Toyota RAV4 to klasyczna hybryda, w której napęd na koła realizowany jest zarówno za pomocą spalinowego, jak i elektrycznego silnika. Z kolei Nissan X-Trail to szeregowa hybryda, w której spalinowa jednostka pełni rolę generatora prądu, a koła napędzane są wyłącznie przez elektryczny motor. W porównaniu wersji z napędem na wszystkie koła sprawdzimy, które rozwiązanie jest lepsze.
Nissan X-Trail to szeregowa hybryda, która w wersji z napędem na wszystkie koła e-4orce ma układ generujący łącznie 213 KM
Toyota RAV4 jest klasyczną hybrydą, w której wykorzystano trzy silniki – benzynowy oraz dwa elektryczne, a łączna moc układu odmiany 4x4 AWD-i wynosi 222 KM
Nissan X-Trail e-4orce w pięcioosobowej wersji w momencie debiutu kosztował minimum 206 200 zł. Toyota RAV4 AWD-i była o prawie 10 tys. zł tańsza. Na rynku wtórnym jest odwrotnie — to Toyota lepiej trzyma cenę
Bez ładowarki i bez konieczności uzupełniania prądu w akumulatorach, ale też bez korzyści związanych z użytkowaniem elektrycznego samochodu (bezpłatne parkowanie w centrum miasta, jazda buspasem). Ci, którzy jeżdżą klasycznymi (tzw. samoładującymi się hybrydami), nie liczą jednak na żadne przywileje, ale poszukują auta, które za sprawą niskiego zużycia paliwa ma być alternatywą dla diesla wybieranego głównie przez kierowców, którzy rocznie pokonują bardzo duże przebiegi.
Jeżeli do tego liczycie na hybrydę z napędem na obie osie, do wyboru macie zaledwie kilka modeli. Wśród nich do porównania wybraliśmy Toyotę RAV4 AWD-i, a zatem przedstawicielkę koncernu, który stał się potentatem w produkcji modeli hybrydowych. Do rywalizacji stanął drugi japoński model – debiutujący w 2022 r. Nissan X-Trail E-4orce, do którego napędu użyto szeregowej hybrydy.
Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4Auto Bild
Nissan X-Trail zrobił potężny jakościowy skok w porównaniu z poprzednikiem. Jednak w przypadku tego modelu uwagę zwraca również zastosowanie oryginalnej techniki napędowej.
Wprawdzie, tak jak w klasycznej hybrydzie, jest tu połączenie silnika benzynowego (w tym przypadku trzycylindrowego 1.5) oraz elektrycznego, ale w Nissanie spalinowa jednostka pełni rolę generatora prądu, natomiast napęd na koła przekazywany jest wyłącznie przez elektryczną jednostkę. Można zatem bez przesady powiedzieć, że odbywa się to tak, jak w pełni elektrycznym samochodzie. I jak się to sprawdza? Lepiej niż to, co od lat rozwija Toyota?
Nissan X-TrailAuto Bild
W efekcie udało się połączyć najlepsze cechy dwóch światów – duży moment obrotowy już od startu, a zatem świetne przyspieszenie, jak w aucie elektrycznym, a jednocześnie spokojną jazdę na dużym dystansie bez obaw o brak zasięgu. No i oczywiście nie ma potrzeby szukania ładowarki i uzupełniania prądu w akumulatorach. Od czasu do czasu trzeba tylko zatankować benzynę, ale to akurat zajmuje zaledwie kilka minut.
Kolejne zalety to prostsza budowa, bo nie ma potrzeby stosowania ani skrzyni biegów, ani wału napędowego. Poza tym Nissan X-Trail nie musi pobierać prądu z baterii, żeby ogrzać część pasażerską, bo czerpie ciepło z silnika spalinowego.
W Toyocie RAV4 współpraca silników spalinowego oraz elektrycznych odbywa się na nieco innych zasadach. W trakcie spokojnej jazdy po mieście 2,5-litrowy benzyniak pracuje cicho, a momentami (np. gdy dojeżdżamy powoli do świateł i delikatnie obchodzimy się z pedałem gazu) wyłącza się nawet.
Toyota RAV4Auto Bild
Podczas szybkiej jazdy hybrydowy układ żongluje działaniem spalinowego i elektrycznego napędu łącząc lub rozdzielając ich działanie. Niestety powoduje to również wzrost hałasu benzynowej jednostki.
Momentami jej dźwięk staje się niewspółmiernie głośny do prędkości, z jaką się poruszamy. Zatem system żyje trochę własnym życiem, ale za to przekonuje niedużym, jak na moc układu (222 KM) zużyciem paliwa, które średnio wyniosło w teście 7,7 l/100 km.
Podczas spokojnego przemieszczania się Nissan X-Trail przekonuje niemal bezgłośną jazdą. Jednak podczas próby dynamicznej jazdy do uszu pasażerów zaczyna docierać donośny, a przy tym nieprzyjemny dźwięk trzycylindrowego, benzynowego silnika.
W tym Nissan jest lepszy od Toyoty
Trzeba jednak przyznać, że jest on mniej dokuczliwy niż hałas benzyniaka w klasycznej hybrydzie Toyoty RAV4. Choć trzeba przyznać, że Toyota znacznie poprawiła działanie systemu w porównaniu z Priusem pierwszej generacji.
Teraz samochód też wyje podczas dynamicznej jazdy, ale przynajmniej rozpędza się sprawnie. W efekcie setkę uzyskuje się po 8,1 s. No dobrze Nissan X-Trail okazuje się pod tym względem lepszy, bo 100 km/h jedzie się nim już po 7,5 s.
Jaki zasięg w hybrydach na samym prądzie?
Czysto elektryczna jazda w obu przypadkach możliwa jest tylko przez kilkaset metrów, bo baterie są niewielkie (1,6 kWh w przypadku Toyoty; 2,1 kWh w Nissanie). Mimo wszystko Nissan X-Trail chętniej jeździ w elektrycznym trybie, bo do około 75 km/h, podczas gdy Toyota do około 30 km/h. Powyżej tej prędkości system odmawia przyjęcia polecenia, gdy kierowca użyje przycisku EV.
Oba modele mają podobnie zachowujące się układy kierownicze. Nie są one, niestety w zadowalającym stopniu precyzyjne. Momentami w ich pracy wyczuwa się wręcz lekką sztuczność.
Ani jedna, ani druga cecha nie spodoba się kierowcom, którzy lubią dynamicznie prowadzić samochód. Jednocześnie taki sposób pracy układów kierowniczych pasuje do charakterów obu samochodów, których kierowcy będą raczej preferowali spokojne prowadzenie.
Co jeździ lepiej: Nissan X-Trail czy Toyota RAV4?
W szczególności Nissan sprawia wrażenie ciężkiego auta pod względem prowadzenia. Zresztą w rzeczywistości jego masa jest aż o ponad 200 kg większa od masy Toyoty.
Testowany Nissan X-Trail toczy się na 20-calowych kołach. Efekt? Pomimo tego, że zawieszenie nie jest przesadnie twarde, to i tak podczas pokonywania poprzecznych nierówności komfort resorowania obniża się odczuwalnie. Toyota RAV4 z 18-calowymi oponami okazuje się pod tym względem znacznie lepsza.
Gdyby przyszło nam pojechać w teren, to układ napędowy Nissana oferuje bardziej równomierny rozkład mocy. W przypadku tego modelu do przednich kół dociera 204 KM, tymczasem do tylnych 136 KM.
Z kolei w przypadku Toyoty RAV4 na przód trafia 178 KM produkowanych przez spalinowy silnik oraz/lub 120 KM z elektrycznej jednostki. Z kolei do tylnych kół dociera zaledwie 54 KM z elektrycznego silnika.
Co lepsze w teren: Toyota RAV4 czy Nissan X-Trail?
Test na bezdrożach potwierdził, że Toyota RAV4 nie jest żadnym terenowym zawodnikiem. Na zaśnieżonym stoku o nachyleniu 23 stopni samochód zaczął bezradnie mielić kołami i zatrzymał się wyjątkowo szybko.
Nissan wydaje się pod tym względem bardziej utalentowany, a to za sprawą większej mocy przekazywanej na tylne koła. Niemniej jednak oba pojazdy z prześwitem około 18 cm nie nadają się do jazdy po mocno wyboistej drodze.
Który samochód więcej pali: Nissan X-Trail czy Toyota RAV4?
Pod względem zużycia paliwa Nissan przegrywa z kretesem z Toyotą. Średnie zapotrzebowanie na benzynę na poziomie 9,1 l/100 km to wyjątkowo słaby wynik. Jedynie w mieście, gdzie w większym stopniu wykorzystuje się elektryczny napęd, udaje się zaoszczędzić nieco paliwa. Wystarczy jednak podróżować głównie autostradami, żeby zapotrzebowanie na benzynę przekroczyło nawet 10 l/100 km. Jednak w porównaniu z 2-litrowym benzyniakiem X-Traila pierwszej serii, to i tak oszczędność. W przypadku tamtego auta 11 l to było średnie spalanie testowe, a podczas dynamicznej jazdy dochodziło nawet do 19 l/100 km.
A pamiętajmy przy tym, że było to znacznie lżejsze auto, bo ważyło 1430 kg. Jak zatem widać wysiłek włożony w hybrydyzację przynosi pozytywne skutki.
Dlaczego Nissan X-Trail jest tak ciężki?
W przypadku Nissana X-Traila obecnej generacji wpływ na wysokie spalanie ma z pewnością wysoka masa pojazdu. Tajemnicą pozostaje, dlaczego samochód waży aż niemal 1,9 tony. Taka masa nie może wynikać wyłącznie z tego, że na pokładzie są baterie zasilające hybrydowy układ.
Nissan X-Trail musi uznać wyższość Toyoty RAV4 pod względem transportowych możliwości. Po pierwsze dlatego, że jego bagażnik ma pojemność 575-1396 l, podczas gdy kufer rywalki ma pojemność 580-1690 l.
Owszem, niemal identyczna bazowa wartość w obu przypadkach okazuje się imponująca, ale już wielkość kufra X-Traila po złożeniu siedzeń nie napawa optymizmem. W dodatku Nissan przewiezie znacznie mniej, bo jego ładowność to tylko 448 kg (Toyoty – 506 kg).
Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4: hamują podobnie, ale nie najlepiej
Na zbliżonym poziomie wypada skuteczność hamulców testowanych, japońskich SUV-ów – Nissan zatrzymuje się od 100 km/h po 36,7 m lub po 35,7 m po rozgrzaniu tarcz, a Toyota odpowiednio po 37 m bądź po 35,7 m. Przyznajmy jednak, że w obu przypadkach skuteczność układów hamulcowych nie jest na imponującym poziomie.
Kilka lat temu, gdy hybrydowy SUV Nissana debiutował na rynku, kosztował niemal tyle samo co Toyota, choć z niewielką różnicą na korzyść RAV4. X-Trail e-4orce o mocy 213 KM z 5-osobowym nadwoziem (w ofercie jest też 7-osobowa wersja) wiązał się z wydatkiem minimum 206 200 zł (odmiana N-Connecta). Tymczasem Toyota RAV4 AWD-i o mocy 222 KM była o 8300 zł tańsza (specyfikacja Comfort).
Nissan X-Trail czy Toyota RAV4? Wyniki pomiarów drogowych
Wyniki testu
Nissan
Toyota
Przyspieszenie 0-50 km/h
2,9 s
3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,5 s
8,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h
12,2 s
12,7 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
19,8 s
19,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h
3,9 s
4,3 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h
5,1 s
5,3 s
Masa rzeczywista/ładowność
1897/448 kg
1679/506 kg
Rozdział masy (przód/tył)
56/44 proc.
57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)
11,6/11,6 m
11,6/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)
36,7 m
37,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)
35,7 m
35,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h
55 dB (A)
57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h
62 dB (A)
64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130/160 km/h
67/71 dB (A)
69/72 dB (A)
Spalanie testowe
9,1 l/100 km
7,7 l/100 km
Zasięg
600 km
710 km
Nissan X-Trail i Toyota RAV4 – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta
Nissan
Toyota
Silnik: typ/cylindry/zawory
benzyna, turbo/R3/12 + 2 x elektr.
benz./R4/16 + 2 x elektr.
Ustawienie silnika
poprzecznie z przodu
poprzecznie z przodu
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa
1497 cm3
2487 cm3
Moc maksymalna silnika benzynowego
158 KM/4600 obr./min
178 KM/5700 obr./min
Maks. moment obrotowy silnika benzynowego
250 Nm
221 Nm
Moc maksymalna silników elektrycznych (przedni/tylny)
204/136 KM
120/54 KM
Maks. moment obrotowy silników elektr. (przedni/tylny)
330/195 Nm
202/121 Nm
Moc maksymalna układu hybrydowego
213 KM
222 KM
Prędkość maksymalna
180 km/h
180 km/h
Skrzynia biegów/napęd
reduktor/4x4
automatyczna bezstopniowa/4x4
Hamulce (przód/tył)
tw/t
tw/t
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa
575-1396/55 l
580-1690 l
Marka i model opon testowanego auta
Michelin Primacy 4
Michelin Pilot Sport 4 SUV
Rozmiar opon testowanego auta
255/45 R 20 V
225/60 R 18 V
Emisja CO2
152 g/km
130 g/km
Średnie zużycie paliwa
6,7 l/100 km
5,7 l/100 km
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez
1800/750 kg
1650/750 kg
Długość/szerokość/wysokość
4680/1840/1720 mm
4600/1855/1685 mm
Rozstaw osi
2705 mm
2690 mm
Nissan X-Trail i Toyota RAV4 – utrata wartości, gwarancja i przeglądy (oceniane)
Nissan
Toyota
Gwarancja mechaniczna
3 lata lub 100 tys. km
3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna
12 lat
12 lat
Przeglądy
co 15 tys. km
co 15 tys. km
Wartość rezydualna
niższa
wyższa
Nissan X-Trail i Toyota RAV4 – rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar
Jednostka
Nissan
Toyota
Miejsce na nogi z przodu maks.
(mm)
1135
1110
Szerokość wnętrza z przodu
(mm)
1505
1510
Wysokość wnętrza z przodu maks.
(mm)
1010
1000
Zakres regulacji fotela
(mm)
235
215
Indeks miejsca na nogi z tyłu
(mm)
750
745
Szerokość wnętrza z tyłu
(mm)
1465
1500
Wysokość nad głową z tyłu
(mm)
940
985
Wysokość siedziska z tyłu
(mm)
350
350
Nissan X-Trail i Toyota RAV4 – punkty i klasyfikacja
Maks. pkt.
Toyota
Nissan
Przestronność z przodu
40
26
29
Przestronność z tyłu
30
20
18
Pojemność bagażnika
25
20
19
Ładowność
15
10
7
Widoczność
20
14
12
Fotele, pozycja kierowcy
30
21
21
Ergonomia obsługi
20
14
16
Jakość wykończenia
20
15
17
Suma punktów
200
140
139
Napęd i zawieszenie
Maks. pkt.
Toyota
Nissan
Przyspieszenie
25
17
19
Elastyczność
25
18
19
Poziom hałasu
15
12
14
Skrzynia biegów
15
14
14
Zachowanie na drodze
30
23
20
Komfort jazdy
30
23
21
Układ kierowniczy
15
10
10
Średnica zawracania
5
2
2
Skuteczność hamulców
40
22
22
Suma punktów
200
141
141
Koszty
Maks. pkt.
Toyota
Nissan
Wartość rezydualna
50
40
30
Zużycie paliwa
30
19
17
Ubezpieczenia
10
5
5
Gwarancja
15
12
12
Przeglądy
10
6
6
Suma punktów
115
73
70
Wynik końcowy
515
363
350
Miejsce w teście
1.
2.
Co lepsze: Toyota RAV4 czy Nissan X-Trail?
Hybryda Toyoty okazała się znacznie wydajniejsza niż ta od Nissana (pali dużo mniej), choć oba auta zapewniają zadowalający komfort jazdy oraz prowadzenie, które w zupełności wystarczy w przypadku aut, które mają rodzinny charakter. Oba SUV-y łączy coś jeszcze: pomimo napędu 4x4 żaden z nich nie jest kandydatem do jazdy po bezdrożach, choć Nissan spełnia się w tej roli nieco lepiej. Zwycięstwo Toyoty to przede wszystkim zasługa niższego spalania oraz sporej przewagi w kwestii wartości rezydualnej - RAV4 dużo lepiej od X-Traila radzi sobie z trzymaniem wartości.
Galeria zdjęć
1/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
1/25
Auto Bild
2/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
2/25
Auto Bild
3/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
3/25
Auto Bild
4/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
4/25
Auto Bild
5/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
5/25
Auto Bild
6/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
6/25
Auto Bild
7/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
7/25
Auto Bild
8/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
8/25
Auto Bild
9/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
9/25
Auto Bild
10/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
10/25
Auto Bild
11/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
11/25
Auto Bild
12/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
12/25
Auto Bild
13/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
13/25
Auto Bild
14/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
14/25
Auto Bild
15/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
15/25
Auto Bild
16/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
16/25
Auto Bild
17/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
17/25
Auto Bild
18/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
18/25
Auto Bild
19/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
19/25
Auto Bild
20/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
20/25
Auto Bild
21/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
21/25
Auto Bild
22/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
22/25
Auto Bild
23/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
23/25
Auto Bild
24/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
24/25
Auto Bild
25/25 Nissan X-Trail kontra Toyota RAV4
25/25
Auto Bild
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.