Volvo S60 to samochód osobowy klasy średniej produkowany przez szwedzką markę. Auto pojawiło się na rynku w 2000 roku jako następca S70, a w gamie modelowej plasował się między S40 a S80, choć konstrukcyjnie (i stylistycznie) bliżej mu było do tego drugiego modelu, z którym dzielił m.in. płytę podłogową P2.
Stylistycznie, jak już zostało wspomniane wcześniej, auto jest bardzo podobne do większego flagowego sedana, jednak dzięki krótszym zwisom sprawia wrażenie bardziej zwartego i dynamicznego. Mimo iż wnętrze jest bardzo przestronne, to w pierwszej chwili można się przestraszyć ilością przycisków i pokręteł znajdujących się na desce rozdzielczej. Na szczęście ich obsługa jest intuicyjna. Najwygodniej podróżować w 4 osoby, bowiem wyprofilowanie środkowego siedziska tylnej kanapy nie sprzyja zajęciu dogodnej pozycji. Bagażnik natomiast oferuje 425 litrów pojemności.
Jak przystało na szwedzkiego producenta, auto wyposażono w szereg systemów wspomagających bezpieczeństwo podróżujących, m.in. system WHIPS, który zapobiega urazom odcinka szyjnego kręgosłupa.
W 2004 roku miał miejsce facelifting, przy okazji którego zmieniono m.in. zderzaki, reflektory oraz tylne lampy. Poza tym poprawiono także nieco wnętrze a lista wyposażenia dodatkowego została wzbogacona o kilka dodatków. 2 lata później zmodernizowano także atrapę chłodnicy oraz lusterka, które otrzymało dodatkowe kierunkowskazy.
Ilość dostępnych jednostek napędowych była naprawdę imponująca. Wszystkie silniki miały po 5 cylindrów. Wśród benzyniaków występowały jednostki z turbosprężarką oraz wolnossące. Najmniejszy motor miał 2 litry pojemności, a największy – 2,5. Moc wahała się od 140 do 300 KM w sportowej wersji R. Wśród diesli dostępna była jednostka 2.4 R5 generująca 126, 130, 163 lub 184 KM. Moc przenoszona była na przednią lub obie osie.
W 2010 roku pojawiła się II generacja 4-drzwiowego sedana klasy średniej od Volvo. Auto powstało na płycie podłogowej EUDC, skonstruowanej wspólnie z Fordem (bazuje na niej m.in. Mondeo). Technicznie auto jest związane m.in. z XC60 czy S80. Linia nadwozia stała się bardziej smukła i dynamiczna. Można odnieść wrażenie auto zwężało się ku przodowi.
Wewnątrz znajdziemy zaprojektowana typowo dla Volvo deskę rozdzielczą i tunel środkowy, którego spotkał deszcze przycisków i aż 4 pokrętła. Na szczęście obsługa jest bardzo intuicyjna, i nie zabrakło charakterystycznego uporządkowania przycisków sterujących kierunkiem nawiewu w kształcie siedzącej persony. Kosztem nowoczesnych kształtów i interesującej linii, zmniejszył się bagażnik, którego pojemność wynosi już tylko 380 litrów.
W 2013 roku S60 została odświeżona, i zmianie uległy zderzaki, maska, reflektory oraz grill. Nie dziwi też nikogo bogate wyposażenie auta w systemu poprawiające bezpieczeństwo zarówno pasażerów jak i osób (i zwierząt) z otoczenia. W ich skład wchodzą takie systemy jak SIPS (chroni przed bocznym uderzeniem rozpraszając energię po całej karoserii), WHISP, CWAB(zapobiega m.in. potrąceniu pieszych) czy City Safety (do prędkości 30 km/h jest w stanie sam wyhamować samochód jeśli komputer stwierdzi brak reakcji ze strony kierowcy na zbliżający się pojazd).
Ten ostatni zdobył sobie niestety złą sławę na samym początku, bowiem gdy zaproszono dziennikarzy na prezentację nowatorskiego systemu, samochód (właśnie S60) rozpędzony do 30 km/h, zamiast wyhamować przed stojącą ciężarówką, wjechał w jej tył, nie poprzedzając tego żadną reakcją.
Wszystkie jednostki montowane pod maską S60 wyposażone były w turbosprężarkę. Początkowo, wśród benzyniaków podstawowym silnikiem był 1.6 generujący 150 lub 180 KM. 2-litrowy silnik dysponował mocą 204 lub 245 KM, a 5-cylindrowy motor 2.5 – 254 KM. Wersja R wyposażona była w 306-konny silnik R6 o pojemności 3 litrów. Wśród diesli natomiast, początkowo dostępne było 4-cylindrowe 1.6 generujące 115 KM, większy silnik 2.0 (R5) o mocy 136 lub 163 KM oraz 5-cylindrowe 2.4, które rozwijało 204 KM.
Od 2015 roku Volvo rozpoczęło montaż nowej rodziny 4-cylindrowych silników o pojemności 2 litrów, zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych. W pierwszym przypadku jednostka rozwija 152, 190, 245 lub 306 KM, a w drugim – 120, 150, 190 (tu oferowany jest zarówno silnik 2.0 oraz 2.4 o tej samej mocy) oraz 225 KM. Topowa odmiana Polestar pojawiła się w 2014 roku i była wyposażona w 350-konny silnik benzynowy o pojemności 2 litrów. Moc została rok później podniesiona do imponujących 367 KM. W zależności od wersji silnikowej, S60 może być wyposażona w 6-biegową skrzynię manualną lub 6- bądź 8-stopniowy automat oraz napęd na przednie lub wszystkie koła.
Głównymi rywalami Volvo S60 są m.in. BMW serii 3, Audi A4 oraz Mercedes-Benz klasy C.