Auto Świat Testy Porównania samochodów Audi A4 kontra BMW serii 3 i Volvo S60 - tym jeździ biznes

Audi A4 kontra BMW serii 3 i Volvo S60 - tym jeździ biznes

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Dwulitrowe silniki i moc około 250 KM – Audi A4 musi stawić czoła nowemu BMW serii 3 i Volvo S60. Czy po odświeżającym liftingu czeka je zimny prysznic? Sprawdzimy to w naszym porównaniu!

Porównanie: Audi A4 kontra BMW serii 3 i Volvo S60
Zobacz galerię (15)
Auto Bild
Porównanie: Audi A4 kontra BMW serii 3 i Volvo S60
  • Blachy nadwozia Audi A4 po liftingu są niemal całkowicie nowe
  • Volvo jest znacznie mniej dynamiczne od rywali - dlaczego?
  • BMW i Volvo hamują jak superauta!

To było duże przedsięwzięcie. Kosztowne i dalekosiężne. Audi nie zrobiło typowego liftingu liczącego już 4 lata modelu A4. Nie poprzestało na podrasowaniu wyglądu, dodaniu chromu i uzupełnieniu wyposażenia. Nie – to była kompleksowa przemiana skomplikowanej struktury, jaką stanowią blachy nadwozia. Szef designu Marc Lichte zrobił z A4 małe A6. I to włącznie z charakterystycznymi przetłoczeniami tylnych błotników, zaczerpniętymi wcześniej z klasyka: wyścigowego Audi Quattro. Czy więc gruntownie odświeżone Audi A4 jest wystarczająco świeże, żeby rozgromić BMW serii 3 i Volvo S60?

Popatrzmy na ten napis: „45 TFSI quattro”. Brzmi dumnie, mocno i potężnie. Zapowiada moc. Mnóstwo mocy. Ale spokojnie, to tylko optymistyczne nazewnictwo Audi, a nie napęd o poj. 4,5 l. W tym przypadku chodzi o dwulitrową benzynową jednostkę napędową o mocy 245 KM. A ponieważ moment obrotowy w wysokości 370 Nm, przemnożony przez przełożenie skrzyni biegów i przekładni głównej, byłby wyzwaniem dla przedniego napędu, nasza „A-czwórka” odpycha się wszystkimi czterema kołami. Czuć to na mokrej jezdni.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Z długością 4,76 m Audi A4 jest równie zgrabne, jak Volvo S60, a BMW okazuje się o pięć centymetrów krótsze. W kabinie A4 zamiast wielofunkcyjnego pokrętła – kontrolera MMI – ma obsługę dotykową. Powiecie: „Przecież znamy to już z innych modeli: A1, A6 i Q3”. No tak, tylko że w A4 nie przemodelowano całego kokpitu pod nowy system, zmieniono tylko szerokość ekranu i wdrożono koncepcję sterowania zgodną z obecną linią modelową marki.

BMW będzie naturalnym wyborem kierowcy preferującego dynamiczną jazdę.

To dobrze, bo sterowanie głosowe działa super, a grafika imponuje ostrością wyświetlania. Hej, Audi! Twój system łączności jest udany, ale byłby perfekcyjny, gdyby równolegle do obsługi dotykowej pozostawiono kontroler w formie wielofunkcyjnego pokrętła oraz bezcenne przyciski szybkiego wyboru.

Jak to zrobić, pokazuje BMW. 330i z wewnętrznym kodem „G20” to jeszcze pachnący nowością model, który po odpowiednim doposażeniu także potrafi porozmawiać ze swoim kierowcą, a konwersację – a jakże! – rozpoczyna hasło „Hej, BMW”.

Mapę można powiększać palcami lub – jeżeli ktoś tak woli – kontrolerem na konsoli środkowej. Intuicyjność jest tutaj genialna i trudno się temu dziwić, kiedy jakaś firma opracowuje swój system sterowania i poświęca dwadzieścia lat, by go dopracować. Naprawdę trudno nam wskazać, co tu jeszcze można by zrobić lepiej.

Ale! Te wirtualne instrumenty z odwrotnie działającym obrotomierzem! Nie idźcie tą drogą, to nie jest dobre rozwiązanie. Okrągłe zegary do wyboru w cyfrowym kokpicie i uzdatnienie grafiki do poziomu, jakiego oczekujemy w 2019 r. To się na pewno da zrobić, dla inżynierów BMW to bułka z masłem.

A Volvo? Tutaj wszystko wygląda tak klasycznie dla tej marki, tak stylowo i po szwedzku. Kokpit dobrze znamy z innych modeli, a więc mamy tu królestwo tabletów, które trzeba lubić, żeby dobrze czuć się we współczesnym Volvo.

