Niewielką pętlę, umieszczoną na pasach bezpieczeństwa znaleźć można w bardzo wielu samochodach. Można uznać, że w zasadzie jest to jeden z uniwersalnych elementów, które można znaleźć we współczesnych autach. Ten niepozorny element, umieszczony w pobliżu klamry pasa, nie tylko ułatwia codzienne korzystanie z samochodu, ale także chroni przed poważnymi obrażeniami w razie wypadku. Jednak nie znajdziemy go na każdym komplecie pasów, a czasami także nie po obu stronach samochodu. Już wyjaśniamy, dlaczego się tak dzieje.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Plastikowy guzik na pasach. Czy wiesz, do czego tak naprawdę służy?
Do czego służy pętla na pasach bezpieczeństwa?
Na części pasów bezpieczeństwa znajduje się niewielka pętla zwiniętego materiału (to zawinięta tkanina pasa), która jest kilkukrotnie ze sobą zszyta. Pętla ta, mimo w zasadzie niepozornego wyglądu, bo to zwykła pętla na pasie, czyli zwinięta część pasa i przyszyta z powrotem do niego kilkoma szwami, ma nie jedną i nie dwie, ale aż trzy funkcje.
Pierwsza z jej funkcji jest dość prozaiczna i wykorzystuje się ją niejako przy okazji jej podstawowego zadania. Pętla na pasie bezpieczeństwa po pierwsze ma za zadanie zapobiegać przesuwaniu się klamry pasa w dół do dolnego mocowania. Dzięki temu zatrzask pozostaje zawsze w zasięgu ręki, nie wpada w szczeliny siedzenia ani nie chowa się "gdzieś w głębi" wnętrza pojazdu. Mimo, że to zadanie wtórne tej pętli, to rozwiązanie jest nieocenione podczas codziennego użytkowania samochodów. Szczególnie doceniają je np. rodzice podróżujący z małymi dziećmi. Nie muszą za każdym razem "szukać" zapięcia pasa, bo właśnie dzięki tej pętli zawsze znajduje się ono pod ręką, a przy podróżach z dziećmi czasami każda sekunda jest na wagę złota, a szybkie i wygodne zapięcie pasa jest codzienną koniecznością.
Drugie zadanie pętli - również wtórne - to zapobieganie przed obijaniem się klamry pasa o plastikowe elementy wnętrza samochodu. Klamra pasa wyposażona jest w metalowy element, który przy częstym i długotrwałym stykaniu się z tworzywem we wnętrzu auta, może je zwyczajnie porysować albo zniszczyć. Ten mechanizm dobrze widać zwłaszcza przy pasach znajdujących się na tylnej kanapie, a w przypadku przednich pasów bezpieczeństwa - w momencie, kiedy kierowca jedzie bez pasażera z przodu. Pas wtedy niekontrolowanie nie "obija się" o słupek B.
Po co stosuje się pętlę na pasach bezpieczeństwa?
Wspomniane wcześniej funkcje pętli na pasach to jednak jej zastosowania wtórne - pętle, którą i tak umieszczono by na pasie bezpieczeństwa po prostu ulokowano tak, aby "przy okazji" mogła "wykonać" jeszcze dwie dodatkowe rzeczy - ułatwiała lokalizację klamry pasa oraz zapobiegała jej niekontrolowanemu przesuwaniu się po wnętrzu samochodu.
Jednak najważniejsza funkcja pętli na pasach bezpieczeństwa nie ma nic wspólnego, ani z wygodą, ani z ochroną wnętrza. Pełni ogromną rolę w kwestii bezpieczeństwa. W sytuacji kolizji jej szew został zaprojektowany tak, by pod wpływem dużego obciążenia częściowo się rozerwać. W efekcie pas nieznacznie się wydłuża, pochłaniając część energii uderzenia i zmniejszając ryzyko poważnych obrażeń klatki piersiowej czy obojczyka. To proste, ale genialne rozwiązanie.
Gdzie można spotkać pętlę na pasach bezpieczeństwa?
Pętla na pasach bezpieczeństwa może znajdować się w zasadzie na wszystkich miejscach, oprócz miejsca kierowcy. Przy fotelu osoby prowadzącej auto takiego rozwiązania nie znajdziemy. Dlaczego, skoro to tak bardzo poprawia bezpieczeństwo?
Powód jest bardzo prosty. W czasie wypadku głowa kierowcy jest o wiele bardziej narażona na kontakt niż ma to miejsce w przypadku pasażerów. Powodem takiego zwiększonego ryzyka jest obecność kierownicy - oraz oczywiście jej poduszki powietrznej. Dodatkowy element pochłaniający energię byłby tu pomocny, ale jego zastosowanie niebezpiecznie zmniejszyłoby odległość od kierownicy. Dlatego dla kierowcy finalnie znacznie bezpieczniejsze są pasy bez dodatkowej "opcji awaryjnego wydłużenia" pasa.
Oprócz miejsca kierowcy pasy z pętlami mogą być zamontowane na wszystkich innych miejscach. Czasami taki pas ma fotel przedniego pasażera, a czasami pasy tego typu montowane są również z tyłu, albo wyłącznie z tyłu.
Dlaczego nie we wszystkich samochodach są pasy z pętlą?
Odpowiedź na to pytanie jest dość prosta, ale nie zawsze oczywista. Stosowane są na tych miejscach i w tych samochodach, w których są potrzebne. Jeśli taka sama funkcja realizowana jest w inny sposób, pętli na pasach nie zobaczymy w samochodzie. Na przykład niektóre nowoczesne samochody wyposażone są w systemy pasów bezpieczeństwa, które integrują działanie pasów bezpieczeństwa z poduszkami powietrznymi. Inne wyposażone są w systemy, które działają tak samo, jak pętla, ale zintegrowane są np. z mechanizmem zwijającym. Pasy z pętlami mogą nie występować także bardzo nowych modelach samochodów oraz w autach starszych - choć oczywiście z innych powodów.
Dlaczego warto sprawdzać pętle na pasach bezpieczeństwa?
Mimo, że rzadko się o tym wspomina, pętle na pasach bezpieczeństwa powinno się w miarę regularnie sprawdzać. Oczywiście zawsze trzeba to robić i wymienić pasy na nowy komplet, w przypadku, kiedy auto uczestniczyło w wypadku i szwy na pasie się rozerwały, ale nie tylko. Trzeba także (najlepiej podczas przeglądów okresowych, bo i tak wtedy "przeglądamy" całe auto) zwracać uwagę na stan pętli i jej szwów, ponieważ uszkodzona lub rozerwana pętla powinna być sygnałem do natychmiastowej wymiany całego pasa.
Dlaczego trzeba zapinać pasy?
Stosowanie pasów może zmniejszyć ryzyko śmiertelnych obrażeń nawet czternastokrotnie. Skuteczność pasów zależy jednak od ich prawidłowego ułożenia — powinny przebiegać przez ramię, a nie przez szyję, nigdy pod pachą czy nad ostrymi przedmiotami. Statystyki pokazują, że pasy zwiększają bezpieczeństwo o 39 proc. przy zderzeniu bocznym, do 43 proc. przy zderzeniu czołowym i aż 77 proc. podczas dachowania.