- Estakada w Zboiskach na trasie S19 przeszła test wytrzymałości z udziałem 18 ciężarówek o łącznej masie ponad 600 ton
- Na odcinku S19 Miejsce Piastowe — Dukla powstają trzy estakady, pięć wiaduktów, przejście dla zwierząt oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych
- Droga S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który łączy Europę Północną i Południową i obejmie około 700 km w Polsce
Podczas testów na przęśle estakady ustawiono sześć ciężarówek o łącznej masie 204 ton, a przy podporach pośrednich kolejne dwanaście pojazdów ważących razem 408 ton. Łącznie osiemnaście samochodów ciężarowych sprawdziło wytrzymałość konstrukcji w warunkach zbliżonych do ekstremalnych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Ta droga miała przeciąć cała Polskę. Via Carpatia z komplikacjami
Jakie testy prowadzone są na budowie trasy S19?
Jak poinformowała Joanna Rarus, rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie, przeprowadzone próbne obciążenia statyczne i dynamiczne zakończyły się pozytywnym wynikiem. Rarus podkreśliła, że testy te potwierdziły zarówno jakość, jak i bezpieczeństwo całej konstrukcji.
Rzeczniczka GDDKiA wyjaśniła, że próbne obciążenia obiektów mostowych mają na celu sprawdzenie parametrów projektowych, w tym nośności konstrukcji. Badania obejmują pomiary przemieszczeń, osiadań oraz drgań, a następnie analizę uzyskanych wyników. Dzięki temu możliwe jest potwierdzenie, że obiekt spełnia wszystkie wymagania techniczne i jest bezpieczny dla użytkowników.
Estakada w Zboiskach ma niemal 200 m długości i prowadzi drogę ekspresową S19 nad rzeką Jasiołka. Obiekt umożliwia także przejazd nad przejściem dla dużych zwierząt, dodatkową jezdnią oraz pasem utrzymaniowym.
Co powstaje na budowie drogi S19?
Odcinek drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe — Dukla, w ramach którego powstała estakada, liczy niespełna 10 km. W ramach tej inwestycji powstaną również trzy estakady, pięć wiaduktów, przejście dla zwierząt oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Wartość umowy, którą wykonawca — firma Strabag — podpisał z GDDKiA, wynosi niemal 480 mln zł. Według zapowiedzi, odcinek ten ma być przejezdny jeszcze w tym roku.
Na trasie S19 powstaje też potężny tunel
Testy estakady na trasie to nie wszystko, co dzieje się podczas budowy trasy S19. Zakończono produkcję segmentów, które posłużą do budowy tunelu na trasie S19 Rzeszów Południe — Babica. Tunel o długości 2255 metrów ma być jednym z kluczowych elementów nowego odcinka drogi ekspresowej. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), w zakładzie prefabrykacji wytworzono łącznie 22 tys. 700 elementów obudowy tej imponującej inwestycji.
Tunel będzie składał się z dwóch naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Obie nawy zapewnią dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Do realizacji obiektu wykorzystuje się maszynę TBM (Tunnel Boring Machine), która jednocześnie drąży tunel i montuje jego żelbetową obudowę. Proces produkcji segmentów tunelu rozpoczął się w marcu 2023 r., a dzienna produkcja wynosiła około 50 segmentów, co odpowiada pięciu pełnym pierścieniom obudowy.
W hali produkcyjnej zlokalizowanej w Lutoryżu każdego dnia zużywano średnio 270 m sześc. betonu, co wymagało dostaw z około 33 betonowozów. Segmenty tunelu powstawały w systemie jednozmianowym, wydłużonym do 10 godzin dziennie, przy zaangażowaniu 18 osób na linii produkcyjnej oraz dodatkowych 40 osób odpowiedzialnych za przygotowanie koszy zbrojeniowych. Cykl produkcyjny pojedynczego elementu, obejmujący zarówno przygotowanie formy, jak i utwardzenie prefabrykatu, trwał od ośmiu do dziewięciu godzin dzięki zastosowaniu nowoczesnych komór naparzania.
"Zastosowanie komory naparzania pozwoliło na znaczące skrócenie czasu potrzebnego do realizacji produkcji segmentów oraz zachowanie odpowiedniej wytrzymałości betonu" — podkreśla GDDKiA. Waga jednego pierścienia, złożonego z 10 prefabrykatów, wynosi aż 132 tony, natomiast samodzielny segment waży do 14 ton. Do ich budowy użyto wysokiej klasy betonu C50/60 i C60/75 w miejscach przejść poprzecznych.
Jakie prace trwają na trasie S19?
Budowa tunelu jest częścią nowego, 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19, który będzie miał przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Projekt zakłada budowę sześciu estakad, dwóch wiaduktów, przejazdu nad linią kolejową, a także trzech przejść dla zwierząt. Jednym z kluczowych elementów przedsięwzięcia ma być Centrum Zarządzania Tunelem, pierwsza tego typu infrastruktura w regionie.
W ramach inwestycji powstają również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż) oraz lądowiska dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego — jedno na MOP Lutoryż, a drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem. Jak podaje Mostostal Warszawa, który wraz z firmą Acciona Construcción odpowiada za realizację zadania, projekt realizowany jest w systemie "Projektuj i buduj".
Jakie znaczenie ma S19 dla szlaku Via Carpatia?
Droga ekspresowa S19, która docelowo w województwie podkarpackim będzie miała około 170 km długości, stanowi część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Obecnie kierowcy mogą już korzystać z 82 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie — Rzeszów Południe. Kolejne 84 km są na różnych etapach realizacji — od budowy, przez uzyskiwanie decyzji ZRID, po opracowywanie dokumentacji.
Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości i obejmie odcinki dróg ekspresowych S61, S16 oraz S19, przebiegających przez pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.