- Program Budowy 100 Obwodnic zakłada powstanie 820 km dróg do 2030 r., z budżetem 28 mld zł
- Dotychczas ukończono 12 obwodnic o łącznej długości 64 km, a 24 projekty są w realizacji
- Do końca 2023 r. planowane jest oddanie trzech kolejnych obwodnic, zwiększając liczbę ukończonych tras do 15
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Jak wygląda aktualny stan budowy obwodnic na drogach krajowych? Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 12 nowych obwodnic o łącznej długości 64 km. Kolejne 24 projekty są w trakcie realizacji. Dziewięć inwestycji oczekuje na rozstrzygnięcie przetargów. Aż 55 dopiero jest na etapie przygotowań.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Mają sprytny plan na "piątkę GDDKiA". Oddają jedną inwestycję po drugiej. Kolejna droga gotowa
Program Budowy 100 Obwodnic, uruchomiony 13 kwietnia 2021 r., jest jednym z największych przedsięwzięć drogowych, jakie mają miejsce w Polsce w ostatnich latach. Program zakłada powstanie 100 tras omijających miasta, czyli około 820 km nowych dróg. Celem projektu — co nie jest jakąś wielką tajemnicą — jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości, gdzie mają powstać nowe obwodnice, ograniczenie hałasu oraz poprawa bezpieczeństwa mieszkańców. Na realizację programu przeznaczono 28 mld zł.
Jakie są najważniejsze inwestycje oddane w ramach planu budowy 100 obwodnic?
Dotychczas oddano do użytku 12 obwodnic. Pierwszą z nich była obwodnica Smolajn na DK51, która została otwarta w sierpniu 2022 r. Następnie uruchomiono obwodnicę Brzezia na DK25. W 2024 r. kierowcy zyskali obejście Grzymiszewa na DK72 oraz obwodnicę Strykowa na DK32. Pod koniec ubiegłego roku otwarto także obwodnicę Gryfina na DK31.
W 2025 r. oddano kolejne trasy: w lutym obwodnicę Strzelec Krajeńskich (DK22), w kwietniu obwodnicę Szczecinka (DK20), a w maju kierowcy zaczęli korzystać z nowego odcinka DK32 omijającego Żodyń. W drugiej połowie roku udostępniono obejścia Lipska na DK79 oraz duże obwodnice Suchowoli i Sztabina na DK8. Zakończono również budowę obwodnicy Dzwoli (2,7 km) wraz z rozbudowanym odcinkiem DK74 pomiędzy Janowem Lubelskim a Frampolem.
Jakie nowe trasy powstaną jeszcze w tym roku?
Do końca roku planowane jest oddanie trzech kolejnych obwodnic, co pozwoli zamknąć tegoroczny harmonogram prac z wynikiem 15 ukończonych inwestycji. Pierwszą z nich będzie obwodnica Koźmina Wielkopolskiego na DK15 (5,9 km). Ten odcinek jest szczególnie wyczekiwany przez mieszkańców oraz kierowców ciężarówek, ponieważ obecnie tranzyt przejeżdża przez centrum miasta, powodując korki i hałas.
Kolejną inwestycją jest obejście Gostynia na DK12, będące jednym z największych projektów roku. Trasa o długości 17,3 km połączy ruch pomiędzy Lesznem a Kaliszem, wyprowadzając ciężki transport z miasta i usprawniając przejazd na wschód kraju. Zmieni to znacząco układ komunikacyjny w regionie.
Trzecią planowaną do otwarcia drogą jest obwodnica Wąchocka na DK42 (11,7 km). Leży ona na ważnym szlaku pomiędzy Starachowicami a Skarżyskiem-Kamienną i pozwoli odciążyć lokalne ulice, które obecnie przejmują ruch krajowy.
Jakie będą kolejne inwestycje w ramach programu budowy 100 obwodnic?
Aktualnie w przetargach znajduje się dziewięć obwodnic o łącznej długości blisko 92 km. Są to obejścia: Starogardu Gdańskiego (DK22), Kamionnej (DK24), Sidziny (DK46), Sztumu (DK55), Pisza (DK58/63), Jasła oraz Brzostku i Kołaczyc (DK73), Szczekocin i Goleniowych (DK78) oraz Zwolenia (DK79).
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje do końca roku ogłosić siedem kolejnych postępowań przetargowych. Dotyczyć będą one obwodnic Prudnika (DK41), Kalisza i Międzyborza (DK25), Milicza (DK15), Wadowic (DK28), Przytocznej (DK24) oraz Limanowej (DK28). Pozwoli to rozszerzyć listę inwestycji przygotowywanych do realizacji w latach 2026–2027.
W 2026 r. przewidziane są następne duże przetargi, m.in. dla obwodnic Człuchowa na DK22/25, Starachowic na DK42 oraz wspólnego obejścia Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa na DK15. Równolegle trwają prace nad dokumentacją dwóch inwestycji z listy rezerwowej — obwodnic Słubic i Dobrego Miasta. Te zadania będą mogły ruszyć, jeśli pojawią się oszczędności przetargowe lub dodatkowe środki z rozliczanych projektów.