• Touring to połączenie sportowego stylu i praktyczności. Ale jeśli szukasz naprawdę dużego bagażnika, to są w tej klasie pojemniejsze kombi
  • Silnik bardzo wcześnie osiąga maksymalny moment obrotowy, niemal jak diesel. Jego „benzynowość” dobitniej czuć w trybie Sport
  • xDrive i sportowy dyferencjał tylnej osi? Przy 258 konnym silniku oba rozwiązania razem mają sens, tylko jeśli dużo i szybko poruszasz się po górskich drogach, w różnych warunkach atmosferycznych

Żona cię kocha, dzieciaki napawają dumą, a szef stawia cię innym za wzór. Gratulacje! Pora na nagrodę i oczywiście, że będzie to samochód. Możesz sobie już pozwolić na to, by pójść za głosem serca i ego, ale masz też konkretne wymagania co do funkcjonalności. No i dynamiki. Jeśli zatem trzeba połączyć frajdę z rozsądkiem, BMW ma na to sprawdzony przepis od 33 lat: seria 3 touring, od 2019 roku w 6. pokoleniu, zwanym G21.

Nowa „trójka” touring jest aż o 8,5 cm dłuższa od poprzedniczki, co czuć zwłaszcza na tylnej kanapie – nareszcie nikomu nie będzie tu ciasno. Na bagaż przybyło 20 l – teraz zapakujesz od 500 do 1510 l. Zważywszy na sportową sylwetkę nadwozia – nieźle, choć w klasie średniej są też jeszcze pakowniejsi kandydaci. Ale Touring czaruje nie tylko wyglądem, lecz także gadżetami.

Elektrycznie sterowana klapa jest seryjna w każdej wersji, podobnie jak osobno otwierane okno i zwijana siatka oddzielająca przestrzeń bagażową od kabiny. Za 1344 zł można mieć na podłodze elektrycznie wybrzuszające się gumy zapobiegające przesuwaniu się przedmiotów i zdalne składanie trzyczęściowego oparcia kanapy. Kiedy transport gabarytowy wymaga demontażu obu rolet, można je elegancko schować pod podłogą. Systemu szyn, jak np. w Audi, tu jednak nie dostaniesz.

Zamknijmy klapę i skosztujmy tego, co pod maską. 330i to silnik, który nie tylko nazywa się, jakby miał 6 cylindrów, lecz także dostarcza osiągi wysokiej klasy. 258-konne, 4-cylindrowe 2.0 jest naprawdę niezłym i też lżejszym substytutem starszych rzędowych „szóstek” w tej kategorii mocy (przy czym silników R6 w ofercie serii 3 nadal nie brakuje). 330i maksymalny moment obrotowy 400 Nm osiąga teoretycznie już przy 1550 obrotów, choć realnie czujesz go dopiero tuż przed dwójką na obrotomierzu.

Trochę jak diesel? W dolnym zakresie obrotów faktycznie tak, ale 330i lubi się też wyżej zakręcić. Żeby jednak poczuć tę „benzynowość”, trzeba przestawić charakterystykę silnika przyciskiem na tryb Sport. Brzmienie? Z delikatną chrypką, gdy pociśniesz, ale nie zawsze przyjemne dla wymagającego ucha, bo też sztucznie „dobasowywane”. Sześć cylindrów zawsze będzie miało więcej harmonii pod tym względem.

BMW 330i xDrive Touring – umiarkowany apetyt na paliwo

Z tęsknoty za 6 cylindrami potrafi wyleczyć stosunkowo umiarkowany apetyt na paliwo. Na naszej pętli pomiarowej 330i xDrive potrzebowało średnio 8,4 l/100 km. W czasie spokojnej jazdy poza miastem realne jest nawet 6,4 l, na autostradzie – 7,7 l, ale w razie porannego dojazdu w korkach do pracy trzeba liczyć nawet aż 14 l.

Fenomenalna 8-stopniowa skrzynia biegów z szacunkiem dla mocy i zawsze właściwie dobranym przełożeniem przekazuje dalej to, co wypracuje silnik. Do osiągnięcia pierwszej „setki” mija od startu zaledwie 5,9 s. Testowy wóz był wyposażony w zestaw usprawniający trakcję: układ xDrive i tylny dyferencjał ze szperą. Pierwsze wymaga dopłaty 8200 zł, a drugie 6267 zł – razem sporo kasy i w przypadku xDrive’u też masy. Wnosi on na pokład aż 65 kilogramów i z wieloma innymi opcjami winduje wagę wozu do 1759 kg.

BMW 330i xDrive Touring – czy warto brać 4x4?

Czy warto dopłacać do xDrive'u? Jeśli w sezonie często zdarza ci się widywać śnieg, z xDrive’em na pewno będziesz spokojniejszy. Z kolei z samoblokującym mechanizmem różnicowym i napędem tylko na tył poczujesz, na czym polega frajda z jazdy. Oba rozwiązania razem przy mocy 258 KM mają sens, tylko jeśli dużo i szybko poruszasz się po górskich drogach.

W „trójce” jest jeszcze na co wydawać pieniądze. Warte inwestycji są układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem i adaptacyjne, obniżone o 10 mm zawieszenie. Z tym zestawem touring bardzo zwinnie zmienia kierunek jazdy i pewnie się go prowadzi, jest świetnie wyważony, choć wokół pozycji zero kierownicy chciałoby się nieco więcej klarowności i precyzji. Może to wpływ przednich półosi?

BMW 330i xDrive Touring – skazy na wizerunku

Na zimowych oponach run flat (225/45 R 18) amortyzacja nierówności była bardziej przekonująca niż w sedanach nowej serii 3, które testowaliśmy na większych felgach. Tu też zawieszenie pracowało ciszej. Prawdziwy komfort wygląda mimo wszystko inaczej i jeśli ci na nim zależy, musisz sięgnąć wyżej, po serię 5 (różnica pod tym względem jest naprawdę duża).

Są niestety też poważne „ale”: podczas pokonywania niektórych progów spowalniających (z rozsądną prędkością, oczywiście) system DSC potrafił na moment zdławić silnik! Pomagało tylko przestawienie DSC w tryb sportowy. 330i też nerwowo reaguje na nierówny asfalt na łuku. Nieładne skazy na dynamicznym wizerunku „trójki” touring...

BMW 330i xDrive Touring – to nam się podoba

  • Bardzo dynamiczny zespół napędowy
  • Zwinność typowa dla BMW
  • Funkcjonalny bagażnik
  • Koncepcja obsługi multimediów

BMW 330i xDrive Touring – to nam się nie podoba

  • Nawet na „18-kach” i z adaptacyjnym zawieszeniem nie błyszczy komfortem
  • Interwencje DSC na progach
  • Brak obsługi głosowej (w języku polskim)

BMW 330i xDrive Touring – nasza opinia

Rodzicielstwo, kariera, obowiązki... 330i touring pomoże ci w ogarnięciu tego, ale nie pozwoli też zapomnieć o własnych przyjemnościach. Nowa „trójka” touring jest przestronniejsza, szlachetniejsza i mimo skaz tradycyjnie dynamiczna. Komfort amortyzacji pozostaje jednak drugorzędny.

BMW 330i xDrive Touring – wymiary

{ "uuid": "dbdcac2b-4912-4581-92c0-c66a8d9f728c", "caption": "BMW serii 3 Touring - wymiary nadwozia i kabiny", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MjU7MDA_/b416473c4dfaadb62b866b01d60634b4.png", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2020-05-23 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "b416473c4dfaadb62b866b01d60634b4", "ocdnExt": "png" }, "size": { "height": 1156, "width": 2418, "bytes": 758308 }, "asyncAdSlot": null } BMW serii 3 Touring - wymiary nadwozia i kabiny Foto: Auto Świat
BMW serii 3 Touring - wymiary nadwozia i kabiny

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

BMW 330i xDrive Touring – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 2,4 s
0-100 km/h 5,9 s
0-130 km/h 9,4 s
0-160 km/h 14,4 s
60-100 km/h 3,1 s
80-120 km/h 3,9 s
Masa rzeczywista/ładowność 1759/501 kg
Rozdział masy (przód/tył) 49/51 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 12,0/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) bd.
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) bd.
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 8,4 l/100 km
Zasięg 630 km

BMW 330i xDrive Touring – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1998
Moc maks. (KM/obr./min) 258/5000-6500
Maks. mom. (Nm/obr./min) 400/1550-4400
Skrzynia biegów aut. 8b
Napęd 4x4
0-100 km/h (s) 5,8
V maks. (km/h) 250
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) 7,2
Emisja CO2 (g/km) 165
Pojemność bagażnika (l) 500-1510
Pojemność zbiornika paliwa (l) 59
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1800/750
Marka i model opon test. auta Bridgestone Blizzak LM001 RFT
Rozmiar opon 225/45 R 18

BMW 330i xDrive Touring – wyposażenie

Wersja 330i xDrive M Sport
Reflektory LED/laserowe S/8953 zł
Klimatyzacja aut. 3-strefowa S
Nawigacja i wirtualne zegary Professional 12 534 zł
Kluczyk zbliżeniowy 2686 zł
Elektrycznie ster. klapa bagażnika S
Czujniki parkowania S
Kamera 360 stopni 4253 zł
Samoblokujący dyferencjał M 6267 zł
Lakier szary Oxide 8955 zł
Alufelgi 18-calowe S

BMW 330i xDrive Touring – cena i gwarancja

Cena wersji 330i Touring xDrive M Sport od 223 700 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/12 lat
Cena testowanego auta 317 090 zł