Volvo już od kilku lat zmienia się i to bardzo. Pierwsze modele nowej generacji dla wielu miłośników motoryzacji były delikatnie mówiąc szokiem. Bo czy duży SUV taki jak Volvo XC90 powinien mieć pod maską silnik o maksymalnej pojemności 2-litrów? Jak się okazuje w niczym to nie przeszkadza. Bo szwedzkiemu producentowi przyświeca jeden cel – zmniejszenie do 2025 roku o 40 procent śladu węglowego przypadającego na każdy samochód – w porównaniu z rokiem 2018, a co równie ciekawe neutralność klimatyczna w przypadku Volvo na zostać osiągnięta już w 2040 roku – czyli 10 lat wcześniej, niż przewiduje cel Porozumienia Paryskiego.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDlatego też w Volvo w tym roku, aby zachęcić klientów do zmiany podejścia do samochodów i ogólnie mobilności przygotowało ofertę Recharge. Co to znaczy? To nic innego jak „dotacja” dla tych którzy zdecydują się na zakup hybrydy plug-in i będą ją regularnie ładować. Na czym to polega? Użytkownicy modeli volvo z silnikami hybrydowymi plug-in otrzymają od Volvo zwrot za energię wykorzystaną do jazdy w trybie czysto elektrycznym za okres 12 miesięcy. Zapytacie skąd Volvo będzie wiedziało, ile ma oddać? W obecnych czasach niemal każdy nowy samochód jest wyposażony w nowoczesne systemy connected, które nie tylko sprawiają, że podróż autem jest przyjemniejsza, ale również dostarczają użytkownikowi auta wielu informacji, do których do tej pory dostęp miały jedynie serwisy wyposażone w specjalistyczne komputery pokładowe.
W Volvo system ten nazywa się Volvo On Call i pozwala on między innymi użytkownikowi auta kontrolować ilość zużytej energii oraz udział napędu elektrycznego w przejechanym dystansie. I właśnie na podstawie danych z tego systemu, każdy użytkownik Volvo z hybrydą plug-in otrzyma zwrot kosztów ładowania za pierwsze 12 miesięcy. Przyjrzyjmy się zatem ofercie hybryd plug-in marki Volvo – bo naprawdę jest z czego wybierać.
Galeria zdjęć
Volvo S60 zadebiutowało w 2018 roku, ale do salonów trafiło dopiero wiosną 2019 r. Znacznie wcześniej, bo jeszcze latem 2018 roku klienci mogli nabyć kombi V60. Choć oba auta są zbliżone technicznie (powstały na płycie podłogowej SPA ), to jednak ich produkcja odbywa się w innych fabrykach. S60 powstaje w USA (Ridgeville), V60 – w Szwecji. Volvo S60 na naszym rynku jest oferowane z napędem plug-in o łącznej mocy 405 KM, a jego ceny zaczynają się od 290 000 zł. W przypadku wyboru praktyczniejszego nadwozia – czyli kombi do wyboru mamy układ T8 Twin Engine o mocy 390 lub 405 KM – w tym przypadku ceny zaczynają się od 261 000 zł.
Niemal 5 metrów długości, prawie 2 tony masy własnej, a do tego szykowna stylistyka i bogactwo systemów wpływających na bezpieczeństwo – takimi cechami mogą popisać się dwa flagowe modele w palecie Volvo. Pod nazwą „S90” kryje się sedan, a „V90” – kombi. Oba wykorzystują platformę SPA. Paleta silników obu aut jest identyczna i składa się zarówno z jednostek Diesla, motorów benzynowych, a także hybrydy typu plug-in. Jednak nas interesują jedynie hybrydy, które w przypadku tego modelu oferowane są w dwóch wersjach – standardowej T8 z układem napędowym o łącznej mocy 390 KM, oraz usportowionej 2.0 T8 Polestar Engineered o mocy 405 KM. Ceny sedana zaczynają się od 327 300 zł, natomiast kombi od 339 300 zł.
Najmniejszy SUV w palecie Volvo ma swój własny, zupełnie inny niż u większych braci styl. Oczywiście, z daleka widać, że to Volvo, bo ma charakterystyczną atrapę i tylne lampy oraz reflektory w kształcie „młota Thora”, ale w jego przypadku mamy do czynienia z bardziej kanciastą sylwetką. XC40 to kompaktowy SUV (4,43 m długości), jego konkurentami są: Audi Q3, BMW X1, Jaguar E-Pace oraz Mercedes GLA. Klienci XC40 mogą przebierać w silnikach. Dostępne są benzyniaki (3- i 4-cylindrowe), diesle (wyłącznie 4-cyl.) oraz hybryda plug-in 1.5, składająca się z 3-cylindrowego benzyniaka 1.5/180 KM oraz 82-konnego elektryka – co daje na układ napędowy o mocy 262 KM – imponujące, nieprawdaż. W tym przypadku ceny wersji hybrydowej zaczynają się od 215 500 zł. Pierwsze egzemplarze trafią do Polski w kwietniu bieżącego roku. Hybrydowe XC40 ma niemal identyczną pojemność akumulatora jak większe zelektryfikowane modele marki (10,7 kWh) – choćby XC90 T8. W mniejszym samochodzie przekłada się to na dłuższy zasięg w trybie bezemisyjnym – nawet do 56 km (wg normy WLTP City).
XC60 to średniej wielkości SUV, jeden z najpopularniejszych w swojej klasie w Europie. Auto pojawiło się w 2008 roku, obecnie w salonach dostępna jest druga generacja modelu. Pod jego maską znajdziecie wyłącznie doładowane czterocylindrowe silniki o pojemności 2.0. Wśród nich najwięcej jest benzyniaków, są także dwa diesle oraz hybrydy, zarówno typu plug-in oraz tzw. miękkie (z ang. mild hybrid). Te drugie wykorzystują silnik elektryczny (40 KM, 40 Nm), który wspomaga jednostkę wysokoprężną. Energia odzyskiwana podczas hamowania zostaje zmagazynowana w dodatkowym akumulatorze 48 V. Co ciekawe, w XC60 miękkie hybrydy (B4 i B5) są stosowane wyłącznie w wersjach AWD. Napęd na obie osie seryjnie jest także oferowany w hybrydach plug-in T8 oraz topowym benzyniaku T6. W przypadku hybrydy plug-in pod maską Volvo XC60 pracuje 2-litrowy doładowany silnik benzynowy osiągający maksymalnie 303 KM, oraz silnik elektryczny o mocy 87 KM – co łącznie daje nam układ napędowy o łącznej mocy 390 KM, jeśli komuś to nie wystarcza to opcją jest wybór wersji Polester Engineered, którą wyposażono w zespół napędowy o maksymalnej mocy 405 KM.
Cztery lata po premierze (wiosną 2019 roku) największy SUV Volvo przeszedł modernizację. Pojawił się nieco inny wzór atrapy chłodnicy, a do oferty trafiły trzy nowe wzory felg i nowe lakiery nadwozia. W usportowionej odmianie R-Design obramowania okien otrzymały czarną barwę. Drobne różnice pojawiły się także w listwach tylnych zderzaków. Do wariantów 4- (luksusowa odmiana Excellence), 5- i 7-miejscowego dołączyła sześcioosobowa opcja w układzie siedzeń 2+2+2. Zmiany zaszły także pod maską, silnik Diesla wspomaga teraz elektryk – tworzy to tzw. mild hybrid. Volvo XC90 dostępne jest wyłącznie z napędem na obie osie, a wszystkie silniki współpracują standardowo z 8-stopniową skrzynią automatyczną. Nas najbardziej interesuje wersja T8, która w przypadku Volvo nie jest niczym innym jak hybrydą typu plug-in, napędzaną przez dwulitrowy turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 303 KM i silnik elektryczny osiągający maksymalnie 87 KM – co łącznie tak jak w przypadku innych modeli daje nam układ napędowy o mocy 390 KM. Co ciekawe, to właśnie ten model ma najwyższy udział hybryd PHEV spośród wszystkich modeli marki. Ponad 10% polskich klientów kupujących model XC90 decyduje się na jego zelektryfikowaną wersję T8. W rankingu najpopularniejszych samochodów elektrycznych i hybrydowych w Polsce model XC90 T8 znalazł się na… szóstym miejscu z wynikiem 415 rejestracji. To dobry wynik biorąc pod uwagę, że popularniejsze od niego auta są dużo mniejsze i ponad dwukrotnie tańsze. Dzięki czemu Volvo XC90 T8 do 100 km/h przyspiesza w imponujące jak na gabaryty auta 5,8 s. Ceny Volvo XC90 T8 zaczynają się od 381 000 zł.