Auto Świat Testy Porównania samochodów Który napęd hybrydowy jest lepszy: ten w Toyocie czy w Nissanie?

Który napęd hybrydowy jest lepszy: ten w Toyocie czy w Nissanie?

Toyota RAV4 to klasyczna hybryda, w której napęd na koła realizowany jest zarówno za pomocą spalinowego, jak i elektrycznego silnika. Z kolei Nissan X-Trail to szeregowa hybryda, w której spalinowa jednostka pełni rolę generatora prądu, a koła napędzane są wyłącznie przez elektryczny motor. W porównaniu wersji z napędem na wszystkie koła sprawdzimy, które rozwiązanie jest lepsze.

Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
Zobacz galerię (25)
Auto Bild
Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
  • Nissan X-Trail to szeregowa hybryda, która w wersji z napędem na wszystkie koła e-4orce ma układ generujący łącznie 213 KM
  • Toyota RAV4 jest klasyczną hybrydą, w której wykorzystano trzy silniki – benzynowy oraz dwa elektryczne, a łączna moc układu odmiany 4x4 AWD-i wynosi 222 KM
  • Nissan X-Trail e-4orce w pięcioosobowej wersji w momencie debiutu kosztował minimum 206 200 zł. Toyota RAV4 AWD-i była o prawie 10 tys. zł tańsza. Na rynku wtórnym jest odwrotnie — to Toyota lepiej trzyma cenę

Bez ładowarki i bez konieczności uzupełniania prądu w akumulatorach, ale też bez korzyści związanych z użytkowaniem elektrycznego samochodu (bezpłatne parkowanie w centrum miasta, jazda buspasem). Ci, którzy jeżdżą klasycznymi (tzw. samoładującymi się hybrydami), nie liczą jednak na żadne przywileje, ale poszukują auta, które za sprawą niskiego zużycia paliwa ma być alternatywą dla diesla wybieranego głównie przez kierowców, którzy rocznie pokonują bardzo duże przebiegi.

Jeżeli do tego liczycie na hybrydę z napędem na obie osie, do wyboru macie zaledwie kilka modeli. Wśród nich do porównania wybraliśmy Toyotę RAV4 AWD-i, a zatem przedstawicielkę koncernu, który stał się potentatem w produkcji modeli hybrydowych. Do rywalizacji stanął drugi japoński model – debiutujący w 2022 r. Nissan X-Trail E-4orce, do którego napędu użyto szeregowej hybrydy.

Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4Auto Bild

Nissan X-Trail zrobił potężny jakościowy skok w porównaniu z poprzednikiem. Jednak w przypadku tego modelu uwagę zwraca również zastosowanie oryginalnej techniki napędowej.

Wprawdzie, tak jak w klasycznej hybrydzie, jest tu połączenie silnika benzynowego (w tym przypadku trzycylindrowego 1.5) oraz elektrycznego, ale w Nissanie spalinowa jednostka pełni rolę generatora prądu, natomiast napęd na koła przekazywany jest wyłącznie przez elektryczną jednostkę. Można zatem bez przesady powiedzieć, że odbywa się to tak, jak w pełni elektrycznym samochodzie. I jak się to sprawdza? Lepiej niż to, co od lat rozwija Toyota?