Logo

To najdłuższy tunel drogowy na świecie. Kierowcy spędzają w nim 20 minut

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Gdzie dokładnie znajduje się tunel Lærdal?
Ile trwa przejazd przez tunel Lærdal?
Jakie są główne funkcje jaskiń w tunelu Lærdal?
Czy korzystanie z tunelu Lærdal wiąże się z jakimiś opłatami?

Gdzie jest najdłuższy tunel drogowy na świecie?

Tunel Lærdal w Norwegii jest najdłuższym tunelem drogowym na świecie, a przejazd przez niego zajmuje kierowcom niemal 20 minut. Trasa o długości 24,5 km prowadzi pod górskim pasmem między gminami Lærdal i Aurland w zachodniej części kraju. Ograniczenie prędkości wynosi tam 80 km na godz.

Historia tunelu rozpoczęła się w 1975 r., kiedy to norweski parlament wydał decyzję, że główna trasa łącząca Oslo i Bergen przebiegać będzie przez miejscowość Filefjell. Decyzja o powstaniu tunelu zapadła w 1992 r.

Budowa tunelu Lærdal trwała między 1995 do 2000 r. i pochłonęła 1 050 mln koron norweskich, czyli ok. 41,5 mln zł w przeliczeniu. Koszt jednego metra wyniósł 38 tys. NOK, co przekłada się na ok 13,7 tys. zł. Tunel, oprócz tego, że pełni rolę komunikacyjną, jest także popularnym celem wycieczek. Każdego tygodnia odwiedza go tysiące turystów.

Jakie rozwiązania zastosowano w najdłuższym tunelu drogowym na świecie?

Tunel Lærdal wyposażono w nowoczesny system wentylacji oraz szereg stacji awaryjnych, które rozmieszczono na całej długości trasy. Każda z nich posiada sprzęt ratunkowy oraz skrzynki telefoniczne, umożliwiające szybkie wezwanie pomocy w razie problemów technicznych lub wypadku.

Tunel zaprojektowano także z uwzględnieniem obciążeń psychicznych, jakich można doznać podczas prowadzenia auta w długim tunelu. Lærdal podzielono na cztery sekcje, które oddzielają od siebie duże jaskinie, znajdujące się w odstępach sześciu kilometrów od siebie.

Jaskinie te mają przełamywać monotonię podróży. Kierowcy mogą się tam zatrzymać na chwilę odpoczynku na zaprojektowanych tam miejscach parkingowych. Mają pozwolić także na chwilę wytchnienia, a także umożliwić zawrócenie w tunelu w razie potrzeby oraz złagodzić wrażenie klaustrofobii. Te poszerzone obszary wyróżniają się niebieskim i żółtym oświetleniem, które tworzy wyjątkową atmosferę wewnątrz tunelu — ma ono dawać wrażenie wschodu słońca. Główny tunel ma — bardziej standardowe — białe oświetlenie.

Tunel Lærdal nie jest płatny, dzięki czemu każdy może z niego korzystać bez dodatkowych opłat. Według danych, każdego dnia trasę pokonuje około tysiąc pojazdów. VisitNorway podkreśla, że tunel łączy Aurland i Lærdal w sercu regionu Sogn, zapewniając bezpłatne połączenie promowe między Oslo i Bergen. Organizacja informuje również, że podróż przez tunel, zatrzymanie się nad fiordem we Flåm oraz powrót przez płaskowyż Aurlandsfjellet popularną Śnieżną Drogą to okazja, by poznać norweskie góry zarówno z zewnątrz, jak i od środka.

Jakie są najdłuższe tunele na świecie?

Tunel Lærdal stał się jedną z najchętniej odwiedzanych atrakcji drogowych w Norwegii. Turyści chętnie wybierają trasę, która pozwala im przejechać przez najdłuższy tunel drogowy świata, a następnie podziwiać fiordy i górskie krajobrazy regionu Sogn. Przejazd tunelem trwa od 18 do 20 minut, a cała trasa jest skąpana w charakterystycznym niebieskim i żółtym świetle, co podkreśla jej wyjątkowy charakter.

Na liście najdłuższych tuneli drogowych świata Norwegia wyprzedza Australię i Japonię. Australijski tunel WestConnex liczy sobie 22 km długości. Natomiast japoński tunel Yamate w Tokio jest nieco krótszy, bo mierzy "tylko" 18,2 km. Czwarta i piąta konstrukcja świata pod względem długości powstały w Chinach. Tunel Zhongnanshan ma 18,04 km, natomiast tunel Jinpingshan ma 17,54 km długości.

Powiązane tematy: Norwegia Drogi
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium