- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała Budimex na wykonawcę obwodnicy Szczekocin i Goleniów za 362 mln zł
- Nowa obwodnica DK78 będzie miała ponad 13 km długości, z odcinkiem dwujezdniowym w rejonie węzła DK78 z DK46
- Obwodnica jest częścią większego projektu rozbudowy DK78, obejmującego 55 km nowych odcinków do 2029 r.
Przetarg na budowę nowego odcinka drogi krajowej nr 78 wygrała firma Budimex z Warszawy, której propozycja została oceniona najwyżej spośród dwunastu zgłoszonych ofert. Zakres prac obejmuje realizację ponad trzynastokilometrowego fragmentu trasy wraz z niezbędną infrastrukturą, taką jak węzły, obiekty inżynierskie oraz zabezpieczenia środowiskowe.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Dzieje się na S6 i S7. Kolejny przełom. GDDKiA podaje dwie daty. Będzie wielkie poszerzenie
Co na Śląku zmieni obwodnica Szczekocina i Goleniowa?
Nowa obwodnica zostanie poprowadzona po północnej stronie obecnej DK78, jako droga główna ruchu przyspieszonego. Większość trasy będzie jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, natomiast w rejonie węzła DK78 z DK46 w Szczekocinach przewidziano odcinek dwujezdniowy z dwoma pasami w każdą stronę.
Jak będzie powstawać nowa trasa?
Na realizację zadania przewidziano 22 miesiące od dnia podpisania umowy, przy czym okresy zimowe — od 16 grudnia do 15 marca — nie będą wliczane do czasu robót. Trasa przebiegać będzie przez tereny rolnicze, uprawne oraz obszary zabudowane. Po zakończeniu budowy poprawi się przepustowość drogi, a czas przejazdu z aglomeracji śląskiej w kierunku Kielc zostanie skrócony. GDDKiA podkreśla, że nowa obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy poza miejscowości, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców.
Jak obwodnica Szczekocina i Goleniowa wpłynie na ruch na Śląsku?
Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, po oddaniu obwodnicy do użytku zmniejszy się udział pojazdów ciężarowych w ruchu w Szczekocinach i Goleniowach. W efekcie spadnie emisja szkodliwych substancji, co przełoży się na lepszy komfort życia osób mieszkających w pobliżu obecnej DK78. Dyrekcja zaznacza, że inwestycja jest konieczna także ze względu na potrzebę dostosowania drogi do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś oraz poprawę jej stanu technicznego. Obecne zużycie trasy osiągnęło poziom, przy którym doraźne naprawy nie są już uzasadnione.
Budowa obwodnicy Szczekocin i Goleniów to kolejny etap rozbudowy DK78, która docelowo obejmie blisko 50 km nowego przebiegu pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami. Inwestycja stanowi kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia, realizowanej w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, a także obejścia Kroczyc oraz Pradeł. GDDKiA informuje, że do 2029 r. planuje przebudować lub wybudować w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa. Zarówno obwodnica Szczekocin i Goleniów, jak i obejścia Kroczyc oraz Pradeł, powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic.
Nowe odcinki DK78 przejmą znaczną część ruchu tranzytowego i regionalnego, dzięki czemu na obecnej trasie dominować będzie ruch lokalny. Dyrekcja podkreśla, że takie rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo mieszkańców oraz zwiększy przepustowość połączenia z autostradą A1, drogą krajową nr 11, a w przyszłości także z trasą S11. Dzięki inwestycji DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca, rozpoczynając się na granicy z Republiką Czeską i prowadząc do Chmielnika w województwie świętokrzyskim.
- Przeczytaj także: Tą trasą przejechało ponad 600 ton. Tak sprawdzali konstrukcję estakady