- Budowa drogi ekspresowej S19, będącej częścią Via Carpatia, napotyka na opóźnienia związane z procedurami administracyjnymi na Podlasiu
- Trzy odcinki S19 o łącznej długości ponad 53 km czekają na prawomocne decyzje środowiskowe, co przesuwa harmonogram realizacji na 2031 r.
- Droga ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego wschodniej Polski, ale różne etapy realizacji utrudniają jej ukończenie w planowanym terminie
Droga ekspresowa S19, będąca częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, odgrywa istotną rolę w rozwoju gospodarczym wschodniej Polski. Poseł Prawa i Sprawiedliwości Michał Moskal zwrócił uwagę na zróżnicowane tempo prac na poszczególnych fragmentach tej trasy, szczególnie na odcinku od Białegostoku do granicy województwa podlaskiego z lubelskim. W interpelacji skierowanej do Ministerstwa Infrastruktury pytał o przyczyny opóźnień i ewentualne zmiany w harmonogramie inwestycji.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Na trasie ekspresowej ma stanąć blok. Urzędnicy wydali decyzję
Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec poinformował, że realizacja S19 jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Zaznaczył, że poszczególne odcinki są na różnych etapach — część z nich jest projektowana, inne są już w budowie. Największe trudności dotyczą trzech fragmentów na południe od Białegostoku, gdzie na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej pojawiły się odwołania.
Via Carpatia — problemy z decyzjami środowiskowymi i przesunięcia w harmonogramie
Wiceminister Bukowiec wyjaśnił, że pierwszy z problematycznych odcinków to fragment Choroszcz — Białystok Księżyno o długości 16,6 km. Obecnie trwa tam procedura odwoławcza przed Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. Przetarg na realizację tego odcinka ma zostać ogłoszony w listopadzie 2026 r., a podpisanie umowy przewidziano na połowę 2027 r.
Podobne komplikacje dotyczą kolejnych dwóch odcinków: Białystok Księżyno — Białystok Południe (21,6 km) oraz Białystok Południe — Deniski (15 km). Łącznie odwołania obejmują trzy fragmenty S19 o łącznej długości ponad 53 km. Brak ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach był powodem rozwiązania pierwotnych kontraktów na te odcinki. Wiceminister Bukowiec przekazał, że ta sytuacja spowodowała przesunięcie terminów realizacji, które według obecnych planów przypadają na 2031 r.
Dwa odcinki S19 blisko ukończenia
W kierunku granicy z województwem lubelskim trwa budowa pięciu kolejnych fragmentów S19. Dwa z nich są już niemal gotowe. Wiceminister Bukowiec zaznaczył, że odcinki Haćki — Bielsk Podlaski Zachód (11,2 km) oraz Bielsk Podlaski Zachód — Boćki (12,2 km) mają zostać oddane do użytku w październiku tego roku.
Na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej znajdują się dwa następne odcinki: granica województwa podlaskiego — węzeł Łosice (17,2 km) oraz węzeł Łosice (wraz z węzłem) do granicy województwa lubelskiego (14,5 km). W październiku 2024 r. uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, jednak nie jest ona jeszcze prawomocna, ponieważ rozpatrywane są odwołania. Przetarg na wybór wykonawcy planowany jest do końca 2025 r., a podpisanie umowy przewidziano na 2026 r. Realizacja tych fragmentów ma potrwać w latach 2028-2030.
Tak przebiega budowa poszczególnych fragmentów trasy S19 w ciągu trasy Via Carpatia
Budowa kolejnych fragmentów drogi ekspresowej S19 na Podlasiu i Mazowszu nabiera tempa. Część odcinków jest już w realizacji, a na innych trwają procedury administracyjne i przygotowania do przetargów.
Na trasie S19 od Choroszczy do Białegostoku Księżyna, o długości 16,6 km, w lipcu 2023 r. uzyskano nową decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Jednak decyzja ta nie jest jeszcze prawomocna, ponieważ złożono od niej odwołania i obecnie trwa postępowanie przed Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. Przetarg na realizację tego odcinka ma zostać ogłoszony w listopadzie 2026 r., a podpisanie umowy przewidziano na połowę 2027 r.
