Auto Świat Testy Testy nowych samochodów BMW 330i xDrive Touring – z rozsądku i dla frajdy

BMW 330i xDrive Touring – z rozsądku i dla frajdy

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Przykładni ojcowie i menedżerowie miesiąca na to zasługują: BMW 330i xDrive touring. To dynamiczne kombi, które udźwignie rodzinne obowiązki, jak i biznesowe wyzwania. A gdzieś pomiędzy pozwoli się nieco rozerwać

BMW 330i xDrive Touring
Zobacz galerię (26)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
BMW 330i xDrive Touring
  • Touring to połączenie sportowego stylu i praktyczności. Ale jeśli szukasz naprawdę dużego bagażnika, to są w tej klasie pojemniejsze kombi
  • Silnik bardzo wcześnie osiąga maksymalny moment obrotowy, niemal jak diesel. Jego „benzynowość” dobitniej czuć w trybie Sport
  • xDrive i sportowy dyferencjał tylnej osi? Przy 258 konnym silniku oba rozwiązania razem mają sens, tylko jeśli dużo i szybko poruszasz się po górskich drogach, w różnych warunkach atmosferycznych

Żona cię kocha, dzieciaki napawają dumą, a szef stawia cię innym za wzór. Gratulacje! Pora na nagrodę i oczywiście, że będzie to samochód. Możesz sobie już pozwolić na to, by pójść za głosem serca i ego, ale masz też konkretne wymagania co do funkcjonalności. No i dynamiki. Jeśli zatem trzeba połączyć frajdę z rozsądkiem, BMW ma na to sprawdzony przepis od 33 lat: seria 3 touring, od 2019 roku w 6. pokoleniu, zwanym G21.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowa „trójka” touring jest aż o 8,5 cm dłuższa od poprzedniczki, co czuć zwłaszcza na tylnej kanapie – nareszcie nikomu nie będzie tu ciasno. Na bagaż przybyło 20 l – teraz zapakujesz od 500 do 1510 l. Zważywszy na sportową sylwetkę nadwozia – nieźle, choć w klasie średniej są też jeszcze pakowniejsi kandydaci. Ale Touring czaruje nie tylko wyglądem, lecz także gadżetami.

Elektrycznie sterowana klapa jest seryjna w każdej wersji, podobnie jak osobno otwierane okno i zwijana siatka oddzielająca przestrzeń bagażową od kabiny. Za 1344 zł można mieć na podłodze elektrycznie wybrzuszające się gumy zapobiegające przesuwaniu się przedmiotów i zdalne składanie trzyczęściowego oparcia kanapy. Kiedy transport gabarytowy wymaga demontażu obu rolet, można je elegancko schować pod podłogą. Systemu szyn, jak np. w Audi, tu jednak nie dostaniesz.

Przeczytaj też:

Zamknijmy klapę i skosztujmy tego, co pod maską. 330i to silnik, który nie tylko nazywa się, jakby miał 6 cylindrów, lecz także dostarcza osiągi wysokiej klasy. 258-konne, 4-cylindrowe 2.0 jest naprawdę niezłym i też lżejszym substytutem starszych rzędowych „szóstek” w tej kategorii mocy (przy czym silników R6 w ofercie serii 3 nadal nie brakuje). 330i maksymalny moment obrotowy 400 Nm osiąga teoretycznie już przy 1550 obrotów, choć realnie czujesz go dopiero tuż przed dwójką na obrotomierzu.

Trochę jak diesel? W dolnym zakresie obrotów faktycznie tak, ale 330i lubi się też wyżej zakręcić. Żeby jednak poczuć tę „benzynowość”, trzeba przestawić charakterystykę silnika przyciskiem na tryb Sport. Brzmienie? Z delikatną chrypką, gdy pociśniesz, ale nie zawsze przyjemne dla wymagającego ucha, bo też sztucznie „dobasowywane”. Sześć cylindrów zawsze będzie miało więcej harmonii pod tym względem.

BMW 330i xDrive Touring – umiarkowany apetyt na paliwo

Z tęsknoty za 6 cylindrami potrafi wyleczyć stosunkowo umiarkowany apetyt na paliwo. Na naszej pętli pomiarowej 330i xDrive potrzebowało średnio 8,4 l/100 km. W czasie spokojnej jazdy poza miastem realne jest nawet 6,4 l, na autostradzie – 7,7 l, ale w razie porannego dojazdu w korkach do pracy trzeba liczyć nawet aż 14 l.

Fenomenalna 8-stopniowa skrzynia biegów z szacunkiem dla mocy i zawsze właściwie dobranym przełożeniem przekazuje dalej to, co wypracuje silnik. Do osiągnięcia pierwszej „setki” mija od startu zaledwie 5,9 s. Testowy wóz był wyposażony w zestaw usprawniający trakcję: układ xDrive i tylny dyferencjał ze szperą. Pierwsze wymaga dopłaty 8200 zł, a drugie 6267 zł – razem sporo kasy i w przypadku xDrive’u też masy. Wnosi on na pokład aż 65 kilogramów i z wieloma innymi opcjami winduje wagę wozu do 1759 kg.

BMW 330i xDrive Touring – czy warto brać 4x4?

Czy warto dopłacać do xDrive'u? Jeśli w sezonie często zdarza ci się widywać śnieg, z xDrive’em na pewno będziesz spokojniejszy. Z kolei z samoblokującym mechanizmem różnicowym i napędem tylko na tył poczujesz, na czym polega frajda z jazdy. Oba rozwiązania razem przy mocy 258 KM mają sens, tylko jeśli dużo i szybko poruszasz się po górskich drogach.

W „trójce” jest jeszcze na co wydawać pieniądze. Warte inwestycji są układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem i adaptacyjne, obniżone o 10 mm zawieszenie. Z tym zestawem touring bardzo zwinnie zmienia kierunek jazdy i pewnie się go prowadzi, jest świetnie wyważony, choć wokół pozycji zero kierownicy chciałoby się nieco więcej klarowności i precyzji. Może to wpływ przednich półosi?

BMW 330i xDrive Touring – skazy na wizerunku

Na zimowych oponach run flat (225/45 R 18) amortyzacja nierówności była bardziej przekonująca niż w sedanach nowej serii 3, które testowaliśmy na większych felgach. Tu też zawieszenie pracowało ciszej. Prawdziwy komfort wygląda mimo wszystko inaczej i jeśli ci na nim zależy, musisz sięgnąć wyżej, po serię 5 (różnica pod tym względem jest naprawdę duża).

Są niestety też poważne „ale”: podczas pokonywania niektórych progów spowalniających (z rozsądną prędkością, oczywiście) system DSC potrafił na moment zdławić silnik! Pomagało tylko przestawienie DSC w tryb sportowy. 330i też nerwowo reaguje na nierówny asfalt na łuku. Nieładne skazy na dynamicznym wizerunku „trójki” touring...

BMW 330i xDrive Touring – to nam się podoba

  • Bardzo dynamiczny zespół napędowy
  • Zwinność typowa dla BMW
  • Funkcjonalny bagażnik
  • Koncepcja obsługi multimediów

BMW 330i xDrive Touring – to nam się nie podoba

  • Nawet na „18-kach” i z adaptacyjnym zawieszeniem nie błyszczy komfortem
  • Interwencje DSC na progach
  • Brak obsługi głosowej (w języku polskim)

BMW 330i xDrive Touring – nasza opinia

Rodzicielstwo, kariera, obowiązki... 330i touring pomoże ci w ogarnięciu tego, ale nie pozwoli też zapomnieć o własnych przyjemnościach. Nowa „trójka” touring jest przestronniejsza, szlachetniejsza i mimo skaz tradycyjnie dynamiczna. Komfort amortyzacji pozostaje jednak drugorzędny.

BMW 330i xDrive Touring – wymiary

BMW serii 3 Touring - wymiary nadwozia i kabiny
BMW serii 3 Touring - wymiary nadwozia i kabinyŻródło: Auto Świat

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

BMW 330i xDrive Touring – nasze pomiary testowe

0-50 km/h2,4 s
0-100 km/h5,9 s
0-130 km/h9,4 s
0-160 km/h14,4 s
60-100 km/h3,1 s
80-120 km/h3,9 s
Masa rzeczywista/ładowność1759/501 kg
Rozdział masy (przód/tył)49/51 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo)12,0/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce)bd.
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce)bd.
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)
przy 130 km/h68 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)8,4 l/100 km
Zasięg630 km

BMW 330i xDrive Touring – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Napęd rozrządułańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1998
Moc maks. (KM/obr./min)258/5000-6500
Maks. mom. (Nm/obr./min)400/1550-4400
Skrzynia biegówaut. 8b
Napęd4x4
0-100 km/h (s)5,8
V maks. (km/h)250
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km)7,2
Emisja CO2 (g/km)165
Pojemność bagażnika (l)500-1510
Pojemność zbiornika paliwa (l)59
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg)1800/750
Marka i model opon test. autaBridgestone Blizzak LM001 RFT
Rozmiar opon225/45 R 18

BMW 330i xDrive Touring – wyposażenie

Wersja330i xDrive M Sport
Reflektory LED/laseroweS/8953 zł
Klimatyzacja aut. 3-strefowaS
Nawigacja i wirtualne zegary Professional12 534 zł
Kluczyk zbliżeniowy2686 zł
Elektrycznie ster. klapa bagażnikaS
Czujniki parkowaniaS
Kamera 360 stopni4253 zł
Samoblokujący dyferencjał M6267 zł
Lakier szary Oxide8955 zł
Alufelgi 18-caloweS

BMW 330i xDrive Touring – cena i gwarancja

Cena wersji 330i Touring xDrive M Sport od223 700 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna2 lata/12 lat
Cena testowanego auta317 090 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy: