- Kupowanie paliwa na zapas może prowadzić do wysokich kar za przekroczenie limitów przewozu lub użycie nieodpowiednich zbiorników
- Zgodnie z umową ADR, maksymalnie można przewozić 240 l paliwa w samochodzie, z limitem 60 l na jeden dodatkowy zbiornik
- Przechowywanie paliwa przez osoby fizyczne podlega limitom i nieprzestrzeganie zasad grozi grzywną od 20 zł do 5 tys. zł lub aresztem
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Tankowanie paliwa to dla większości kierowców banalna sprawa. Ot, podjeżdżasz na stację, ustawiasz się przy dystrybutorze, otwierasz wlew i po umieszczeniu w nim pistoletu od właściwego rodzaju paliwa — benzyny lub diesla — tankujesz wybraną ilość. Później pozostaje już tylko konieczność zapłacenia za paliwo i gotowe. Problem pojawia się wtedy, gdy zbliżają się podwyżki cen paliw i chciałoby się zatankować jak najwięcej, aby przynajmniej jeszcze przez jakiś czas móc jeździć na tańszej benzynie lub oleju napędowym.
Poznaj kontekst z AI
Jakie są limity tankowania do dodatkowych zbiorników?
Co prawda, chcąc wlać jak najwięcej paliwa, można próbować zatankować "pod korek", ale po pierwsze, nie jest to korzystne, bo możemy zalać system odpowietrzania, przez co wytworzy się zbyt duże podciśnienie, a to prowadzi do nierównomiernej pracy silnika. Druga sprawa to fakt, że zbiorniki w samochodach są coraz mniejsze, co znacząco ogranicza ilość zapasów. Rozwiązaniem jest wlanie paliwa do dodatkowych zbiorników.
Warto pamiętać, że zgodnie z europejską umową dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych (ADR) w samochodzie lub w samochodzie z przyczepą maksymalnie można przewozić 240 l paliwa. Limit ten nie obejmuje baku samochodowego. Pod uwagę trzeba natomiast wziąć inne ograniczenie, a mianowicie, maksymalna ilość paliwa w jednym dodatkowym zbiorniku nie może przekroczyć 60 l. To oznacza, że chcąc zmieścić się w dopuszczalnym limicie, potrzeba są cztery takie kanistry.
Jaką karę zapłacimy za przekroczenie limitu ilości paliwa?
Chęć zatankowania większej ilości benzyny lub diesla może być kusząca, ale warto rozważyć, czy to będzie nam się opłacało. Za przewożenie nadmiernej ilości paliwa grozi kara w wysokości 2 tys. zł. Ta znacząco przewyższa oszczędność płynącą z zakupu tańszego paliwa.
Jeszcze większa kara czeka nas, gdy zatankujemy paliwo do nieodpowiedniego zbiornika. Przepisy ADR precyzują, że przewóz paliwa możliwy jest wyłącznie w szczelnych, przeznaczonych do tego celu przenośnych zbiornikach wielokrotnego napełniania, które można zamknąć, np. kanistrach lub baniakach. Zakazane jest przewożenie benzyny lub oleju napędowego w butelkach lub bańkach, np. na wodę, czy też zbiornikach po chemikaliach. Za zignorowanie tego zakazu grozi nam kara w wysokości 3 tys. zł.
Gdzie można przechowywać paliwo i w jakich ilościach?
Kolejny problem czeka nas, gdy już kupimy paliwo. Okazuje się, że nawet przy przechowywaniu paliwa przez osoby fizyczne zostały określone limity. Zgodnie z obowiązującymi przepisami:
- w garażach wolnostojących o powierzchni poniżej 100 mkw., wykonanych z materiałów niepalnych, dopuszczalne jest przechowywanie do 200 l oleju napędowego lub benzyny,
- w innych garażach niż wolnostojące, np. przydomowych, można przechowywać nie więcej niż 60 l paliwa;
- w garażach o powierzchni powyżej 100 mkw. można przechowywać nawet 5 tys. l paliwa, ale trzeba pamiętać, że zbiorniki do przechowywania muszą być szczelnie zamykane.
Nieprzestrzeganie zasad przy przechowywaniu materiałów niebezpiecznych, a takim jest paliwo, grozi karą grzywny. Mowa o karze finansowej od 20 zł do 5 tys. zł, a nawet karze aresztu.
- Przeczytaj także: Tankujesz pod korek? Ryzykujesz kosztowną naprawą