Jak w raporcie SCPR za 2024 r. informuje GDDKiA, w 2024 r. zanotowano ponad 2-procentowy wzrost liczby pojazdów na krajowych trasach w porównaniu z rokiem 2023. Z najnowszych analiz wynika również, że najbardziej zauważalne zmiany dotyczą dróg szybkiego ruchu i pozostałych odcinków krajowych. Wyniki trwającego obecnie Generalnego Pomiaru Ruchu 2025 r. mają zostać opublikowane w przyszłym roku.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Na zachodzie Polski powstanie kluczowa obwodnica. Skróci czas przejazdu czterokrotnie
Pierwsze podsumowania wskazują, że ruch na polskich trasach krajowych w 2024 r. wzrósł o ponad 2 proc. w stosunku do poprzedniego okresu. Równolegle zakończyła się weryfikacja danych zebranych w ramach SCPR dotyczących 2024 r., które będą bazą do dalszych porównań.
Liczba aut się zwiększa
Porównanie z 2023 r. wykazało, że liczba pojazdów na odcinkach międzynarodowych ulokowanych w Polsce zwiększyła się o 2,1 proc. Szczegółowe wskaźniki zmian w 2024 r. prezentują się następująco: na autostradach i drogach ekspresowych zanotowano 2,69-procentowy przyrost, na innych drogach krajowych 2,08 proc., a suma dla wszystkich tras krajowych wyniosła 2,29 proc.
GDDKiA podkreśla w swoich analizach, że porównanie średniego dobowego natężenia ruchu w kolejnych miesiącach pozwala określić roczne wahania. Zwrócono uwagę na duże różnice w sezonie letnim, dlatego wyszczególniane są trasy o znaczeniu stricte gospodarczym, a także odcinki obsługujące głównie turystykę.
W przypadku dróg gospodarczych miesięczny rozkład ruchu w 2024 r. okazał się zbliżony do wyników z lat 2019 i 2022. Jedynym wyjątkiem były lipiec i sierpień, kiedy przyrost wyniósł jedynie około 9 proc., czyli mniej niż w analogicznych miesiącach wcześniejszych lat.
Większy ruch turystyczny
Na trasach turystyczno-rekreacyjnych natężenie w miesiącach 2024 r. również przypominało rezultaty z 2019 i 2022 r. Lipiec oraz sierpień przyniosły tam wzrost rzędu 32-36 proc., co było niższe niż w poprzednich sezonach. Ponadto ruch wakacyjny pozostał nieco wyższy w sierpniu.
Z danych dotyczących dróg gospodarczych wynika również, że rozkład ruchu na poszczególne dni tygodnia w 2024 r. nie odbiegał znacząco od obserwacji z poprzednich lat. Najwięcej pojazdów notowano w piątki (o 13 proc. powyżej średniej), natomiast soboty i niedziele cechowały się wyraźnie mniejszym ruchem, sięgającym nawet 17 proc. poniżej wartości średniej.