Choć ceny i Skody, i Audi startują ze znacznie niższego pułapu niż 80-90 tys. zł, to wspomnianą kwotę powinniśmy uznać za minimum, jeśli liczymy na sensowne egzemplarze. Jak zminimalizować ryzyko? Wybierać spośród aut krajowych i z prywatnych rąk. Nie będzie to łatwe zadanie, ale nie jest niemożliwe do wykonania. No dobrze, ale czy swoją uwagę lepiej kierować w stronę wciąż relatywnie luksusowego Audi A4 B9 czy może lepiej wybrać znacznie większą i bardziej komfortową Skodę Superb? W końcu to ten sam koncern. Zacznijmy od słabych i mocnych stron Audi. Co na temat auta sądzą mechanicy?
Audi A4 B9 - opinie
Audi A4 B9, model zaprojektowany jeszcze przed głośną aferą Dieselgate, po dziś dzień zachwyca swoim wykonaniem. Wysoki komfort jazdy, eleganckie wnętrze oraz niska awaryjność to cechy, które sprawiają, że A4 B9 wciąż pozostaje w czołówce segmentu premium. Warto podkreślić, że pomimo pewnych zmian w późniejszych modelach Audi, to właśnie A4 B9 utrzymuje wysoki standard jakości, który przyciąga miłośników marki.
Model ten zadebiutował na rynku w 2015 roku, oferowany wyłącznie w wersji sedan i kombi, natomiast pozostałe wersje nadwoziowe przypisane są do technicznie pokrewnego A5. A4 B9 wyróżnia się większym poczuciem przestrzeni w kabinie, choć rozstaw osi wzrósł tylko minimalnie w porównaniu z poprzednikiem, generacją B8.
Bagażniki pozostały bez zmian, co może być ograniczeniem dla rodzin z dziećmi i zwierzętami, czy dla osób aktywnie spędzających czas. Tutaj przewagę mogą mieć konkurenci jak Opel Insignia czy Škoda Superb, jednak pod względem komfortu jazdy Audi A4 B9 nadal pozostaje nieosiągalne dla wielu rywali. Znakomite wyciszenie i przyjemnie zestrojone zawieszenie to atuty, które docenią nawet najbardziej wymagający kierowcy.
Wnętrze modelu A4 B9, nawet po latach użytkowania, prezentuje się bardzo dobrze, co jest dowodem na jakość użytych materiałów i dbałość o szczegóły. Co do awaryjności, najczęściej problemy dotyczą elektroniki pokładowej, w tym sterownika poduszek powietrznych czy systemu MMI.
Silniki w A4 B9 są dopracowane, a zwłaszcza benzynowe jednostki, które już nie mają problemu z nadmiernym zużyciem oleju. Zaleca się jednak skrócenie interwałów serwisowych i regularną wymianę świec. Szczególnie godny polecenia jest silnik 2.0 TFSI, który oferuje różne warianty mocy, a wersja o mocy 190 KM łączy w sobie dobre osiągi z niskim zużyciem paliwa. Dla spokojniejszych kierowców idealna może okazać się wersja 1.4 TFSI. W przypadku diesli zwraca się uwagę na problemy z systemem AdBlue oraz, w jednostkach V6 TDI, na znane przypadki stukających wałków rozrządu. Dodatkowo, użytkownicy powinni być świadomi potencjalnych kosztów związanych z przekładniami S tronic.
Audi A4 B9 - dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4712/1854/1391 mm, rozstaw osi 2820 mm, poj. bagaż. 480-965 l; kombi: wym. 4725/1842/1434 mm, poj. bagaż. 505-1510 l; Allroad: dł. 4750 mm, rozstaw osi 2818 mm.
Silniki t.benz., R4: 1.4/150, 2.0/150, 170 (g-tron), 190, 204, 245, 252, 265 KM, V6: 2.9/450 (RS 4), 3.0/354 KM (S4); t.diesle (TDI), R4: 2.0/122, 136, 150, 163, 190 i 204 KM, V6: 3.0/218, 231, 272, 286, 341 (S4) i 347 KM (S4 do 2020 r.).
Co się psuje w Audi A4 B9 - opinie mechaników
Karoseria
Ciekawostka to wadliwa partia... haków holowniczych. Początkowo problemy z Matrix LED.
Elektryka
Zawiesza się MMI, samoczynnie uruchamia się alarm, problem z airbagami (akcja serwisowa).
Napęd
W 2.0 TFSI wycieki z układu chłodzenia, ryzyko samozapłonu w odmianie mHEV. 2.0 TDI: wadliwe napinacze paska, ubytek płynu chłodz., wycieki ze skrzyń biegów i szybkie zużycie dwumasu, w 3.0 TDI wadliwe wałki rozrządu. W wersjach quattro hałasuje (piszczy) wał napędowy.
Zawieszenie
Problemy mogą dotyczyć głównie odmian z zawieszeniem adaptacyjnym (drogo).
Ocena Audi A4 B9
Bardzo komfortowy i dopracowany samochód, który nadal trzyma cenę. Tak naprawdę bez 60-70 tys. zł nawet nie ma o czym myśleć, a w tej kwocie oferowane są i tak przeważnie "golasy" z początku produkcji lub poflotowe auta, które trzy razy pokonały dystans z Ziemi do Księżyca. Polecamy głównie silniki TFSI, bo diesle miewają swoje humory. Nasz typ to 2.0 TFSI/190 KM – nieźle jedzie, a przy tym zużywa bardzo mało paliwa.
- Nasza ocena: 5-
Skoda Superb III - opinie
**Škoda Superb vs Volkswagen Passat - który wybierają kierowcy?**
W bezpośrednim pojedynku Skoda Superb kontra Volkswagen Passat, czeski model zdobywa uznanie kierowców poszukujących przestronności i praktyczności. Superb trzeciej generacji przestał być tylko większą alternatywą dla Passata, a zyskał na atrakcyjności, dorównując designem nawet pojazdom z wyższej półki, jak BMW.
Pod względem technicznym Superb dzieli wiele rozwiązań z Volkswagenem, ale trzecia generacja przynosi istotne zmiany w gamie silnikowej. Poprawione wersje silników TDI i TSI eliminują wcześniejsze problemy, które potencjalni nabywcy musieli dokładnie analizować przed zakupem.
Benzynowe jednostki 1.4 TSI oznaczone jako „EA211” otrzymały zmodyfikowany rozrząd z paskiem zębatym, co jest odpowiedzią na wcześniejsze problemy z łańcuchem. Warianty 1.8 i 2.0 TSI wprowadzają udoskonalenia, m.in. w zakresie tłoków i pierścieni, co przekłada się na zredukowane zużycie oleju. Silniki wysokoprężne 2.0 TDI, wyposażone w wtrysk CR, imponują niskim spalaniem przy zachowaniu dobrych osiągów. Mniej dynamiczny 1.6 TDI to opcja dla tych, którzy nie stawiają na sportowe emocje, ale cenią ekonomię.
Kupujący powinni jednak pamiętać, że nowoczesne diesle z rozbudowanymi systemami oczyszczania spalin mogą generować wyższe koszty napraw. Benzynowe 1.8 i 2.0 TSI są bardziej zależne od stylu jazdy, co wpływa na zużycie paliwa.
W Škodzie Superb trzeciej generacji często wybieranym dodatkiem są skrzynie biegów DSG. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że wymagają one regularnej wymiany oleju co 60 tys. km, co jest istotnym elementem kosztów utrzymania pojazdu.
Skoda Superb III - dane techniczne
Nadwozie liftback 5d: wym. 4861/1864/1468 mm, rozstaw osi 2841 mm, poj. bagaż. 625-1760 l; kombi: wym. 4856/1864/1477 mm, poj. bagaż. 660-1950 l. Poj. zbiornika paliwa 66 l, średnica zawracania 11,7 m.
Silniki benzyniaki, R4, 16V: 1.4 TSI/125 i 150, 1.5 TSI/150 (od 2018 r.), 1.8 TSI/180, 2.0 TSI/190, 220, 272 i 280 KM; turbodiesle (TDI), R4, z wtryskiem common rail: 1.6/120, 2.0/122, 150, 190 i 200 KM; hybryda (iV): 1.4 TSI + elektr./218 KM.
Co się psuje w Skodzie Superb III
Karoseria
Niektóre wersje obić tapicerskich nie są zbyt trwałe, zdarzają się ślady korozji na wspornikach tylnej klapy.
Elektryka
Problemy z zestawem multimedialnym, awarie czujników, w tym czujnika poziomu paliwa, problemy z elektroniką nadzorującą działanie klimatyzacji.
Napęd
Szarpiące skrzynie DSG, w wersjach 4x4 problemy z pompą haldex, głównie z powodu braku wymiany oleju. Usterki układu chłodzenia w silnikach 1.8 i 2.0 TSI oraz oczyszczania spalin w 2.0 TDI.
Zawieszenie
Przeciętna trwałość elementów zawieszenia oraz układów hamulcowego i kierowniczego.
Nasza ocena Skody Superb III
Bardzo dopracowane, praktyczne auto, w przypadku którego można liczyć na wrażenia z jazdy modelem klasy wyższej przy kosztach eksploatacyjnych typowych dla aut klasy średniej. Olbrzymia oferta zamienników, przeciętne ceny nowych części z ASO. W przypadku aut o przebiegach powyżej 200 tys. km do ceny zakupu warto z góry doliczyć m.in. koszty naprawy skrzyni DSG, regeneracji wtrysku czy turbosprężarki.
- Nasza ocena: 5-
Audi A4 B9 kontra Skoda Superb III - podsumowanie
Tu nie ma zwycięzcy, bo oba auta są równie dobre. Bardzo szeroka paleta udanych silników, relatywnie nieduże koszty utrzymania (szczególnie w przypadku Skody), ergonomiczne kabiny, klasyczna, niestarzejąca się stylistyka, bardzo duży popyt na rynku wtórnym - wszystko to można powiedzieć i o Audi A4 B9, i o Skodzie Superb III. Rozsądek podpowiada, by - mimo takich samych ocen - zdecydować się na dużo większą Skodę, ale jeśli ktoś nie potrzebuje auta o takich gabarytach, niech po prostu kieruje się swoim gustem. Oba samochody są godne polecenia. Ale uwaga! Bądźcie bardzo ostrożni podczas oględzin.