Od 9 lat, czyli od 2017 r. wyniki WTS podajemy osobno dla marek popularnych i premium. Dzieje się tak z kilku powodów. Udział marek premium w sprzedaży nowych aut wzrasta systematycznie z roku na rok. Np. w 2023 r. sprzedano ok. 110 tys. aut premium, a w ub. roku sprzedaż wzrosła o 18 proc. i osiągnęła niespełna 130 tys. Klienci oczekują, że auta premium – znacznie droższe od modeli marek popularnych – będą prezentowane i sprzedawane również w warunkach premium. Spodziewają się wyjątkowego traktowania przez sprzedawców w salonach. Czy faktycznie tak jest? Nie wszędzie.
Które marki premium mają najlepsze salony samochodowe? Gdzie najlepsza organizacja salonu?
Zasady przeprowadzania Wielkiego Testu Salonów marek premium są takie same jak w przypadku marek popularnych. Nasi tajemniczy klienci podczas wizyt w salonach oceniają kilkadziesiąt parametrów, które grupujemy w trzy główne kategorie: Organizacja salonu, Obsługa klienta i Jazda Testowa. W kategorii Organizacja salonu średnia dla ośmiu zbadanych marek premium wyniosła 96,8 proc. (na 100 możliwych). I tu pierwsze zaskoczenie, bo intuicyjnie można było spodziewać się wyniku lepszego niż w przypadku marek popularnych. Wiadomo – noblesse oblige. Okazuje się, że średnia dla marek premium jest w tym roku prawie o dwa punkty niższa niż w markach popularnych (98,6 proc.). Jest też nieco niższa niż w ub. roku – co prawda zaledwie o 0,7 pkt., ale jednak.
Najlepiej w kategorii Organizacja salonu wypadły trzy marki: Lexus, Alfa Romeo i Land Rover – uzyskały one maksymalną ocenę 100 proc. Cztery marki uzyskały oceny powyżej 90 proc., a jedna 88 proc.

Lexus LBXLexus
Wielki Test Salonów 2025. Które marki premium mają najlepszą obsługę klienta?
Nasi audytorzy odnotowali wyższy poziom obsługi w salonach marek premium niż w markach popularnych. W kategorii Obsługa klienta średnia ocena marek premium wynosi 82,7 proc., a marek popularnych 77,9 proc. Najlepiej wypadają salony Lexusa – ocena 90,9 proc. Cztery marki uzyskały oceny powyżej 80 proc., a trzy powyżej 70 proc. Jest dobrze, ale… w ub. roku było lepiej – średnia ocena była dokładnie o trzy punkty wyższa.
Ocena za obsługę klienta jest sumą kilku podkategorii, m.in. badanie potrzeb klienta i prezentacja pojazdu. Trzeba przyznać, że sprzedawcy w salonach marek premium potrafią dobrze zdiagnozować potrzeby klientów – średnia z wszystkich sprawdzonych 79 salonów w tej podkategorii jest wysoka i wynosi 94,4 proc. To o pięć punktów wyżej niż w przypadku marek popularnych i – co ważne – prawie o dwa punkty wyżej niż w WTS 2024. Najlepsi są tu sprzedawcy Mercedesów (98,5 proc.) oraz Lexusów (98,3 proc.).

Elektryczny Mercedes-Benz GLC z technologią EQMercedes-Benz
Niestety, kolejna podkategoria (prezentacja pojazdu) została oceniona niżej o całe pięć punktów niż rok temu. Średnia dla ośmiu marek premium to 82,3 proc., w ub. roku wyniosła 87,3 proc. Ocena za prezentację pojazdu jest nieco ponad cztery punkty wyższa niż w markach popularnych.
Najlepiej z prezentacją pojazdu radzą sobie sprzedawcy w salonach Mercedesa – 93,8 proc. I to jedyna marka, która uzyskała wynik powyżej 90 proc. Cztery zasłużyły na ocenę powyżej 80 proc. I to powinno być najniższe akceptowane miniumum. Niestety, dwie marki premium uzyskały oceny 76,4 i 75,6 proc., a jedna 69,1 proc. To klientów odwiedzających salony marek premium zadowolić nie może.
W których markach premium najlepiej przeprowadzają jazdy testowe?
Ważnym elementem wizyty w salonie jest jazda testowa. Szczególnie w markach premium powinna być nie tylko dobrze przeprowadzona, lecz także przyjemna. Powinna, ale nie zawsze jest. Najlepiej jazdę testową przeprowadzają sprzedawcy w salonach Lexusa – ocena 98,1 proc. oraz Audi – 94,7 proc. Trzy marki: DS, Land Rover oraz Alfa Romeo uzyskały oceny powyżej 80 proc., a Mini 79,2 proc. i BMW – tylko 68,1 proc. Taką sytuację trudno wyjaśnić – w ub. roku jazda próbna w markach premium wypadła znacznie lepiej – średnia ocena wyniosła 91,7 proc. – to o ponad siedem punktów lepiej niż tym roku. Być może jednym z powodów jest większa o 20 tys. aut sprzedaż marek premium i zwiększony ruch w salonach. Ale to nie może tłumaczyć problemów z jazdą testową. Klient kupujący auto za kilkaset tysięcy złotych ma prawo oczekiwać szczególnego „dopieszczenia”, nawet z podstawieniem auta testowego pod dom lub do pracy i odebraniem go przez pracownika salonu.

Audi Q8Audi
Wyniki Wielkiego Testu Auto Świata 2025 gorsze niż rok wcześniej
Jakie marki premium wypadły najlepiej w WTS 2025? Po podsumowaniu wszystkich kategorii najlepsze okazały się salony Lexusa – ocena 92,6 proc. Na podium znalazły się także Mercedes – 86,2 proc. oraz Audi – 84,9 proc. (Szczegółowe wyniki w tabeli poniżej). Ocena Lexusa jest w tym roku niższa o 1,5 punktu proc., Mercedesa o 8,1 punktu proc., Audi o 6,8 punktu proc. Średnia dla wszystkich ośmiu sprawdzonych marek premium wyniosła 83,8 proc. To wprawdzie o trzy punkty lepiej od marek popularnych, ale o cztery punkty niżej niż w ub. roku. W WTS 2024 wszystkie sprawdzone marki premium uzyskały wynik powyżej 80 proc. W WTS 2025 dwie marki spadły poniżej tego progu, uzyskując 77 i 78,4 proc.
Wielki Test Salonów 2025 - wyniki marek premium
Miejsce | Marka | Organizacja salonu | Obsługa klienta łącznie | Jazda testowa | Ocena ogólna |
1 | Lexus | 100 proc. | 90,9 proc. | 98,1 proc. | 92,6 proc. |
2 | Mercedes | 95,5 proc. | 89,1 proc. | 78,0 proc. | 86,2 proc. |
3 | Audi | 99,1 proc. | 79,9 proc. | 94,7 proc. | 84,9 proc. |
4 | Alfa Romeo | 100 proc. | 84,5 proc. | 83,5 proc. | 84,7 proc. |
5 | Land Rover | 100 proc. | 81,4 proc. | 85,6 proc. | 83,6 proc. |
6 | Mini | 95,0 proc. | 79,7 proc. | 79,2 proc. | 80,3 proc. |
7 | BMW | 88,0 proc. | 81,6 proc. | 68,1 proc. | 78,4 proc. |
8 | DS | 97,1 | 71,2 proc. | 89,0 proc. | 77,0 proc. |