Zwykle sprawdzaliśmy ok. 30 proc. wszystkich salonów danej marki w Polsce, ale nie mniej niż 10 proc. Np. w tym roku odwiedziliśmy po 10 salonów Jeepa, Mazdy, Seata, Subaru, po 18 salonów Dacii, Hyundaia, Renaulta i Volkswagena, aż 20 w przypadku Toyoty i 25 – Skody. Ponieważ liczba sprawdzanych salonów jest różna, wyniki podajemy w procentach.
Najlepsze salony samochodowe w Polsce. Gdzie jest najlepsza organizacja salonu?
Pierwsza kategoria – organizacja salonu to najprzyjemniejsza część testu do zrelacjonowania. Tak jest zresztą już od kilku lat. Sieć autoryzowanych salonów sprzedaży nowych aut jest znakomicie zorganizowana i przygotowana. I dotyczy to wszystkich 18 sprawdzonych w WTS 2025 marek. Można tu zacytować fragment ubiegłorocznego sprawozdania z Testu: „Polskie salony można uznać za najlepsze w Europie. Są nowoczesne pod względem architektonicznym, estetyczne – jednorodne w stylu w obrębie danej marki, dobrze przygotowane do obsługi klientów, samochody są łatwo dostępne i dobrze wyeksponowane, przed salonami są parkingi dla klientów, nie ma barier architektonicznych utrudniających dostęp niepełnosprawnym”.
W tym roku średnia dla wszystkich 18 sprawdzonych firm popularnych w kategorii organizacja salonu wyniosła 98,6 proc. (na 100 możliwych). Pięć marek uzyskało najwyższą ocenę – 100 proc. A to oznacza, że wszystkie odwiedzone przez naszych audytorów salony tych marek uzyskały maksymalną ocenę. Warto je wymienić: Skoda, Jeep, Hyundai, Peugeot i Ford. Pozostałych 13 firm również wypadło znakomicie – nie zeszły poniżej 95 proc. Dla wszystkich gratulacje!
- Sprawdź też wyniki wszystkich marek: Wielki Test Salonów 2025 - wyniki. Który salon samochodowy jest najlepszy? [RANKING]
Wielki Test Salonów 2025 sprawdził obsługę klienta w salonach samochodowych
Druga kategoria – obsługa klienta w największym stopniu wpływa na ocenę salonu. Audytorzy biorą tu pod uwagę kilka szczegółowych podkategorii, m.in. przyjęcie klienta, badanie jego potrzeb, prezentacja pojazdu przez sprzedawcę, negocjacje, podsumowanie i zakończenie wizyty.
Jak zatem wygląda obsługa klienta w świetle tegorocznych wyników WTS 2025? Średnia dla wszystkich zbadanych 18 marek popularnych wyniosła 77,9 proc. Najwyższą ocenę uzyskał Seat – 86,7 proc. W sumie w tej kategorii 8 marek (na 18 sprawdzonych, czyli 44 proc.) uzyskało ocenę powyżej 80 proc. Jakie to marki poza Seatem? Skoda, Toyota, Dacia, Renault, Volkswagen, Hyundai, Kia. Pięć marek uzyskało oceny powyżej 70 proc., a trzy powyżej 60 proc.
Tegoroczne badanie salonów potwierdza nasze wcześniejsze spostrzeżenie, że sprzedawcy są dobrze przygotowani do badania potrzeb klientów. Sprzedawca musi się tu wykazać pewnymi zdolnościami psychologicznymi, tak prowadzić rozmowę z klientem, aby zorientować się, jaki samochód były dla niego najlepszy – chodzi o wielkość, rodzaj karoserii, rodzaj napędu, wyposażenie itp. W WTS 2025 średnia ocena w podkategorii Badanie potrzeb klienta wyniosła 89,4 proc. Najbardziej profesjonalnie wykonują to sprzedawcy w salonach Toyoty – uzyskali wysoką ocenę 96,9 proc. Dosłownie o włos ustępują im sprzedawcy Skody – 96,8 proc. oraz Dacii – 95,8 proc. W sumie w tej podkategorii na 18 sprawdzonych marek w 10 ( 55,5 proc.) badanie potrzeb klientów oceniliśmy powyżej 90 proc. To bardzo dobry wynik.
Nieco niższą średnią ocenę uzyskały marki popularne w podkategorii Prezentacja pojazdu – średnia wynosi 77,9 proc. Najlepiej robią to sprzedawcy w salonach Renault – ocena 90,2 proc. dla wszystkich sprawdzonych salonów tej marki. Pięć marek uzyskało ocenę powyżej 80 proc., a dziewięć powyżej 70 proc. Jest dobrze, ale mogło być lepiej – w ub. roku średnia ocena za prezentację pojazdu była o pięć punktów wyższa.
Ranking salonów samochodowych. Gdzie najlepsze jazdy testowe?
Trzecia duża kategoria naszego Testu, mająca wpływ na końcową ocenę salonu (a tym samym także danej marki), to Jazda testowa. Kiedy widzimy przed salonami auta oklejone logo marki i napisem „Jazda testowa” możemy się spodziewać, że z przejażdżką wybranym autem nie ma problemu. I tak jest w większości przypadków. Jazda testowa już od wielu lat traktowana jest przez sprzedawców w salonach jako niezbędny element rozmowy o kupnie nowego samochodu. Nie trzeba się o nią upominać, sprzedawcy sami proponują wypróbowanie wybranego modelu. A jak oceniliśmy jazdę testową w WTS 2025? Jest dobrze, w wielu przypadkach bardzo dobrze, ale nie idealnie. Średnia dla 18 zbadanych marek popularnych wyniosła 87,1 proc. To o ponad dwa punkty niżej niż rok temu. Najlepiej w tej kategorii wypadły salony Seata – ocena 98,8 proc., Dacii – 98,2 proc. i Renault – 95,2 proc. W sumie siedem marek uzyskało ocenę powyżej 90 proc., a osiem – powyżej 80 proc.
Wielki Test Salonów 2025 – wyniki wśród marek popularnych
Pora na podsumowanie – które ze sprawdzonych 18 marek wypadły najlepiej w Wielkim Teście Salonów 2025? Biorąc pod uwagę wyniki we wszystkich opisanych kategoriach, najlepszym okazał się Seat – końcowy wynik to 90,8 proc. To jedyna marka w naszym Teście, która uzyskała ocenę powyżej 90 proc. Jest to pozytywne zaskoczenie, ponieważ w ubiegłym roku Seat zajął 9. miejsc z oceną końcową 82,7 proc. Teraz poprawił wynik aż o 8 punktów, co pozwoliło zająć pierwsze miejsce na podium. Na drugim miejscu uplasowała się Dacia – 88,5 proc. Na trzecim Toyota – 87,5 proc. Tu zaskoczenia nie ma – Dacia w ub. roku zajęła 1. miejsce z oceną końcową 91,2 proc., a Toyota była druga, uzyskując 90,5 proc. W sumie w tegorocznym WTS osiem marek uzyskało ocenę końcową powyżej 80 proc., sześć – powyżej 70 proc., a dwie powyżej 60 proc.
Średnia dla 18 sprawdzonych w WTS 2025 marek to 80,9 proc. Wynik jest o dwa punkty niższy niż w 2024 roku. To oczywiście jeszcze nie dramat, ale może dobra okazja dla szefów firm importerskich do przeanalizowania wyników naszego Testu i wyłapania słabych punktów w działalności. Będzie to z korzyścią i dla firm, i dla klientów odwiedzających salony.
Wyniki dla marek popularnych w tabeli poniżej. Zobacz też wyniki marek premium: Najlepsze salony samochodowe w Polsce. Która marka premium ma najlepszy salon?
Miejsce | Marka | Organizacja salonu | Obsługa klienta łącznie | Jazda testowa | Ocena ogólna |
1 | Seat | 99,0 proc. | 86,7 proc. | 98,8 proc. | 90,8 proc. |
2 | Dacia | 99,4 proc. | 84,2 proc. | 98,2 proc. | 88,5 proc. |
3 | Toyota | 99,0 proc. | 85,2 proc. | 91,7 proc. | 87,5 proc. |
4 | Renault | 98,3 proc. | 83,6 proc. | 95,2 proc. | 87,0 proc. |
5 | Skoda | 100 proc. | 85,4 proc. | 87,5 proc. | 86,5 proc. |
6 | Volkswagen | 95,6 proc. | 82,6 proc. | 88,4 proc | 84,7 proc. |
7 | Jeep | 100 proc. | 80,8 proc. | 86,2 proc. | 82,9 proc. |
8 | Kia | 98,1 proc. | 77,6 proc. | 92,2 proc. | 82,3 proc. |
9 | Hyundai | 100 proc. | 81,8 proc. | 81,0 proc. | 81,8 proc. |
10 | Cupra | 98,0 proc. | 75,6 proc. | 90,9 proc. | 80,4 proc. |
11 | Mazda | 99,0 proc. | 75,7 proc. | 91,5 proc. | 79,8 proc. |
12 | Peugeot | 100 proc. | 74,4 proc. | 82,2 proc. | 77,4 proc. |
13 | Fiat | 96,7 proc. | 73,3 proc. | 82,0 proc. | 76,1 proc. |
14 | Nissan | 98,5 proc. | 71,1 proc. | 88,0 proc. | 76,0 proc. |
15 | Opel | 99,3 proc. | 69,9 proc. | 78,1 proc. | 72,8 proc. |
16 | Citroen | 95,8 proc. | 66,5 proc. | 80,6 proc. | 71,2 proc. |
17 | Ford | 100 proc. | 64,0 proc. | 67,4 proc. | 66,0 proc. |
18 | Subaru | 96,0 proc. | 59,7 proc. | 75,4 proc. | 64,6 proc. |