Trochę się to gryzie z filozofią tworzenia jak najbezpieczniejszych samochodów, której Volvo jest wierne od lat – przyciski przypisane do najważniejszych funkcji plus pokrętła, np. do temperatury, znacznie skróciłyby czas, na jaki kierowca musi oderwać wzrok od drogi. Takie jednak mamy czasy: skoro klient chce mieć wszystko jak w smartfonie, to i ortodoksyjnie prewencyjne Volvo się ugnie.

Nie mogliśmy się też dogadać z syntezatorem mowy, który powinien sporo zmienić żeby osiągnąć poziom premium. Podobają nam się w kokpicie wstawki z prawdziwego metalu, a nie plastikowe imitacje, ale to nie znaczy, że nie znaleźliśmy pola do progresu. Typowy dla Volvo błąd koncepcyjny: tylna kanapa jest zbyt nisko posadowiona, a wysokie osoby nie siedzą na niej wygodnie. Brakuje też indukcyjnego ładowania telefonu.

Również dla rywala mamy podpowiedzi, co można poprawić. BMW ma co prawda najwięcej miejsca z tyłu na nogi pasażerów, ale żeby zająć miejsce na kanapie, trzeba najpierw przyjąć taką pozycję, jakbyśmy chcieli usiąść na tylnym kole, mocno pochylając przy tym głowę.

Czas jednak wreszcie ruszyć z miejsca i tutaj Audi gości nas serdecznie swoim komfortowym resorowaniem z regulowanymi amortyzatorami. Co ciekawe, Audi jako jedna z niewielu marek oferuje w nowym A4 dwie wersje zawieszenia z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami: komfortową i sportową. Ta pierwsza oznacza obniżenie prześwitu o 10 mm, druga – o 23 mm. Testowane auto miało opcję komfortową. W tym systemie można się zakochać: żadne auto w tym porównaniu nie resoruje przyjemniej od A4 ani nie jest tak dobrze wygłuszone, tak ciche, jak Audi.

I nie chodzi tu tylko o nasze subiektywne wrażenia, lecz także o twarde dane pomiarowe. Przy prędkości 130 km/h sonometr pokazuje w Audi 66 dB, podczas gdy w BMW 67 dB, a w Volvo – aż 69 dB. I wszystko to przy dobrej dynamice jazdy, bo A4 jest przewidywalne i pewne w prowadzeniu, nawet po dezaktywacji ESP. To Audi naprawdę super jeździ!

Jedynie układ kierowniczy ma naszym zdaniem o numer zbyt mocne wspomaganie. To nie oznacza wcale, że nie jest ono progresywne, bo podczas manewrów na parkingu kierownicą kręci się jeszcze lżej niż w czasie jazdy. To niejedyny minus – drugim jest… Już chcieliśmy napisać „słabe hamulce”, ale one wcale nie są słabe. Po prostu rywale okazali się w tej konkurencji jeszcze lepsi i ustawili poprzeczkę na bardzo wysokim poziomie.

35,6 m potrzebuje Audi A4, żeby zatrzymać się z prędkości 100 km/h z zimnymi hamulcami, po ich rozgrzaniu – 34,7 m. W BMW te wartości wynoszą odpowiednio 33,8 i 33,3 m, a w Volvo – 33,0 i 33,4 m. Są to tak dobre wyniki, że jeszcze dziesięć lat temu uznalibyśmy je za futurystyczne fantazje wizjonerów od systemów hamulcowych i mieszanek gumy do opon. Czy zatem Volvo to typ zwycięzcy? Kiedy w grę wchodziłyby wyłącznie emocje, to całkiem możliwe, że tak.

Ale codzienna jazda podpowiada co innego. Sportowe resorowanie i 20-calowe felgi nie są marzeniem kierowcy i pasażerów lubiących komfortową jazdę w klasie premium. Skuteczność filtrowania nierówności drogi nie jest mocną stroną S60, a do tego na kierownicy można wyczuć wpływ siły napędowej przenoszonej przez koła przedniej osi. Nie wszystkim to przeszkadza. W tej klasie 250 KM to dopiero wstęp do zabawy, ale szwedzkie auto jako jedyne w zestawieniu ma przedni napęd i tego nie da się obejść.

Na szczęście można kupić także wersję AWD, ale będzie ona jeszcze cięższa od już najcięższego w porównaniu S60 z przednim napędem. Natomiast cztery cylindry to maksimum w szwedzkim aucie na dziś – niemieccy rywale pozwalają sięgnąć po więcej cylindrów i znacznie wyższą moc, stąd ich układy jezdne musiały być projektowane z większą rezerwą możliwości.

A może BMW? Tak. To najdynamiczniejszy typ w tym porównaniu, który najlepiej odnajduje się między dwoma światami: komfortu i sportu. Z jednej strony jego adaptacyjne zawieszenie potrafi w miarę komfortowo resorować. Z drugiej – i za to je kochamy – ma ogromny apetyt na jazdę po krętej drodze.

Tylny napęd uwalnia układ kierowniczy od jakichkolwiek sił związanych z przenoszeniem momentu obrotowego na koła, a taka moc silnika to dla układu jezdnego, znoszącego znacznie większe jednostki napędowe, prosta sprawa. Podobnie jak dla ciągle magicznie bezkonkurencyjnej przekładni ZF, która przytomnie sortuje biegi, i sportowego układu kierowniczego, który wyraźnie wraca do formy i robi świetne wrażenie.

W nowej serii 3 wszystko świetnie ze sobą współpracuje, to harmonijny, spójny produkt o zdecydowanym i konsekwentnie pielęgnowanym charakterze. I to bez uszczerbku na praktyczności, bo to BMW ma największy bagażnik i najwięcej miejsca na tylnej kanapie.

A teraz czas na "numerologię" - czyli liczby, które zadecydowały o finalnej klasyfikacji.

Audi A4 45 TFSI, BMW 330i, Volvo S60 T5 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuBMWAudi VOLVO
Przyspieszenie 0-50 km/h2,3 s2,1 s2,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h5,7 s6,0 s7,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h8,9 s9,7 s11,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.)3,0 s3,2 s3,6 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.)3,6 s4,1 s4,6 s
Masa rzeczywista/ładowność1598/462 kg1644/466 kg1727/463 kg
Rozdział masy (przód/tył)50/50 proc.56/44 proc.58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,4/11,5 m11,6/11,8 m12,0/11,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)33,8 m35,6 m33,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)33,3 m34,7 m33,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)55 dB (A)56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h63 dB (A)62 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h67 dB (A)66 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe8,2 l/100 km8,3 l/100 km9,2 l/100 km
Zasięg720 km740 km650 km

Audi A4 45 TFSI, BMW 330i, Volvo S60 T5 - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

ParametrJednostkaBMW 330iAudi A4Volvo S60
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)117511701140
Szerokość wnętrza z przodu(mm)148014901500
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)102510301015
Zakres regulacji fotela(mm)220240240
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)800745760
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)147014601455
Wysokość nad głową z tyłu(mm)940925915
Wysokość siedziska z tyłu(mm)335350300

Indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzyliśmy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Audi A4 45 TFSI, BMW 330i, Volvo S60 T5 - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

Dane producenta330iA4S60
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./pasek
Pojemność skokowa (cm3)199819841969
Moc maksymalna (KM/obr./min)258/5000245/5000250/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1550370/1600350/1800
Prędkość maksymalna (km/h)250250240
Skrzynia biegówautomatyczna, 8-biegowadwusprzęgłowa, 7-biegowaautomatyczna, 8-biegowa
Napędna tylne kołana cztery kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)480460396
Pojemność zbiornika paliwa (l)506262
Marka i model opon testowanego autaMichelin Pilot Sport 4 SHankook Ventus S1 Evo 2Pirelli PZero
Rozmiar opon testowanego auta225/40 R 19 + 255/35 R 19245/40 R 18245/35 R 20
Emisja CO2 (g/km)156173174
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg)1600/7501700/7501800/750

Audi A4 45 TFSI, BMW 330i, Volvo S60 T5 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie330iA4S60
Wersja wyjściowaM Sport45 TFSI quattro AdvancedT5 R-Design
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowyS/S/S/NS/S/S/NS/S/S/S
Światła dzienne LED/pełne LEDS/SS/SS/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/S (3-strefowa)N/S (1-str., 3-str.: 3490 zł)N/S (2-strefowa)
Lusterka boczne elektrycznie składane1 432 zł1 760 złS
Nawigacja/adaptacyjne zawieszenie12 310 (pakiet)/2686 zł7650 (pakiet)/4910 złS/4040 zł
Bluetooth/USB/DABS/S/1432 złS/S/1760 złS/S/1470 zł
Apple CarPlay/Android Auto851 zł/NN/NS/S
Elektr. reg. fotele z pamięcią/rodzaj foteli5372 zł/sportowe6270 zł/sportowe (1880 zł)S/sportowe
Kluczyk zbliżeniowy/skórzana tapicerka2686/6491 zł2950/7020 zł4100 zł/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/8908 zł (pakiet)S/4590 zł (pakiet)S/7600 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie2014 zł (pakiet, za 2 opcje)5270 zł (pakiet, za 2 opcje)3110 zł (pakiet, za 2 opcje)
Kamera cofania/automat parkujący2014 zł (pakiet, za 2 opcje)2260/5270 zł (pakiet)2150/3110 zł (pakiet)
Podgrzewane fotele przód/tył/kierownica1701/1701/1119 zł1910/1900/1700 zł1550/2700 zł za 2 opcje
Ekran head-up/wirtualne zegary4924/12 310 zł (pakiet)4910/7650 zł (pakiet)10 850 zł*/S
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcyS/SS/SS/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchuS/8908 zł (pakiety)4590 zł (pakiet, za 2 opcje)S/S
Czujnik martw. pola/ruchu poprz. podczas cofania8908 zł (pakiet, za 2 opcje)4060 zł za obie opcje2570 zł za obie opcje
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie4029/3268 zł (19 cali)4510/3760 zł (18 cali)3700/5760 zł (20 cali)

*zawiera okno dachowe i 4-strefową klimatyzację

Audi A4 45 TFSI, BMW 330i, Volvo S60 T5 - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)

gwarancja/ceny330iA4S60
Cena wyjściowa205 400 zł190 400 zł193 450 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)52,1 proc.51,0 proc.48,0 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądywedług wskazań komputerawedług wskazań komputeraco 30 tys. km
Cena po doposażeniu251 059 zł**250 850 zł***219 730 zł****

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; **cena Audi zawiera również szyby z izolacją akustyczną za 760 zł i dynamiczny układ kierowniczy za 5010 zł; ***cena BMW zawiera również szyby z izolacją akustyczną za 895 zł; ****cena Volvo zawiera również szyby z izolacją akustyczną za 3620 zł.

Audi A4 45 TFSI, BMW 330i, Volvo S60 T5 - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pktBMWAudiVolvo
Przestronność z przodu40313230
Przestronność z tyłu30242221
Pojemność bagażnika25181715
Ładowność15999
Widoczność20171716
Fotele, pozycja kierowcy30282727
Ergonomia obsługi20161414
Jakość wykończenia20181818
Suma punktów200161156150
Napęd i zawieszenieMaks. pktBMWAudiVolvo
Przyspieszenie25212018
Elastyczność25242322
Poziom hałasu15141513
Skrzynia biegów15141412
Zachowanie na drodze30282726
Komfort jazdy30242621
Układ kierowniczy15141312
Średnica zawracania5443
Skuteczność hamulców40373238
Suma punktów200180174165
KosztyMaks. pktBMWAudiVolvo
Cena po doposażeniu50303036
Utrata wartości15679
Zużycie paliwa30191916
Wyposażenie – komfort40272726
Wyp. – bezpieczeństwo30222223
Ubezpieczenia10667
Gwarancja158108
Przeglądy10669
Suma punktów200124127134
Wynik końcowy600465457449
Miejsce w teście 1.2.3.

Audi A4 45 TFSI, BMW 330i, Volvo S60 T5 - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Test spalania
Test spalaniaŻródło: Auto Świat

Brawa dla Audi! Mimo napędu na cztery koła A4 nie tylko spaliło w teście niemal tyle samo benzyny, co tylnonapędowe BMW, lecz także okazało się najbliższe obietnicom producenta w katalogu. BMW zużyło zaledwie o jedną dziesiątą litra benzyny mniej, ale przekroczyło zapewnienia producenta aż o 19 proc. (Audi: 9 proc.). Volvo spaliło najwięcej i ma najgorsze osiągi – stawiamy, że to efekt najwyższej masy i pracy skrzyni.

Audi A4 45 TFSI, BMW 330i, Volvo S60 T5 - podsumowanie

Volvo S60 to naprawdę dobre auto: eleganckie, w miarę przestronne, bezpieczne i szybkie. Jego problemem są niemieccy rywale, którzy jak tylko S60 zrobi technologiczny krok, znowu odjeżdżają do przodu po zmianach modelowych i liftingach.

Czy Volvo uda się kiedyś wyprzedzić BMW i Audi komfortem jazdy i dopracowaniem, nie wiadomo. Ale już dziś Szwedzi dogonili Niemców przynajmniej jakością wykończenia i hamulcami. Volvo robi progres i nie pozwala się ignorować.

A które z tych aut jest Twoim typem na zwycięzcę? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków