• Renault i Dacia są ze sobą spokrewnione, dzięki czemu inżynierowie mogą korzystać ze wspólnych komponentów
  • „Mercedesowski” silnik świetnie pasuje do Dustera
  • Renault Captur, niestety, wiele traci przez słabe hamulce, do tego jest droższy i mniejszy od Dustera 

Dacia Duster niezmiennie sprzedaje się świetnie, ale przez kilka miesięcy w ofercie brakowało turbodoładowanego silnika benzynowego. Jeśli ktoś nie chciał diesla, był zdany na tanie i proste, ale dość ospałe, wolnossące 1.6. Latem 2018 r. zakończyła się bowiem produkcja jednostki 1.2 Turbo o mocy 125 KM, natomiast dopiero na początku tego roku pod maskę rumuńskiego SUV-a trafił następca tej konstrukcji.

Nowy silnik o nazwie „TCe 130 FAP” ma pojemność 1,3 l, 4 cylindry i osiąga moc 130 KM. Konstrukcja powstała w ramach współpracy Renault z Mercedesem (Dacia jest częścią aliansu Renault-Nissan, który kooperuje z niemiecką marką na kilku frontach). Dlatego podobny silnik (choć z wyższą mocą) jest też w klasie A. W Dusterze ten motor występuje wyłącznie w połączeniu z napędem na przednie koła i manualną skrzynią biegów. Seryjnie jest oczywiście montowany filtr cząstek stałych (stąd w nazwie francuski skrót FAP, od filtre á particules). Dzięki temu spełnia normę emisji spalin Euro 6d-Temp.

Porównanie małych crossoverów – prezentacja kandydatów

Dacia Duster stawiła się do porównania w topowej odmianie wyposażenia Prestige. W standardzie ma już takie luksusy, jak system multimedialny z nawigacją i radiem DAB oraz czujnik martwego pola. Ceny Dacii Duster TCe 130 FAP Prestige startują od 67 100 zł. Czy warto się skusić? Odpowiedź da nam porównanie z rywalami.

Pierwszy konkurent pochodzi z tej samej stajni, co Duster, i napędza go nawet ten sam silnik – Renault Captur też ma jednostkę 1.3 TCe o mocy 130 koni, ale tu rozwija ona moment obrotowy 220 Nm, a nie 240 Nm, jak w Dacii. W wersji wyposażeniowej Limited Captura 1.3 można mieć od 70 900 zł. Wówczas dostajemy m.in. system inforozrywki z nawigacją i radiem DAB, ale zaskakuje brak kurtynowych poduszek powietrznych, nawet za dopłatą. Żeby natomiast mieć np. czujniki martwego pola, trzeba by się zdecydować na droższą wersję Intens. Warto zaznaczyć, że Captur jest nieco mniejszym modelem od Dustera. Nadwozie Renault ma 4,12 m długości, podczas gdy Dacii – 4,34 m.

W tej lidze Opel wystawia do walki Crosslanda X. Ten samochód powstał we współpracy z grupą PSA, jeszcze zanim niemiecka marka przeszła pod władanie Peugeota i Citroëna. Pod maską pracuje 3-cylindrowy francuski silnik 1.2 o mocy 130 KM. Crosslanda X w wersji Enjoy można mieć od 71 800 zł (cena uwzględnia aktualnie dostępny upust 4000 zł). Na liście standardowego wyposażenia Opla pozytywnie zaskakują skaner znaków drogowych oraz asystent pasa ruchu. Dla porządku: długość Crosslanda X to 4,21 m.

Czwartym uczestnikiem porównania jest 4,17-metrowy Hyundai Kona z 3-cylindrowym silnikiem 1.0 o mocy 120 KM. Przy jego zakupie także można liczyć na rabat. Cena wersji Style wynosi po obniżce 80 200 zł. Tutaj z kolei do seryjnego wyposażenia należą: komplet czujników parkowania, kamera cofania, kluczyk zbliżeniowy oraz podgrzewane fotele i kierownica. Bogato, ale punktujemy przecież o wiele więcej. Przejdźmy zatem do dzieła.

4. miejsce: Renault Captur TCe 130 (406 punktów)

Foto: Auto Bild
Renault Captur TCe 130

Renault i Dacia są ze sobą spokrewnione, dzięki czemu inżynierowie mogą korzystać ze wspólnych komponentów. Jednym z nich jest bardzo udany silnik. Ma dość mocy i lubi być czasem traktowany sportowo. Captur osiąga najlepsze czasy przyspieszenia 0-100 km/h w porównaniu, ale podczas dynamicznego rozpędzania czuć nieprzyjemne drżenie dochodzące z okolic półosi napędowych.

Małą turbodziurę udało się sprytnie pokonać przez odpowiednie dobranie przełożeń skrzyni biegów. Silnik w codziennym śmiganiu po mieście nie traci pary, jeździ się przyjemnie i żwawo. Zawieszenie spisywało się lepiej, niż zwykle znamy to z Capturów, które przyjeżdżają do nas na 18-calowych kołach – ten egzemplarz miał „16--ki” i nieźle „łykał” nierówności. Bardzo kiepsko wypadły za to hamulce, Captur potrzebował po rozgrzaniu tarcz ponad 40 m, żeby zatrzymać się z prędkości 100 km/h.

Foto: Auto Bild
Prędkościomierz tylko cyfrowy. Kierownica w Capturze jest ponadprzeciętnie duża i nieco pochylona. Prosty panel obsługi klimatyzacji z dużymi pokrętłami ułatwia obsługę.
Foto: Auto Bild
Fotele są obszerne i dobrze wyprofilowane.

Renault Captur – to nam się podoba - kompaktowe wymiary, żywiołowy, spokojnie pracujący silnik, dający dobre osiągi.

Renault Captur – to nam się nie podoba - długa droga hamowania, ubogie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa.

3. miejsce: Dacia Duster TCe 130 (419 punktów)

Foto: Auto Bild
Dacia Duster TCe 130

„Mercedesowski” silnik świetnie pasuje do Dustera. W średnim zakresie obrotów cicho pracuje i energicznie rozwija moc. Sprawne poruszanie się nie wymaga zbyt częstego sięgania do lewarka. Ale gdy mocno wciśniemy gaz, przy 1700 obr./min jednostka odpowie głuchym huczeniem. Drobiazg. Bo Duster to odprężający kompan podróży.

Zawieszenie płynnie i harmonijnie przejeżdża przez nierówności. Zostało stworzone z myślą o kiepskich asfaltach i drogach szutrowych, a nie o sportowej jeździe. Dlatego też gwałtowniejszym manewrom towarzyszą mocne przechyły nadwozia. Dopóki jednak sytuacja tego nie wymaga, w ogóle nie chce się szybko skręcać, bowiem nie sprzyja temu silnie wspomagany i mało komunikatywny układ kierowniczy. Fotele okazują się zbyt miękkie i obite śliską tkaniną. Świetne są za to: duży bagażnik, przestronny tył kabiny i solidne wyniki hamowania.

Foto: Auto Bild
Same twarde plastiki w kokpicie Dustera. Podoba nam się za to prostota czytelnych zegarów oraz estetyczny panel obsługi klimatyzacji.
Foto: Auto Bild
Fotele wykonano ze zbyt miękkiej pianki, w dłuższych trasach słabo podpierają.

Dacia Duster – to nam się podoba - silnik z temperamentem, przestronny tył kabiny i duży bagażnik, atrakcyjna cena.

Dacia Duster – to nam się nie podoba - słabe fotele, mierna jakość wykonania, gwałtownie działające ESP.

2. miejsce: Opel Crossland X 1.2 Turbo (431 punktów)

Foto: Auto Bild
Opel Crossland X 1.2 Turbo

Najdroższym samochodem tego porównania jest Opel. Po doposażeniu w opcje, które konkurenci mają w standardzie, a także doliczeniu elementów wpływających na pomiary i subiektywne odczucia (fotele AGR oraz regulowana kanapa) cena Crosslanda X rośnie aż do 91 350 zł. Za to Opel zebrał najwięcej punktów za wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa.

Po stronie zalet zapisujemy też: solidne zachowanie na drodze, oszczędny, elastyczny silnik, a także dojrzałą pracę zawieszenia i pewne prowadzenie na wprost. Natomiast podczas nagłego omijania przeszkody ESP raptownie ingeruje – nie jest to nic niebezpiecznego, po prostu irytuje. Crossland X może mieć za dopłatą 2600 zł (pakiet) przesuwaną kanapę z regulowanym oparciem dzielonym na 3 części. Dzięki temu nabiera cech vana. Mimo to Opel oferuje z tyłu najmniej przestrzeni wśród rywali.

Foto: Auto Bild
Wygodna pozycja za kierownicą. System multimedialny i niektóre przełączniki pochodzą wprost z Citroëna.
Foto: Auto Bild
Opcjonalne fotele AGR (3100 zł) mają regulowaną długość siedziska, dobrze podpierają i są komfortowe.

Opel Crossland X – to nam się podoba - Dużo miejsca z przodu, najlepsze fotele, funkcjonalna kanapa, najniższe spalanie.

Opel Crossland X – to nam się nie podoba - wysoka cena po doposażeniu, nieprecyzyjny mechanizm zmiany biegów.

1. miejsce: Hyundai Kona 1.0 T-GDI (434 punkty)

Foto: Auto Bild
Hyundai Kona 1.0 T-GDI

Hyundai Kona ze swoim 3-cylindrowym 1.0 nie ma lekko – jego moc i pojemność są najniższe w stawce. Żeby ruszyć z miejsca, potrzebuje wyższych obrotów niż silniki rywali. Choć motor pracuje bez wibracji i został sumiennie wyciszony, to ostatecznie wydaje się zdyszany. To wrażenie przemęczenia przenosi się na pasażerów: komfort amortyzacji cierpi z powodu 18-calowych kół z niskoprofilowymi oponami.

Lepiej zatem pozostać przy seryjnych w wersji Style „16-kach”, choć zawieszenie i tak ma z zasady sztywne nastawy. Na autostradzie Kona mogłaby pewniej trzymać kurs na wprost, z kolei korekty toru jazdy wypadają trochę nerwowo. Tyle narzekania, bo poza tym Kona zachowuje się na drodze pewnie. Zdeklasowała konkurentów w teście hamowania. Kabina jest świetnie poskładana, materiały robią wrażenie solidnych, do tego nowoczesne multimedia z wysoko ustawionym ekranem. No i dające spokój 5 lat gwarancji.

Foto: Auto Bild
Wysoko ustawiony ekran dotykowy, klarownie opisane i logicznie pogrupowane przyciski – sterowanie funkcjami Kony nie sprawia trudności.
Foto: Auto Bild
Fotele są przyzwoite, elektryczne sterowanie tylko w wersji Premium.

Hyundai Kona – to nam się podoba - kultura pracy silnika, bogate wyposażenie seryjne, precyzyjny lewarek.

Hyundai Kona – to nam się nie podoba - mały bagażnik, znacznie wolniejszy niż rywale, zbyt sztywna amortyzacja nierówności.

Porównanie małych crossoverów – test spalania

Ciekawa sprawa: Dacia Duster i Renault Captur mają ten sam 4-cylindrowy silnik, jednak według danych fabrycznych to Duster ma palić o 0,7 l/100 km więcej od Captura. A w naszym teście oba auta zużyły tyle samo paliwa. Najoszczędniejszy okazał się Opel Crossland X, który korzysta z 3-cylindrowej jednostki konstrukcji PSA. Hyundai, który ma najmniejszy i najsłabszy silnik w tym porównaniu, potrzebował najwięcej paliwa. Wyniki naszych pomiarów są dość bliskie danym fabrycznym.

Foto: Auto Świat
Porównanie 4 małych crossoverów – test spalania

Porównanie małych crossoverów – test hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)

Renault Captur wypadło w teście hamowania kiepsko i nie jest to pierwszy przypadek, kiedy obnażamy słabość hamulców Captura. Czy to wina mniej wydajnych bębnów przy tylnej osi? Niekoniecznie, bowiem Dacia Duster też korzysta z tego rozwiązania. Tocząca się na tych samych oponach, co Renault Captur, i mająca niemal identyczną masę Dacia zatrzymała się na znacząco krótszym dystansie. Podczas mocnego hamowania Renault też mocno nurkuje, tył staje się lekki. Jak powinien hamować mały crossover, pokazuje świetny Hyundai.

Foto: Auto Świat
Porównanie 4 małych crossoverów – test hamowania

Porównanie małych crossoverów – który ma największy bagażnik?

Foto: Auto Bild
W Capturze, podobnie jak w Oplu, przesuwana kanapa pozwala powiększyć kufer (377-1235 l)
Foto: Auto Bild
Duster ma największy bagażnik w porównaniu – mieści 445-1478 l. I niestety, też najwyższy próg
Foto: Auto Bild
Crossland X – w tym bagażniku najłatwiej zmieścimy wysokie przedmioty. Pojemność 410-1255 l
Foto: Auto Bild
Bagażnik Kony ma najmniejszą pojemność w porównaniu (361-1143 l), ale za to najniższy próg

Porównanie małych crossoverów – wymiary wnętrz

Foto: Auto Świat
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Foto: Auto Świat
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Foto: Auto Świat
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Foto: Auto Świat
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Porównanie małych crossoverów – dane techniczne

Dane/model Kona Crossland X Duster Captur
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 998 1199 1333 1333
Moc maksymalna (KM/obr./min) 120/6000 130/5500 130/5000 130/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 172/1500 230/1750 240/1600 220/1500
Prędkość maksymalna (km/h) 181 201 191 200
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/b tw/b
Pojemność bagażnika (l) 361-1143 410-1255 445-1478 377-1235
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 45 50 45
Marka i model opon testowanego auta Hankook Ventus Prime 3 Bridgestone Turanza T001 Bridgestone Turanza T005 Bridgestone Turanza T005
Rozmiar opon testowanego auta 235/45 R 18 205/60 R 16 215/60 R 17 205/60 R 16
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych 146/S 148/S 162/S 146/S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1200/600 840/600 1500/650 1200/660

Porównanie małych crossoverów – nasze pomiary testowe

Dane/model Kona Crossland X Duster Captur
0-50 km/h 4,0 s 3,7 s 3,6 s 3,7 s
0-100 km/h 11,8 s 10,5 s 10,3 s 10,0 s
0-130 km/h 19,3 s 17,2 s 16,2 s 15,5 s
60-100 km/h 9,3/12,3 s (na 4./5. biegu) 6,9/8,6 s (na 4./5. biegu) 7,3/10,2 s (na 4./5. biegu) 7,1/10,0 s (na 4./5. biegu)
80-120 km/h 14,8/19,5 s (na 5./6. biegu) 9,7/12,9 s (na 5./6. biegu) 10,7/14,5 s (na 5./6. biegu) 10,3/13,8 s (na 5./6. biegu)
Masa rzeczywista/ładowność 1251/524 kg 1256/534 kg 1259/503 kg 1251/478 kg
Rozdział masy (przód/tył) 63/37 proc. 61/39 proc. 61/39 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/11,3 m 11,1/11,1 m 11,0/11,2 m 11,3/11,5 m
Hamowanieze 100 km/h (zimne) 34,5 m 36,9 m 37,0 m 38,9 m
ze 100 km/h (gorące) 35,0 m 36,6 m 37,5 m 40,1 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h 60 dB (A) 60 dB (A) 60 dB (A) 57 dB (A)
przy 100 km/h 67 dB (A) 66 dB (A) 67 dB (A) 65 dB (A)
przy 130 km/h 71 dB (A) 70 dB (A) 71 dB (A) 72 dB (A)
Spalanie testowe 6,6 l/100 km 6,1 l/100 km 6,3 l/100 km 6,3 l/100 km
Zasięg 750 km 730 km 790 km 710 km

Porównanie małych crossoverów – wyposażenie

Opcje/model Kona Crossland X Duster Captur
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne S/S/S S/S/S S/S/S S/S/N
Poduszka kolanowa kierowcy N N N N
Reflektory przeciwmgielne/LED S/N 900/5450 zł* S/N S/2000 zł
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S (1-stref.) S/6100 zł* (2-strefowa) S/1300 zł (1-stref.) S/1500 zł*
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/N S/3250 zł* S/N S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S 6100 zł* N N
System multim./nawigacja/radio DAB S/3700 zł* (obie opcje) S/6100*/700 zł S/S/S S/S/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto S/S/S S/S/S S/S/S S/S/N
Skórzana kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy S/S S/N S/1000 zł N/1000 zł
Czujnik deszczu/zmierzchu S/S 6100 zł* (obie opcje) N/N 1500 zł* (obie opcje)
Podgrzewane fotele/kierownica S/S 1300 zł* (obie opcje) 600 zł/N 1000 zł/N
Automatyczne światła drogowe N 5450 zł* N N
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N S/N S/N S/N
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania S/S/S 3250 zł* (za wszystkie opcje) S/N/S S/N/1200 zł
System unikania kolizji/czujnik martwego pola N/N 2500*/3250 zł* N/S N/N
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/3700 zł* S/S N/N N/N
Wykrywanie zmęczenia kierowcy S 2500 zł* N N
Lakier metalizowany/alufelgi 2400 zł/S 2300/1600 zł 2000 zł/S 2000-2400 zł/S

*Pakiet

Porównanie małych crossoverów – gwarancja i ceny

Dane/model Kona Crossland X Duster Captur
Cena wyjściowa 80 200 zł 71 800 zł 67 100 zł 70 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 40,4 proc. 38,7 proc. 37,1 proc. 39,8 proc.
Gwarancja mechaniczna 5 lat 2 lata 3 lata lub 100 tys. km 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 6 lat 12 lat
Przeglądy co 15 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu 83 900 zł 91 350 zł1) 70 000 zł 75 600 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu;

1)cena Opla zawiera także fotele kierowcy i pasażera AGR za 3100 zł oraz pakiet Wygodny za 2600 zł

Porównanie małych crossoverów – punktacja

Nadwozie maks. punktów Kona Crossland X Duster Captur
Przestronność z przodu 40 31 33 25 27
Przestronność z tyłu 30 19 17 19 19
Pojemność bagażnika 25 20 21 23 20
Ładowność 15 15 15 14 13
Widoczność 20 13 12 16 13
Fotele, pozycja kierowcy 30 19 22 16 19
Ergonomia obsługi 20 16 14 13 13
Jakość wykończenia 20 15 14 12 14
Suma punktów 200 148 148 138 138
Napęd i zawieszenie maks. punktów Kona Crossland X Duster Captur
Przyspieszenie 25 15 17 17 18
Elastyczność 25 16 22 20 21
Poziom hałasu 15 11 12 11 13
Skrzynia biegów 15 13 11 10 11
Zachowanie na drodze 30 25 23 22 23
Komfort jazdy 30 21 22 24 22
Układ kierowniczy 15 13 12 11 12
Średnica zawracania 5 3 3 3 2
Skuteczność hamulców 40 38 30 28 21
Suma punktów 200 155 152 146 143
Koszty maks. punktów Kona Crossland X Duster Captur
Cena po doposażeniu 50 33 29 40 37
Utrata wartości 15 13 14 15 13
Zużycie paliwa 30 21 23 22 22
Wyposażenie – komfort 40 26 27 20 21
Wyp. – bezpieczeństwo 30 10 12 10 6
Ubezpieczenia 10 9 8 9 8
Gwarancja 15 14 8 9 8
Przeglądy 10 5 10 10 10
Su­ma punktów 200 131 131 135 125
Wynik końcowy 600 434 431 419 406
Miejsce w teście 1 2 3 4

Porównanie małych crossoverów – podsumowanie

Opel i Hyundai idą łeb w łeb, ale ostatecznie to Kona wygrywa. Dużo zawdzięcza: świetnym rezultatom w teście hamowania, zachowaniu na drodze i długiej gwarancji. Crossland X z kolei punktuje wygodnymi fotelami i lepszym silnikiem. Miłym zaskoczeniem jest 3. miejsce Dacii. Nowy silnik świetnie jej zrobił, a do tego punktuje: dużym bagażnikiem, przestrzenią na kanapie, amortyzacją nierówności i atrakcyjną ceną. Captur, niestety, wiele traci przez słabe hamulce, do tego jest droższy i mniejszy od Dustera.