- Zarówno testowane Audi Q3, jak BMW X1 napędzane są wysokoprężnymi silnikami generującymi 150 KM oraz 360 Nm
- W obu samochodach moment obrotowy przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów
- Ceny podane w artykule mogły ulec zmianie - końcówka roku to okres dynamicznych roszad w cennikach
- BMW X1 czy Audi Q3? BMW jest dynamiczniejsze
- BMW X1 – wyższa kultura pracy silnika
- BMW X1 stabilne, ale mniej komfortowe niż Audi Q3
- Audi Q3 – poprosimy o lepsze działanie ESP
- Audi Q3 ma fantastyczne hamulce
- BMW X1 ma świetną obsługę głosową
- Audi Q3 kontra BMW X1 – wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Audi Q3 kontra BMW X1 — dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Audi Q3 kontra BMW X1 – cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
- Audi Q3 kontra BMW X1 – rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Audi Q3 kontra BMW X1 – punkty i klasyfikacja
- Audi Q3 kontra BMW X1 – podsumowanie
To niesamowite, jak bardzo podobne potrafią być konkurencyjne modele. Weźmy przykładowo bohaterów naszego porównania. Audi Q3 oraz BMW X1 to dwa niemieckie SUV-y, które pod maskami mają diesle o identycznych parametrach – dwulitrowe konstrukcje generujące po 150 KM i 360 Nm.
Zbieżne u bohaterów porównania jest również to, że mają 7-stopniowe, dwusprzęgłowe skrzynie, a moment obrotowy przekazywany jest na przednie koła. Jakby tego było mało, to w obu przypadkach podobne są również masy (Audi Q3 waży 1621 kg, a BMW X1 – 1640 kg), długości nadwozia (4485 mm w Audi Q3 i 4500 mm w BMW X1) oraz ilość miejsca w części pasażerskiej.
Oba samochody okazują się podobne również pod względem własności jezdnych. Trzeba przy tym zaznaczyć, że są to bardzo dobre własności.
BMW X1 czy Audi Q3? BMW jest dynamiczniejsze
Bardziej zauważalna różnica dotyczy dynamiki jazdy. BMW X1 okazuje się nieco żwawsze, bo setkę osiąga po 8,8 s, podczas gdy Audi Q3 jedzie się z taką prędkością po 9,4 s. Poza tym maksymalny moment obrotowy dostępny jest w BMW nieco wcześniej niż w Audi (1500 vs 1600 obrotów).
Podczas codziennej jazdy, np. z rodziną nie odczuwa się tej różnicy, ale liczby nie kłamią i pokazują subtelną różnicę na korzyść BMW. W zakresie 60-100 km/h przyspiesza ono po 4,8 s, a w przedziale 80-120 km/h po 6,5 s. W przypadku Audi te wartości wynoszą odpowiednio 5,2 s i 7,0 s.
BMW X1 – wyższa kultura pracy silnika
BMW X1 przewyższa Audi Q3 również pod względem kultury pracy wysokoprężnej jednostki. TDI pracujące pod maską Audi ma delikatny dźwięk na biegu jałowym lub pod nieznacznym obciążeniem, ale już podczas dynamicznego przyspieszania zaczyna brzmieć gardłowo, co na dłuższą metę staje się nieprzyjemne.
Silnik BMW nie tylko pracuje delikatniej, lecz także okazuje się bardziej czuły na dodawanie gazu i chętniej współpracuje z automatyczną przekładnią. Jak to wpływa na jazdę.
Po mocnym wciśnięciu pedału gazu i wykorzystywaniu kickdownu silnik BMW bez chwili zwłoki zabiera się do pracy, a skrzynia w mgnieniu oka zmienia biegi. Zarówno jednostka napędowa, jak i skrzynia DSG w Audi są w tym aspekcie powolniejsze.
BMW X1 stabilne, ale mniej komfortowe niż Audi Q3
BMW X1 okazuje się wyjątkowo stabilne zarówno podczas jazdy na wprost, jak i na zakrętach. W dodatku świetnie działające ESP pomaga w opanowaniu auta w trakcie manewrów gwałtownego omijania przeszkody.
Szkoda tylko, że ten pozytywny wizerunek psuje nieco układ kierowniczy. Wprawdzie jest on precyzyjny, ale po zakręcie kierownica niezbyt chętnie powraca do wyjściowego położenia, a to psuje nieco płynność jazdy.
Z kolei zawieszenie nie do końca dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności. Sztywne zestrojenie bardziej pasowałoby do wersji M niż do 150-konnego diesla. W efekcie podczas pokonywania dużych nierówności pasażerowie mogą odczuwać dyskomfort.
Audi Q3 okazuje się znacznie bardziej komfortowe pod względem resorowania. Niezależnie czy pokonuje się małe, czy duże wyboje zawieszenie dobrze radzi sobie z niwelowaniem ich.
Audi Q3 – poprosimy o lepsze działanie ESP
Audi należy się za to obniżenie punktu za swoistą właściwość. Otóż podczas gwałtownej zmiany pasa ruchu ESP zbyt długo utrzymuje zablokowane zewnętrzne, przednie koło, a to niepotrzebnie opóźnia sprawny i płynny powrót na własny pas ruchu.
Za to, gdy zajdzie potrzeba awaryjnego hamowania pojazdu, to właśnie Audi Q3 okazuje się znacznie skuteczniejsze. Z zimnym układem auto jadące 100 km/h zatrzymuje się już po 34,7 m, podczas gdy BMW X1 udaje się to dopiero po 36,8 m. Ponad dwa metry różnicy to bardzo dużo.
Audi Q3 ma fantastyczne hamulce
Po rozgrzaniu tarcz w obu autach skraca się droga hamowania, ale nadal to Audi Q3 okazuje się znacznie lepsze. Tym razem zatrzymanie tego modelu możliwe jest po 34 m, podczas gdy BMW X1 udaje się to po 35,2 m – 1,2 m dalej.
W Audi Q3 nie do końca podobał nam się sposób działania niektórych asystentów wspomagających kierowcę podczas jazdy. Aktywny system prowadzenia po pasie ruchu okazał się bardziej nerwowy w swoich korektach niż w BMW X1.
- Czytaj także: Audi Q8 kontra BMW X6 – za grube, by być piękne?
Obsługa urządzeń pokładowych bardziej pasowała nam w Audi Q3. Wprawdzie w obu autach zastosowano wyraziste, dotykowe ekrany z przejrzystym menu, ale to w Audi najważniejsze funkcje obsługuje się również wygodnymi w użyciu przyciskami i pokrętłami.
BMW X1 ma świetną obsługę głosową
Na szczęście dla BMW X1 na pokładzie jest jeszcze głosowa obsługa. W Audi system sterowania głosem zna tylko kilka komend i od czasu do czasu udaje się go użyć w zadowalającym stopniu. Tymczasem system BMW "rozumie" też dowolnie sformułowane prośby – na przykład o poziom oleju silnikowego czy wybranie innej stacji radiowej.
Audi Q3 czy BMW X1? Jeżeli nie przekonały Was wrażenia z jazdy czy testowe dane, to w wyborze konkretnego modelu może jeszcze pomóc kwestia ceny. Znacznie mniej wydacie na Audi Q3 35 TDI S Tronic, bowiem kosztuje ono minimum 180 200 zł. BMW X1 sDrive 18d to wydatek od 195 000 zł, a zatem niemal 15 tys. zł więcej.
Audi Q3 kontra BMW X1 – wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Audi | BMW |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s | 3,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s | 8,8 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 15,9 s | 14,8 s |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 27,5 s | 24,8 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 5,2 s | 4,8 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 7,0 s | 6,5 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1621/524 kg | 1640/510 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 57/43 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,8/11,8 m | 11,8/11,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,7 m | 36,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,0 m | 35,2 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) | 56 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 63 dB (A) | 63 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 67 dB (A) | 66 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,3 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Zasięg | 920 km | 915 km |
Audi Q3 kontra BMW X1 — dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Audi | BMW |
---|---|---|
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, biturbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek zębaty | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 | 1995 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM przy 3000 obr./min | 150 KM przy 3750 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 360 Nm przy 1600 obr./min | 360 Nm przy 1500 obr./min |
Prędkość maksymalna | 206 km/h | 210 km/h |
Skrzynia biegów | automatyczna, 7-biegowa (DSG) | automatyczna, 7-biegowa (dwusprzęgłowa) |
Napęd | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika | 530-1525 l | 540-1600 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 58 l | 54 l |
Marka i model opon testowanego auta | Continental EcoContact 6 | Michelin Pilot Sport 4S |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/55 R 18 V | 245/45 R 19 Y |
Emisja CO2 | 131 g/km | 133 g/km |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 2000/750 kg | 1800/750 kg |
Audi Q3 kontra BMW X1 – cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Audi | BMW |
Gwarancja mechaniczna | 4 lata/120 tys. km | 2 lata/b.o. |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | według wskazań komputera | według wskazań komputera |
Cena | 180 200 zł | 195 000 zł |
Audi Q3 kontra BMW X1 – rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Audi | BMW |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1140 | 1140 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1520 | 1475 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1050 | 1065 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 230 | 220 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 735 | 760 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1475 | 1460 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 965 | 985 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 380 | 380 |
Audi Q3 kontra BMW X1 – punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Audi | BMW |
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 29 |
Przestronność z tyłu | 30 | 20 | 22 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 18 |
Ładowność | 15 | 11 | 11 |
Widoczność | 20 | 14 | 14 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 12 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 18 |
Suma punktów | 200 | 150 | 149 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Audi | BMW |
Przyspieszenie | 25 | 14 | 18 |
Elastyczność | 25 | 16 | 20 |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 10 | 11 |
Zachowanie na drodze | 30 | 23 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 22 |
Układ kierowniczy | 15 | 12 | 11 |
Średnica zawracania | 5 | 2 | 2 |
Skuteczność hamulców | 40 | 29 | 24 |
Suma punktów | 200 | 142 | 145 |
Koszty | Maks. pkt. | Audi | BMW |
Cena | 50 | 35 | 31 |
Zużycie paliwa | 30 | 23 | 24 |
Ubezpieczenia | 10 | 5 | 5 |
Gwarancja | 15 | 12 | 10 |
Przeglądy | 10 | 7 | 7 |
Suma punktów | 115 | 82 | 77 |
Wynik końcowy | 515 | 374 | 371 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Audi Q3 kontra BMW X1 – podsumowanie
Audi Q3 i BMW X1 są bardzo podobne pod względem parametrów silników, wielkości, mas czy pojemności bagażników oraz przestronności wnętrza. Za to różnią się pod względem dynamiki (na korzyść BMW X1), prowadzenia (tu też BMW jest lepsze), a także skuteczności hamulców (tym razem lepsze jest Audi Q3) oraz komfortu jazdy (też plus dla Audi). Jednak w końcowej klasyfikacji przewaga Audi wyniosła tylko 3 punkty, a zatem wybór modelu, to raczej kwestia preferowania konkretnej marki. I tak najważniejsze jest to, że oba pojazdy mają pod maskami udane silniki Diesla.