Logo
PoradyEksploatacjaZa te błędy na czerwonym świetle nie dostaniesz mandatu. Zapłacisz za nie w serwisie

Za te błędy na czerwonym świetle nie dostaniesz mandatu. Zapłacisz za nie w serwisie

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski
  • Jazda na biegu jałowym może prowadzić do szybszego zużycia klocków i tarcz hamulcowych oraz zwiększa ryzyko w sytuacjach awaryjnych
  • Wciskanie sprzęgła podczas dojeżdżania do świateł powoduje szybsze zużycie mechanizmu sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego
  • Hamowanie silnikiem jest najkorzystniejszą techniką dojeżdżania do świateł, pozwalającą na oszczędność paliwa i zmniejszenie zużycia hamulców
  • Mechanicy zalecają hamowanie silnikiem jako sposób na wydłużenie żywotności układu napędowego i ograniczenie kosztów eksploatacji
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Jak hamować na światłach? Najlepszy sposób jest tylko jeden

Najlepszym rozwiązaniem podczas zbliżania się do sygnalizacji świetlnej jest hamowanie silnikiem. Ta metoda polega na stopniowym redukowaniu biegów, dzięki czemu pojazd samoczynnie wytraca prędkość bez intensywnego używania hamulców. Specjaliści zwracają uwagę, że przy takim stylu jazdy napęd pozostaje aktywny, a silnik nie zużywa paliwa. Dodatkowo, hamowanie silnikiem nie obciąża sprzęgła, pozwala ograniczyć wydatki na serwis i zapewnia pełną kontrolę nad autem w sytuacjach awaryjnych, które mogą się zdarzyć na skrzyżowaniach lub na światłach. Warto również pamiętać, że ta technika znacząco zmniejsza zużycie tarcz i klocków hamulcowych, co przekłada się na niższą emisję pyłu hamulcowego.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są skutki jazdy na biegu jałowym?
Dlaczego hamowanie silnikiem jest polecane?
Jakie są wady wciskania sprzęgła przy dojeżdżaniu do świateł?
Czy jazda na luzie oszczędza paliwo?

Jak prawidłowo dojeżdżać do świateł? Jest tylko jeden prawidłowy sposób

Z punktu kierowcy, hamowanie silnikiem jest najkorzystniejszym sposobem na wytracanie prędkości przed światłami czy skrzyżowaniem. Mechanicy podkreślają, że regularne stosowanie tej metody pozwala wydłużyć żywotność kluczowych elementów układu napędowego, co jest nie bez znaczenia zarówno dla kierowców, jak i dla ich portfeli. Ten sposób oszczędza kluczowe podzespoły samochodów.

Dojeżdżanie do świateł na luzie naprawdę oszczędza paliwo?

Wielu kierowców decyduje się na podjazd do czerwonego światła na biegu jałowym, licząc na niższe zużycie paliwa. W praktyce wygląda to tak, że po zauważeniu sygnalizacji, wrzucają luz i pozwalają samochodowi swobodnie się toczyć. Zwolennicy tej techniki przekonują, że silnik pracujący na biegu jałowym spala niewielkie ilości paliwa.

Wciskasz ten pedał dojeżdżając do świateł? To błąd
Wciskasz ten pedał dojeżdżając do świateł? To błądAndrzej Rostek / Shutterstock

Jednak jazda na luzie niesie ze sobą istotne zagrożenia. W sytuacji nagłej potrzeby przyspieszenia lub ominięcia przeszkody, kierowca traci cenne sekundy na dobór odpowiedniego biegu i "odzyskanie napędu". W efekcie najczęściej konieczne jest gwałtowne hamowanie. Dodatkowo, samochód wolniej traci prędkość, co wymusza częstsze korzystanie z hamulca. To z kolei prowadzi do szybszego zużycia klocków i tarcz hamulcowych, a w konsekwencji do wyższych kosztów utrzymania pojazdu. Nie jest też prawdą, że samochód nie zużywa paliwa, pracując na biegu jałowym. Zużywa - choć faktycznie niewielkie jego ilości. Zupełnie nie zużywa go jednak dopiero podczas hamowania silnikiem.

Czy jazda z wciśniętym sprzęgłem jest bezpieczna?

Niektórzy kierowcy wybierają jeszcze inne rozwiązanie — jadą z wciśniętym sprzęgłem aż do momentu zatrzymania, a potem wrzucają na luz. Teoretycznie pozwala to na szybki powrót do jazdy z napędem, wystarczy puścić pedał sprzęgła. W praktyce jednak mechanicy ostrzegają, że jest to najgorszy możliwy wariant.

Sprzęgło
SprzęgłoŻródło: Auto Świat

Ciągłe wciskanie sprzęgła prowadzi do szybszego zużycia mechanizmu oraz współpracujących z nim elementów, takich jak dwumasowe koło zamachowe. Efektem jest znacznie krótsza żywotność sprzęgła w porównaniu do jazdy z hamowaniem silnikiem, a jego wymiana wiąże się z wysokimi kosztami. Specjaliści podkreślają, że wybór tej metody na dłuższą metę jest nieopłacalny i może prowadzić do częstych wizyt w serwisie.

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski
Udostępnij:
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium