- Alfa Romeo Tonale przeszło delikatny lifting po trzech latach od premiery
- Wnętrze auta zyskało na jakości dzięki lepszym materiałom i detalom, a wyposażenie obejmuje dwa wyświetlacze
- Topowa wersja hybrydowa plug-in ma moc 270 KM, napęd na dwie osie i zasięg na prądzie do 50 km
- Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Nową Alfę Tonale poznamy po zmienionym trójwymiarowym, wklęsłym grillu i trójkątnym wlocie powietrza — typowym dla wszystkich Alf, ale ściętym na dole. Miejsce na tablicę rejestracyjną na przednim zderzaku jest teraz pośrodku, a nie tak jak wcześnie — po stronie kierowcy. Trudniej będzie zauważyć, że zwis przedni jest krótszy, a rozstaw kół minimalnie większy (o 1 cm).
Co zmieniło się w Alfie Romeo Tonale?
Wnętrze również nie przeszło radykalnych zmian — specjaliści Alfy skupili się na materiałach wysokiej jakości, detalach takich jak przeszycia na desce rozdzielczej, fotelach, drzwiach i podłokietnikach. Na konsoli środkowej znajdziemy obrotowe pokrętło wybierania biegów, zmiana przełożeń jest także możliwa przy użyciu łopatek umieszczonych na kierownicy.
Kierowca ma do dyspozycji dwa wyświetlacze o przekątnej 12,3 i 10,25 cala. Ten pierwszy jest umieszczony za kierownicą na wprost prowadzącego, wskazuje prędkość, obroty silnika i inne parametry jazdy. Drugi, umieszczony na środku deski rozdzielczej, pozwala obsługiwać system multimedialny — Apple CarPlay i Android Auto są bezprzewodowe.
Jakie wyposażenie ma nowa Alfa Romeo Tonale?
Nowa Alfa Tonale już w podstawowej wersji oferuje wiele układów zapewniających komfort i bezpieczeństwo. W pierwszej grupie są to m.in.: automatyczna klimatyzacja dwustrefowa z czujnikiem jakości powietrza, system bezkluczykowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka boczne, a w drugiej: tempomat adaptacyjny, czujniki parkowania z przodu i z tyłu z kamerą cofania, system automatycznego hamowania oraz wykrywania pieszych i rowerzystów, asystent utrzymania pasa ruchu. Wersja podstawowa osadzana jest na 17-calowych felgach, fotele mają czarną materiałową tapicerkę.
Poznaj kontekst z AI
Wyższe wersje wyposażenia to Sprint, Ti, Veloce oraz limitowana edycja Tonale Sport Specjale. Taką właśnie udostępniono do pierwszych jazd testowych. Wyróżnia się srebrnymi dodatkami na progach bocznych i na tylnym zderzaku, dwiema końcówkami układu wydechowego, lakierowanymi w czarnym kolorze zaciskami hamulcowymi, fotelami pokrytymi czarno-białą alcantarą. Wyposażenie — kompletne.
Najkrótsza recenzja: to bardzo ładne auto zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Wszystkie detale są dopracowane, wręcz wysmakowane.
Alfa Romeo Tonale z hybrydą plug-in: moc, osiągi, cena
Wersja testowa wyposażona była w napęd hybrydowy pług-in z silnikiem benzynowym 1.3 napędzającym koła przednie oraz motorem elektrycznym napędzającym koła tylnej osi. Moc 270 KM zapewnia dynamiczne przyspieszanie do "setki" w nieco ponad 6 sekund oraz uzyskanie prędkości maksymalnej ponad 200 km na godz. Tego parametru nie mogłem sprawdzić. Deklarowany przez Alfę zasięg na samym prądzie to 70 km, w rzeczywistości 45-50 km.
Topowa wersja ma napęd na dwie osie, auto przyspiesza dynamicznie, odgłosy silnika nie są wtedy uciążliwe. Fotele pokryte alcantarą są dobrze wyprofilowane, zapewniają mocne trzymanie boczne, są wygodne. Sterowanie oczywiście elektryczne, a na pochwałę zasługuje 4-stopniowa regulacja podparcia lędźwi. Brakuje jedynie możliwości wydłużania siedziska. Ilość miejsca na fotelach przednich i na kanapie — wystarczająca, miejsca nad głowami wystarczy dla osób o wzroście do 180 cm.
Na pochwałę zasługuje także układ kierowniczy — pozwala na precyzyjne kierowanie i daje dobre wyczucie drogi. Zawieszenie skutecznie tłumi nierówności poprzeczne i drobne dziury w jezdni, na gorszej nawierzchni odgłosy pracującego zawieszenia nie są uciążliwe, a drgania nie przenoszą się do wnętrza auta.
Na zakończenie dobra wiadomość dla "alfistów": jak zapowiadają przedstawiciele Alfy Romeo odnowiona Tonale będzie miała podobne ceny do dotychczas oferowanych wersji. To znaczy, że odmiana z silnikiem 1,5/175 KM nie powinna kosztować więcej niż 170-175 tys., a opisywana topowa 1.3 plug-in ok. 240 tys. zł. Czy te zapowiedzi zostaną dotrzymane, przekonamy się już na początku stycznia 2026 r., kiedy pierwsze egzemplarze nowej Tonale trafią do dilerów.