- Brytyjski rząd udzielił gwarancji kredytowej w wysokości 1,5 mld funtów firmie Jaguar Land Rover w obliczu kryzysu wywołanego cyberatakiem
- Atak hakerski na JLR pod koniec sierpnia br. zmusił firmę do wstrzymania produkcji, co kosztuje ją około 50 mln funtów tygodniowo
- Rządowy program ma pomóc JLR w realizacji zaległych płatności dla dostawców oraz ochronie miejsc pracy
Jaguar Land Rover, jeden z największych producentów samochodów w Wielkiej Brytanii, pod koniec sierpnia br. padł ofiarą cyberataku. Ten zmusił firmę do całkowitego wstrzymania produkcji. W efekcie, od początku września br. w brytyjskich zakładach JLR nie zbudowano ani jednego samochodu, co według szacunków kosztuje firmę co najmniej 50 mln funtów tygodniowo. Odpowiedzialność za atak wzięła na siebie grupa hakerska Scattered Lapsus$ Hunters.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJakie mogą być konsekwencje wstrzymania produkcji aut przez firmę Jaguar Land Rover?
Produkcję wstrzymano w trzech głównych fabrykach: w Solihull i Wolverhampton w West Midlands oraz w Halewood w Merseyside. Zwykle zakłady te produkują około 1000 samochodów dziennie. Pracownicy zostali wysłani do domów bez wyznaczonej daty powrotu, co wywołało niepokój zarówno wśród załogi, jak i dostawców.
Wstrzymanie produkcji odbiło się szczególnie mocno na dostawcach JLR, z których wielu to małe firmy zależne od zamówień brytyjskiego giganta. W sumie około 100 tys. osób pracuje w łańcuchu dostaw JLR, z czego część dostarcza części wyłącznie dla tej marki. Parlamentarna komisja ostrzegła, że niektóre firmy mogą zbankrutować w ciągu zaledwie tygodnia, jeśli sytuacja się nie poprawi.
- Przeczytaj także: Atak hakerski na legendarnego producenta aut. Produkcja i sprzedaż "poważnie zakłócone"
Ile brytyjski rząd przeznaczy na ratunek Jaguara Land Rovera?
Brytyjski rząd postanowił zareagować, oferując gwarancję kredytową w wysokości 1,5 mld funtów za pośrednictwem programu Export Development Guarantee (EDG). Środki te mają pomóc JLR w realizacji zaległych płatności dla dostawców oraz wzmocnić rezerwy gotówkowe firmy.
Sekretarz ds. biznesu Peter Kyle podkreślił, że celem pożyczki jest ochrona miejsc pracy w West Midlands, Merseyside i całej Wielkiej Brytanii. "Oferujemy JLR kredyt z wyraźnym zamiarem wsparcia również łańcucha dostaw" – powiedział Kyle.
Kanclerz Rachel Reeves dodała, że wsparcie rządu jest kluczowe dla ochrony brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego. "To dodatkowe finansowanie pomoże chronić tysiące miejsc pracy i zapewnić stabilność kluczowym dostawcom" – powiedziała.
Niejednoznacza ocena działania rządu w sprawie Jaguara Land Rovera
Chociaż decyzja rządu została przyjęta z uznaniem, pojawiły się również głosy krytyki. Sekretarz ds. biznesu w gabinecie cieni Andrew Griffith oraz rzecznik Liberalnych Demokratów Sarah Olney zgodnie stwierdzili, że reakcja rządu była zbyt powolna. "Muszą wyciągnąć wnioski i działać bardziej zwinnie" – powiedział poseł Saqib Bhatti z West Midlands.
Związek zawodowy Unite, reprezentujący pracowników JLR i dostawców, określił wsparcie jako "ważny pierwszy krok", ale zaapelował, by środki zostały wykorzystane do ochrony miejsc pracy oraz wynagrodzeń.
Kiedy ponownie ruszy produkcja w zakładach JLR?
Produkcja w zakładach JLR ma zostać wznowiona najwcześniej 1 października br., jednak firma wciąż zmaga się z konsekwencjami ataku. Rzecznik JLR zapewnił, że trwają intensywne prace nad przywróceniem systemów i wznowieniem działalności.
Czy 1,5 miliarda funtów wystarczy, by uratować Jaguara Land Rovera i jego łańcuch dostaw? Jedno jest pewne – to pierwszy przypadek, kiedy pomoc rządowa została udzielona w wyniku cyberataku. W obliczu rosnącego zagrożenia w świecie cyfrowym może to być początek nowej ery w ochronie przemysłu motoryzacyjnego.