Auto Świat Wiadomości Aktualności Budowa obwodnicy Stargardu ruszy na wiosnę. Będzie gotowa w 2027 r.

Budowa obwodnicy Stargardu ruszy na wiosnę. Będzie gotowa w 2027 r.

Coraz bliżej do powstania obwodnicy Stargardu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła już do Wojewody Zachodniopomorskiego o wydanie decyzji na realizację tej inwestycji. Rozpoczęcie robót planowane jest na wiosnę. Nową obwodnicą kierowcy będą mogli pojechać w 2027 r.

Wizualizacja przebiegu obwodnicy Stargardu od strony północnej
GDDKiA
Wizualizacja przebiegu obwodnicy Stargardu od strony północnej
  • Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o decyzję ZRID dla obwodnicy Stargardu
  • Nowa trasa o wartości 76 mln zł z mostem i wiaduktami usprawni ruch, skracając czas przejazdu nawet czterokrotnie
  • Budowa obwodnicy o długości 4,5 km w ciągu DK20 rozpocznie się wiosną 2024 r.

Formalne starania o realizację obwodnicy Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20 znacząco przyspieszyły. Nową trasą będzie można jeździć już za dwa lata.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Obwodnica Stargardu w ramach Programu budowy 100 obwodnic

Dokumentacja przesłana do wojewody to kluczowy etap, który pozwoli na wydanie formalnej zgody niezbędnej do rozpoczęcia budowy. Inwestycja obejmie odcinek o długości 4,5 km i realizowana jest w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Kolejne procedury administracyjne powinny zakończyć się do wiosny przyszłego roku, co umożliwi sprawne rozpoczęcie budowy.

Obwodnica Stargardu. Realizacja w formule "Projektuj i buduj"

Podstawą przedsięwzięcia jest zawarta 31 lipca 2024 r. umowa z firmą Strabag, która wyceniona została na 76 mln zł. Kontrakt obejmował dziesięć miesięcy na opracowanie dokumentacji i doprowadził do złożenia wniosku o decyzję ZRID w wyznaczonym terminie. Jeszcze przed fizycznym rozpoczęciem budowy służby wojewody przeprowadzą wyceny wymaganych nieruchomości. Gdy tylko ruszą prace, potrwają piętnaście miesięcy, wyłączając okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.

Mapa regionu z zaznaczeniem obwodnicy Stargardu
Mapa regionu z zaznaczeniem obwodnicy StargarduGDDKiA

Obwodnica Stargardu ma odciążyć ruch w mieście

Kierowcy od kilkunastu lat mogą omijać Stargard, korzystając z pobliskiej trasy ekspresowej S10. Mimo to droga krajowa nr 20 biegnie nadal przez centrum miasta — od węzła Stargard Wschód na S10 przez miejscowości Święte i Strachocin. W samym Stargardzie na tej trasie jest wiele przejść dla pieszych i skrzyżowań.

Dodatkowo docelowa trasa skróci przejazd. Obecny fragment (DK20 od węzła Stargard Wschód przez miasto) liczy 7,4 km. Projekt nowej trasy pozwoli skrócić dystans o 2,9 km i przewiduje nawet czterokrotnie krótszy czas przejazdu.

Obwodnica Stargardu. Tak będzie przebiegać nowa trasa

Nowy odcinek pobiegnie od węzła Stargard Wschód, łączącego DK20 z trasą ekspresową S10, by następnie przekroczyć dolinę rzeki Krąpiel za pośrednictwem mostu przystosowanego do ruchu zwierząt. Dalej przejdzie nad drogą powiatową Strachocin – Sułkowo, gdzie przewidziano budowę wiaduktu.

Plan orientacyjny obwodnica Stargardu DK20
Plan orientacyjny obwodnica Stargardu DK20GDDKiA

Kolejny obiekt pozwoli pokonać linię kolejową nr 202 Stargard — Gdańsk, a końcowy fragment obwodnicy ponownie połączy się z istniejącym przebiegiem DK20, w okolicach granicy administracyjnej Stargardu.

Nie tylko obwodnica Stargardu. Na Pomorzu Zachodnim powstanie ich więcej

Na Pomorzu Zachodnim trwają również inne inwestycje z rządowego programu 100 obwodnic. Kierowcy mogą już korzystać z obejścia Gryfina na DK31, uruchomionego w grudniu zeszłego roku, oraz obwodnicy Szczecinka na DK20, otwartej kilka tygodni temu. Równocześnie zaawansowane są prace przy budowie obejścia Szwecji na drodze krajowej nr 22.

Obwodnica Stargardu jest jedną z trzech trwających obecnie procedur związanych z wydaniem decyzji ZRID. Podobne działania toczą się dla obejść Wałcza i Rusinowa na DK22, gdzie odpowiednie wnioski skierowano w kwietniu bieżącego roku.

Dla obwodnicy Kołbaskowa na DK13 wybrano już najkorzystniejszą ofertę, ale umowa wymaga uprzedniej kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Ten projekt połączono z drugim etapem obejścia Przecławia i Warzymic, polegającym na budowie nowego węzła łączącego autostradę A6 z DK13. Równolegle badane są złożone 7 kwietnia propozycje wykonawców dla obwodnicy Złocieńca na DK20.

Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22 usprawnienia przeciągnęły się w czasie na skutek orzeczenia sądu, które cofnęło wcześniejsze rozstrzygnięcia. Z tego powodu ponownie trzeba będzie zabezpieczyć wymagane decyzje środowiskowe.

Powiązane tematy:GDDKiAGDDKiAObwodniceDrogi
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków