Logo
TestyTesty nowych samochodówJeździłem samochodem japońskiej marki, o której zapomniałem. Ma wyjątkowy napęd

Jeździłem samochodem japońskiej marki, o której zapomniałem. Ma wyjątkowy napęd

Mieszkając w centrum Warszawy, stolicy nie tylko Polski, ale też w większości płaskiego Mazowsza czuję się trochę usprawiedliwiony, że prawie zapomniałem o tej słynnej japońskiej marce. Kiedyś Subaru kojarzyło mi się oczywiście ze sportową Imprezą w granatowo-złotym malowaniu. Teraz, kiedy w Polsce Subaru skupiło się na bardziej terenowych wyzwaniach, zniknęło z mojego radaru. Ma jednak kilka atutów, o czym przekonałem się, jeżdżąc przez tydzień Crosstrekiem.

Subaru Crosstrek
Zobacz galerię (17)
Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Subaru Crosstrek
  • Subaru w Polsce to marka niszowa, ale jeśli rozejrzycie się podczas jazdy, to na pewno natkniecie się na kilka samochodów. Jest konkretna grupa kierowców, dla której Subaru będzie idealnym wyborem
  • Im trudniejsze warunki i gorszej jakości drogi, tym Subaru ma więcej do zaoferowania. Dzięki napędowi 4x4, osłonach w strategicznych miejscach i zaskakująco dobrych parametrach terenowych, trudno o dzielniejsze auto do takich zadań. Trzeba by już szukać jakiejś terenówki
  • Subaru wyróżnia się w kwestii napędu nie tylko 4x4, ale też silnikiem, który pracuje pod maską. To nie rzędowy silnik, jaki wsadziliby do swojego kompaktu inni, a bokser. Chętnie bym jednak podkręcił w nim moc
  • Tęsknicie za samochodami jak dawniej? We wnętrzu Subaru czas się zatrzymał, mimo dużego ekranu. Dla wielu kierowców może to być dużym plusem
  • Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Jak duże jest Subaru Crosstrek? To całkiem przestronne auto

Możecie nie kojarzyć nazwy "Crosstrek", ale sam model na pewno już tak. Przez wiele lat na naszym rynku ten samochód znaliśmy jako Subaru XV. To kompaktowy crossover, którego długość nie przekracza 4,5 m. Mierzy dokładnie 4495 mm długości, 1800 mm szerokości, 1600 mm wysokości, a rozstaw osi to 2670 mm. Mówimy więc o rozmiarach, które europejscy kierowcy cenią sobie szczególnie. To wciąż poręczne auto do codziennej jazdy po mieście, a jednocześnie samochód, w który spakuje się cała rodzina. Kompakty od lat cieszą się u nas uznaniem.

Poznaj kontekst z AI

Jakie są wymiary Subaru Crosstrek?
Jakie ma osiągi Subaru Crosstrek?
Co wyróżnia napęd Subaru Crosstrek?
Ile kosztuje Subaru Crosstrek w Polsce?

Przeczytaj także: To najlepsze nowe auta do 100 tys. zł, jakimi jeździłem. Z jednym trzeba się pospieszyć, bo zniknie

Standardowa pojemność bagażnika nie jest zbyt duża ze względu na elementy hybrydowego napędu. To 315 l, a jeśli złożymy tylne siedzenia, to znacznie wzrośnie do 1314 mm. Kanapa jest przestronna, choć naprawdę wysokie osoby mogą narzekać na miejsce na głowę. Ja przy swoich 180 cm czułem się tam dobrze.

Subaru Crosstrek
Subaru CrosstrekMateusz Pokorzyński / Auto Świat

Dlaczego kupić Subaru Crosstrek, a nie któryś z bardziej znanych kompaktów?

Przejdźmy do najważniejszego pytania. Po co na rynku w ogóle jest Subaru Crosstrek? Mamy przecież całe mnóstwo znacznie popularniejszych samochodów tych rozmiarów. Mało który jednak jest tak dzielny w terenie. Czarne nakładki na zderzakach i nadkolach to nie tylko modny makijaż. Subaru Crosstrek naprawdę poradzi sobie z trudniejszymi wyzwaniami niż podjechanie pod krawężnik. Tak prezentują się najważniejsze terenowe parametry:

  • Kąt natarcia — 19,3 stopni
  • Kąt zejścia — 31,2 stopnia
  • Kąt rampowy — 20,8 stopnia
Subaru Crosstrek
Subaru CrosstrekMateusz Pokorzyński / Auto Świat

Wystarczy jeden rzut oka na Crosstreka, żebyśmy wiedzieli, że tu nie ma żartów. Prześwit w kompaktowym Subaru to aż 220 mm. No i oczywiście jest wyposażone w symetryczny stały napęd na wszystkie koła (S-AWD), a ten oferuje stabilność na mokrych, błotnistych czy zaśnieżonych drogach, a w połączeniu ze wspomnianym już prześwitem umożliwia jazdę po bezdrożach. Oczywiście pamiętajcie, że mówimy o zwykłej osobówce, a nie aucie stricte terenowym.

Jednak dla każdego, kto często jeździ po gorszych drogach lub musi czasem rzeczywiście zjechać z asfaltu, to Crosstrek będzie znakomitym wyborem. Aktualnie dostępnego w Polsce Crosstreka wyposażono w poprawiony tryb X-Mode, który dostosowuje napęd do warunków napotkanych w terenie. Auto porusza się bez najmniejszych przeszkód i bez szarpania. Na stromych zjazdach asystent powoli i spokojnie utrzymuje początkową prędkość. Inżynierowie popracowali też nad sztywnością nadwozia, które nawet w momencie stania na podłożu na jedynie dwóch przeciwległych kołach umożliwia swobodne otwieranie drzwi.

Subaru Crosstrek
Subaru CrosstrekMateusz Pokorzyński / Auto Świat

Jaki silnik ma Subaru Crosstrek? Tu też jest wyjątkowe

Japończycy z Subaru trzymają się swoich rozwiązań. Pod maską pracuje dwulitrowy silnik benzynowy. Jest to bokser, który współpracuje z małym silnikiem elektrycznym. Razem mają 136 KM i 182 Nm, które zapewniają przyspieszenie od 0 do 100 km na godz. w 10,8 s. oraz rozpędzić się do 198 km na godz. Jednostka napędowa jest połączona ze skrzynią bezstopniową CVT, która jest tak skonfigurowana, że do wnętrza nie dochodzi uciążliwe wycie. Średnie zużycie paliwa tego układu napędowego według producenta wynosi 7,7 l/100 km.

Żeby zbliżyć się do tego poziomu, trzeba jechać bardzo płynnie i ostrożnie obchodzić się z pedałem gazu. Subaru Crosstrek czasem jest zaskakująco paliwożerne i zdarzały mi się wyniki bliskie 10 l na 100 km. To dość sporo i w moim notesie przy spalaniu zapisałem minus. Minus stawiam też przy wyciszeniu kabiny przy dużych prędkościach. Powyżej 120 km na godz. robi się głośniej niż w europejskich autach, ale to przypadłość wielu japońskich modeli. Na ekspresówce czują się świetnie, na autostradzie już niekoniecznie.

Przy osiągach stawiam znak zapytania. Nie obraziłbym się, jakby Crosstrek miał trochę więcej mocy i żwawszą reakcję na gaz, ale z drugiej strony nie jest to model nastawiony na sportową jazdę. 10,8 s do setki jak najbardziej mieści w granicach przyzwoitości.

Subaru Crosstrek
Subaru CrosstrekMateusz Pokorzyński / Auto Świat
Subaru Crosstrek
Subaru CrosstrekMateusz Pokorzyński / Auto Świat

Jak wygląda wnętrze Subaru Crosstrek? Pełen oldschool z dużym ekranem

Mimo że w aktualnym Crosstreku w konsoli centralnej pierwsze skrzypce gra 12-calowy ekran, to od razu czuć, że to auto w starym stylu, a projekt wnętrza ma już swoje lata. Część obsługi klimatyzacji przeniesiono do systemu multimedialnego, ale pozostały za to fizyczne przyciski na kierownicy, której kształt zbytnio się nie zmienił w porównaniu do poprzednika. Cały czas lewarek automatu jest fizyczny, a kierowca i pasażer mają do dyspozycji gniazdo USB starszego typu oraz USB-C.

Wnętrze Subaru Crosstreka może swoim projektem nie przystaje do 2025 r., ale... to dla wielu kierowców bardzo duża zaleta. Jest spora grupa, która tęskni za samochodami jak dawniej, a Subaru takie właśnie jest.

Subaru Crosstrek
Subaru CrosstrekMateusz Pokorzyński / Auto Świat

Bardzo podobały mi się fotele. Projektowano je z... lekarzami i profesorami medycyny. — Razem z nimi inżynierowie doszli do wniosku, że tym, co wpływa na zmęczenie, są podświadome ruchy ciała, które kompensują różnego rodzaju drgania i siły oddziałujące na nas podczas jazdy. Nowe fotele mają więc niwelować kołysanie ciała o 15 proc. i trzęsienie głowy aż o 44 proc. — pisał redaktor Mateusz, który podczas pierwszych jazd miał okazję porozmawiać z inżynierami Subaru. W tym przypadku to nie puste słowa, to rzeczywiście czuć. Wygodne fotele to duży plus Crosstreka.

Jeszcze jeden plus należy się za tylne drzwi. Kąt ich otwarcia zbliża się do 90 stopni, co daje znakomity dostęp do tylnej kanapy, a to docenią zwłaszcza rodzice małych dzieci.

Subaru Crosstrek
Subaru CrosstrekMateusz Pokorzyński / Auto Świat

Czy warto kupić Subaru Crosstrek? Ile kosztuje?

W Polsce Subaru nie mają... polskich cen. W aktualnym cenniku wyjściowa cena Subaru Crosstrek to 34500 euro, co w przeliczeniu przy kursie z października 2025 r. daje około 146 tys. zł. Czy warto?

To już zależy od waszych potrzeb. Im gorsze i bardziej zdradliwe drogi w waszej okolicy, tym więcej do zaoferowania będzie miało Subaru Crosstrek. Ja, mieszkaniec centrum miasta w środkowej Polsce, nie wykorzystałbym jego największych zalet, czyli napędu 4x4 i świetnych parametrów terenowych. Myślę, że większość kierowców z nich nie skorzysta. Są jednak osoby, które potrzebują takiego samochodu. Subaru Crosstrek to nisza, ale potrzebna nisza.

Autor Filip Trusz
Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium