Volvo Cars ogłasza poważną zmianę planów. Wcześniej bowiem firma zakładała, że do 2030 r. wszystkie jej auta będą elektryczne. Tymczasem zgodnie z najnowszą strategią do 2030 r. od 90 do 100 proc. globalnej sprzedaży Volvo Cars ma się składać z samochodów zelektryfikowanych, czyli nie tylko z napędem elektrycznym, ale również z hybrydowym. A to oznacza, że nawet 10 proc. kupowanych wówczas aut może być zasilana wyłącznie silnikiem spalinowym (z system mild hybrid). Skąd ta zmiana?
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Volvo Cars tłumaczy się m.in. wolniejszym od spodziewanego rozwojem sieci ładowania i wycofaniem się rządów niektórych państw z dopłat do zakupu elektryków (co przeważnie oznacza spadek ich sprzedaży). Dlatego Szwedzi przedstawili właśnie SUV-a, który nie ma napędu elektrycznego. Nosi za to doskonale znaną nazwę.
Przeczytaj także: Zapytałem szefa Stellantisa w Polsce o Fiata i Alfę. "Czemu Fiat sprzedaje mniej niż Porsche?"
Nowe Volvo XC90: co się zmieniło
Już kilka lat temu zdecydowano, że Volvo XC90 będzie oferowane równolegle z Volvo EX90, ale debiut gruntownie zmodernizowanego XC90 sugeruje, że taka "dwuwładza" potrwa dłużej, niż pierwotnie zakładano. Bo i po co rezygnować z takiego hitu, skoro elektromobilność nie przyjmuje się w takim tempie, jak wcześniej uważano. Przecież Volvo XC90 nadal jest szlagierem.
Przeczytaj także: Nowe Audi Q5 ma w desce rozdzielczej coś, czego kierowca nigdy nie zobaczy
W okresie styczeń-lipiec 2024 r. Volvo XC90 było co 7. kupowanym samochodem tej marki na świecie i 3. najpopularniejszym modelem w jej gamie (po XC60 i XC40). Mało tego, w porównaniu z okresem styczeń-lipiec 2023 r. jego sprzedaż wzrosła o 2 proc.!
Przeczytaj także: Polska została jednym z największych na świecie rynków najbardziej luksusowego BMW. Wyprzedziliśmy nawet zamożną Japonię
Co się zmieniło w Volvo XC90? Oj, bardzo dużo. Mamy więc kompletnie zmodernizowany przód z szerszym grillem, którego nowy fikuśny układ listew jeszcze bardziej uwypukla typowy dla Volvo ukośnie biegnący pas. Nowe są ponadto reflektory i przedni zderzak. Tylne światła dostały z kolei inny układ LED-ów.
Wewnątrz odnowiono praktycznie całą deskę rozdzielczą, a zwłaszcza jej centralną część. Umieszczony tam ekran jest większy (teraz 11,2 cala przekątnej) i ma wyższą rozdzielczość, a wyświetlane na nim menu zostało udoskonalone.
Nowe Volvo XC90 ma 495,3 cm długości, 192,3 cm szerokości i — zależnie od wersji — od 176,7 do 177,1 cm wysokości. A jak jest z silnikami?
Nowe Volvo XC90: silniki, moce, 0-100 km/h
Gruntownie zmodernizowane Volvo XC90 jest dostępne w dwóch wersjach spalinowych z układem mild hybrid (250 i 300 KM; 0-100 km/h: odpowiednio 7,7 i 6,7 s) oraz z napędem hybrydowym (310-konny silnik spalinowy i elektryczny o mocy 145 KM; moc systemowa: 455 KM; 0-100 km/h: 5,4 s).
Volvo XC90 można wyposażyć w aktywne pneumatyczne zawieszenie, umożliwiające podwyższenie SUV-a o 4 cm lub obniżenie go o 2 cm.
Nowe Volvo XC90 można już zamawiać w Polsce. 250-konna wersja kosztuje co najmniej 339 tys. 900 zł, a odmiana z napędem hybrydowym to wydatek minimum 389 tys. 900 zł.