Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Jeździłem nową Skodą Superb Combi w wersji hybrydowej
  • Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony

Dlaczego zaczynam od karoserii? Bo to auto jest po prostu ładne – zarówno z profilu, jak i en face. Mimo długości, 4,9 metra nie sprawia wrażenia przyciężkiego, co jest charakterystyczne dla wielu kombi. Czwartą generację rozpoznamy po zmienionym, sześciokątnym grillu.

Wewnątrz zmian jest więcej, m.in. wprowadzono 13-calowy ekran dotykowy na środku deski rozdzielczej, drugi ekran – 10-calowy znajdziemy za kierownicą, w miejscu tradycyjnych zegarów. Dźwignia zmiany biegów (a właściwie mały dżojstik spełniający tę funkcję) umieszczono na kolumnie kierowniczej po prawej stronie.

Skoda Superb Combi 1,5 TSI iV
Skoda Superb Combi 1,5 TSI iVŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Nowością w Superbie są też trzy pokrętła na panelu środkowym. Dwa zewnętrzne służą do ustawiania ogrzewania i wentylacji, a środkowe obsługuje kilka funkcji – kierunki nawiewów, klimatyzację, wybór trybów jazdy. Aby wybrać jedną z nich, trzeba nacisnąć pokrętło i w tym momencie wyświetli się odpowiednia ikona. To rozwiązanie odchodzi od regulacji na ekranie dotykowym, jest łatwiejsze, szybsze i bezpieczniejsze.

Nowa Skoda Superb Combi – trzy pokrętła regulacji
Nowa Skoda Superb Combi – trzy pokrętła regulacjiŻródło: Skoda

Nowa Skoda Superb Combi 1.5 TSI iV – hybrydowy napęd

Testowana wersja to hybryda plug-in 1,5 TSI iV. To nowe i ciekawe rozwiązanie, więc warto je przestawić bliżej. Pod maską pracuje silnik benzynowy 1,5 litra o mocy 150 KM. Współpracuje z nim motor elektryczny – łączna moc systemowa napędu wynosi 204 KM. Silnik elektryczny zasilany jest przez akumulator o pojemności 25,7 kWh. Taka pojemność pozwala na przejechanie "na prądzie" 100 km.

Skoda Superb Combi 1,5 TSI iV
Skoda Superb Combi 1,5 TSI iVŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Kiedy ruszamy Superbem Combi domyślnie załącza się napęd elektryczny i dopiero po wyczerpaniu się baterii załącza się silnik spalinowy. A co, jeśli chcemy zaoszczędzić baterię i od razu korzystać z napędu spalinowego. To możliwe, ale wtedy trzeba "pogrzebać" w ustawieniach – wchodzimy w tryb napędu, przełączamy z E-Mode na Hybrid, rekuperację z automatycznej na dużą i kontrolę ładowania z automatycznej na ręczną.

Skoda Superb Combi 1,5 TSI iV
Skoda Superb Combi 1,5 TSI iVŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Nie odłączymy wtedy zupełnie napędu elektrycznego, ale znacznie ograniczymy jego zastosowanie. W trybie Hybrid przy lekkim dodawaniu gazu pracuje tylko silnik elektryczny, ale po mocniejszym wciśnięciu pedału załączy się także spalinowy. Jak to wygląda w danej chwili, możemy obserwować na wskaźniku wirtualnego kokpitu. Przy załączonej dużej rekuperacji wyraźnie wyczuwa się opór, jaki stawia układ napędowy po zdjęciu nogi z gazu. Związane jest to z doładowywaniem baterii. Niestety, nie ma możliwości doładowania baterii w czasie jazdy do 100 proc. Można to zrobić tylko na stacji ładowania.

Podczas testu, przy wybranym trybie jazdy Eco i napędzie Hybrid na trasie 520 km (2x260 km w podobnych warunkach) zużycie baterii wyniosło ok. 20 proc.

Większy pobór prądu występuje podczas wolniejszej jazdy, częstych postojów i zatrzymań (np. w mieście), natomiast w trasie przy szybkiej jeździe pobór prądu jest rekompensowany przez doładowanie baterii.

Jazda w trybie Eco nie oznaczała "przymulenia" silnika, auto dobrze przyspieszało, a 6-biegowa automatyczna skrzynia DSG zmieniała przełożenia płynnie, bez wyczuwalnych szarpnięć.

Nowa Skoda Superb Combi 1.5 TSI iV – niskie zużycie paliwa

Miłym zaskoczeniem było niewielkie zużycie paliwa, bardzo zbliżone do wartości podawanych przez producenta. Na trasie Warszawa-Lublin-Zamość wyniosło 5,5 l/100 km, a w drodze powrotnej 5,6 l/100 km.

Skoda Superb Combi 1,5 TSI iV – zużycie paliwa
Skoda Superb Combi 1,5 TSI iV – zużycie paliwaŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Skoda Superb Combi 1,5 TSI iV – zużycie paliwa
Skoda Superb Combi 1,5 TSI iV – zużycie paliwaŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Na pochwałę zasługują wygodne fotele z możliwością regulacji podparcia lędźwi i wydłużenia siedziska – dla lepszego podparcia ud.

Skoda Superb Combi 1,5 TSI iV
Skoda Superb Combi 1,5 TSI iVŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Możliwości transportowe nowego Superba Combi są więcej niż dobre – na przednich fotelach i na kanapie swobodnie mogą podróżować osoby wysokie, o wzroście ponad 180 cm. Nie zabraknie im miejsca nad głowami oraz na nogi. Bagażnik powiększony o 40 l mieści teraz 510 l, a po złożeniu oparcia kanapy 1770 l.

Kierowca ma bardzo dobrą widoczność do przodu i na boki. Podczas parkowania przydatna jest kamera pokazująca widok z tyłu. Obsługa instrumentów jest łatwa, intuicyjna, trzeba się jedynie przyzwyczaić do dżojstika zmiany biegów.

Nowa Skoda Superb Combi 1.5 TSI iV – co się nie spodobało

Czy jest zatem coś, co w nowym Superbie Combi zasługuje na krytykę? Tak. To materiałowe wstawki na desce rozdzielczej i środkowym schowku-podłokietniku. Dopóki auto jest nowe, wygląda to nawet nieźle. Ale łatwo sobie wyobrazić co się stanie, gdy np. małe dziecko poplami szary materiał, albo coś na nim rozleje. I druga sprawa – designerski kształt wlotów powietrza i całego panelu na desce rozdzielczej – drobne, pionowe "szczebelki" trudno będzie doczyścić, chyba że ktoś użyje do tego... szczoteczki do zębów.

Skoda Superb Combi 1,5 TSI iV
Skoda Superb Combi 1,5 TSI iVŻródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Skoda Superb Combi 1.5 TSI iV w wersji Selection i z wnętrzem Design Selection Loft kosztuje 208 700 zł. Testowany egzemplarz miał dodatkowe wyposażenie za 16 750 zł. Cena z dodatkami – 225 450 zł.

Nowa Skoda Superb Combi 1.5 TSI iV: dane techniczne

SilnikBenzynowy 1,5 TSI 150 KM plus elektryczny
Moc całkowita układu hybrydowego204 KM
Maks. moment obrotowy250 Nm/1500-4000 obr./min
Prędkość maksymalna220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,1 s
Wymiary (dł./szer./wys.)4902/1849/1521 mm
Rozstaw osi2837 mm
Masa wł.1853 kg
Ładowność572 kg
Poj. bagażnika510/1770 l
Średnica zawracania11,1 m
Zużycie paliwa fabr. (WLTP)5,4 l/100 km
Zużycie paliwa w czasie testu (Hybrid, program Eco)5,5-5,6 l/100 km
Emisja CO2 w cyklu mieszanym123 g/km
Powiązane tematy: