- Drogowcy 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 między węzłami Oświęcim i Brzeszcze oraz 4,2 km obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44
- Nowo otwarty odcinek S1 dostępny jest tymczasowo dla pojazdów do 3,5 t, a pełna funkcjonalność trasy planowana jest na 2025 r.
- Cała droga S1 od Mysłowic do granicy ze Słowacją ma być ukończona do połowy 2027 r.
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Na pełną funkcjonalność drogi ekspresowej S1 musimy jeszcze poczekać. Ale są też dobre wiadomości. Już teraz kierowcy mogą korzystać z części tej trasy. W poniedziałek (25 sierpnia) do gotowych już odcinków dołączył kolejny nowy fragment, tym razem pomiędzy węzłami Oświęcim i Brzeszcze.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
16 km drogi ekspresowej S1 z aż 18 obiektami inżynieryjnymi
Na liczącym 16 km odcinku drogi S1 Oświęcim – Dankowice powstały trzy nowe węzły: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. W ramach inwestycji zbudowano 18 obiektów inżynieryjnych, w tym pięć mostów, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakadę oraz kładkę dla pieszych. Zadbano również o przejścia dla zwierząt – zarówno dużych, jak i średnich – oraz o ochronę płazów, budując siedem przejść i 21 zbiorników wodnych, z czego pięć pełni funkcję zastępczą.
Spośród wszystkich wybudowanych obiektów inżynieryjnych na szczególną uwagę zasługują dwa. Pierwszy to estakada o długości 480 m, prowadząca drogę ekspresową S1 nad linią kolejową, przejściem dla zwierząt i stawem Tesznowiec. Drugim obiektem jest most drogowy o długości 224 m, zbudowany w technologii nawisowej, który przecina Wisłę i przejście dla dużych zwierząt.
Obwodnica Oświęcimia – nowa jakość podróży
W grudniu 2024 r. udostępniono pierwszą część obwodnicy Oświęcimia – 2,2-kilometrowy odcinek między rondami na ul. Zatorskiej i ul. Jagiełły. Teraz do użytku oddano kolejny fragment – 4,2 km od węzła Oświęcim na S1 do ronda w Pławach. Dzięki temu kierowcy mogą wygodniej przemieszczać się między Oświęcimiem, Brzezinką i Pławami.
Drogi S1 i DK44 są ze sobą ściśle powiązane. "Zjazd z S1 będzie na razie możliwy jedynie na węźle Oświęcim w kierunku miasta. Dalszy przebieg S1 jest jeszcze w budowie" — informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Drogowcy przewidują, że odcinek Bieruń – Oświęcim będzie przejezdny pod koniec br. Na razie, wyjaśnia GDDKiA, fragment obwodnicy między węzłem Oświęcim a rondem w Pławach udostępniony jest częściowo, na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu.
Nowe odcinki tylko dla kierowców wybranych pojazdów
Nowo otwarty odcinek S1 jest tymczasowo dostępny wyłącznie dla pojazdów o masie całkowitej do 3,5 t. Ruch cięższych pojazdów będzie możliwy dopiero po ukończeniu sąsiednich odcinków S1, czyli Oświęcim – Bieruń oraz Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów.
Podobne ograniczenie dotyczy obwodnicy Oświęcimia i obejmie kierowców, którzy będą wyjeżdżać z Oświęcimia, Brzezinki i Pław. "Wjadą oni na tę trasę poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej i pojadą na zachód przez most na Wiśle do ronda na ul. Wolskiej w Jedlinie. Stąd będą mogli podróżować dalej do Woli, Jedliny lub do węzła Oświęcim na drodze ekspresowej S1, prowadzącej do Woli i Brzeszcz" — informuje GDDKiA.
Kierowcy jadący od strony drogi S1, zjadą na węźle Oświęcim i dojadą 1400-metrowym odcinkiem obwodnicy do ronda na ul. Wolskiej, skąd będą mogły przejechać w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Nie będzie natomiast możliwości przejazdu na wprost, przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia.
Kiedy koniec budowy drogi ekspresowej S1?
Jeżeli budowa pozostałej części drogi S1 do Dankowic przebiegnie zgodnie z planem, kierowcy pojadą nią jeszcze w 2025 r. Także wtedy gotowe powinny być dwa sąsiednie odcinki, tj. Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S1 w kierunku granicy ze Słowacją oraz Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, który planujemy w tym roku oddać do ruchu na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44 (całkowite zakończenie prac nastąpi w III kwartale 2026 r.). Jak informują drogowcy, umożliwi to zniesienie ograniczenia ruchu dla pojazdów powyżej 3,5 t na drodze S1.
W połowie 2027 r. powinny zakończyć się prace na ostatnim z czterech odcinków S1, tj. Mysłowice – Bieruń. Wtedy dostępna będzie już cała S1 od Mysłowic do granicy ze Słowacją.
- Przeczytaj także: Droga S17 z Piask do Zamościa nabiera tempa. Kluczowy wniosek złożony