycznych, zbiorników retencyjnych oraz kompleksowej infrastruktury odwodnieniowej. Przebudowana zostanie też infrastruktura energetyczna, telekomunikacyjna, wodno-kanalizacyjna i gazowa.
Choć obwodnica przebiega przez pozornie łatwy teren doliny Rudawy, wysoki poziom wód gruntowych i podmokłe obszary stanowią spore wyzwanie. Aby przygotować grunt pod przyszłą drogę, wykonawcy stosują m.in. nasypy przeciążeniowe. To tymczasowe konstrukcje, które pomagają zagęścić podłoże i odprowadzić wodę. Proces ten trwa od 3 do 7 miesięcy.