Logo

Rozbili 23 nowe auta. Chińczycy znowu górą, nie popisały się za to BMW, Volkswagen i Toyota

  • W największym tegorocznym teście Euro NCAP oceniono 23 nowe samochody z kilku segmentów, w tym dużego rodzinnego vana
  • Trzy czwarte z testowanych modeli otrzymało maksymalną notę pięciu gwiazdek, ale zaskakują wyniki aut uznanych producentów
  • O słabym wyniku pięciu modeli zadecydowały stosunkowo niskie oceny za ochronę dorosłych pasażerów
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

W tegorocznym największym teście znalazły się auta z różnych segmentów – od elektrycznych SUV-ów, przez luksusowe coupé, aż po kompaktowe crossovery i duże rodzinne samochody. Tradycyjnie wszystkie samochody oceniano w czterech kategoriach: ochrona dorosłych pasażerów, ochrona dzieci, bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów oraz skuteczność systemów wspomagających kierowcę. Dzięki ocenom podawanym w procentach, z łatwością można wyróżnić najlepsze modele w poszczególnych segmentach.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Które modele samochodów zdobyły pięć gwiazdek?
Jakie były wyniki BMW w teście Euro NCAP?
Które modele były najbezpieczniejsze w ochronie dorosłych pasażerów?
Co zaskoczyło w wynikach testu Euro NCAP?

Które modele nowych samochodów najlepiej chronią dorosłych pasażerów?

W kategorii ochrony dorosłych pasażerów aż dziewięć modeli uzyskało wynik 90 proc. lub wyższy. Na czele zestawienia znalazły się Leapmotor B10 (elektryczny SUV), Mercedes-Benz CLE Coupé (luksusowe coupé) oraz Hongqi EHS7 (średniej wielkości elektryczny SUV). Wszystkie trzy modele zdobyły imponujące 93 proc. w tej kategorii, co w połączeniu z pięcioma gwiazdkami ogólnej oceny podkreśla ich wysoki poziom bezpieczeństwa.

Leapmotor B10 po teście zderzeniowym
Leapmotor B10 po teście zderzeniowymEuro NCAP

Wśród średniej wielkości SUV-ów testowano aż dziewięć modeli. Były to: Kia EV5, Nissan Qashqai, Škoda Enyaq i Elroq, Subaru Solterra, Toyota bZ4X oraz Tesla Model Y. Szczególnie pozytywnie wypadła Tesla Model Y, która zdobyła 91 proc. za ochronę dorosłych pasażerów, 93 proc. za ochronę dzieci i wysokie noty za systemy wspomagające kierowcę. To potwierdza, że Tesla nadal utrzymuje wysokie standardy bezpieczeństwa.

Czy duże SUV-y faktycznie są tak bezpieczne, jak uważają klienci i jak na ich tle wypadają mniejsze auta?

W segmencie dużych SUV-ów doskonały wynik osiągnęło Volvo EX90 – siedmiomiejscowy elektryk. Model ten zdobył 92 proc. za ochronę dorosłych pasażerów, 93 proc. za ochronę dzieci oraz 86 proc. za systemy wspomagające. Co ciekawe, Volvo EX90 osiągnęło podobne wyniki do wcześniej testowanego modelu Polestar 3, mimo że w EX90 system LiDAR będzie opcjonalny. To pokazuje, że zaawansowane systemy bezpieczeństwa nie zawsze decydują o ocenie końcowej.

W popularnych segmentach, w których dominują hatchbacki i crossovery, wyróżniła się Cupra Formentor. Ten model uzyskał wynik 91 proc. za ochronę dorosłych pasażerów. Z kolei Volkswagen ID.3 dobrze wypadł pod względem ochrony dzieci — w tej kategorii uzyskał wynik 87 proc.

Które modele zaskoczyły, a które rozczarowały?

BYD Seal 6 zdobył 92 proc. za ochronę dorosłych pasażerów i wyróżnił się zaawansowanymi systemami wspomagającymi kierowcę. Jego rywal, BMW serii 2 Gran Coupé, mimo dobrych wyników w kilku kategoriach, uzyskało jedynie cztery gwiazdki – głównie za sprawą wyniku 78 proc. w ochronie dorosłych pasażerów.

Tylko cztery gwiazdki otrzymały także Toyota Yaris Cross oraz Nissan Qashqai. Również Volkswagen nie popisał się — zarówno Multivan, jak i Caddy dostały po cztery gwiazdki.

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium