Logo
WiadomościAktualnościNa drodze S19 będzie nowy tunel. Będzie miał 2255 metrów długości

Na drodze S19 będzie nowy tunel. Będzie miał 2255 metrów długości

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski
  • Tunel na trasie S19 pod Babicą będzie miał długość 2255 m i stanie się jedną z największych inwestycji drogowych na Podkarpaciu
  • Zakończono produkcję 22700 segmentów jego obudowy
  • Tunel będzie składał się z dwóch naw z 15 przejściami poprzecznymi
  • Jego budowa odbywa się przy użyciu maszyny TBM
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Zakończono produkcję segmentów obudowy tunelu na trasie S19 Rzeszów Południe — Babica. W zakładzie prefabrykacji powstało łącznie 22 tys. 700 elementów, które posłużą do budowy jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jak długo będzie miał tunel na trasie S19?
Ile segmentów składa się obudowa tunelu?
Jakie technologie są używane do budowy tunelu?
Gdzie znajduje się hala produkcyjna segmentów tunelu?

Tunel S19 Babica będzie miał 2255 m

Od marca 2023 r. w hali prefabrykacji trwały prace nad wytwarzaniem segmentów, z których powstaną pierścienie obudowy tunelu. W sumie wykorzystanych zostanie ponad 2 tys. 230 pierścieni, a każdy z nich składa się z 10 prefabrykowanych części. Do produkcji zużyto około 118 tys. m sześc. betonu, a część pierścieni przewidziano jako rezerwę.

Dziennie powstawało 50 segmentów, co odpowiada pięciu kompletnym pierścieniom. Do ich wykonania zużywano średnio 270 m sześc. betonu, co wymagało dostarczenia około 33 betonowozów każdego dnia.

Produkcja segmentów odbywała się w systemie jednozmianowym, wydłużonym do 10 godzin dziennie. Na linii produkcyjnej pracowało 18 osób, a kolejne 40 zajmowało się przygotowywaniem koszy zbrojeniowych. Cały cykl produkcyjny jednego elementu — od przygotowania formy po gotowy prefabrykat — trwał około osiem–dziewięć godzin, wliczając czas dojrzewania betonu. Tak krótki czas uzyskano dzięki zastosowaniu komory naparzania, w której elementy przebywały przez sześć–osiem godzin.

Waga jednego pierścienia wynosi 132 tony, natomiast pojedynczy segment waży do 14 ton. Pierścienie wykonywano z betonu klasy C50/60, a w miejscach przejść poprzecznych zastosowano beton wyższej klasy C60/75. Do wyprodukowania jednego pierścienia potrzebne było 53 m sześc. betonu. Połączone segmenty tworzą żelbetową, cylindryczną obudowę tunelu.

Hala produkcyjna została zlokalizowana w Lutoryżu, gdzie w przyszłości powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Obiekt o stalowej, ocynkowanej konstrukcji i dwuspadowym dachu miał długość 126,24 m, szerokość 43,90 m i kubaturę 50 tys. 199,68 m sześc. Hala została wyposażona w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa o udźwigu 60 ton) oraz węzeł betoniarski. Uruchomienie produkcji wymagało uzyskania odpowiednich pozwoleń z Urzędu Dozoru Technicznego dla suwnic, instalacji pary wodnej oraz zasilania komory naparzania. Obok hali powstał plac składowy, na którym można przechowywać 550 pierścieni, każdy złożony z 10 prefabrykowanych elementów.

Tunel S19 Babica to jedna z największych inwestycji na Podkarpaciu

W ramach inwestycji powstaje nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 o przekroju dwujezdniowym, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Przewidziano również budowę węzła Babica typu "trąbka", który zostanie zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988.

Jednym z kluczowych elementów projektu jest tunel o długości 2 tys. 255 metrów, składający się z dwóch naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda nawa będzie miała dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Do budowy tunelu wykorzystuje się technologię mechanicznego drążenia z użyciem maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) o średnicy tarczy 15,2 m. Maszyna, dostarczona przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa, jednocześnie drąży tunel i układa jego obudowę.

Zakres prac obejmuje także budowę sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt oraz jednego przejazdu pod S19. W ramach projektu powstanie pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem, a także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego — jedno na MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów), drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie "Projektuj i buduj". Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski
Udostępnij:
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium