Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Skoda Superb

Skoda Superb

Ikona samochodu

Škoda Superb pierwszy raz pojawiła się jeszcze przed II wojną światową. Był to luksusowy 2- lub 4-drzwiowy samochód osobowy, który pojawił się w 1934 roku i bazował na modelu 640. Przez 2 lata nawet, „Superb” był jedynie dopiskiem do głównej nazwy 640.

Początkowo do napędu służył 6-cylindrowy silnik 2.5 o mocy 55 KM, który w 1936 roku został zastąpiony większą, 2,7-litrową jednostką ,a następnie 2,9-litrową. Ich moc wynosiła kolejno 60 i 65 KM. Rok później zdecydowano się nieco przeprojektować nadwozie, a jeszcze rok później zaczęto montować 3,1-litrowy silnik górnozaworowy o mocy 85 KM (Superb 3000). Przy okazji zamontowano nową atrapę chłodnicy. W chwili rozpoczęcia wojny, przez rok produkowano jeszcze Superba 4000, który pod maską krył widlastą „ósemkę” o pojemności 4 litrów i mocy 96 KM.

W czasie wojny, na bazie cywilnego modelu Superb 3000 powstało 5 sztuk prototypowego modelu z napędem na 4 koła. W 1946 roku produkcja cywilnych modeli została wznowiona i trwała do 1949 roku.

Škoda Superb znana nam dziś, zadebiutowała w 2001 roku. Jest to flagowy model czeskiej marki, zbudowany na przedłużonej płycie podłogowej Passata i A4. Pod bardzo spokojną, a jednocześnie elegancką karoserią krył się przestronny i bardzo wygodny samochód, który mógł być wyposażony m.in. w automatyczną klimatyzację czy nawigację satelitarną.

Luksusowych smaczków było więcej. Pasażer na tylnej kanapie mógł złożyć nieco przedni fotel pasażera, aby wysunąć spod niego podnóżek. Odbiorcy byli początkowo nieco zaskoczeni, bowiem Škoda do tej pory słynęła z tanich, ale wytrzymałych aut, stad zaskoczenie wypuszczenia dużej i ekskluzywnej limuzyny.

I generacja dostępna była tylko jako 4-drzwiowy sedan, choć w 2002 roku pojawił się prototyp kombi, jednak w obawie przed konkurencją wewnątrzkoncernową, nie zdecydowano się na jej produkcję. W 2006 roku postanowiono nieco zmodernizować Superba. Zmianie uległ grill, oraz przednie i tylne światła.

Pod maską dominowały silniki wysokoprężne. Wśród benzyniaków do wyboru były 2 jednostki 4-cylindrowe – 1.8T (150 KM) oraz 2.0 (115 KM) i jedna V6-ka – 2.8 (193 KM). Jeśli chodzi o diesle, jednostka 1.9 TDI dostępna była w kilku wariantach mocy – 101, 105, 115 lub 131 KM). Większa, 2-litrowa jednostka TDI generowała 140 KM, a 2,5-litrowe V6 – 155 lub 163 KM. Standardowo moc trafiała na przednią oś, jednak za dopłatą dostępny był napęd na 4 koła. Wśród skrzyń przekładniowych, do wyboru był 5- lub 6-biegowy manual oraz 5-stopniowy automat.

W 2008 roku pojawiła się II generacja Superba. 4-drzwiowy sedan został przeprojektowany na 5-drzwiowego liftbacka, a rok po rozpoczęciu produkcji pojawiło się także kombi. Wracając na chwilę do liftbacka, Škoda postanowiła zastosować system TwinDoor, dzięki czemu można było otworzyć samą klapę, lub klapę wraz z szybą.

Podstawą dla Superba była płyta podłogowa Passata B6, jednak wymiarowo czeskie auto jest od niego większe. Ta generacja spotkała się z lepszym odbiorem niż poprzednia. O ile jeszcze liftbackowi można zarzucić lekką niezgrabność i tyle kombi było jednym z najlepiej wyglądających aut w tej klasie.

Pod eleganckim nadwoziem kryło się bardzo przestronne wnętrze. Nawet na tylnej kanapie wysocy pasażerowie nie będą narzekać na brak miejsca nad głową, a już szczególnie nie na nogi. Również bagażnik jest imponująco pojemny – ma 565 litrów. Kombi natomiast – 633 litry. Za dopłatą możemy mieć takie rzeczy jak 2-strefowa klimatyzacja, nawigacja satelitarna, elektrycznie sterowane fotele przednie z funkcją pamięci czy nawet schowek na parasol.

W 2013 roku przeprowadzono lifting, który objął przede wszystkim pas tylny, jednak przód oraz wnętrze również zostały odświeżone (m.in. nowy grill, zderzaki, tylna klapa, maska).

W aucie montowano 4 benzyniaki i 3 turbodiesle. W pierwszym przypadku mieliśmy do czynienia z silnikami TSI o pojemności 1.4 (125 KM), 1.8 (160 KM) oraz 2.0 (200 KM) oraz 3,6-litrowym V6 FSI o mocy 260 KM. 105-konny, 1,6-litrowy TDI zastąpił w 2010 roku wysłużonego 1.9 TDI o tej samej mocy. Większa, 2-litrowa jednostka generowała lub 140 lub 170 KM. W większości przypadków, moc była przenoszona na przednią oś, ale z silnikami 1.8 TSI, 3.6 FSI oraz mocniejszej odmianie 2.0 TDI dostępny był także napęd na 4 koła (bazujący na sprzęgle Haldex). Obok 5- i 6-biegowej przekładni manualnej, dostępna była także dwusprzęgłowa skrzynia DSG.

W 2015 roku pojawiła się III generacja ekskluzywnej, czeskiej limuzyny. Auto powstało na bazie prototypu o nazwie VisionC. Podobnie jak poprzednio, na początku pojawił się liftback, jednak na kombi nie trzeba było czekać kolejnego roku, a jedynie kilka miesięcy.

Auto mocno urosło w stosunku do poprzednika (rozstaw osi zwiększony aż o 80 mm, długość „tylko” o 28 mm, szerokość o 47 mm). W połączeniu z dynamiczną i jeszcze elegantszą stylistyką, Superb prezentuje się naprawdę dostojnie. Nowy Superb powstał na płycie podłogowej MQB, z której korzysta m.in. Passat B8. Co ciekawe, mimo zwiększenia wymiarów, masa zmalała o 75 kg (właśnie m.in. dzięki płycie podłogowej). Pojemność bagażnika wzrosła w liftbacku do 625 litrów, a w kombi – do 660 litrów. Wnętrze odznacza się dużą przestronnością oraz elegancją.

Podstawowym silnikiem jet doładowany benzyniak 1.4 TSI o mocy 125 KM. Występuje też w mocniejszej, 150-konnej odmianie. Większe benzyniaki, mają 1,8 oraz 2 litry pojemności i moc odpowiednio 180 oraz 220 lub 280 KM (napęd 4x4 w standardzie). Tym razem Škoda zrezygnowała z silników V6, zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych. Diesle TDI mogą mieć pojemność 1,6 oraz 2 litrów i moc kolejno 120 oraz 150 lub 190 KM. Obok 6-biegowej skrzyni ręcznej, dostępne są dwusprzęgłowe przekładnie DSG o 6 lub 7 przełożeniach.

Konkurentami Škody Superb są m.in. Renault Talisman, Peugeot 508 oraz Opel Insignia.

Skoda Superb - generacje

Skoda Superb I (1934&nbsp-&nbsp1949)

Skoda Superb I (1934 - 1949)

Skoda Superb II (2001&nbsp-&nbsp2008)

Skoda Superb II (2001 - 2008)

Skoda Superb III (2008&nbsp-&nbsp2015)

Skoda Superb III (2008 - 2015)

Ikona samochodu

Skoda Superb IV (2015 - )

Skoda Superb - powiązane artykuły

Skoda Superb 1.4 TSI - jak wygląda po 100 tys. kilometrów?

Skoda Superb 1.4 TSI - jak wygląda po 100 tys. kilometrów?

Skoda Superb — nazwa zobowiązuje. Od tego modelu oczekiwaliśmy na dystansie 100 tys. km dobrego wyniku. Czy Skoda Superb temu sprostała? Oto nasz szczegółowy raport. Nie obyło się bez drobnych wpadek, ale Skoda pozytywnie nas zaskoczyła.

Pożegnanie z wielkimi silnikami. Ostatnie V12 BMW i Mercedesa-AMG oraz V8 od Volvo, Toyoty i Volkswagena

Pożegnanie z wielkimi silnikami. Ostatnie V12 BMW i Mercedesa-AMG oraz V8 od Volvo, Toyoty i Volkswagena

Były wielkie i mocne, a i tak wyparła je elektromobilność. Przy coraz ostrzejszych normach emisji 12-, 8-, a nawet 6-cylindrowe silniki tracą rację bytu. W Europie z V6 wycofały się już Kia, Opel i Skoda, z V8 Volvo, Toyota oraz VW, a z 12-tłokowych jednostek – Audi, BMW i Mercedes-AMG. Kiedy to się stało? Jak wyglądały modele, które "zgasiły światło"?

Sprawdzamy rodzinne kombi za 30-40 tys. zł. Które jest najlepsze?

Sprawdzamy rodzinne kombi za 30-40 tys. zł. Które jest najlepsze?

Mazda 6, Opel Insignia i Škoda Superb – oto trzy 10-letnie kombi z dieslem, które powinny spełnić oczekiwania ojca rodziny. Które z nich zrobi to najlepiej? Okaże się autem największym, najtrwalszym i najtańszym w eksploatacji?

Używana Skoda Superb III - To nie jest złe auto! Ale nie obyło się bez wpadek

Używana Skoda Superb III - To nie jest złe auto! Ale nie obyło się bez wpadek

Od dawna podzespoły Škód brane są z półek niemieckiego giganta. Niestety, z różnym skutkiem, gdyż z trwałością techniki Grupy VW w ostatnich latach bywało różnie. Dowiodły tego poprzednie generacje Skody Superb – pierwsza korodowała, druga zmagała się z naprawdę licznymi usterkami silników. A jak wypada Skoda Superb III? Na pewno można liczyć na przestronne nadwozie i komfort, ale czy też na niskie koszty użytkowania?

Ranking kombi klasy wyższej z dieslem - 10 najciekawszych propozycji

Ranking kombi klasy wyższej z dieslem - 10 najciekawszych propozycji

Oto praktyczne wersje aut klasy wyższej, które sprawdzą się w różnych sytuacjach – i w roli rodzinnych transportowców, i pojazdów do małego biznesu. Tym razem wybraliśmy 10 aut z dieslem w różnej cenie.

Hybrydy plug-in: wady i zalety używanych aut. Sprawdziliśmy popularne marki

Hybrydy plug-in: wady i zalety używanych aut. Sprawdziliśmy popularne marki

Czy hybryda plug-in to złoty środek na obecne czasy z wysokimi cenami paliw? Co prawda, starsze konstrukcje hybryd plug-in są mniej zaawansowane niż współczesne, ale nie jest to aż takim problemem, jak w elektrykach – zawsze przecież można skorzystać z silnika spalinowego. Niestety, używane hybrydy plug-in mają inne, liczne problemy.

Nieletni ministrant zabrał księdzu samochód i rozbił się na ścianie. Trafił do szpitala

Nieletni ministrant zabrał księdzu samochód i rozbił się na ścianie. Trafił do szpitala

Kolęda duszpasterska w miejscowości Pobiel w woj. dolnośląskim przybrała nieoczekiwanego zwrotu akcji, gdy ksiądz zostawił kluczyki w swoim samochodzie. W pojeździe znajdował się wówczas nieletni ministrant, który postanowił przejechać się Skodą Superb duchownego. Chwilę później rozbił się na ścianie domu jednorodzinnego.

Sto nowych radiowozów trafi na polskie drogi. Wszystkie będę z Czech

Sto nowych radiowozów trafi na polskie drogi. Wszystkie będę z Czech

Policja wyłoniła zwycięzcę przetargu na nowe radiowozy dla jednostek w całej Polsce. Zwyciężyła Skoda z dwoma modelami: Scalą i Superbem. Samochody pojawią się w 2023 r. w nowym malowaniu z jaskrawymi pasami. Ich koszt to prawie 20 mln zł.

Skoda Superb 2.0 TDI to dowód na to, że nie ma to, jak diesel…

Skoda Superb 2.0 TDI to dowód na to, że nie ma to, jak diesel…

Świetne osiągi, niskie zużycie paliwa, a do tego duży i przewidywalny zasięg oraz wysoki komfort jazdy. To tylko niektóre z bogatej kolekcji zalet Skody Superb z 200-konnym dieslem pod maską i z dwusprzęgłową skrzynią biegów. W naszym teście czeski model z nadwoziem liftback.

Czym jeździ polska drogówka? Możesz się zdziwić!

Czym jeździ polska drogówka? Możesz się zdziwić!

Polska policja ma się czym chwalić. Funkcjonariusze drogówki mają do swojej dyspozycji tysiące różnych pojazdów. Prócz dobrze znanych modeli służących jako radiowozy oznakowane i nieoznakowane, nie zabrakło także wyjątkowych perełek. W policyjnej flocie są także pojazdy, które rzadko widujemy na drogach.

Te kilkuletnie auta mogą korodować!

Te kilkuletnie auta mogą korodować!

To, że w 15— lub 20-letnim samochodzie pojawia się korozja, nikogo specjalnie nie dziwi, ale gdy rdza atakuje kilkuletnie auto, można to już uznać za skandal. Przedstawiamy pojazdy, w których ryzyko tego problemu jest duże.

10 najbardziej spektakularnych powrotów w historii motoryzacji. Warto było?

10 najbardziej spektakularnych powrotów w historii motoryzacji. Warto było?

Audi wróciło do luksusowych aut po 56 latach przerwy, Skoda do Superba po 52 latach, a Fiat do "pięćsetki" po 32-letniej pauzie. Czy słusznie? Które wielkie comebacki skończyły się sukcesem, a które fiaskiem?

Sprawdziliśmy ponad 100 modeli w 11 klasach. Które samochody najmniej tracą na wartości? Jedyny taki ranking!

Sprawdziliśmy ponad 100 modeli w 11 klasach. Które samochody najmniej tracą na wartości? Jedyny taki ranking!

Dobrze kupić i jeszcze lepiej sprzedać to marzenie każdego użytkownika samochodu. Podpowiadamy jak je zrealizować. Przeanalizowaliśmy wartość ponad 100 modeli w przeszło 22 tys. konfiguracji. Oto wyniki rankingu Mistrz Wartości 2022!

Tak, to Skoda! Ten 5-metrowy SUV jest zwiastunem największej rewolucji w historii tej firmy

Tak, to Skoda! Ten 5-metrowy SUV jest zwiastunem największej rewolucji w historii tej firmy

Pięć kompletnie nowych modeli Skody, żaden nie zastąpi obecnego auta, każdy dostanie zmienione logo – znamy plany czeskiej firmy do 2030 r. Bez obaw, Skoda nie porzuci tak szybko swojej spalinowej gamy…

Škoda Superb I (2001-08) – przedliftingowe egzemplarze mogą być już mocno zajechane

Škoda Superb I (2001-08) – przedliftingowe egzemplarze mogą być już mocno zajechane

Lata lecą, a Superb kusi wciąż tym samym: dobrą relacją ceny do ilości oferowanego miejsca. Niejeden samorządowiec/polityk szczebla lokalnego mógłby opowiedzieć historię o tym, ile ciekawych rzeczy da się zrobić w przepastnie dużym drugim rzędzie siedzeń...

Koniec Forda Mondeo i Volkswagena Passata sedan. Dlaczego już nie chcemy sedanów?

Koniec Forda Mondeo i Volkswagena Passata sedan. Dlaczego już nie chcemy sedanów?

W ciągu trzech miesięcy zakończono produkcję dwóch legend: Forda Mondeo i Volkswagena Passata Limousine. Co się stało z sedanami popularnych marek? Dlaczego jeden producent po drugim wycofuje z gamy czterodrzwiowe modele klasy średniej i wyższej?

Niedrogie, oszczędne i pakowne - szukamy kombi za 20-30 tys. zł!

Niedrogie, oszczędne i pakowne - szukamy kombi za 20-30 tys. zł!

Ford Mondeo, Honda Accord, Škoda Superb, Toyota Avensis i Volkswagen Passat – oto pięć popularnych kombi klasy średniej. Wszystkie z dieslem pod maską, wszystkie z nieco ponad 10-letnim stażem rynkowym, wszystkie też można kupić za 20-30 tys. zł. Który samochód okaże się najlepszy? Nie ma na co czekać: gong i zaczynamy starcie!

Ceny aut używanych rosną. Czy będzie jeszcze drożej? Nasz raport

Ceny aut używanych rosną. Czy będzie jeszcze drożej? Nasz raport

Mamy obecnie sytuację bez precedensu: wyraźnie wzrosły ceny aut używanych, słychać też głosy o ograniczonej ofercie samochodów – nie tylko w salonach, lecz także z drugiej ręki! Jak duże są to wzrosty? Czy dotyczą wszystkich modeli? Czy rzeczywiście brakuje aut w komisach? Czy trzeba spieszyć się z zakupem na rynku wtórnym? Takich pytań dotychczas sobie nie zadawaliśmy. Odpowiedź na nie nie jest taka trudna. Wspólnie z ekspertami Info-Ekspert oraz OtoMoto.pl przeanalizowaliśmy sytuację.

Policja chce kupić radiowozy, ale przetarg budzi wątpliwości. Diler zwraca uwagę na jeden szczegół

Policja chce kupić radiowozy, ale przetarg budzi wątpliwości. Diler zwraca uwagę na jeden szczegół

Komenda Główna Policji rozpisała przetarg na dostawę 100 nowych nieoznakowanych aut dla funkcjonariuszy drogówki. Pojazdy mają być wyposażone w wideorejestratory, ale warunków jest więcej. Te budzą wątpliwości dilerów, którzy sugerują, że policja chce zmniejszyć konkurencyjność w przetargu — informuje serwis dziennik.pl.

Skoda Superb - 20 lat i trzy generacje

Skoda Superb - 20 lat i trzy generacje

Flagowy model Skody świętuje swoje 20-lecie. Superb został zaprezentowany 11 września 2001 r. na wystawie IAA we Frankfurcie nad Menem. Na przestrzeni dwóch dekad Czesi dostarczyli na rynek ok. 1,5 miliona egzemplarzy. Obecna, trzecia generacja modelu oferowana jest z nadwoziem typu hatchback lub kombi i opcjonalnie dostępna jest z napędem na wszystkie koła oraz jako Superb iV z napędem hybrydowym typu plug-in.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test