- Audi Q5 40 TDI quattro ma pod maską turbodiesla generującego 204 KM oraz 400 Nm
- BMW X3 xDrive20d napędzane jest wysokoprężnym silnikiem produkującym 190 KM i 400 Nm
- Mercedes GLC 220 d 4Matic kusi dieslem o mocy 197 KM i momencie obrotowym o wartości 440 Nm
- Volvo XC60 Diesel B4 AWD, podobnie jak Mercedes GLC, ma 197-konną jednostkę napędową, której moment obrotowy wynosi 420 Nm
- Cena zdecydowała o tym, które auto wygrało to porównanie. Póki nie braliśmy jej pod uwagę, najlepszy okazał się SUV, który ostatecznie spadł na trzecie miejsce
- Mercedes GLC zawraca najsprawniej
- Audi Q5, BMW X3 i Mercedes GLC mają świetnie wyprofilowane fotele
- Audi Q5 zachwyca przestronnością
- Mercedes GLC – największy i najbardziej funkcjonalny bagażnik
- BMW X3 nie lubi ciężkich przyczep
- Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 – wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 – dane katalogowe (nieoceniane oprócz poj. bagażników)
- Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 – cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
- Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 – rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 – punkty i klasyfikacja
- Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 – nasza opinia
Patrząc na ceny paliw na stacjach benzynowych, można odnieść wrażenie, że cofnęliśmy się w czasie. Nie dość, że znacznie obniżyły się, to w dodatku olej napędowy ponownie jest tańszy niż benzyna.
A ponieważ w przeszłości i tak wszystko było lepsze, do testu porównawczego zamówiliśmy cztery SUV-y z wysokoprężnymi silnikami – Audi Q5 40 TDI quattro, BMW X3 xDrive20d, Mercedes GLC 220 d 4Matic i Volvo XC60 Diesel B4 AWD.
Wszyscy czterej kandydaci do zwycięstwa są wyposażeni w czterocylindrowe silniki o zbliżonej mocy i podobnym momencie obrotowym. Zgodnie z duchem czasu, silniki wysokoprężne są częściowo zelektryfikowane dzięki łagodnemu systemowi hybrydowemu i 48-woltowej instalacji, która oszczędza paliwo i zmniejsza emisję CO2.
Jeżeli chcemy jednak zagrać kartą koni mechanicznych, to na szczycie jest Audi ze stadem 204 koni pod maską. Z kolei Mercedes GLC przenosi największy moment obrotowy na wszystkie cztery koła, osiągając maksymalnie 440 Nm.
Jednocześnie silnik Mercedesa okazuje się najbardziej donośny i dźwiękiem najdobitniej daje znać, że mamy do czynienia z wysokoprężną konstrukcją. BMW oraz Audi warczą wyłącznie, gdy energicznie wciśniemy pedał gazu.
W przypadku BMW X3 gwałtowne dodanie gazu skutkuje nie tylko powarkiwaniem diesla, lecz także dynamicznym sprintem. W efekcie samochód uzyskuje setkę po 8 s, a to najlepszy wynik wśród porównywanych aut.
Jednak w tym prestiżowym przewodnictwie, bawarski SUV nie jest osamotniony, ponieważ taki sam wynik uzyskał w teście Mercedes GLC. Nieco za nimi uplasowało się Audi Q5, które 100 km/h osiągnęło po 8,3 s, a stawkę zamyka Volvo z wynikiem 8,9 s.
W połączeniu z układem kierowniczym, który nie reaguje nerwowo, samochód z Monachium okazuje się bardzo przyjemny w prowadzeniu. Bawarczyk tylko nieznacznie przechyla się na boki podczas pokonywania zakrętów, a w dodatku wykazuje się wyjątkową zwinnością.
W przeciwieństwie do tego stoi układ kierowniczy Audi Q5. Zarówno w zestawieniu z układem BMW X3, jak Mercedesa GLC wydaje się mniej bezpośredni. W efekcie musisz pogodzić się z nieco mniejszym wyczuciem SUV-a z Ingolstadt w trakcie dynamicznego pokonywania zakrętów. Jakby tego było mało, samochód sprowokowany na zakręcie potrafi zatańczyć tylną częścią.
W Audi Q5 nie do końca podobała nam się dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Podczas zmiany przełożeń zdarza się jej szarpanie, a poza tym czasami zwleka niepotrzebnie ze zmianą biegu, jakby zastanawiała się, czy na pewno włączyć wyższe przełożenie. Jej działanie nie jest wprawdzie ekstremalnie złe, ale nie ma szans w zestawieniu z przekładnią BMW X3.
