Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Porównania samochodów > Kombi czy SUV – co wybrać?

Kombi czy SUV – co wybrać?

Czy SUVy rzeczywiście są takie dobre i warte wyższej ceny niż porównywalne kombi? Sprawdzamy to na przykładzie 10 pojedynków SUVów z kombi i radzimy, który model wybrać.

Seat Leon ST kontra Seat Ateca
Seat Leon ST kontra Seat AtecaŹródło: Auto Bild
  • W 10 pojedynkach wzięliśmy pod uwagę modele Seata, BMW, Kii, Mazdy, Opla, Peugeota, Renault, Toyoty, Volvo i Volkswagena
  • SUV-y pozwalają wygodniej wsiadać i zapewniają wyższą pozycję za kierownicą – ale to przeważnie wiąże się z wyższymi kosztami zakupu i eksploatacji
  • Czy SUV-y rzeczywiście są lepszym wyborem niż np. porównywalne kombi?
Spis treści
  1. Czy wszystkie SUV-y faktycznie są takie same
  2. Seat Leon ST kontra Seat Ateca – Leon oferuje więcej za mniej
  3. Seat Leon ST – kokpit
  4. Seat Ateca – kokpit
  5. Seat Leon ST – wymiary nadwozia i kabiny
  6. Seat Ateca – wymiary nadwozia i kabiny
  7. Seat Leon ST – bagażnik
  8. Seat Ateca – bagażnik
  9. Seat Leon ST kontra Seat Ateca – werdykt
  10. BMW serii 3 Touring kontra BMW X1 – Touring daje autentyczną rozkosz BMW
  11. BMW serii 3 Touring – kokpit
  12. BMW X1 – kokpit
  13. BMW serii 3 Touring – wymiary nadwozia i kabiny
  14. BMW X1 – wymiary nadwozia i kabiny
  15. BMW serii 3 Touring – bagażnik
  16. BMW X1 – bagażnik
  17. BMW serii 3 Touring kontra BMW X1 – werdykt
  18. Kia Ceed SW kontra Kia Sportage – klasyczne kombi to lepszy wybór
  19. Kia Ceed SW – kokpit
  20. Kia Sportage – kokpit
  21. Kia Ceed SW – wymiary nadwozia i kabiny
  22. Kia Sportage – wymiary nadwozia i kabiny
  23. Kia Ceed SW – bagażnik
  24. Kia Sportage – bagażnik
  25. Kia Ceed SW kontra Kia Sportage – werdykt
  26. Mazda 6 kombi kontra Mazda CX-5 – kombi droższe, ale wcale nie lepsze
  27. Mazda 6 kombi – kokpit
  28. Mazda CX-5 – kokpit
  29. Mazda 6 kombi – wymiary nadwozia i kabiny
  30. Mazda CX-5 – wymiary nadwozia i kabiny
  31. Mazda 6 kombi – bagażnik
  32. Mazda CX-5 – bagażnik
  33. Mazda 6 kombi kontra Mazda CX-5 – werdykt
  34. Opel Insignia Sports Tourer kontra Opel Grandland X – większe kombi jest warte swojej ceny
  35. Opel Insignia Sports Tourer – kokpit
  36. Opel Grandland X – kokpit
  37. Opel Insignia Sports Tourer – wymiary nadwozia i kabiny
  38. Opel Grandland X – wymiary nadwozia i kabiny
  39. Opel Insignia Sports Tourer – bagażnik
  40. Opel Grandland X – bagażnik
  41. Opel Insignia Sports Tourer kontra Opel Grandland X – werdykt
  42. Peugeot 308 SW kontra Peugeot 3008 – prestiż SUVa wymaga sporej dopłaty
  43. Peugeot 308 SW – kokpit
  44. Peugeot 3008 – kokpit
  45. Peugeot 308 SW – wymiary nadwozia i kabiny
  46. Peugeot 3008 – wymiary nadwozia i kabiny
  47. Peugeot 308 SW – bagażnik
  48. Peugeot 3008 – bagażnik
  49. Peugeot 308 SW kontra Peugeot 3008 – werdykt
  50. Renault Megane Grandtour kontra Renault Kadjar – kombi to wybór z rozsądku
  51. Renault Megane Grandtour – kokpit
  52. Renault Kadjar – kokpit
  53. Renault Megane Grandtour – wymiary nadwozia i kabiny
  54. Renault Kadjar – wymiary nadwozia i kabiny
  55. Renault Megane Grandtour – bagażnik
  56. Renault Kadjar – bagażnik
  57. Renault Megane Grandtour kontra Renault Kadjar – werdykt
  58. Toyota Corolla Touring Sports kontra Toyota C-HR – kombi jest lepsze na co dzień
  59. Toyota Corolla Touring Sports – kokpit
  60. Toyota C-HR – kokpit
  61. Toyota Corolla Touring Sports – wymiary nadwozia i kabiny
  62. Toyota C-HR – wymiary nadwozia i kabiny
  63. Toyota Corolla Touring Sports – bagażnik
  64. Toyota C-HR – bagażnik
  65. Toyota Corolla Touring Sports kontra Toyota C-HR – werdykt
  66. Volvo V90 kontra Volvo XC90 – siedem osób zmieści się tylko w SUVie
  67. Volvo V90 – kokpit
  68. Volvo XC90 – kokpit
  69. Volvo V90 – wymiary nadwozia i kabiny
  70. Volvo XC90 – wymiary nadwozia i kabiny
  71. Volvo V90 – bagażnik
  72. Volvo XC90 – bagażnik
  73. Volvo V90 kontra Volvo XC90 – werdykt
  74. Volkswagen Passat Variant kontra Volkswagen Tiguan – Tiguanowi trudno coś zarzucić
  75. Volkswagen Passat Variant – kokpit
  76. Volkswagen Tiguan – kokpit
  77. Volkswagen Passat Variant – wymiary nadwozia i kabiny
  78. Volkswagen Tiguan – wymiary nadwozia i kabiny
  79. Volkswagen Passat Variant – bagażnik
  80. Volkswagen Tiguan – bagażnik
  81. Volkswagen Passat Variant kontra Volkswagen Tiguan – werdykt
  82. Kombi kontra SUVy – podsumowanie

