- Drogowcy 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 między węzłami Oświęcim i Brzeszcze oraz 4,2 km obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44
- Nowo otwarty odcinek S1 dostępny jest tymczasowo dla pojazdów do 3,5 t, a pełna funkcjonalność trasy planowana jest na 2025 r.
- Cała droga S1 od Mysłowic do granicy ze Słowacją ma być ukończona do połowy 2027 r.
Na pełną funkcjonalność drogi ekspresowej S1 musimy jeszcze poczekać. Ale są też dobre wiadomości. Już teraz kierowcy mogą korzystać z części tej trasy. W poniedziałek (25 sierpnia) do gotowych już odcinków dołączył kolejny nowy fragment, tym razem pomiędzy węzłami Oświęcim i Brzeszcze.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo16 km drogi ekspresowej S1 z aż 18 obiektami inżynieryjnymi
Na liczącym 16 km odcinku drogi S1 Oświęcim – Dankowice powstały trzy nowe węzły: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. W ramach inwestycji zbudowano 18 obiektów inżynieryjnych, w tym pięć mostów, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakadę oraz kładkę dla pieszych. Zadbano również o przejścia dla zwierząt – zarówno dużych, jak i średnich – oraz o ochronę płazów, budując siedem przejść i 21 zbiorników wodnych, z czego pięć pełni funkcję zastępczą.
Spośród wszystkich wybudowanych obiektów inżynieryjnych na szczególną uwagę zasługują dwa. Pierwszy to estakada o długości 480 m, prowadząca drogę ekspresową S1 nad linią kolejową, przejściem dla zwierząt i stawem Tesznowiec. Drugim obiektem jest most drogowy o długości 224 m, zbudowany w technologii nawisowej, który przecina Wisłę i przejście dla dużych zwierząt.
Obwodnica Oświęcimia – nowa jakość podróży
W grudniu 2024 r. udostępniono pierwszą część obwodnicy Oświęcimia – 2,2-kilometrowy odcinek między rondami na ul. Zatorskiej i ul. Jagiełły. Teraz do użytku oddano kolejny fragment – 4,2 km od węzła Oświęcim na S1 do ronda w Pławach. Dzięki temu kierowcy mogą wygodniej przemieszczać się między Oświęcimiem, Brzezinką i Pławami.
Drogi S1 i DK44 są ze sobą ściśle powiązane. "Zjazd z S1 będzie na razie możliwy jedynie na węźle Oświęcim w kierunku miasta. Dalszy przebieg S1 jest jeszcze w budowie" — informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Drogowcy przewidują, że odcinek Bieruń – Oświęcim będzie przejezdny pod koniec br. Na razie, wyjaśnia GDDKiA, fragment obwodnicy między węzłem Oświęcim a rondem w Pławach udostępniony jest częściowo, na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu.
Nowe odcinki tylko dla kierowców wybranych pojazdów
Nowo otwarty odcinek S1 jest tymczasowo dostępny wyłącznie dla pojazdów o masie całkowitej do 3,5 t. Ruch cięższych pojazdów będzie możliwy dopiero po ukończeniu sąsiednich odcinków S1, czyli Oświęcim – Bieruń oraz Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów.
Podobne ograniczenie dotyczy obwodnicy Oświęcimia i obejmie kierowców, którzy będą wyjeżdżać z Oświęcimia, Brzezinki i Pław. "Wjadą oni na tę trasę poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej i pojadą na zachód przez most na Wiśle do ronda na ul. Wolskiej w Jedlinie. Stąd będą mogli podróżować dalej do Woli, Jedliny lub do węzła Oświęcim na drodze ekspresowej S1, prowadzącej do Woli i Brzeszcz" — informuje GDDKiA.
Kierowcy jadący od strony drogi S1, zjadą na węźle Oświęcim i dojadą 1400-metrowym odcinkiem obwodnicy do ronda na ul. Wolskiej, skąd będą mogły przejechać w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Nie będzie natomiast możliwości przejazdu na wprost, przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia.
Kiedy koniec budowy drogi ekspresowej S1?
Jeżeli budowa pozostałej części drogi S1 do Dankowic przebiegnie zgodnie z planem, kierowcy pojadą nią jeszcze w 2025 r. Także wtedy gotowe powinny być dwa sąsiednie odcinki, tj. Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S1 w kierunku granicy ze Słowacją oraz Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, który planujemy w tym roku oddać do ruchu na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44 (całkowite zakończenie prac nastąpi w III kwartale 2026 r.). Jak informują drogowcy, umożliwi to zniesienie ograniczenia ruchu dla pojazdów powyżej 3,5 t na drodze S1.
W połowie 2027 r. powinny zakończyć się prace na ostatnim z czterech odcinków S1, tj. Mysłowice – Bieruń. Wtedy dostępna będzie już cała S1 od Mysłowic do granicy ze Słowacją.
- Przeczytaj także: Droga S17 z Piask do Zamościa nabiera tempa. Kluczowy wniosek złożony