Wiadomości Aktualności Droga S8 zmierza do Czech. Ważne wieści z kolejnego odcinka. "Możliwy wariant tunelowy"

Droga S8 zmierza do Czech. Ważne wieści z kolejnego odcinka. "Możliwy wariant tunelowy"

Opracowanie: 
  • Filip Trusz

Aktualnie ekspresową ósemką dojedziemy z Białegostoku do Warszawy, dalej do Piotrkowa Trybunalskiego i Łodzi, a kolejnym przystankiem jest Wrocław. I to koniec. Ósemka ma jednak dotrzeć aż do Czech, a na kolejnym ważnym odcinku doszło do ważnego kroku. Poznaliśmy potencjalnych wykonawców STEŚ. Od tego zależy, jak S8 będzie wyglądać.

Droga S8 Bardo — Kłodzko, mapa
GDDKiA
Droga S8 Bardo — Kłodzko, mapa
  • Droga S8 ma mieć 640 km długości, a większość trasy jest już gotowa. Kierowcy mają do dyspozycji prawie 565 km
  • Wciąż brakuje odcinków S8 od Wrocławia do granicy z Czechami. Dobre wieści są takie, że dużo się tam dzieje
  • Budowa odcinka S8 Wrocław – Bardo podzielona jest na sześć etapów, z których trzy są już w realizacji
  • Planowane zakończenie prac nad decyzjami ZRID dla pierwszych odcinków to III kwartał 2025 r.

W latach 2017-2021 przygotowano dokumentację STEŚ dla całego odcinka Wrocław – Kłodzko. Jednak w 2021 r. odcinek między Bardem i Kłodzkiem został wyodrębniony jako osobny projekt. Teraz podjęto kroki, aby uzupełnić brakującą część dokumentacji, wykorzystując w jak największym stopniu wcześniejsze analizy i materiały. GDDKiA szuka wykonawcy, który to zrobi i jest coraz bliżej.

Przeczytaj także: Misja 8 tys. km. Nowe ekspresówki i autostrady jeszcze w 2025 r. GDDKiA podaje listę

Co to w ogóle jest STEŚ? Ważny moment w projektowaniu każdej drogi

STEŚ to studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, a więc opracowanie projektowe. GDDKiA tłumaczy:

Większość elementów zadania inwestycyjnego ma być szacowanych wstępnie, a tylko ich niewielka liczba jest określana szczegółowo (obiekty drogowe, obiekty inżynierskie i infrastruktury technicznej, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia bezpieczeństwa i organizacji ruchu, urządzenia infrastruktury zawiązanej i niezwiązanej z drogą). To etap ważny również dla społeczeństwa, gdyż w trakcie prac projektanci kreślą bardziej szczegółowe warianty przebiegu przyszłej drogi. Organizowane są spotkania informacyjne z mieszkańcami terenów, przez które ma przebiegać droga, a uwagi składane przez lokalną społeczność służą opracowaniu jak najlepszego wariantu przebiegu trasy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Trzy propozycje trasy na stole

Prace nad odcinkiem Bardo – Kłodzko mają na celu wypracowanie optymalnego przebiegu trasy, analizując trzy warianty. Projektanci rozważą trasę beztunelową oraz dwa warianty tunelowe, bazujące na wcześniejszych danych. Dodatkowo uwzględniany będzie przebieg zbliżony do istniejącej drogi krajowej 8. W wyborze uwzględnione będą czynniki społeczne, środowiskowe i ekonomiczne.

Z uwagi na upływ czasu, konieczne jest zaktualizowanie danych. Planuje się m.in. wykonanie nowych analiz ruchu, całorocznej inwentaryzacji przyrodniczej oraz dostosowanie projektu do zmienionych w 2022 r. przepisów dotyczących budowy dróg. W trakcie konsultacji społecznych GDDKiA zamierza zbierać opinie mieszkańców na temat proponowanych rozwiązań.

Kto opracuje nowy odcinek S8? GDDKiA ma na to ponad 12 mln zł

Budżet GDDKiA na realizację dokumentacji STEŚ wraz z materiałami do wydania decyzji środowiskowej wynosi 12 684 258,05 zł. Zgłosiło się 12 chętnych. Ofertę z najniższą ceną, 8 995 783,35 zł, złożyła firma DATABOUT z Warszawy. Najwyższą, na kwotę 19 986 393,00 zł, złożyła GRAVIA z Katowic. Jak ocenia się takie oferty? Głównym kryterium, stanowiącym 60 proc. oceny jest cena. W tym przypadku wpływ będą miały także doświadczenie projektanta branży drogowej (20 proc.), doświadczenie projektanta branży mostowej (10 proc.) oraz doświadczenie zespołu środowiskowego (10 proc.).

Droga S8 Bardo — Kłodzko, mapa
Droga S8 Bardo — Kłodzko, mapaGDDKiA

Droga S8 Wrocław – Bardo: podział na odcinki

Budowa drogi ekspresowej S8 pomiędzy Wrocławiem a Bardem została podzielona na sześć realizacyjnych odcinków o łącznej długości około 64 km. Trasa, będąca przedłużeniem istniejącej S8, poprowadzi od podwrocławskich Kobierzyc do Barda, posiada dwie jezdnie z pasami awaryjnymi oraz możliwością rozbudowy o trzeci pas w przyszłości.

Pod koniec 2023 r. podpisano umowy na trzy pierwsze odcinki między Kobierzycami a Łagiewnikami Zachód. Realizuje je m.in. Strabag Infrastruktura Południe za 309,8 mln zł, PORR za ponad 401,1 mln zł i Budimex za 355,6 mln zł. Uzyskanie decyzji ZRID dla tych fragmentów planowane jest na III kwartał 2025 r.

Postępy w realizacji kolejnych odcinków S8

Pozostałe części trasy są na różnych etapach realizacji. Dla odcinka Łagiewniki Zachód – Niemcza nadal trwa przetarg, ale umowa z wykonawcą ma być podpisana w tym roku. Z kolei odcinek Niemcza – Ząbkowice Śląskie realizuje Mostostal Warszawa, który rozpoczął prace na początku tego roku za kwotę prawie 306 mln zł.

Natomiast prawie 14-kilometrowy odcinek Ząbkowice – Bardo wykonuje obecnie Grupa Mirbud. Umowa została podpisana w czerwcu 2024 r., a inwestycja o wartości ponad 378 mln zł jest w fazie uzyskiwania decyzji ZRID, planowanej na IV kwartał 2025 r.

Droga S8
Droga S8GDDKiA
Opracowanie: 
  • Filip Trusz