SUVy rządzą. W minionym roku stanowiły one aż 41 proc. rejestracji nowych aut w Polsce, a w 2019 r. odsetek ten wynosił 36,3 proc. To najpopularniejszy typ nadwozia wśród klientów w naszym kraju. Dla porównania: hatchbacki wybrało 28,6 proc. kupujących, a kombi – niespełna 15 proc. (Dane: SAMAR). W Europie i na świecie ten trend wygląda podobnie – nic dziwnego, skoro producenci stale poszerzają ofertę SUVów jednocześnie okrajając wybór bardziej tradycyjnych rodzajów nadwozi. Dodatkowym czynnikiem takiego kierunku zmian jest łatwiejsza adaptacja SUV-ów na wersje elektryczne czy hybrydy plug-in. W wyższym aucie łatwiej zmieścić baterię czy dodatkowy silnik elektryczny.

Ale czy SUV-y rzeczywiście są lepszym wyborem niż np. porównywalne kombi? Postanowiliśmy zestawić 10 par z różnych klas, by rozstrzygnąć, który rodzaj auta dostarcza więcej przekonujących argumentów. W pojedynkach przeważają marki popularne, ale uwzględniliśmy też dwa duety z segmentu premium. Wzięliśmy pod uwagę: przestronność i wygodę kabiny, ergonomię obsługi, pojemność bagażnika, wrażenia z jazdy, osiągi, spalanie, a także cenę zakupu – zawsze w porównywalnych wariantach silnikowych i wyposażenia. Nie uwzględniliśmy natomiast cech typowo terenowych – jest bowiem oczywiste, że jeśli ktoś takich wymaga, to raczej nie będzie brał pod uwagę zwykłego kombi.