Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Porównania samochodów > Audi Q5 Sportback kontra BMW X4 i Mercedes GLC Coupe. Który SUV jest najlepszy? Cena okazała się kluczowa

Audi Q5 Sportback kontra BMW X4 i Mercedes GLC Coupe. Który SUV jest najlepszy? Cena okazała się kluczowa

Nowość kontra dwa dłużej znane modele. Tym razem w porównaniu sprawdzamy mocne i słabe strony Mercedesa GLC coupe, który zadebiutował w 2023 r., oraz Audi Q5 Sportbacka po liftingu przeprowadzonym w 2020 r. i BMW X4, które w 2021 r. przeszło modernizację. Bohaterowie testu mają mocne benzynowe silniki i napęd na wszystkie koła.

Audi Q5 Sportback kontra BMW X4 i Mercedes GLC Coupe Zobacz galerię (35)
Audi Q5 Sportback kontra BMW X4 i Mercedes GLC CoupeŹródło: Auto Bild
  • Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro napędzane jest 2-litrowym benzyniakiem generującym 265 KM oraz 370 Nm
  • Pod maską BMW X4 xDrive30i pracuje 2-litrowa, benzynowa jednostka produkująca 245 KM oraz 350 Nm
  • Mercedes GLC 300 4Matic Coupe ma pod maską 2-litrowy, benzynowy silnik o mocy 258 KM oraz momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm
  • Na końcu artykułu znajduje się tabela z dokładną punktacją w licznych kategoriach (m.in. przestrzeń we wnętrzu, zużycie paliwa, ceny, etc.). Zsumowanie tych punktów wyłoniło zwycięzcę w porównaniu. Zwycięzcę - dodajmy - zaskakującego

Testowaliśmy już wcześniej SUV-y: Audi Q5, BMW X3 (techniczny krewniak modelu X4) i Mercedesa GLC. Jednak wówczas były to samochody z silnikami Diesla, a poza tym oprócz nich o palmę pierwszeństwa walczyło jeszcze Volvo XC60.

Teraz do porównania stają odpowiedniki tych modeli (z wyjątkiem Volvo), ale z nadwoziami typu coupe oraz benzynowymi silnikami – 265-konne Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro, BMW X4 xDrive30i o mocy 245 KM i Mercedes GLC 300 4Matic Coupe, którego jednostka generuje 258 KM.

Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro – najstarszy kandydat do zwycięstwa

Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro to stary znajomy. Technicznie samochód bazuje na SUV-ie Q5 zaprezentowanym w 2016 r. i zmodernizowanym w 2020 r. Wersja Sportback, zadebiutowała w 2020 r., a do sprzedaży trafiła w 2021 r. Dach wersji Sportback poprowadzono tylko o 2 mm niżej niż w SUV-ie, a tym samym niewiele traci się w przypadku przestrzeni nad głowami.

Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro
Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattroŹródło: Auto Bild

Samochód przekonuje szczegółami, które zapewniają bardziej komfortowe użytkowanie. Podwójne uszczelki drzwi sprawiają, że podczas wsiadania i wysiadania można uniknąć pobrudzenia spodni, a ponadto zmniejszony jest hałas we wnętrzu.

Nasz egzemplarz był wyposażony w sportowe fotele S-line, które są tak dopracowane, że trudno znaleźć lepsze u konkurentów. Ważne jest m.in. to, że ich zagłówki nie zmuszają jadących do przyjmowania skulonej postawy zagrażającej kręgosłupowi.

Jednak materiały wykończeniowe w innych modelach Audi zawsze były bardziej szlachetne. Dotyczy to głównie tyłu, gdzie twarde plastikowe panele drzwi Q5 nie są odpowiednie do ceny zakupu.

Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro
Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattroŹródło: Auto Bild

Za to funkcjonalność zrodzona z możliwości różnorodnej konfiguracji wnętrza okazuje się bez zarzutu. W porównywanym trio Audi Q5 jest bezkonkurencyjne z racji regulowanej wzdłużnie tylnej kanapy.

W Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro optymalna okazuje się również pozycja na tylnej kanapie. Pasażerowie siedzą całe cztery centymetry wyżej nad podłogą (na wysokości około 32 cm) niż w BMW i prawie trzy centymetry wyżej niż w Mercedesie. Do tego dochodzi wygodne wsiadanie i wysiadanie z racji szeroko otwieranych drzwi.

Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro – dotykowy ekran jest za daleko od kierowcy

Z punktu widzenia kierowcy Audi przekonuje z jednej strony wygodną pozycją za kieronicą, a z drugiej nie da się ukryć wieku konstrukcji. Centralny ekran okazuje się mały, a ponadto znajduje się zbyt daleko od kierowcy.

W dodatku koncepcja obsługi była prawdopodobnie pierwotnie przeznaczona dla touchpada, który zniknął wraz z liftingiem w 2020 r., aby zrobić miejsce dla ledwo użytecznej półki.

Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro
Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattroŹródło: Auto Bild

Obsługa głosowa również jest o generację do tyłu w stosunku do obu testowanych rywali. Właściwie za jej pomocą daje się obsługiwać tylko nawigację oraz audio. Nie jest to na szczęście poważny problem, bowiem pozostałe funkcje (ogrzewanie, klimatyzacja) można aktywować za pomocą tradycyjnych pokręteł i przycisków.

Podczas ruszania dwulitrowy silnik początkowo warczy, czasami towarzyszy mu lekkie drganie dwusprzęgłowej skrzyni biegów, aż wreszcie, po uzyskaniu optymalnych obrotów jego dźwięk zmienia się w równomierny pomruk.

Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro – imponuje pneumatycznym zawieszeniem

Audi Q5 Sportback 45 TFSI quattro zachowuje się neutralnie podczas pokonywania zakrętów. Ciężar na przednim zawieszeniu jest mniej odczuwalny w ciężkim SUV-ie niż na przykład w A4. Swoją rolę odgrywa także precyzyjny i płynnie działający układ kierowniczy.

Na nierównych drogach zawieszenie pneumatyczne okazuje się tak przyjemne, że pozwala nawet zapomnieć o przesadnych 21-calowych kołach. Podwozie jest wyraźnie nowocześniejsze niż w BMW. Układ kierowniczy, zawieszenie i podwozie w Audi tworzą harmonijną całość. Samochód nigdy nie jest zbyt nerwowy w działaniu.

Audi nie jest, niestety mistrzem ekonomii. Podczas testu średnie spalanie wyniosło 9,4 l/100 km (fabryczne – 8,8 l).

Wrażenia z jazdy BMW i Mercedesem są dostępne w dalszej części tekstu. Tam też znajdują się tabele ze szczegółowymi ocenami redakcyjnymi wszystkich testowanych SUV-ów, które pozwoliły uszeregować porównywane modele w kolejności od najlepszego do najgorszego. Ta część artykułu dostępna jest dla subskrybentów Premium.

Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji