Logo

Zakopianka wzbogaci się o nowe drogi i mosty. Rusza inwestycja za 13,7 mln zł

  • GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą nowych dróg i mostów przy węźle Krzyszkowice na Zakopiance. Kontrakt opiewa na 13,7 mln zł
  • Inwestycja obejmuje budowę 600 m nowych dróg, poszerzenie istniejących tras oraz trzy mosty. Realizacją zajmie się firma Nowak-Mosty
  • Modernizacja Zakopianki poprawi płynność ruchu i bezpieczeństwo na DK7, likwidując lewoskręty i umożliwiając przejazd tunelem pod główną trasą
  • Docelowo na DK7 powstanie osiem bezkolizyjnych węzłów. Trzy już funkcjonują, a trzy są w trakcie realizacji
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Przetarg na nową inwestycję w rejonie Zakopianki GDDKiA ogłosiła w sierpniu br. Do zaprojektowania i wykonania nowych tras zgłosiło się pięć podmiotów. Najkorzystniejszą ofertę wyłoniono 5 listopada – realizacją tej inwestycji zajmie się firma Nowak-Mosty. Przedstawiciele GDDKiA podkreślają, że o takim rozstrzygnięciu przetargu zadecydowała nie tylko cena zaproponowana przez wykonawcę (13,7 mln zł), ale też możliwość skrócenia terminu realizacji i opcja wydłużenia okresu gwarancji jakości.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Kiedy inwestycja przy Zakopiance będzie gotowa?
Ile kosztuje budowa nowych dróg i mostów w Krzyszkowicach?
Jakie elementy infrastrukturalne powstaną przy Zakopiance?
Ile węzłów bezkolizyjnych ma powstać na DK7?

Dlaczego trzeba wybudować nowe drogi przy Zakopiance?

Według zapewnień GDDKiA jeszcze w tym roku do użytku oddany zostanie węzeł w Krzyszkowicach, który umożliwi kierowcom przejazd tunelem pod Zakopianką. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli swobodnie przemieszczać się między obiema stronami miejscowości, bez zakłócania ruchu na trasie głównej.

Realizacja dodatkowych dróg w Krzyszkowicach pozwoli nam zlikwidować również lewoskręty na jednym ze skrzyżowań na DK7, co znacząco poprawi bezpieczeństwo kierowców. Dzięki węzłowi w Krzyszkowicach lokalni mieszkańcy będą mogli sprawnie i bezpiecznie włączać się do ruchu na Zakopiance

– wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.

Stan realizacji tunelu przy węźle Krzyszkowice w czerwcu 2025 r.
Stan realizacji tunelu przy węźle Krzyszkowice w czerwcu 2025 r.GDDKiA

Co powstanie na Zakopiance w rejonie węzła Krzyszkowice?

W ramach projektu wzdłuż Zakopianki (DK7) powstanie niemal 600 m nowych dróg o szerokości 5,5 m. Drogowcy poszerzą też około 600 m istniejących już tras. Tutaj kluczowymi elementami infrastrukturalnymi będą trzy nowe mosty – dwa nad Młynówką i jeden nad Krzyszkowianką. Firma Nowak-Mosty ma niespełna trzy lata na opracowanie projektu, uzyskanie wymaganych zezwoleń oraz realizację inwestycji.

Jak tłumaczy GDDKiA, celem projektu jest lepsze skomunikowanie terenów przyległych do nowo powstającego węzła w Krzyszkowicach, co ma poprawić płynność ruchu oraz bezpieczeństwo na tej mocno obciążonej trasie.

Korek na starej Zakopiance
Korek na starej ZakopianceTomasz Mateusiak/Onet / Onet

Ile samochodów jeździ po Zakopiance?

Prowadząca w stronę Zakopanego krajowa “siódemka” to jedna z najważniejszych i najbardziej zatłoczonych arterii w kraju. Ruch napędzają nie tylko turyści, ale też – a raczej zwłaszcza – okoliczni mieszkańcy. Województwo małopolskie, przez które przebiega Zakopianka, jest bowiem drugim najgęściej zaludnionym regionem w Polsce (226 osób na kilometr kw.).

Nagromadzenie podróżnych na tej trasie dobrze oddają wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021. Z lektury raportu wynika, że na odcinku Głogoczów–Jawornik dziennie przemieszcza się ponad 39000 pojazdów. Wiemy też, że od momentu powstania, bardzo popularnym fragmentem trasy jest tunel pod Luboniem Małym, którym tylko w okresie wakacyjnym przejechało ponad 2,1 mln pojazdów. Tam dobowe rekordy przekraczają już liczbę 50000 aut.

Tunel na Zakopiance
Tunel na ZakopianceGDDKiA

Jak zmieni się Zakopianka? Co jeszcze powstanie na DK7?

Zakopianka to nie tylko jedna z najbardziej ruchliwych tras w Polsce, ale także jedna z najbardziej obfitujących w nowe inwestycje infrastrukturalne. Docelowo na DK7 ma powstać osiem bezkolizyjnych węzłów. Trzy z nich – w Myślenicach, Mogilanach i Głogoczowie – już funkcjonują. W zeszłym roku do użytku oddano węzeł w Gaju oraz kładki w Mogilanach i Głogoczowie. Co będzie następne?

Jak informuje GDDKiA, obecnie realizowane są trzy inwestycje: wspomniany już węzeł w Krzyszkowicach, węzeł w Myślenicach oraz bezkolizyjne skrzyżowanie w Libertowie. W przygotowaniu znajdują się także węzeł w Jaworniku, a w planach jest także przebudowa Zakopianki w Głogoczowie.

Inwestycje na Zakopiance mają służyć nie tylko poprawie komfortu podróżowania, ale przede wszystkim zwiększeniu bezpieczeństwa na jednej z najbardziej ruchliwych tras w Polsce. Nowe drogi w Krzyszkowicach i kolejne węzły na pewno się do tego przyczynią. Z niecierpliwością czekamy na efekty tej modernizacji.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium