Volvo cieszy się w Polsce dużym zainteresowaniem nie tylko na rynku pierwotnym, na którym XC60 jest od dekady najczęściej kupowanym samochodem klasy premium, ale i na rynku wtórnym. Polacy poszukują nie tylko używanych XC60 (co oczywiste), ale i większych XC90, sedanów takich jak S60 i oczywiście kombi: V60 i V70. O wszystkie, i kilka innych modeli Volvo, zapytaliśmy mechanika, który miał na ich temat bardzo wiele do powiedzenia.
Volvo, które dostało trójkę
- Volvo S60 I
- NA RYNKU: 2000-09
- SILNIKI: 2.0-2.5 126-300 KM
- CENY: OD 6000 zł
Pierwsza generacja Volvo klasy średniej pojawiła się na rynku w 2000 r. i zwróciła uwagę nowoczesnym stylem nadwozia i wnętrza, który dziś nadal może się podobać. W czasie trwającego 9 lat cyklu produkcyjnego model przeszedł dwie modyfikacje: w 2004 i w 2006 r., które odświeżyły zarówno wygląd nadwozia i wnętrza, jak i wyposażenie oraz układy napędowe. Dopieszczona konstrukcja popisuje się niezłą trwałością, a szeroka paleta jednostek napędowych nie notowała większych wpadek.
Godne polecenia są zarówno benzyniaki, jak i diesle, ale trzeba uważać na wyeksploatowane egzemplarze z dużymi przebiegami. Potencjał kolekcjonerski mają topowe, usportowione wersje R z silnikiem 2.5 o mocy 300 KM i napędem na 4 koła, ale ich ceny już przekraczają 60 tys. zł, podczas gdy np. 260-konne odmiany T5 kosztują połowę tej kwoty. Sporo jest też aut za mniej niż 6 tys. zł, ale nie warto zwracać na nie uwagi.
- Dane techniczne
Nadwozie sedan 4d: wym. 4576/1804/1428 mm, rozstaw osi 2715 mm, rozstaw kół (przód/tył) 1563/1560 mm, poj. zbiornika paliwa 68-70 l, poj. bagażnika 424-1034 l.
Silniki benzynowe, R5: 2.0T/180, 2.3T/250, 2.4/140 i 170, 2.4 Bi-Fuel/140, 2.4T/200 i 260, 2.5T/210 i 300 KM; turbodiesel, R5: 2.4 (wszystkie CR)/126, 130, 163 i 185 KM.
- Typowe usterki
Karoseria
Z wiekiem pogarszająca się jakość plastików wykończenia wnętrza, które potrafią skrzypieć lub trzeszczeć. Korozja w zasadzie tylko w autach powypadkowych.
Elektryka
Sporadyczne awarie podświetlenia deski rozdzielczej, wyświetlacza komputera pokładowego oraz czujników parkowania.
Napęd
Kłopoty z przepustnicą (Magneti Marelli) w benzyniakach sprzed liftingu, do tego usterki cewki zapłonowej, kół dwumasowych i przepływomierza, w dieslach paski wieloklinowe, napinacz, klapy w układzie dolotowym, zapychający się DPF. Problemy z automatycznymi skrzyniami biegów Aisin – usterki oprogramowania, szarpanie.
Zawieszenie
Luzy w przekładni kierowniczej, końcówki drążków, łączniki stabilizatorów i silentblocki wahaczy, łożyska tylnych kół. Problemy z amortyzatorami, zwłaszcza w półaktywnym układzie Four-C.
- Naszym zdaniem
Zadbane sztuki są godne uwagi, bo nadal kuszą komfortem. Pamiętajcie jednak, że auto ma już swoje lata i na rynku nie brakuje egzemplarzy wymagających napraw. Niestety, bywają one bardzo kosztowne. Na plus: dobre zabezpieczenie przed korozją.
- Nasza ocena: 3
To Volvo nie chce się zestarzeć. I jeszcze te 5-cylindrowe silniki
- Volvo S60 II i V60 I
- NA RYNKU: 2010-18
- SILNIKI: 1.5-3.0 114-367 KM
- CENY: OD 24 500 zł
Druga odsłona S60, choć pod względem stylistyki stanowi rozwinięcie stylu poprzednika, to mechanicznie jest całkowicie nowym autem. Zaprojektowano je na płycie Forda, a wszystkie pięciocylindrowe benzyniaki zastąpiono czterocylindrowymi jednostkami. Wyjątkiem było T6 z sześciocylindrowym 3.0 o mocy 304 KM.
Podobna rewolucja nastąpiła w gamie diesli – paletę otwiera tam R4 1.6 (owoc współpracy z PSA) o dobrej trwałości, ale przeciętnej dynamice, a montowane najpierw motory 2.0 R5 w 2015 r. zastąpiono silnikami 2.0 R4. Sympatycy oleju napędowego mogą poszukać odmian 2.4 R5, słynących z długowieczności i świetnych osiągów.
Rozpiętość cenowa jest duża – najtańsze wersje z początku produkcji w przyzwoitym stanie można znaleźć za niespełna 30 tys. zł, natomiast najmocniejsze z końca to już wydatek w okolicach 100 tys. zł. Za 367-konnego Polestara sprzedający żądają ponad 160 tys. zł.
- Dane techniczne
Nadwozie sedan 4d: wym. 4630/1865/1484 mm, poj. bagaż. 390 l; kombi 5d: dł. 4630 mm, poj. bagaż. 430-1240 l; rozstaw osi 2776 mm.
Silniki benzynowe, R4, turbo: 1.5/122 i 152, 1.6/150 i 180, 2.0/152, 190, 203, 240, 245, 306 i 367 KM (Polestar), R6, turbo: 3.0/304 KM; turbodiesle (D2/D3/D4/D5), R4: 1.6/114, 2.0/120, 150, 181, 190 i 225 KM, R5: 2.0/136 i 163, 2.4/190, 205 i 215 KM.
- Typowe usterki
Karoseria
Bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne oznacza brak problemów z rdzą, jakość wykończenia nie budzi żadnych zastrzeżeń. Uwagi tylko do przeciętnej przestronności.
Elektryka
Rzadkie awarie komputera pokładowego i centralnego zamka. Czasami zawiesza się system multimedialny – pomaga restart lub aktualizacja. Sporadycznie współpracy odmawiają układy aktywnego bezpieczeństwa.
Napęd
Turbosprężarki i koła dwumasowe, zwłaszcza w wersjach z manualnymi skrzyniami, zapychające się filtry DPF w dieslach. W benzyniaku 1.6 przegrzewanie się silnika – problem z układem chłodzenia. W przekładniach Geartronic i Powershift poszarpywanie, ślizganie się sprzęgła, awarie sterowników.
Zawieszenie
Po większych przebiegach luzy w podwoziu, kosztowny serwis zawieszenia Four-C – drogie amortyzatory.
- Naszym zdaniem
Reprezentacyjny sedan, rodzinne kombi, a może uniwersalna uterenowiona odmiana Cross Country? Osoby szukające nietuzinkowego auta klasy średniej nie powinny mieć problemów ze znalezieniem go w gamie tego modelu. Dużo ofert z „polską” historią.
- Nasza ocena: 4
Zapomniane Volvo, o którym warto sobie przypomnieć
- Volvo S80 II
- NA RYNKU: 2006-16
- SILNIKI: 1.6-2.4 115-315 KM
- CENY: OD 24 000 zł
Limuzyna klasy wyższej dla kierowców, którzy na pierwszym miejscu stawiają luksusowy charakter oraz wysoki komfort jazdy. Pierwsza zaleta to zasługa bogatego wyposażenia i materiałów o dobrej jakości (z wyjątkiem aut z początku produkcji), a druga to efekt dobrze wyprofilowanych foteli i dopracowanego zawieszenia, które świetnie tłumi wyboje. Idealnym wyborem wydaje się egzemplarz z automatyczną skrzynią biegów, ale w przypadku S80 są one, niestety, awaryjne i drogie w naprawach.
Spośród silników polecamy trwałe i wystarczająco dynamiczne benzyniaki R5. Wersje R6 okazują się awaryjne (najwięcej problemów sprawia odmiana 3.2), a zapewniająca świetne osiągi V8 – droga w serwisowaniu. Dobrym wyborem mogą być też diesle R6, ale w ich przypadku musicie liczyć się już z dużymi przebiegami. Odradzamy wysokoprężne jednostki 1.6 – oszczędne, ale za słabe do tak dużego pojazdu.
- Dane techniczne
Nadwozie sedan 4d: wym. 4850/1860/1490 mm, pojemność bagażnika 480 l, rozstaw osi 2835 mm, masa własna od 1512 kg.
Silniki benzynowe, R4: 2.0/145, 1.6 Turbo/182, 2.0 Turbo/240 KM, R5: 2.5 Turbo/200 i 231 KM, R6: 3.0 Turbo/286 i 304, 3.2/238 KM, V8: 4.4/315 KM; turbodiesle, R4: 1.6/115, 2.0/136 oraz 165 KM, R5: 2.4/163, 175, 185, 205 oraz 215 KM.
- Typowe usterki
Karoseria
Ślady rdzy na śrubach układu jezdnego, poza tym zabezpieczenie antykorozyjne jest dobre. W egzemplarzach z początku produkcji skóra i plastikowe elementy były niskiej jakości.
Elektryka
Awarie sterownika automatycznej skrzyni biegów, niedomagania środkowej konsoli oraz uszkodzenia klimatyzacji.
Napęd
Benzyniak 3,2 l okazuje się awaryjny, a odmiana V8 – droga w serwisowaniu. 5- oraz 6-cylindrowe silniki narażone są na rozciągnięcie łańcucha rozrządu, 5-cylindrowy turbodiesel 2.4 miewa urwane klapki w kolektorze dolotowym. Automatyczna przekładnia firmy Aisin jest awaryjna (wadliwa elektronika przyczynia się do uszkodzeń mechaniki), a do tego trzeba liczyć się z drogimi naprawami.
Zawieszenie
Awaryjne przeguby napędowe, przeciętna trwałość elementów układu jezdnego z przodu.
- Naszym zdaniem
Luksusowy charakter, wysoki komfort podróżowania i nadal atrakcyjna stylistyka to atuty Volvo S80 drugiej generacji. Niestety, niektóre wersje są awaryjne, a ich serwis drogi. Uważajcie na usterkowe i kosztowne w obsłudze automatyczne przekładnie.
- Nasza ocena: 4-
Warto kupić używane Volvo XC60?
- Volvo XC60 I
- NA RYNKU: 2008-17
- SILNIKI: 2.0-3.2 136-306 KM
- CENY: OD 39 500 zł
Volvo XC60 pierwszej generacji to nieprzesadnie awaryjny model, ale dość już mocno zaawansowany technicznie i dziś coraz częściej odwiedza mechanika. Jako nowy często zdobywał pierwsze miejsca sprzedaży w Polsce wśród kompaktowych SUV-ów marek premium – innymi słowy, na rynku są auta z rodzimych salonów w niezłym stanie i z wiarygodną historią.
Takie samochody nie czekają długo na nowych właścicieli. Te, które wegetują w ogłoszeniach, nieważne, czy za 50 tys. zł, czy za 100 tys. zł, mogą być mniej lub bardziej oszukane. Zakup XC60 trzeba więc koniecznie poprzedzić wizytą w serwisie. Wybór silnika? Trudny – dużo wersji, niektóre z poważnymi problemami. Polecamy odmiany R5 – z benzyniaków 2.5T, z diesli 2.4. XC60 ma często bogate wyposażenie i dużo elektroniki na pokładzie, więc zakup auta źle naprawionego lub po powodzi grozi wieloma problemami i sporymi wydatkami.
- Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4627/1891/1713 mm, rozstaw osi 2774 mm, poj. bagażnika 495-1455 l, prześwit 230 mm.
Silniki benz., turbo (poza 3.2), R4: 2.0/203 (oznaczenie 2.0T), 240 (T5), 245 (T5) i 306 KM (T6, + kompr.), R5: 2.5T/254 KM, R6: 3.0 (T6)/285 i 304, 3.2/238 i 243 KM; turbodiesle, R4: 2.0/150 (D3), 181 (D4) i 190 KM (D4), R5: 2.0/136 (D3), 163 (DRIVe, D3, D4), 2.4/163 (D3, D4, 2.4D), 175 (2.4D DRIVe), 181 i 190 (D4), 185, 205, 215, 220 KM (D5).
- Typowe usterki
Karoseria
Nie są nam znane przypadki korozji w autach bez historii wypadkowej. Kłopotliwa może być jednak woda dostająca się do kabiny (przez odpływy szyberdachu oraz miejsce mocowania anteny). Niska trwałość siłowników klapy.
Elektryka
Usterki pokładowej elektroniki, m.in. klimatyzacja, zestaw wskaźników, komputer pokładowy itp. Uszkodzony rozrusznik. Kłopotliwe czujniki, np. te od różnicy ciśnień w filtrze DPF, sond lambda itp.
Napęd
Pękające tłoki w benzyniaku 2.0 (fordowski EcoBoost). Przypadki pęknięcia kadłuba i uszkodzenia uszczelki pod głowicą w dieslach 2.0 R5. Zużycie dwusprzęgłowych przekładni. Problemy z automatami (po dużych przebiegach).
Zawieszenie
Niska trwałość fabrycznych amortyzatorów. Szybkie wybicie silentblocków tylnych wahaczy oraz tulei w przednich.
- Naszym zdaniem
Nie można odmówić XC60 zalet: prestiżu, wygody, dobrego wyposażenia, dużej kabiny, obszernego bagażnika i całkiem przyjemnej obsługi. Z drugiej strony jest to też model, który nie będzie tani w utrzymaniu, chociaż nie jest przesadnie awaryjny.
- Nasza ocena: 4
Jedyne używane Volvo, które zasłużyło na piątkę
- Volvo XC60 II
- NA RYNKU: od 2017 r.
- SILNIKI: 2.0 150-455 KM
- CENY: OD 96 500 zł
Gdy rozmawialiśmy z mechanikami Volvo o trwałości XC60 2. generacji, doszliśmy do wniosku, że „XC60-ka” miała łatwiej, bo szlaki w tej kwestii przecierała „XC90-ka” 2. generacji, w której początkowo wychodziły na jaw różne niedociągnięcia, szczególnie te związane z elektroniką. Bez wątpienia XC60 II jest autem znacznie mniej problematycznym, ale trudno też uznać je za wzorzec trwałości.
W pierwszych egzemplarzach także bywało różnie – elektronika nadal potrafi szaleć, ale w mniejszym stopniu niż w starszym „bracie”. Generalnie, jeśli znajdziecie zadbany egzemplarz, który regularnie jeździł do ASO na obowiązkowe przeglądy i aktualizacje softów, to dziś taki samochód nie powinien zaskakiwać awariami. Tym bardziej że to ładne i dobrze wykonane auto, w którym czuć jakość premium. A przy tym funkcjonalne, wygodne (jak na swoje gabaryty) i nowoczesne. Polecamy benzyniaki, szczególnie z mild hybrid (oznaczenie „B”).
- Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4950/1923/1776 mm, rozstaw osi 2984 mm, poj. bagaż. 83-1886 l, prześwit 238 mm (z pneumatyką 227-267 mm).
Silniki benz., R4, wtrysk bezpośredni, turbo, od 300 KM dodatkowo kompresor: 2.0/250 (T5), 250 (B5), 253 (T5 Pol.), 254 (T5), 300 (B6), 310 i 320 (T6), 326 KM (T6 Pol.); turbodiesle, R4: 2.0/190 (D4), 225 i 235 (D5), 235 (B5), 240 KM (D5 Pol.); hybrydy plug-in: 390 i 408 (T8 T.E.), 421 (T8 T.E. Pol.), 456 KM (T8 Rech.).
- Typowe usterki
Karoseria
Użytkownicy donoszą o hałasującym napędzie szyberdachu, a także o brudzie, który zbiera się pod uszczelkami tylnych drzwi (dostępne nakładki ochronne).
Elektryka
Jest lepiej niż w opisanym obok XC90 II, ale tak czy inaczej, dość często trzeba aktualizować oprogramowanie. Najczęstsze problemy dotyczą zawieszającego się ekranu na konsoli centralnej (również w nowszej wersji, opartej na Androidzie), kłopoty z ładowaniem hybryd plug-in, zapalanie się bez powodu kontrolek informujących o błędach.
Napęd
Najwięcej kłopotów trapi diesle (np. wycieki spod pokrywy zaworów, przypadki uszkodzenia turbosprężarek oraz problem z kolektorem ssącym – ryzyko pożaru) oraz odmiany PHEV.
Zawieszenie
Luzy na dolnych wahaczach z przodu, stuki z tylnej osi, przypadki uszkodzonych kompresorów w zawieszeniu pneumatycznym (wilgoć).
- Naszym zdaniem
Volvo XC60 II? Czemu nie! Owszem, nie jest to wzorzec bezawaryjności, ale wersje benzynowe, które regularnie odwiedzały serwis, nie powinny psuć się zbyt często. Do tego: ciekawy wygląd, wykończenie premium, bogate wyposażenie wielu samochodów.
- Nasza ocena: 5-
Czy używane Volvo XC90 to dobry samochód?
- Volvo XC90 II
- NA RYNKU: od 2015 r.
- SILNIKI: 2.0 190-456 KM
- CENY: OD 94 500 zł
Na XC90 2. generacji fani Volvo czekali kilkanaście lat i gdy auto zaprezentowano, zachwytom nie było końca. Ciekawy design, dobre wykończenie, nowoczesna technika – ten samochód miał wszystko to, czego oczekiwano od prestiżowego SUV-a z prawdziwego zdarzenia. Zresztą nawet dziś, po blisko już 10 latach od debiutu, auto nadal wygląda świeżo i atrakcyjnie, jest nowoczesne i zapewnia wysoki komfort jazdy.
Niestety, w egzemplarzach z początku produkcji szwankowała elektronika, która często doprowadzała do unieruchomienia pojazdu. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że z największymi problemami zmagały się auta z lat 2015-16, a przede wszystkim odmiana hybrydowa T8, z którą nawet dziś nie każdy serwis potrafi sobie poradzić! Czy więc odpuścić zakup Volvo XC90 II? Nie, ale radzimy celować w jak najmłodsze samochody (najlepiej po liftingu – w 2019 r.) i szerokim łukiem omijać wersję T8 (plug-in).
- Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4950/1923/1776 mm, rozstaw osi 2984 mm, poj. bagaż. 683-1886 l, prześwit 238 mm (z pneumatyką 227-267 mm).
Silniki benz., R4, wtrysk bezpośredni, turbo, od 300 KM dodatkowo kompresor: 2.0/250 (T5), 250 (B5), 253 (T5 Pol.), 254 (T5), 300 (B6), 310 i 320 (T6), 326 KM (T6 Pol.); turbodiesle, R4: 2.0/190 (D4), 225 i 235 (D5), 235 (B5), 240 KM (D5 Pol.); hybrydy plug-in: 390 i 408 (T8 T.E.), 421 (T8 T.E. Pol.), 456 KM (T8 Rech.).
- Typowe usterki
Karoseria
Drobne zastrzeżenia do jakości skórzanej tapicerki – foteli i boczków drzwi.
Elektryka
Problematyczna, szczególnie w początkowej fazie produkcji modelu – konieczne częste aktualizacje oprogramowania. Znamy też przypadki korozji wiązki hamulca pomocniczego.
Napęd
W dieslach: podwyższone zużycie oleju silnikowego (auta do 2016 r. – konieczna wymiana tłoków i pierścieni), wycieki oleju z tylnego simmeringu, przypadki pękniętego bloku, niedomagania zaworu EGR, uszkodzenie przewodu wylotowego z turbosprężarki, co skutkuje brakiem mocy. W benzyniakach przypadki usterek sondy lambda i katalizatora.
Zawieszenie
Podobnie jak w XC60 II, przeciętna trwałość dolnych wahaczy przednich (nadal ich zakup to spory wydatek), a także kłopoty z kompresorem pneumatyki w mroźne dni (dostaje się woda i zamarza).
- Naszym zdaniem
Trudno o jednoznaczną ocenę. Jeśli wszystko działa, jak należy, to świetny samochód. Atrakcyjnie wygląda, jest nowoczesny i komfortowy. Niestety, nie jest wolny od wad technicznych. Ryzykowne są auta z początku produkcji i hybryda plug-in (T8).
- Nasza ocena: 4