To już 20 lat naszej obecności w Unii Europejskiej. Weszliśmy do tego elitarnego grona o północy z 30 kwietnia na 1 maja 2004 r. Skutki tej decyzji były dwojakiego rodzaju — te natychmiastowe i takie, które dopiero z czasem odczuliśmy jako pozytywne zmiany.
Oto najczęściej fotografowany eksponat Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie – czerwony model 500 K Special Roadster. To nie tylko samochód, to dzieło sztuki, które powstało w latach 30. XX wieku, a zaprezentowano je w marcu 1934 r. na salonie samochodowym w Berlinie. Do dziś Mercedes nie stworzył piękniejszego modelu.
Pojawiła się nowa Skoda Superb Combi. Czy to rzeczywiście nowy model (już czwartej generacji), czy może mocno odnowiony dotychczas oferowany? Po jazdach testowych mogę potwierdzić z całą pewnością – to nowa, czwarta generacja Superba.
Czy chińskie samochody zawojują polski rynek motoryzacyjny? Jeszcze nieprędko, ale na naszych ulicach i drogach coraz częściej można spotkać auta chińskich producentów. Są już u nas takie firmy jak: Chery, Maxus, Polestar, Omoda, BAIC, NIO i Voyach. Od grudnia 2023 r. obecna jest też – dawniej brytyjska – MG.
Proszę sprawdzić, czy magneto dobrze działa, wyregulować karburator, przy okazji spojrzeć na lewy prożektor i sprawdzić, czy nie ma wycieku z dyferencjału. Aha, potrzebuję też dwie kiszki siedemnastki.
Nie ma chyba w Polsce osoby, która by nie kojarzyła nazwy Star z ciężarówką z fabryki w Starachowicach. Pierwsze Stary pojawiły się na polskich drogach w grudniu 1948 r. – okazja była polityczna, w Warszawie odbywał się zjazd zjednoczeniowy dwóch partii PPR i PPS, powstawała "jedynie słuszna siła", czyli PZPR. I właśnie na ten kongres zjednoczeniowy ze Starachowic przyjechało pięć prototypowych ciężarówek Star 20.
Chociaż historia firmy Ursus rozpoczęła się jeszcze w XIX w., pierwszy ciągnik tej marki powstał dopiero w 1922 r. Rok później przedsiębiorstwo przekształcono w spółkę akcyjną i nadano jej nową nazwę – Zakłady Mechaniczne "Ursus" Spółka Akcyjna.
Chińskie firmy motoryzacyjne coraz mocniej wchodzą na polski rynek. W połowie grudnia 2023 r. pojawiło się również przedstawicielstwo holdingu BAIC – jednego z największych producentów samochodów w Chinach. Na początek zaoferowało trzy SUV-y: Beijing 3, 5 oraz 7. W drugim kwartale 2024 r. w ofercie mają pojawić się trzy prawdziwe samochody terenowe.
Jak wyglądała polska motoryzacja w styczniu 1999 r., czyli ćwierć wieku temu? Przypominamy, korzystając z naszego bogatego archiwum.
Jeśli będziecie w Pradze, to koniecznie zaplanujcie wizytę w Narodowym Muzeum Techniki, a szczególnie w jego dziale Transport. W dużej hali zgromadzono kilkadziesiąt unikatowych zabytkowych samochodów, a także... kilka lokomotyw oraz samoloty z początków ery awiacji. Na obejrzenie ekspozycji potrzeba 3-4 godziny, warto zabrać dzieci w dowolnym wieku – na pewno nie będą się nudzić.
To nie miały być przyszłe klasyki chowane pod kocem. Tworząc tę listę, zależało nam na tym, by wybrane auta nie tylko były przystępne cenowo (w 4 na 5 przypadków tak jest), ale też cieszyły oko i dawały radość z prowadzenia. Padło na roadstery. Oto pięć propozycji aut w wieku 15-25 lat – pewnych kandydatów na klasyka. Wszystkie są też znakomitą lokatą kapitału – ich cena może tylko wzrosnąć.
W 2024 r. kolejne modele skończą 30 lat. To podstawowy, choć nie jedyny warunek, aby auto mogło być uważane za zabytkowe. Przyglądamy się samochodom marki BMW, które zyskają taki status i w które opłaca się zainwestować.
Czy chciałbyś wziąć udział w najsłynniejszym wyścigu klasyków, zasiąść za kierownicą kultowego Mercedesa 300 SL Gullwinga, podążać śladami takich słynnych kierowców jak Rudolf Caracciolla czy Stirling Moss? Przeżycie takiej przygody to marzenie tysięcy kierowców z całego świata. W czerwcu 2024 r. trzech szczęśliwców będzie mogło je spełnić.
Dwa kultowe modele Mercedesa w lutym 2024 r. obchodzić będą 70. urodziny – 6 lutego 1954 r. zadebiutowały na salonie w Nowym Jorku. Zacni jubilaci to: Mercedes 300 SL Gullwing oraz model 190 SL.
Moda na inwestowanie dotarła do rynku samochodów używanych. Z jednej strony to dobrze, z drugiej — źle. Dobrze, bo oferta jest znacznie bardziej rozbudowana niż jeszcze kilka lat temu. Źle, bo na portalach aukcyjnych nie brakuje spekulantów. Jakie auto wybrać i jak przygotować się na zakup starszego samochodu, by nie stracić zainwestowanej kwoty, a w dłuższej perspektywie zarobić?
Jak wyglądała polska motoryzacja ćwierć wieku temu? Jakimi samochodami jeździliśmy, jakie modele najchętniej kupowaliśmy, co oferowano na giełdach, jakie były przepisy. Oto ciekawe fakty z listopada 1998 r.
Czy wiesz, co to jest wartość rezydualna samochodu? Słowo jest trudne, ale da się je prosto objaśnić. Chodzi o utratę wartości w miarę starzenia się auta – po roku, po dwóch latach, po trzech, czterech, pięciu...
Było jak na Dzikim Zachodzie. Lata 90. w Polsce to okres kwitnącej przestępczości zorganizowanej, którą odczuwali również właściciele i pracownicy stacji benzynowych. Przypominamy reportaż, który pojawił się w "Auto Świecie" 20 września 1995 r.
Ceny tego auta od kilku lat rosną regularnie i dynamicznie. Nie inaczej będzie w kolejnych. Przewiduję, że Mercedes R129, czyli SL czwartej generacji, zdrożeje w ciągu kilku najbliższych lat o co najmniej 50 proc. To dobra inwestycja, choć przy zakupie trzeba zwrócić uwagę na kilka rzeczy.
Masz klasyczny pojazd i chcesz mu (oraz sobie) dodać prestiżu w postaci żółtych tablic rejestracyjnych? Jakie warunki musisz spełnić, ile to kosztuje, jakie są ich zalety i wady?
Ceny BMW E39 w niektórych przypadkach przybierają już formę spekulacji, co może świadczyć o tym, że część rynku uznaje to auto za przyszłego lub nawet obecnego klasyka. Jednocześnie w niektórych kręgach auto ma łatkę modelu, który na żółte tablice nigdy nie zasłuży. Gdzie leży prawda? Bierzemy na warsztat BMW serii 5 E39.