- BMW M2 Coupe ma 6-cylindrowy, rzędowy silnik generujący 460 KM i 550 Nm
- Porsche 718 Cayman GTS 4.0 napędzane jest wolnossącą jednostką typu bokser, która produkuje 400 KM oraz 430 Nm
- BMW rozpędza się do setki po 4,1 s, a Porsche uzyskuje tę prędkość po 3,8 s
- BMW M2 Coupe vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – nie tylko liczby są ważne
- BMW M2 Coupe – sportowiec z nadwagą
- Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – tu pracuje bokser
- BMW M2 Coupe vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – mieszane ogumienie
- BMW M2 Coupe vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – czasy okrążeń
- BMW M2 Coupe vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – kolejność na mecie
- BMW M2 Coupe vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – naszym zdaniem
- BMW M2 Coupe vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- BMW M2 Coupe vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – dane katalogowe
Aktualne BMW M2 Coupe na rynku jest od 2023 roku. To niedługo, ale to wystarczyło, żeby auto już zyskało uznanie kierowców, dla których samochód to coś więcej niż tylko urządzenie służące do przemieszczania się z punktu A do punktu B.
Porsche Cayman to bardziej doświadczony gracz, bo obecna generacja w ofercie jest od 2016 roku. Z kolei jako odmiana GTS 4.0 samochód, który zapisał się już dużymi zgłoskami wśród sportowych modeli, występuje od 2020 roku.
BMW M2 Coupe dzięki silnikowi generującemu 460 KM i 550 Nm rozpędza się do setki po 4,1 s. Tymczasem Porsche 718 Cayman GTS 4.0 to o 60 koni mechanicznych słabsza maszyna, ale za to w tym przypadku uzyskanie 100 km/h zajmuje 3,8 s.
BMW M2 Coupe z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów oraz Porsche 718 Cayman GTS 4.0 z opcjonalnym ceramicznym układem hamulcowym i przekładnią PDK muszą wykazać się zdolnościami w miejscu, do którego pasują idealnie – na torze wyścigowym.
BMW M2 Coupe vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – nie tylko liczby są ważne
Jednak w naszym teście nie opieramy się wyłącznie na liczbach. Liczą się także subiektywne odczucia, jak i wrażenia z prowadzenia. Dlatego nie możemy jeszcze przesądzać o zwycięzcy.
Ekstrawaganckie BMW M2 Coupe zbudowano według starej szkoły modeli M. To oznacza wzdłużnie umieszczony 6-cylindrowy silnik, napęd na tylne szersze koła i rozkład masy z odciążonym tyłem (swoją drogą BMW obiecało, że ten model będzie miał rozkład mas 50/50 proc.).
BMW M2 Coupe – sportowiec z nadwagą
Niestety, pomimo kompaktowych wymiarów oraz wykorzystania w konstrukcji wielu aluminiowych elementów BMW M2 Coupe jest ciężkim pojazdem. Według naszych pomiarów waży 1750 kg. To oczywiście nie przeszkadza, żeby po mocnym dodaniu gazu pozostawiać na asfalcie autograf w postaci dwóch czarnych pasów.
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 ma atuty, którymi już na starcie pokazuje, że nie boi się konfrontacji z nowicjuszem z Bawarii. Tym bardziej że już wielokrotnie pokonało bawarskie modele spod znaku M.
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – tu pracuje bokser
Centralne umieszczenie, wolnossącego silnika typu bokser wpływa na optymalny rozkład mas, który w tym przypadku wynosi 43/57 proc. Samochód dumnie pręży muskuły swojego body, a co najważniejsze okazuje się o niemal 300 kg lżejszy od konkurenta.
Ta różnica w połączeniu z bezpośrednim układem kierowniczym wpływają na odczucia podczas jazdy. Samochód perfekcyjnie podąża za poleceniami wydawanymi przez prowadzącego i precyzyjnie wpisuje się w każdy łuk. Ma się wręcz wrażenie, że ten model można prowadzić samymi opuszkami palców.
Taki sam sprawdzian daje zupełnie inne odczucia w przypadku BMW. Zacznijmy od tego, że już pod względem pozycji siedzącej BMW M2 Coupe przegrywa z Porsche 718 Caymanem GTS 4.0.
Kierowca Porsche znajduje się tak nisko, że czuje się, jakby prowadził gokarta. Tymczasem znacznie wyższa pozycja w BMW daje przy Porsche subiektywne wrażenie prowadzenia… autobusu.
Poza tym podczas dynamicznego pokonywania zakrętów BMW reaguje większymi przechyłami nadwozia. W trakcie szybkiej jazdy długimi łukami samochód staje się podsterowny. W takiej sytuacji kontrolowanie Porsche okazuje się znacznie łatwiejsze.
Podczas jazdy BMW M2 Coupe przekonujemy się, jak bardzo czuły jest ten model na temperaturę opon. W związku z tym w celu maksymalizacji przyjemności jazdy na torze BMW zaleca specjalne warunki ciśnienia (niskie 2,1 bara).
Aby uzyskać optymalną temperaturę ogumienia, pierwsze okrążenie jedziemy względnie delikatnie – bez przesadnego przyspieszania i bez nadmiernych prędkości na zakrętach. Dopiero po uzyskaniu odpowiedniej temperatury opon możemy liczyć na dobrą przyczepność, a z tym wiąże się przecież uzyskiwanie, jak najlepszego czasu podczas pokonywania kolejnych okrążeń toru.
BMW M2 Coupe vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – mieszane ogumienie
Opony o różnym rozmiarze okazują się na tyle dobre, że nawet przy wyłączonej kontroli stabilności samochód nadal daje się prowadzić na granicy możliwości, a przy tym tył pojazdu ma delikatne tendencje do wyjeżdżania na zewnątrz łuku. Dzięki przewidywalnemu zachowaniu układu kierowniczego, dobrej kontroli na zakrętach i ogromnej przyczepności BMW pozostawia Porsche minimalnie z tyłu.
Porsche Cayman GTS w niewielkim stopniu rekompensuje różnicę dzięki lepszemu dozowaniu hamowania i sprawniejszej jeździe do połowy zakrętu. W efekcie pod koniec okrążenia pomiarowego oba samochody dzieli od siebie tylko około czterech dziesiątych sekundy.
BMW M2 Coupe vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – czasy okrążeń
- BMW M2 Coupe – 1:32,24 min
- Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – 1:32,62 min
Niestety, po kilku okrążeniach przyczepność BMW wyraźnie spada. W tym momencie w systemie M pojawia się „inne” życie. Kierowca musi balansować pomiędzy podsterownością a potężną nadsterownością – co nie jest łatwe, biorąc pod uwagę brutalny moment obrotowy (przy znacznie gorzej kontrolowanej mocy niż w Porsche).
Na zakrętach BMW M2 Coupe raz po raz reaguje na zmiany obciążenia wyraźną tendencją do niekontrolowanego skrętu, albo zbyt ochoczo odpowiada na polecenia dodawane gazem, poślizgiem kół napędowych. Jest i pozytywna strona takiego zachowania.
Nie ma chyba drugiego samochodu, który można bardziej efektownie i łatwo zachęcić do dryfowania na boki. Jeżeli opanujesz to do perfekcji, to świetna zabawa podczas dynamicznej jazdy będzie zapewniona.
Sposób rozdzielenia momentu obrotowego BMW jest całkowicie obcy Porsche z urzekająco wrzeszczącym sześciocylindrowym silnikiem. Ta wyrafinowana, niezwykle mocna maszyna, która nie ma żadnych ograniczeń mechanicznych, dostarcza moment obrotowy do kół w sposób liniowy. Czuć wyraźnie, kiedy jednostka pracuje w taki sposób, żeby zapewnić, jak najlepsze przyspieszenie.
Do tego z niebywałą łatwością osiąga wysokie obroty i w mgnieniu oka strzałka obrotomierza dociera do 8000 obr./min. Poza tym silnik Porsche znacznie lepiej współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów niż rzędowa jednostka BMW M2 z automatyczną przekładnią.
- Czytaj także: Zanim powstało BMW M – 50 lat historii BMW Motorsport
W przypadku bawarskiego coupe automatyczna skrzynia biegów czasami wybiera zbyt wysoki bieg (szczególnie na szczycie zakrętu). Wprawdzie nie zmniejsza to poważnie tempa jazdy, ale subiektywnie sprawia wrażenie lekkiego utykania.
Na koniec jeszcze jedna runda rywalizacji – porównanie cen. W tej kwestii wyraźnym zwycięzcą zostało BMW M2 Coupe, za które trzeba zapłacić minimum 355 tys. zł. Porsche 718 Cayman GTS 4.0 to wydatek zaczynający się od 445 tys. zł.
BMW M2 Coupe vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – kolejność na mecie
- 1. Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – 314 pkt
- 2. BMW M2 Coupe – 302 pkt
BMW M2 Coupe vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – naszym zdaniem
To prawda, że BMW M2 Coupe jest o 60 KM mocniejsze niż Porsche 718 Cayman GTS 4.0, ale ta przewaga gubi się z racji wyższej masy. W efekcie, choć BMW zyskuje dzięki świetnej przyczepności minimalnie lepszy czas okrążenia, to nie jest w stanie pokonać Porsche pod względem przyspieszenia. Poza tym Cayman pracuje precyzyjniej, lepiej wykorzystuje moc centralnie umieszczonego silnika i sprawia wrażenie bardziej żwawego. W efekcie to Porsche 718 Cayman GTS 4.0 odniosło zwycięstwo w tej rywalizacji na torze wyścigowym.
BMW M2 Coupe vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | BMW M2 Coupe | Porsche 718 Cayman GTS 4.0 |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,8 s | 1,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,1 s | 3,8 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 6,1 s | 5,8 s |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 8,5 s | 8,3 s |
Przyspieszenie 0-180 km/h | 10,7 s | 10,4 s |
Przyspieszenie 0-200 km/h | 13,3 s | 12,9 s |
Przyspieszenie 0-230 km/h | 18,7 s | 17,8 s |
Przyspieszenie 0-250 km/h | 23,5 s | 22,5 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 1,9 s | 2,0 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 2,3 s | 2,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1750/405 kg | 1471/259 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. | 43/57 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,8/11,9 m | 11,0/10,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 33,2 m | 32,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,0 m | 32,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 62 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 67 dB (A) | 72 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 71 dB (A) | 76 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 160 km/h | 73 dB (A) | 77 dB (A) |
Spalanie testowe | 10,7 l/100 km | 9,9 l/100 km |
Zasięg | 480 km | 640 km |
BMW M2 Coupe vs Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – dane katalogowe
Dane producenta | BMW M2 Coupe | Porsche 718 Cayman GTS 4.0 |
---|---|---|
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz., biturbo/R6/24 | benz./B6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie centralnie |
Pojemność skokowa | 2993 cm3 | 3995 cm3 |
Moc maksymalna | 460 KM przy 6250 obr./min | 400 KM przy 7000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 550 Nm przy 2650 obr./min | 430 Nm przy 5500 obr./min |
Prędkość maksymalna | 285 km/h | 288 km/h |
Skrzynia biegów | automatyczna, 8-biegowa | automatyczna, 7-biegowa (dwusprzęgłowa) |
Napęd | tylny | tylny |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika | 390 l | p. 150 l, t. 270 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 52 l | 64 l |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Pilot Sport 4 S | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon testowanego auta | p. 275/35 R 19, t. 285/30 R 20 Y XL | p. 235/35 R 20, t. 265/35 R 20 Y |
Średnie zużycie paliwa | 9,4 l/100 km | 9,7 l/100 km |
Dł./szer./wys. | 4580/1887/1403 mm | 4405/1801/1276 mm |
Rozstaw osi | 2747 mm | 2475 mm |
Cena od | 355 000 zł | 445 000 zł |