Logo
WiadomościAktualnościRząd Wielkiej Brytanii ratuje Jaguara Land Rovera. Gwarancja kredytowa na 1,5 miliarda funtów

Rząd Wielkiej Brytanii ratuje Jaguara Land Rovera. Gwarancja kredytowa na 1,5 miliarda funtów

Brytyjski rząd zdecydował się wesprzeć koncern Jaguar Land Rover (JLR) w obliczu kryzysu wywołanego cyberatakiem. Po atakach hakerskich firma wciąż boryka się z ciągłym wstrzymywaniem produkcji, przypomina BBC. Gwarancja kredytowa w wysokości 1,5 miliarda funtów ma pomóc producentowi samochodów oraz jego dostawcom przetrwać trudny okres.

W wynku ataku hakerskiego koncern Jaguar Land Rover już od tygodni nie produkuje aut
Krzysztof Słomski / Auto Świat
W wynku ataku hakerskiego koncern Jaguar Land Rover już od tygodni nie produkuje aut
  • Brytyjski rząd udzielił gwarancji kredytowej w wysokości 1,5 mld funtów firmie Jaguar Land Rover w obliczu kryzysu wywołanego cyberatakiem
  • Atak hakerski na JLR pod koniec sierpnia br. zmusił firmę do wstrzymania produkcji, co kosztuje ją około 50 mln funtów tygodniowo
  • Rządowy program ma pomóc JLR w realizacji zaległych płatności dla dostawców oraz ochronie miejsc pracy

Jaguar Land Rover, jeden z największych producentów samochodów w Wielkiej Brytanii, pod koniec sierpnia br. padł ofiarą cyberataku. Ten zmusił firmę do całkowitego wstrzymania produkcji. W efekcie, od początku września br. w brytyjskich zakładach JLR nie zbudowano ani jednego samochodu, co według szacunków kosztuje firmę co najmniej 50 mln funtów tygodniowo. Odpowiedzialność za atak wzięła na siebie grupa hakerska Scattered Lapsus$ Hunters.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jakie mogą być konsekwencje wstrzymania produkcji aut przez firmę Jaguar Land Rover?

Produkcję wstrzymano w trzech głównych fabrykach: w Solihull i Wolverhampton w West Midlands oraz w Halewood w Merseyside. Zwykle zakłady te produkują około 1000 samochodów dziennie. Pracownicy zostali wysłani do domów bez wyznaczonej daty powrotu, co wywołało niepokój zarówno wśród załogi, jak i dostawców.

Wstrzymanie produkcji odbiło się szczególnie mocno na dostawcach JLR, z których wielu to małe firmy zależne od zamówień brytyjskiego giganta. W sumie około 100 tys. osób pracuje w łańcuchu dostaw JLR, z czego część dostarcza części wyłącznie dla tej marki. Parlamentarna komisja ostrzegła, że niektóre firmy mogą zbankrutować w ciągu zaledwie tygodnia, jeśli sytuacja się nie poprawi.

Ile brytyjski rząd przeznaczy na ratunek Jaguara Land Rovera?

Brytyjski rząd postanowił zareagować, oferując gwarancję kredytową w wysokości 1,5 mld funtów za pośrednictwem programu Export Development Guarantee (EDG). Środki te mają pomóc JLR w realizacji zaległych płatności dla dostawców oraz wzmocnić rezerwy gotówkowe firmy.

Jaguar Land Rover Classic Works w Coventry
Jaguar Land Rover Classic Works w CoventryJLR / mat. prasowe

Sekretarz ds. biznesu Peter Kyle podkreślił, że celem pożyczki jest ochrona miejsc pracy w West Midlands, Merseyside i całej Wielkiej Brytanii. "Oferujemy JLR kredyt z wyraźnym zamiarem wsparcia również łańcucha dostaw" – powiedział Kyle.

Kanclerz Rachel Reeves dodała, że wsparcie rządu jest kluczowe dla ochrony brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego. "To dodatkowe finansowanie pomoże chronić tysiące miejsc pracy i zapewnić stabilność kluczowym dostawcom" – powiedziała.

Niejednoznacza ocena działania rządu w sprawie Jaguara Land Rovera

Chociaż decyzja rządu została przyjęta z uznaniem, pojawiły się również głosy krytyki. Sekretarz ds. biznesu w gabinecie cieni Andrew Griffith oraz rzecznik Liberalnych Demokratów Sarah Olney zgodnie stwierdzili, że reakcja rządu była zbyt powolna. "Muszą wyciągnąć wnioski i działać bardziej zwinnie" – powiedział poseł Saqib Bhatti z West Midlands.

Związek zawodowy Unite, reprezentujący pracowników JLR i dostawców, określił wsparcie jako "ważny pierwszy krok", ale zaapelował, by środki zostały wykorzystane do ochrony miejsc pracy oraz wynagrodzeń.

Kiedy ponownie ruszy produkcja w zakładach JLR?

Produkcja w zakładach JLR ma zostać wznowiona najwcześniej 1 października br., jednak firma wciąż zmaga się z konsekwencjami ataku. Rzecznik JLR zapewnił, że trwają intensywne prace nad przywróceniem systemów i wznowieniem działalności.

Czy 1,5 miliarda funtów wystarczy, by uratować Jaguara Land Rovera i jego łańcuch dostaw? Jedno jest pewne – to pierwszy przypadek, kiedy pomoc rządowa została udzielona w wyniku cyberataku. W obliczu rosnącego zagrożenia w świecie cyfrowym może to być początek nowej ery w ochronie przemysłu motoryzacyjnego.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji