Auto Świat Wiadomości Aktualności Spalinowe Volvo XC90 dostało kilka kolejnych lat życia. Szwedzi zmieniają też plany, bo elektromobilność nie nadąża

Spalinowe Volvo XC90 dostało kilka kolejnych lat życia. Szwedzi zmieniają też plany, bo elektromobilność nie nadąża

Przeszło tydzień temu minęło równo 10 lat od światowej premiery obecnej generacji Volvo XC90. W listopadzie 2024 r. będzie zaś można obchodzić już 2. rocznicę prezentacji elektrycznego Volvo EX90. Wydawałoby się więc, że produkcja XC90 lada chwila się skończy. A tu zobacz: Szwedzi właśnie gruntownie zmodernizowali ten model, przedłużając mu życie o kilka dobrych lat. Możesz za to podziękować elektromobilności.

Volvo XC90
Zobacz galerię (14)
Volvo Cars
Volvo XC90

Volvo Cars ogłasza poważną zmianę planów. Wcześniej bowiem firma zakładała, że do 2030 r. wszystkie jej auta będą elektryczne. Tymczasem zgodnie z najnowszą strategią do 2030 r. od 90 do 100 proc. globalnej sprzedaży Volvo Cars ma się składać z samochodów zelektryfikowanych, czyli nie tylko z napędem elektrycznym, ale również z hybrydowym. A to oznacza, że nawet 10 proc. kupowanych wówczas aut może być zasilana wyłącznie silnikiem spalinowym (z system mild hybrid). Skąd ta zmiana?

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Volvo Cars tłumaczy się m.in. wolniejszym od spodziewanego rozwojem sieci ładowania i wycofaniem się rządów niektórych państw z dopłat do zakupu elektryków (co przeważnie oznacza spadek ich sprzedaży). Dlatego Szwedzi przedstawili właśnie SUV-a, który nie ma napędu elektrycznego. Nosi za to doskonale znaną nazwę.

Przeczytaj także: Zapytałem szefa Stellantisa w Polsce o Fiata i Alfę. "Czemu Fiat sprzedaje mniej niż Porsche?"

Nowe Volvo XC90: co się zmieniło

Już kilka lat temu zdecydowano, że Volvo XC90 będzie oferowane równolegle z Volvo EX90, ale debiut gruntownie zmodernizowanego XC90 sugeruje, że taka "dwuwładza" potrwa dłużej, niż pierwotnie zakładano. Bo i po co rezygnować z takiego hitu, skoro elektromobilność nie przyjmuje się w takim tempie, jak wcześniej uważano. Przecież Volvo XC90 nadal jest szlagierem.

Przeczytaj także: Nowe Audi Q5 ma w desce rozdzielczej coś, czego kierowca nigdy nie zobaczy

W okresie styczeń-lipiec 2024 r. Volvo XC90 było co 7. kupowanym samochodem tej marki na świecie i 3. najpopularniejszym modelem w jej gamie (po XC60 i XC40). Mało tego, w porównaniu z okresem styczeń-lipiec 2023 r. jego sprzedaż wzrosła o 2 proc.!

Przeczytaj także: Polska została jednym z największych na świecie rynków najbardziej luksusowego BMW. Wyprzedziliśmy nawet zamożną Japonię

Co się zmieniło w Volvo XC90? Oj, bardzo dużo. Mamy więc kompletnie zmodernizowany przód z szerszym grillem, którego nowy fikuśny układ listew jeszcze bardziej uwypukla typowy dla Volvo ukośnie biegnący pas. Nowe są ponadto reflektory i przedni zderzak. Tylne światła dostały z kolei inny układ LED-ów.

Volvo XC90
Volvo XC90Volvo Cars

Wewnątrz odnowiono praktycznie całą deskę rozdzielczą, a zwłaszcza jej centralną część. Umieszczony tam ekran jest większy (teraz 11,2 cala przekątnej) i ma wyższą rozdzielczość, a wyświetlane na nim menu zostało udoskonalone.

Volvo XC90
Volvo XC90Volvo Cars

Nowe Volvo XC90 ma 495,3 cm długości, 192,3 cm szerokości i — zależnie od wersji — od 176,7 do 177,1 cm wysokości. A jak jest z silnikami?

Nowe Volvo XC90: silniki, moce, 0-100 km/h

Gruntownie zmodernizowane Volvo XC90 jest dostępne w dwóch wersjach spalinowych z układem mild hybrid (250 i 300 KM; 0-100 km/h: odpowiednio 7,7 i 6,7 s) oraz z napędem hybrydowym (310-konny silnik spalinowy i elektryczny o mocy 145 KM; moc systemowa: 455 KM; 0-100 km/h: 5,4 s).

Volvo XC90
Volvo XC90Volvo Cars

Volvo XC90 można wyposażyć w aktywne pneumatyczne zawieszenie, umożliwiające podwyższenie SUV-a o 4 cm lub obniżenie go o 2 cm.

Nowe Volvo XC90 można już zamawiać w Polsce. 250-konna wersja kosztuje co najmniej 339 tys. 900 zł, a odmiana z napędem hybrydowym to wydatek minimum 389 tys. 900 zł.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji