- GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą nowych dróg i mostów przy węźle Krzyszkowice na Zakopiance. Kontrakt opiewa na 13,7 mln zł
- Inwestycja obejmuje budowę 600 m nowych dróg, poszerzenie istniejących tras oraz trzy mosty. Realizacją zajmie się firma Nowak-Mosty
- Modernizacja Zakopianki poprawi płynność ruchu i bezpieczeństwo na DK7, likwidując lewoskręty i umożliwiając przejazd tunelem pod główną trasą
- Docelowo na DK7 powstanie osiem bezkolizyjnych węzłów. Trzy już funkcjonują, a trzy są w trakcie realizacji
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Przetarg na nową inwestycję w rejonie Zakopianki GDDKiA ogłosiła w sierpniu br. Do zaprojektowania i wykonania nowych tras zgłosiło się pięć podmiotów. Najkorzystniejszą ofertę wyłoniono 5 listopada – realizacją tej inwestycji zajmie się firma Nowak-Mosty. Przedstawiciele GDDKiA podkreślają, że o takim rozstrzygnięciu przetargu zadecydowała nie tylko cena zaproponowana przez wykonawcę (13,7 mln zł), ale też możliwość skrócenia terminu realizacji i opcja wydłużenia okresu gwarancji jakości.
Poznaj kontekst z AI
Dlaczego trzeba wybudować nowe drogi przy Zakopiance?
Według zapewnień GDDKiA jeszcze w tym roku do użytku oddany zostanie węzeł w Krzyszkowicach, który umożliwi kierowcom przejazd tunelem pod Zakopianką. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli swobodnie przemieszczać się między obiema stronami miejscowości, bez zakłócania ruchu na trasie głównej.
Realizacja dodatkowych dróg w Krzyszkowicach pozwoli nam zlikwidować również lewoskręty na jednym ze skrzyżowań na DK7, co znacząco poprawi bezpieczeństwo kierowców. Dzięki węzłowi w Krzyszkowicach lokalni mieszkańcy będą mogli sprawnie i bezpiecznie włączać się do ruchu na Zakopiance
– wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.
Co powstanie na Zakopiance w rejonie węzła Krzyszkowice?
W ramach projektu wzdłuż Zakopianki (DK7) powstanie niemal 600 m nowych dróg o szerokości 5,5 m. Drogowcy poszerzą też około 600 m istniejących już tras. Tutaj kluczowymi elementami infrastrukturalnymi będą trzy nowe mosty – dwa nad Młynówką i jeden nad Krzyszkowianką. Firma Nowak-Mosty ma niespełna trzy lata na opracowanie projektu, uzyskanie wymaganych zezwoleń oraz realizację inwestycji.
Jak tłumaczy GDDKiA, celem projektu jest lepsze skomunikowanie terenów przyległych do nowo powstającego węzła w Krzyszkowicach, co ma poprawić płynność ruchu oraz bezpieczeństwo na tej mocno obciążonej trasie.
Ile samochodów jeździ po Zakopiance?
Prowadząca w stronę Zakopanego krajowa “siódemka” to jedna z najważniejszych i najbardziej zatłoczonych arterii w kraju. Ruch napędzają nie tylko turyści, ale też – a raczej zwłaszcza – okoliczni mieszkańcy. Województwo małopolskie, przez które przebiega Zakopianka, jest bowiem drugim najgęściej zaludnionym regionem w Polsce (226 osób na kilometr kw.).
Nagromadzenie podróżnych na tej trasie dobrze oddają wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021. Z lektury raportu wynika, że na odcinku Głogoczów–Jawornik dziennie przemieszcza się ponad 39000 pojazdów. Wiemy też, że od momentu powstania, bardzo popularnym fragmentem trasy jest tunel pod Luboniem Małym, którym tylko w okresie wakacyjnym przejechało ponad 2,1 mln pojazdów. Tam dobowe rekordy przekraczają już liczbę 50000 aut.
Jak zmieni się Zakopianka? Co jeszcze powstanie na DK7?
Zakopianka to nie tylko jedna z najbardziej ruchliwych tras w Polsce, ale także jedna z najbardziej obfitujących w nowe inwestycje infrastrukturalne. Docelowo na DK7 ma powstać osiem bezkolizyjnych węzłów. Trzy z nich – w Myślenicach, Mogilanach i Głogoczowie – już funkcjonują. W zeszłym roku do użytku oddano węzeł w Gaju oraz kładki w Mogilanach i Głogoczowie. Co będzie następne?
Jak informuje GDDKiA, obecnie realizowane są trzy inwestycje: wspomniany już węzeł w Krzyszkowicach, węzeł w Myślenicach oraz bezkolizyjne skrzyżowanie w Libertowie. W przygotowaniu znajdują się także węzeł w Jaworniku, a w planach jest także przebudowa Zakopianki w Głogoczowie.
Inwestycje na Zakopiance mają służyć nie tylko poprawie komfortu podróżowania, ale przede wszystkim zwiększeniu bezpieczeństwa na jednej z najbardziej ruchliwych tras w Polsce. Nowe drogi w Krzyszkowicach i kolejne węzły na pewno się do tego przyczynią. Z niecierpliwością czekamy na efekty tej modernizacji.