Logo
WiadomościAktualnościNa drodze S19 będzie nowy tunel. Będzie miał 2255 metrów długości

Na drodze S19 będzie nowy tunel. Będzie miał 2255 metrów długości

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski

Tunel na trasie S19 pod Babicą będzie docelowo miał aż 2255 m długości. To będzie jedna z największych inwestycji drogowych na całym Podkarpaciu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że zakończyła produkcję kluczowych elementów tej konstrukcji. Obudowa złożona z 22700 segmentów jest już gotowa.

Tunel S19 Babica
GDDKiA
Tunel S19 Babica
  • Tunel na trasie S19 pod Babicą będzie miał długość 2255 m i stanie się jedną z największych inwestycji drogowych na Podkarpaciu
  • Zakończono produkcję 22700 segmentów jego obudowy
  • Tunel będzie składał się z dwóch naw z 15 przejściami poprzecznymi
  • Jego budowa odbywa się przy użyciu maszyny TBM

Zakończono produkcję segmentów obudowy tunelu na trasie S19 Rzeszów Południe — Babica. W zakładzie prefabrykacji powstało łącznie 22 tys. 700 elementów, które posłużą do budowy jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Tunel S19 Babica będzie miał 2255 m

Od marca 2023 r. w hali prefabrykacji trwały prace nad wytwarzaniem segmentów, z których powstaną pierścienie obudowy tunelu. W sumie wykorzystanych zostanie ponad 2 tys. 230 pierścieni, a każdy z nich składa się z 10 prefabrykowanych części. Do produkcji zużyto około 118 tys. m sześc. betonu, a część pierścieni przewidziano jako rezerwę.

Dziennie powstawało 50 segmentów, co odpowiada pięciu kompletnym pierścieniom. Do ich wykonania zużywano średnio 270 m sześc. betonu, co wymagało dostarczenia około 33 betonowozów każdego dnia.

Produkcja segmentów odbywała się w systemie jednozmianowym, wydłużonym do 10 godzin dziennie. Na linii produkcyjnej pracowało 18 osób, a kolejne 40 zajmowało się przygotowywaniem koszy zbrojeniowych. Cały cykl produkcyjny jednego elementu — od przygotowania formy po gotowy prefabrykat — trwał około osiem–dziewięć godzin, wliczając czas dojrzewania betonu. Tak krótki czas uzyskano dzięki zastosowaniu komory naparzania, w której elementy przebywały przez sześć–osiem godzin.

Waga jednego pierścienia wynosi 132 tony, natomiast pojedynczy segment waży do 14 ton. Pierścienie wykonywano z betonu klasy C50/60, a w miejscach przejść poprzecznych zastosowano beton wyższej klasy C60/75. Do wyprodukowania jednego pierścienia potrzebne było 53 m sześc. betonu. Połączone segmenty tworzą żelbetową, cylindryczną obudowę tunelu.

Hala produkcyjna została zlokalizowana w Lutoryżu, gdzie w przyszłości powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż). Obiekt o stalowej, ocynkowanej konstrukcji i dwuspadowym dachu miał długość 126,24 m, szerokość 43,90 m i kubaturę 50 tys. 199,68 m sześc. Hala została wyposażona w linię produkcyjną, cztery suwnice (największa o udźwigu 60 ton) oraz węzeł betoniarski. Uruchomienie produkcji wymagało uzyskania odpowiednich pozwoleń z Urzędu Dozoru Technicznego dla suwnic, instalacji pary wodnej oraz zasilania komory naparzania. Obok hali powstał plac składowy, na którym można przechowywać 550 pierścieni, każdy złożony z 10 prefabrykowanych elementów.

Tunel S19 Babica to jedna z największych inwestycji na Podkarpaciu

W ramach inwestycji powstaje nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 o przekroju dwujezdniowym, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Przewidziano również budowę węzła Babica typu "trąbka", który zostanie zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988.

Jednym z kluczowych elementów projektu jest tunel o długości 2 tys. 255 metrów, składający się z dwóch naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda nawa będzie miała dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Do budowy tunelu wykorzystuje się technologię mechanicznego drążenia z użyciem maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) o średnicy tarczy 15,2 m. Maszyna, dostarczona przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa, jednocześnie drąży tunel i układa jego obudowę.

Zakres prac obejmuje także budowę sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt oraz jednego przejazdu pod S19. W ramach projektu powstanie pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem, a także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Lutoryż) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego — jedno na MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów), drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie "Projektuj i buduj". Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski