Epoka produkcji Fiata 126p – Malucha – zakończyła się 22 września 2000 r. To wtedy z taśmy FSM zjechał ostatni egzemplarz Malucha wyprodukowany w Polsce z numerem VIN: SUF126A0037301725. Auto było w kolorze żółtym, w wersji Happy End. To była pożegnalna, limitowana do tysiąca sztuk wersja – 500 sztuk miało karoserię w kolorze żółtym, kolejne 500 – w czerwonym. Wszystkie były numerowane.
Już po raz dziewiąty w Poznaniu odbywa się Retro Motor Show – największa impreza oldtimerowa w Polsce. Targowe hale MTP wypełniły się klasycznymi pojazdami – samochodami osobowymi, vanami, motocyklami, a nawet traktorami. Swoje zbiory prezentują indywidualni kolekcjonerzy, prywatne muzea motoryzacyjne (jest ich w Polsce kilkadziesiąt), a także firmy handlujące klasykami. Poznański Retro Motor Show to okazja, aby nie tylko podziwiać klasyki, można tu także kupić pojazd mający kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat.
Nasi audytorzy przez dwa miesiące sprawdzali, jak obsługiwani są klienci w autoryzowanych salonach sprzedaży nowych aut. W tym roku zbadaliśmy m.in. jakość obsługi wśród 18 marek popularnych. Nasi tajemniczy klienci odwiedzili w tym celu 256 salonów na terenie całego kraju. W każdym sprawdzali kilkadziesiąt parametrów, które – jak co roku – pogrupowaliśmy w trzy główne kategorie. Który salon okazał się najlepszy w Polsce?
W tym roku w Wielkim Teście Salonów zbadaliśmy 8 marek premium. Nasi audytorzy — tajemniczy klienci — odwiedzili 79 salonów Alfy Romeo, Audi, BMW, DS-a, Land Rovera, Lexusa, Mercedesa i Mini. Doszło do zmiany na szczycie — mamy nowego lidera w tej kategorii.
Auto Świat od 22 lat przeprowadza Wielki Test Salonów, w którym oceniamy, jak obsługiwani są klienci w autoryzowanych salonach sprzedających nowe auta. W ostatnich latach niektóre sieci dealerskie znacząco podniosły standard obsługi. Którzy najbardziej?
Już po raz 22. przeprowadziliśmy Wielki Test Salonów – największe badanie tego typu na polskim rynku. Tajemniczy klienci w ciągu dwóch miesięcy odwiedzili 335 salonów 26 marek – 18 popularnych i ośmiu premium. W każdym przypadku badaliśmy kilkadziesiąt parametrów, które pogrupowaliśmy w trzy główne kategorie: organizacja salonu, obsługa klienta i jazda próbna. Które salony okazały się najlepsze w tym roku?
To już 22. edycja największego w Polsce badania autoryzowanych salonów sprzedaży nowych samochodów. Badanie metodą tajemniczego klienta przeprowadzamy od 2004 r. W najnowszej edycji przez dwa miesiące nasi wysłannicy odwiedzili 335 salonów 26 marek samochodowych – 18 popularnych i 8 premium.
Już wiemy, jak będą wyglądały przyszłe modele Audi. Na kilka dni przed salonem samochodowym w Monachium firma z Ingolstadt pokazała Concept C – dwuosobowe, elektryczne, sportowe auto o nowatorskim designie, znacznie odbiegającym od tego, do czego byliśmy w przypadku Audi przyzwyczajeni.
Zamek Topacz na południowych krańcach Wrocławia to adres, który miłośnicy klasycznej motoryzacji znają już od lat 12. To tu w weekend 23-24 sierpnia odbył się największy pokaz oldtimerów, youngtimerów, pojazdów militarnych, motocykli, a ostatnio także nowych modeli aut, które mają szanse zostać klasykami.
Czy samochodem dostawczym można zjechać z utwardzonej drogi i wjechać w trudny teren – w grząski piasek, błoto, śnieg, pokonywać strome podjazdy i zjazdy? Można. Tylko nie z każdego takiego terenu dostawczak wydostanie się o własnych siłach, często potrzebna będzie pomoc innego pojazdu – samochodu lub traktora.
Sto klasycznych Mercedesów zjechało do Wrocławia na coroczny Zlot Klubu Zabytkowych Mercedesów. Jest tradycją, że w czasie kilkudniowej imprezy załogi wyruszają na rajd i odwiedzają najciekawsze miejsca regionu. W tym roku kawalkada zabytkowych Mercedesów wyruszyła z dziedzińca Zamku Topacz, a następnie odwiedziła pałac w Sadkowie, Zamek Wojnowice, pałac rodu von Hoym, pałac von Rehdiger, a całodniowy rajd zakończono w Dobrzykowicach.
Czy wiecie jak i czym podróżowali w 17 i 18 wieku najbogatsi i najważniejsi ludzie ówczesnego świata? Karetami i powozami. Im bardziej pasażer był ważniejszy i bogatszy, tym pojazd był bardziej okazały, często przyozdobiony złotem i drogimi tkaninami, zaprzęgnięty w szóstkę lub ósemkę koni, powożony przez dwójkę stangretów w liberiach, w otoczeniu licznego orszaku na koniach.
Forza Italia to coroczne spotkanie miłośników włoskiej motoryzacji i kultury. Od kilku lat odbywa się w ogrodach pałacu w Rozalinie pod Warszawą. Na spotkanie przyjeżdża ponad 400 samochodów włoskiej produkcji – najwięcej Fiatów i Alf Romeo, ale nie brakuje także Ferrari, Maserati, Lancii.
Warsaw Caravaning Festival to coroczne spotkanie producentów kamperów i przyczep kempingowych oraz fanów aktywnego wypoczynku w „domach na kołach". W tym roku na Tor Wyścigów Konnych na warszawskim Służewcu przyjechało kilkudziesięciu producentów z ofertą od podstawowej i najtańszej po luksusowe rozwiązania dla najbardziej wymagających.
Techno-Classica w Essen to największe na świecie targi zabytkowej motoryzacji. To Mekka wszystkich kolekcjonerów i tych, którzy dopiero marzą o posiadaniu swojego pierwszego klasyka. W tym roku w ośmiu wielkich halach i na kilku placach między nimi wystawiono ok. 2700 zabytkowych pojazdów.
W dwa tygodnie po oficjalnym zaprezentowaniu wersji Avant Audi pokazuje wersję sedan. Obie wyszły spod ręki naszego rodaka – Kamila Łabanowicza – absolwenta Politechniki Śląskiej i mediolańskiej Scuola Politecnica di Design. Pan Kamil od kilkunastu lat pracuje w dziale projektowym Audi.
Audi pokazało i udostępniło do jazd testowych model A6 Avant w nowym wydaniu. Czy określenie „nowy” nie jest na wyrost? Po dokładnym obejrzeniu auta i po jeździe testowej mogę potwierdzić, że jest to nowy, mocno zmieniony w stosunku do poprzednika model.
Skoda mocno stawia na elektryki. W grudniu ub. roku zaprezentowała miejskiego SUV-a o nazwie Elroq, a teraz po zaledwie kilku miesiącach, jego większego kuzyna, czyli odnowionego Enyaqa. Mieliśmy okazję nią już pojeździć, a także dokładnie sprawdzić nowy cennik. Co ciekawe, ma niższe ceny niż poprzednia generacja.
Wiele firm motoryzacyjnych, które powstały pod koniec XIX i na początku XX w., już nie istnieje. Jedne, aby przetrwać, połączyły się, np. niemieckie Benz i Daimler. Inne nie przetrwały kryzysu lat 30. czy zawirowań związanych z II wojną światową. Warto jednak o nich pamiętać, bo to właśnie one tworzyły historię motoryzacji, produkowały modele, które często przetrwały do dziś i są kolekcjonerskimi rarytasami.
W kwietniu w salonach Mitsubishi pojawi się nowy model Outlandera z hybrydowym napędem typu Plug-in, czyli z baterią, którą można doładowywać z domowego gniazda prądu lub szybkiej ładowarki i która pozwala przejechać „na prądzie” 86 km. Oto wrażenia z pierwszych jazd tym flagowym modelem Mitsubishi.
Oto znak czasów i zmieniającej się mody – kiedyś flagowymi modelami Opla były luksusowe sedany: Omega, a jeszcze wcześniej Senator. Dziś ich miejsce zajmuje SUV Grandland. Miałem okazję odbyć jazdę testową modelem drugiej generacji. Wrażenia? Po kolei…
Na polskim rynku motoryzacyjnym narodziło się nowe zjawisko – kolekcjonowanie aut nowych, ale z najwyższej półki, wykonanych w limitowanych seriach. Ostatni przykład – roadster Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series. Auto kosztuje ok. 1,3 miliona złotych, czyli mniej więcej dwa razy tyle, ile podstawowa wersja SL-a.