Podobna sytuacja dotyczy odcinka od Białegostoku Księżyna do Białegostoku Południe wraz z fragmentem DK65, który liczy 21,6 km. Tutaj również w lipcu 2023 r. wydano decyzję środowiskową, która została zaskarżona. Procedura odwoławcza jest w toku, a przetarg planowany jest na listopad 2026 r., z podpisaniem umowy w połowie 2027 r.
Kolejny fragment, od węzła Białystok Południe do miejscowości Deniski (15,1 km), także znajduje się na etapie przygotowań. W lipcu 2023 r. uzyskano decyzję środowiskową, ale podobnie jak w poprzednich przypadkach, nie jest ona ostateczna z powodu odwołań. Przetarg ma ruszyć w listopadzie 2026 r., a umowa ma zostać podpisana w połowie 2027 r.
Odcinek Deniski – Haćki, o długości 6,5 km, jest już w trakcie realizacji. Umowę z konsorcjum firm Unibep, Budrex i Value Engineering podpisano w styczniu 2021 r., a jej wartość wynosi 305 mln 415 tys. 152 zł. We wrześniu 2024 r. wykonawca uzyskał decyzję ZRID i rozpoczął prace budowlane. Zakończenie inwestycji planowane jest na październik 2026 r.
Fragment Haćki – węzeł Bielsk Podlaski Zachód wraz z odcinkiem DK66 (11,2 km) również jest w realizacji. Umowa z firmą Budimex została podpisana we wrześniu 2021 r. na kwotę 325 mln 986 tys. 900 zł. W sierpniu 2023 r. wykonawca otrzymał decyzję ZRID i przystąpił do robót. Oddanie do użytku przewidziano na październik 2025 r.
Odcinek od węzła Bielsk Podlaski Zachód do węzła Boćki, liczący 12,2 km, realizuje firma Strabag na podstawie umowy z października 2021 r. o wartości 309 mln 350 tys. 184 zł. W październiku 2023 r. wykonawca uzyskał decyzję ZRID i rozpoczął prace w terenie. Planowane zakończenie budowy to październik 2025 r.
Następny fragment, od węzła Boćki do Malewic (15,9 km), również realizuje Strabag. Umowa została podpisana we wrześniu 2021 r. na kwotę 343 mln 584 tys. 35 zł. Decyzję ZRID uzyskano w październiku 2023 r., a roboty budowlane już trwają. Oddanie do ruchu przewidziano na pierwszą połowę 2026 r.
Odcinek Malewice – Chlebczyn, o długości 25,1 km, buduje turecka firma na podstawie umowy z października 2021 r. o wartości 665 mln 210 tys. zł. W styczniu 2024 r. wykonawca otrzymał decyzję ZRID i rozpoczął prace. Zakończenie inwestycji planowane jest na pierwszą połowę 2026 r.
Na odcinku od granicy województwa podlaskiego do węzła Łosice (17,2 km) trwają prace przygotowawcze, w tym opracowywanie dokumentacji i ustalanie przebiegu trasy. W październiku 2024 r. uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, jednak nie jest ona ostateczna, ponieważ rozpatrywane są odwołania. Przetarg na wybór wykonawcy ma zostać ogłoszony do końca 2025 r., a podpisanie umowy przewidziano na połowę 2026 r. Prace budowlane mają się rozpocząć w latach 2028-2030.
Ostatni analizowany fragment, od węzła Łosice do granicy województwa lubelskiego (14,5 km), również jest na etapie przygotowań. W październiku 2024 r. uzyskano decyzję środowiskową, która nie jest jeszcze prawomocna. Przetarg planowany jest do końca 2025 r., a podpisanie umowy w 2026 r. Realizacja inwestycji przewidziana jest na lata 2028-2030.