- Warsaw Caravaning Festival to coroczna impreza łącząca producentów kamperów i miłośników caravaningu. To najlepsza okazja, że sprawdzić najnowsze trendy i ceny
- Podczas wydarzenia prezentowano szeroką ofertę – od taniego wyposażenia po luksusowe kampery. Najtańsze opcje to np. namioty na dach samochodu czy kapsuły do pikapów, kosztujące od kilku do kilkunastu tys. zł
- Z kolei nowe kampery kosztują od 259 tys. zł do ponad 1 mln zł, w zależności od wyposażenia i modelu
- Pamiętajcie, że specjaliści sugerują wypożyczenie kampera przed zakupem, by sprawdzić, czy taki typ podróży odpowiada
Budżetowe rozwiązanie – nocleg w samochodzie
Ile trzeba wydać, aby zacząć podróżować z własnym hotelem? Wbrew pozorom nie muszą to być setki tysięcy złotych. Najtańsze rozwiązania to dodatkowe wyposażenie do samochodu osobowego, pozwalające na przenocowania w nim dwóch osób. Takie rozwiązanie pokazała m.in. Dacia proponując opcję sleeping do swojego najnowszego modelu Bigster – koszt 9 tys. zł. Wystarczy złożyć fotele, rozłożyć stelaż i materac, i mamy gotowe miejsce do spania dla dwóch osób. Nie będzie to standard hotelu 2-, czy 3-gwiazdkowego, ale jedną czy dwie noce można tak spędzić.
Tanim rozwiązaniem jest też namiot-sypialnia mocowany na dachu samochodu osobowego. Wystarczy do bagażnika dachowego przymocować boks, w którym jest złożony namiot-sypialnia. Wieczorem otwieramy boks, rozkładamy namiot i miejsce do spania dla dwóch lub trzech osób gotowe. Koszt – w zależności od wielkości i wyposażenia namiotu-sypialni wynosi kilkanaście tysięcy zł.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKapsuły kempingowe do pikapów
Na warszawskim festiwalu caravaningowym pokazano też kilka rozwiązań mini-kamperów mocowanych na skrzyni samochodów typu pikap. Kapsuła ma nie tylko miejsce do spania, lecz także podstawowe wyposażenie kempingowe – kuchenkę do gotowania potraw, szafki, przenośną toaletę, prysznic i umywalkę. Ceny takich kapsuł wynoszą – w zależności od modelu – od kilkudziesięciu tysięcy złotych nawet do nieco ponad 100 tys. zł.
Mniej więcej tyle samo zapłacimy za zabudowę kempingową osobowego lub dostawczego vana. Takie auto może być w ciągu roku używane do przewozu osób lub towarów, a w czasie wakacji także jako wygodny kamper dla 2-3 osób.
Przeczytaj także: Czy rozszyfrujesz polskie tablice rejestracyjne? 10 punktów zdobędzie tylko mistrz
Kampery – ceny od ok. 300 tys. zł
A jeśli od razu chcemy mieć wygodnego kampera? Tu wybór jest największy – nowe kampery kosztują od ok. 300 tys. złotych nawet do miliona – wszystko zależy od tego, na jakim aucie są zbudowane i jak bogate jest wyposażenie. Jedną z najtańszych, ale bardzo atrakcyjną propozycją był kamper Freedo zbudowany na Fiacie Ducato (długość 5,41 m), oferujący 3 miejsca podczas jazdy i do spania, z kuchnią, łazienką i sypialnią. Cena – 259 tys. złotych.
Ciekawe rozwiązania zaprezentowała także polska firma Masuria. Jednak ceny jej kamperów są znacznie wyższe. Np. model zbudowany na Fordzie Transicie (długość 7,5 metra) dla czterech osób, wyposażony kompletnie kosztuje 436 tys. złotych. Nieco tańszy jest 7-metrowy kamper Weinsberg, dla 4 osób – kosztuje 370 tys. złotych.
Za 325 tys. złotych kupimy Hymera (długość 7,36 metra), w którym podróżować mogą 4 osoby, a przenocować nawet 5. Bardziej luksusowa wersja tego kampera z ogrzewaniem i klimatyzacją (wersja zimowa), z automatyczną skrzynią biegów kosztuje już 599 tys. zł.
Kampery – wystarczy prawo jazdy kat. B
Zaletą większości kamperów oferowanych w Polsce jest ich dmc (dopuszczalna masa całkowita) do 3,5 tony. A to oznacza, że prowadzić je może kierowca posiadający prawo jazdy kategorii B – takie, jakie wymagane jest na auta osobowe. Największe kampery są luksusowe i wygodne, mają oddzieloną część sypialną od „salonu", ale ich duża waga wymaga, aby kierowca miał prawo jazdy kategorii C.
Na jaki model zdecydować się, jeśli marzymy o własnym domu na kołach? Specjaliści z firm sprzedających kampery i doświadczeni globtroterzy radzą, aby pierwszy krok rozpocząć od wypożyczenia kampera i krótkiej nim wyprawy. Wtedy okaże się, czy taki wypoczynek to dobra dla nas propozycja i czego potrzebujemy do przebywania poza domem. Czy wystarczy nam van z prostą zabudową, czy musimy mieć dużego kampera z obszerną sypialnią, jadalnią, łazienką, kuchnią, anteną satelitarną itp.
Kampera zamawiaj rok z góry
Druga rada to zamawianie z dużym wyprzedzeniem. Kampery zamawia się najczęściej latem lub jesienią – na następny sezon. Budowane są według indywidualnego zamówienia, z konkretnym wyposażeniem. Gotowe można oczywiście też kupić, nawet tuż przed sezonem, ale ich wyposażenie będzie standardowe, a nie takie o jakim marzymy.
W galerii kilkanaście rozwiązań pokazanych podczas Warsaw Caravaning Festival.
Galeria zdjęć
Opcja sleeping w Dacii Bigster
Taka zabudowa do pikapa kosztuje 62 tys. zł
Zabudowa na Toyotę Hilux za 106 tys. zł
Kamper Sunlight Cliff 600 RT – 339 900 zł
Adria Matrix Axess 670 SL – 435 tys. zł
Za takiego kampera trzeba wyłożyć ok. miliona zł
Carthago C2- 1Tourer – 641 tys. zł
Carthago CHIC C-Line I (zbudowany na Mercedesie). Cena 757 tys. zł
Inny model Carthago za 645 tys.zł
Hymer LMC Tourer A690 (na Fiacie Ducato). Miejsca do jazdy i do spania dla 6 osób. Cena targowa – 349 900 zł.
Hymer B-MC I 680. Pakiet zimowy. Cztery miejsca sypialne. Cena 599 900zł
Hymer 447 (na Fordzie Tranzicie). Cena 324 900 zł
Kamper Weinsberg. Miejsca do spania dla 4 osób. Cena 370 tys. zł
Kamper Masuria 790 TL. 4 miejsca do jazdy i spania.Cena 433 849 zł
Affinity Five (na Fiacie Ducato), 5 miejsc do jazdy i spania. Cena 487 900 zł
Affinity M Tree ľ 3 miejsca do jazdy i spania. Cena 485 900 zł
Freedo 541 (na Fiacie Ducato). 3 miejsca do jazdy i spania. Cena 269 tys. zł
Freedo 541 – kabina prysznicowa
Freedo 541 – część dzienna
Freedo 541 – kuchenka