Logo
WiadomościAktualnościJedna z najdroższych autostrad świata będzie jeszcze droższa. Tak, w Polsce

Jedna z najdroższych autostrad świata będzie jeszcze droższa. Tak, w Polsce

Autostrada A2 na odcinku z Nowego Tomyśla do Konina nie jest najdroższą autostradą świata, ale śmiało można ją zaliczyć do jednej z droższych. Na 11 września zaplanowano kolejną podwyżkę opłat za przejazd koncesyjnymi odcinkami tej autostrady.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Bramka autostradowa operatora Autostrada Wielkopolska
Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Bramka autostradowa operatora Autostrada Wielkopolska
  • Stawki za przejazd koncesyjnymi odcinkami autostrady A2 rosną regularnie
  • Od 2022 r. włącznie zarządca autostrady wprowadza podwyżki opłat za przejazd dwa razy w roku
  • Ostatnia podwyżka stawek za przejazd miała miejsce w marcu 2025 r.
  • Zaplanowana na 11 września podwyżka opłat za przejazd dotyczy odcinków: Nowy Tomyśl – Poznań, Poznań – Września i Września – Konin
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Wycieczka całym płatnym odcinkiem z Konina do Świecka kosztuje "jedynie" 126 zł w jedną stronę. Nie, nie ma mowy o kosztach paliwa – chodzi wyłącznie o opłatę autostradową. W obie strony wychodzi 252 zł.

Szczególnie przykra pod względem opłat jest część tej trasy – chodzi o drogę z Modły pod Koninem do Nowego Tomyśla – to trzy odcinki płatne obecnie po 36 zł każdy (w ub. roku po 34 zł). Zwyczajowo koncesjonariusz robi korekty (podwyżki) niewielkie – np. o 2 zł za odcinek, ale za to robi to często. Te drobne podwyżki robią robotę. Jeszcze na początku 2020 r. przejazd jednym odcinkiem kosztował 20 zł – czyli za przejazd nieco ponad 150 km tej trasy kierowcy samochodów osobowych płacili w sumie 60 zł. Dziś jest to 108 zł, a będzie więcej.

Podwyżka cen na autostradzie A2: GDDKiA nie pochwala i... na tyle może sobie pozwolić

Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej podpisanej w 1997 r. GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane z podwyżką stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami umowy. Niezmiennie jednak GDDKiA nie aprobuje tak częstych i w perspektywie czasu znaczących wzrostów stawek opłat za przejazd. Takie też stanowisko zostało przekazane koncesjonariuszowi w odpowiedzi na informację o planowanej podwyżce opłat.

– czytamy w komunikacie GDDKiA. Z polskiego na nasze: koncesjonariusz podnosi ceny, bo może.

Dalej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przestrzega, że kolejna podwyżka zniechęci użytkowników do korzystania z autostrady i zachęci do jazdy bezpłatną drogą prowadzącą równolegle, co może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo.

Prawda jest jednak taka, że kto musi, ten zapłaci.

Dalsza część tekstu pod filmem:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Kiedy planowana jest kolejna podwyżka opłat?
Jakie odcinki autostrady A2 obejmie podwyżka?
Jakie były ostatnie stawki za przejazd autostradą A2?
Dlaczego GDDKiA nie może wpłynąć na podwyżki opłat?

O ile wzrosną ceny przejazdów autostradą A2?

Autostrada Wielkopolska
Autostrada Wielkopolskamat. prasowe

Na razie nie podano konkretnych stawek, poznamy je w ciągu kilku dni. Łatwo się jednak domyślić, że zapewne będzie to kolejna podwyżka o 1-2 zł za odcinek. Niby niedużo, ale ekstremalnie droga autostrada stanie się jeszcze droższa.

Dla porównania: cena rocznej winiety autostradowej w Szwajcarii to 40 franków, czyli ok. 182 zł. To mniej niż jeden przejazd płatnymi odcinkami autostrady A2 w obie strony.

Państwowe autostrady bezpłatne dla aut do 3,5t

GDDKiA przypomina, że pojazdy lekkie jeżdżą za darmo po państwowych autostradach. Nie zawsze tak było. Porażką zakończyło się objęcie systemem e-Toll dwóch państwowych odcinków autostrad, w tym jednego na autostradzie A2. Po likwidacji tzw. bramek na dwóch odcinkach (jeden na A2, drugi na A4) wprowadzono bilety, które można było albo kupić w sposób analogowy, albo za pomocą jednej z wielu aplikacji. Była też aplikacja "śledząca" pobierająca opłaty w podobny sposób, w jaki zbiera się je od przewoźników. Wszystkie dostępne metody łączyło jedno: były niezwykle skomplikowane z punktu widzenia osoby, która z autostrady korzysta okazjonalnie. W rezultacie przed wyborami parlamentarnymi PiS zdecydował na rezygnację z obciążania systemem e-Toll kierowców samochodów do 3,5t. A jeszcze niedługo wcześniej deklarowano wprost, że wszystkie autostrady w Polsce będą płatne.

Płatne dla kierowców osobówek zostały odcinki koncesyjne – w tym ten na autostradzie A2. Nie ma ich wiele, ale za to ceny przejazdów są ekstremalnie wysokie.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium