Mokka to najmniejszy SUV w rodzinie Opla – więksi bracia to Frontera i Grandland. Najmniejszy nie oznacza zaniedbany. Mokka jest dopieszczona stylistycznie, a jej wyposażenia mogą pozazdrościć większe modele.
Retromobile to największa wystawa i targi klasycznej motoryzacji we Francji, organizowane na terenach wystawowych Porte de Versailles w Paryżu. W tym roku już po raz 49. Zabytkowe pojazdy wypełniły trzy ogromne hale, a tłumy zwiedzających potwierdzają, że zapaść na rynku klasyków spowodowana Covidem – trwająca od 2020 r. – na szczęście minęła.
Takie okazje zdarzają się raz na kilkadziesiąt lat. Legendarny Mercedes W 196 R, którym w połowie lat 50. ścigali się najsłynniejsi kierowcy świata: Juan Manuel Fangio i Stirling Moss, wystawiony został na aukcję Sotheby’s. Cena, za jaką auto poszło pod młotek, to 51 milionów 155 tysięcy euro. Bogaty kolekcjoner, który je wylicytował dostanie nie tylko unikalne auto, lecz także jego bogatą historię – doskonale udokumentowaną w kronikach sportów motorowych.
Czy wiecie, że pierwszy polski samochód osobowy został zaprezentowany dokładnie 100 lat temu? Miało to miejsce na początku lutego 1925 r. w Warszawie, a człowiekiem który zbudował to auto był hrabia Stefan Tyszkiewicz.
Używane jak nowe – tak można określić najnowszy pomysł Renault na renowację samochodów używanych Renault i Dacia, a także innych marek. W Polsce właśnie uruchomiono program renew Factory. Pod Warszawą będzie pracowało 30 ekspertów od renowacji używanych samochodów. Jak ma to działać?
Dobra wiadomość dla tych kierowców, którzy martwili się zniknięciem z rynku bardzo popularnego i cenionego modelu Mazda 6: na salonie samochodowym w Brukseli zadebiutowała nowa "szóstka". W salonach dilerów w Europie pojawi się latem 2025 r., ale z literą "e" w nazwie. I tu jest właśnie haczyk – nowy model 6e będzie miał napęd tylko elektryczny.
Porządki garażowe pozwalają czasem znaleźć prawdziwe skarby. Oto jeden z nich – materiał przygotowany na światową prezentację Fiata Cinquecento, która odbyła się 9 grudnia 1991 r. w Rzymie, i na polską premierę – tydzień później w warszawskim hotelu Victoria. Mała żółta książeczka przygotowana została i wydrukowana przez producenta w Turynie w języku polskim. Zawiera opis następcy Fiata 126 – "prawdziwego przeboju na progu roku dwutysięcznego", jak napisano w pierwszym zdaniu.
Jak wyglądała motoryzacja w Polsce przed stu laty. Ile samochodów poruszało się po polskich drogach, kto nimi jeździł, czy już wówczas organizowano samochodowe zawody sportowe, jakie były zasady ruchu? Przenieśmy się w czasie o 100 lat – jest grudzień 1924 r.
Bugatti, Ferrari, Koenigsegg, Pagani, Rimac – to marki supersamochodów, na dźwięk których każdy fan motoryzacji odczuwa dreszcz emocji. A co, jeśli pojawią się one wszystkie na raz? Właśnie taka sytuacja miała miejsce w klubie Tęcza w Warszawie, gdzie firma La Squadra zaprezentowała supersamochody, które sprzedaje na polskim rynku jako jedyny przedstawiciel wymienionych marek.
W Muzeum Motoryzacji w Otrębusach pod Warszawą zaprezentowano pierwszą Warszawę M-20, jaka zjechała z taśm montażowych FSO w dniu otwarcia fabryki, czyli 6 listopada 1951 r. Ten konkretny model był od wielu lat poszukiwany – wcześniej przez fabrykę, a potem przez kolekcjonerów.
Ta wiadomość jest wielką sensacją nie tylko w światku pasjonatów zabytkowej motoryzacji: odnaleziono i sprowadzono do Polski pierwszy egzemplarz Warszawy M-20, która zjechała z taśmy montażowej warszawskiej FSO 73 lata temu – 6 listopada 1951 r. Właśnie wtedy rozpoczęła działalność fabryka samochodów na Żeraniu.
Luksusowym Lexusem NX można poruszać się nie tylko po asfaltowych drogach, lecz także po bezdrożach. Pod warunkiem że będzie to najnowsza wersja Overtrail. Mogłem to sprawdzić osobiście i na dodatek w dość egzotycznych okolicznościach, bo na wulkanicznej wyspie Lanzarote – jednej z archipelagu Wysp Kanaryjskich.
Miałem okazję odbyć krótką jazdę testową odnowioną Dacią Spring. To jeden z najmniejszych i najtańszy „elektryk” na polskim rynku. Wrażenia? Kluczowe jest z jakiego auta przesiadamy się do elektrycznej Dacii. Jeśli z małego, miejskiego – nie będzie nam brakować miejsca, docenimy wprowadzone zmiany. Jeśli z większego – będzie ciasno.
Mondial de l’Auto 2024 – salon samochodowy w Paryżu. Zorganizowany już po raz 90. właśnie trwa od 14 do 20 października w stolicy Francji. To bardzo dobra wiadomość dla wszystkich fanów motoryzacji i, oczywiście, producentów, że salon paryski nie podzielił losów kilku podobnych imprez (jak choćby salon w Genewie) i nie zniknął z kalendarza wystaw.
Toyota idzie pod prąd mody na SUV-y, vany, crossovery i prezentuje kolejną, już dziewiątą wersję flagowego modelu Camry, nieodmienne w nadwoziu sedan. Błąd, nieznajomość rynku? Wręcz odwrotnie – od ponad 40 lat, czyli od debiutu pierwszej generacji Camry ten model jest chętnie kupowaną limuzyną przez osoby, które cenią sobie wysoki komfort podróżowania oraz niezawodność.
Citroen SM – luksusowy model z silnikiem V6 z Maserati, produkowany w latach 1970-75, stał się inspiracją dla stylistów z DS Design Studio Paris do stworzenia studium projektowego pojazdu – SM Tribute, w którym zobaczymy wiele cytatów z SM-a.
Stało się tradycją, i to już od 9 lat, że raz w roku panie z Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska wyprowadzają z garaży swoje klasyczne pojazdy z gwiazdą na masce i organizują rajd pań. Tym razem miłośniczki klasycznych Mercedesów wyznaczyły sobie spotkanie w Sandomierzu i okolicach – w Baranowie Sandomierskim, Ćmielowie, Opatowie, Ujeździe z Zamkiem Krzyżtopór.
Czy wiecie jak wygląda Renault Estafette? Nie wiecie – nie szkodzi. Pokazuję i objaśniam, jak mawiał pewien sierżant na zajęciach wojskowych. Estafette to mały samochód dostawczy zaprezentowany po raz pierwszy na salonie w Paryżu jesienią 1959 r. Długość nieznacznie przekraczała 4 metry, szerokość wynosiła 178 cm, a wysokość 193 lub 221 cm.
W tegorocznym Wielkim Teście Salonów organizowanym już po raz 21. nasi audytorzy (tajemniczy klienci) sprawdzili bardzo dokładnie, jak obsługiwani są klienci w salonach 16 marek popularnych. Odwiedzili oni 238 autoryzowanych salonów sprzedaży nowych aut, sprawdzali kilkadziesiąt parametrów, które grupujemy zawsze w trzy główne kategorie: Organizacja salonu, Obsługa klienta, Jazda testowa.
Od 2017 r. wyniki Wielkiego Testu Salonów podajemy osobno dla marek popularnych i dla premium. Powód to coraz większe zainteresowanie klientów markami premium i duży wzrost sprzedaży w tym segmencie. W 2023 r. sprzedano w Polsce około 110 tys. aut premium, miały one 23 proc. udziału w rynku aut nowych.
Największe emocje, jakie towarzyszą naszemu Wielkiemu Testowi Salonów, dotyczą rankingu salonów. Corocznie nasi audytorzy (tajemniczy klienci) odwiedzają ponad 300 salonów w całym kraju, dokładnie sprawdzają kilkadziesiąt parametrów – jaki jest w nich poziom obsługi klientów – i na podstawie tych danych wystawiają ocenę, którą nazwaliśmy "Ogólny wynik spełniania standardów". Podawany jest w procentach. Idealny salon może zdobyć maksymalnie 100 proc.
Pierwszą edycję Wielkiego Testu Salonów przeprowadziliśmy w 2004 r. – już od 21 lat badamy, jak są obsługiwani klienci w autoryzowanych salonach samochodowych. Od pierwszego badania zasady naszego badania są takie same – specjalnie przeszkoleni wysłannicy (tajemniczy klienci) odwiedzają salony sprzedaży nowych aut i sprawdzają kilkadziesiąt parametrów związanych z obsługą. Wyniki grupujemy w trzech głównych kategoriach: 1. Organizacja salonu, 2. Poziom obsługi, 3. Jazda testowa.