Mercedes GLC zawraca najsprawniej
Mercedes GLC zapewnia w tym kwartecie najlepsze wyczucie układu kierowniczego. Auto płynnie pokonuje zakręty i jak przystało na Mercedesa, ma niedużą średnicę zawracania (10,9 m).
Przyczynia się do tego m.in. skrętna tylna oś. Podczas pokonywania łuku ma się wrażenie, jakby samochód był mniejszy, niż jest w rzeczywistości. Jednocześnie firma ze Stuttgartu nie idzie na żadne kompromisy, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. ESP trzyma GLC na tak krótkiej smyczy, że w ekstremalnych sytuacjach może być wyczuwalna jedynie lekka podsterowność.
Audi Q5, BMW X3 i Mercedes GLC mają świetnie wyprofilowane fotele
Wizualnie Mercedes GLC również chce pokazać trochę sportowego charakteru i nosi ubrania gimnastyczne w postaci AMG Line. Dotyczy to nie tylko nadwozia, lecz także utrzymanych częściowo w czerwonym kolorze eleganckich sportowych foteli, które podobnie jak w BMW X3 są bardzo wygodne i zapewniają dobre podparcie boczne. Jednak pod tym ostatnim względem i tak najlepsze okazały się fotele w Audi Q5.
W Volvo XC60 pasażerowie również czują się pewnie na fotelach. Jednak w przypadku szwedzkiego SUV-a dochodzi jeszcze wysoki komfort podróżowania. To nie tylko zasługa obszernych rozmiarów siedzeń, lecz także elektrycznie regulowanego podparciu ud i lędźwi.
Mercedes GLC ma pneumatyczne zawieszenie, które w trybie komfortowym perfekcyjnie tłumi nierówności nawierzchni. Robi to znaczenie lepiej niż układ jezdny Audi Q5, które podobnie, jak Mercedes ma pneumatyczne zawieszenie o zmiennej charakterystyce działania.
Volvo XC60 jako jedyne w tym kwartecie podróżuje ze standardowym podwoziem. Jednak nawet przy dynamicznej jeździe szwedzki SUV pozostaje stabilny, nie przeszkadzają mu gwałtowne zmiany obciążenia, a w razie potrzeby pozwala ESP interweniować dość wcześnie zapewniający wysoki poziom bezpieczeństwa. Jeśli jednak chodzi o ocenę komfortu, to standardowe zawieszenie stawia Volvo XC60 w tyle za konkurencją.
Audi Q5 zachwyca przestronnością
Audi Q5 okazuje się najprzestronniejsze z przodu, ale jest również najlepsze w klasie, jeśli chodzi o kanapę w drugim rzędzie. Oparcie można regulować dwustopniowo, a podparcie ud jest wystarczające. W BMW X3 podparcie ud okazuje się nieco krótkie, a drobno wyściełane boki zawsze sprawiają, że pasażerowie siedzą nieco krzywo.
Mercedes GLC zrezygnował z takiej wyściółki i zamiast tego pozwala łokciom pasażerów przesuwać się po twardym plastiku. Jest to tak samo nieatrakcyjne, jak wsiadanie i wysiadanie z Benza, które jest utrudnione z przodu i z tyłu przez potężne progi. Przy brudnej pogodzie regularnie brudzi się tu nogawki spodni. Ponadto wycięcie w drzwiach jest dość wąskie.
Mercedes GLC zdobywa punkty dzięki bagażnikowi. Z jednej strony oferuje najobszerniejszą przestrzeń bagażową o pojemności 620 l, a z drugiej strony jego kufer jest najbardziej funkcjonalny, z dużą ilością miejsca pod podwójną podłogą.
Mercedes GLC – największy i najbardziej funkcjonalny bagażnik
BMW X3 i Audi Q5 mają części ładunkowe mieszczące po 520 l. Jednak najskromniej wypadają możliwości transportowe Volvo XC60, którego bagażnik mieści zaledwie 480 l. To nie tylko najmniejsza wartość wśród porównywanych aut, lecz także niedużo, jak na wielkość samochodu.
Jeżeli chcesz holować coś ciężkiego, powinieneś trzymać ręce z dala od BMW X3. Przy maksymalnej ładowności wynoszącej dwie tony, sportowy bawarski model najmniej z tej czwórki nadaje się do karawaningu. Audi Q5 i Volvo XC60 mogą zabrać 2,4 t, a Mercedes GLC nawet 2,5 t.
BMW X3 nie lubi ciężkich przyczep
Z przyczepą czy bez, BMW zapewnia najlepszą obsługę systemu multimedialnego za pomocą kontrolera iDrive. Ponadto bardzo pomocny okazuje się podział analogowych i cyfrowych elementów sterujących, np. klimatyzacji, trybów jazdy i wielu elektronicznych pomocników.
Tymczasem Mercedes GLC całkowicie zrezygnował z ręcznej obsługi za pomocą przycisków lub przełączników. W GLC reguluje się wszystko za pomocą centralnego wyświetlacza. Nawet na kierownicy wystarczy przesunąć kciukiem po odpowiednich polach kontrolnych.
To działa, ale nie jest tak dokładne, jak w BMW i Audi, gdzie można obracać, naciskać i przechylać. W Audi Q5 bardzo brakuje pokrętła na konsoli środkowej, które ustąpiło miejsca ledwo użytecznemu schowkowi. Z kolei w Volvo XC60 trzeba przyzwyczaić się do skomplikowanego menu.
Ci, którzy chcą podłączyć swój smartfon do jednostki multimedialnej, mogą obejść się bez kabla we wszystkich czterech testowanych pojazdach. Aby wyświetlić Apple CarPlay lub Android Auto, wszystkie korzystają z połączenia bezprzewodowego.
Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 – wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Audi | BMW | Mercedes | Volvo |
---|---|---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,7 s | 2,5 s | 2,6 s | 2,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s | 8,0 s | 8,0 s | 8,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 13,9 s | 13,6 s | 13,5 s | 15,0 s |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 22,6 s | 22,8 s | 21,6 s | 24,2 s |
Przyspieszenie 0-180 km/h | 32,1 s | 31,4 s | 30,4 s | 34,3 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 4,6 s | 4,6 s | 4,6 s | 5,1 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 6,1 s | 6,2 s | 5,9 s | 6,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1893/617 kg | 1893/607 kg | 1992/582 kg | 1968/572 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. | 49/51 proc. | 53/47 proc. | 55/45 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,9/11,9 m | 11,9/12,0 m | 11,1/10,9 m | 12,0/12,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,0 m | 33,4 m | 33,2 m | 33,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,2 m | 32,8 m | 33,2 m | 35,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) | 55 dB (A) | 54 dB (A) | 56 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 63 dB (A) | 61 dB (A) | 63 dB (A) | 62 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 66 dB (A) | 66 dB (A) | 67 dB (A) | 66 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,3 l/100 km | 6,8 l/100 km | 6,8 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Zasięg | 960 km | 1000 km | 910 km | 1020 km |
Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 – dane katalogowe (nieoceniane oprócz poj. bagażników)
Dane producenta | Audi | BMW | Mercedes | Volvo |
---|---|---|---|---|
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu | poprzecznie z przodu |
Napęd rozrządu | pasek zębaty | łańcuch | łańcuch | pasek zębaty |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 | 1995 cm3 | 1993 cm3 | 1969 cm3 |
Moc maksymalna | 204 KM przy 3800 obr./min | 190 KM przy 4000 obr./min | 197 KM przy 3600 obr./min | 197 KM przy 4000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm przy 1750 obr./min | 400 Nm przy 1750 obr./min | 440 Nm przy 1800 obr./min | 420 Nm przy 1750 obr./min |
Prędkość maksymalna | 222 km/h | 213 km/h | 219 km/h | 180 km/h |
Skrzynia biegów | automatyczna, 7-biegowa | automatyczna, 8-biegowa | automatyczna, 9-biegowa | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika | 520–1520 l | 550–1600 l | 620–1680 l | 483–1410 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 70 l | 68 l | 62 l | 71 l |
Marka i model opon testowanego auta | Pirelli P Zero R01 | Pirelli P Zero | Bridgestone Turanza T005 MO-S | Goodyear Eagle F1 |
Rozmiar opon testowanego auta | 255/40 R21 Y | p. 245/45 R20, t. 275/40 R20 Y | p. 235/55 R19, t. 255/50 R19 Y | 255/45 R20 W |
Średnie zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 175 g/km | 167 g/km | 167 g/km | 175 g/km |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 2400/750 kg | 2000/750 kg | 2500/750 kg | 2400/750 kg |
Dł./szer./wys. | 4682/1893/1662 mm | 4708/1891/1676 mm | 4716/1890/1640 mm | 4708/1902/1655 mm |
Rozstaw osi | 2819 mm | 2864 mm | 2888 mm | 2865 mm |
Prześwit | 170-230 mm | 204 mm | 190-210 mm | 214 mm |
Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 – cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Audi | BMW | Mercedes | Volvo |
Gwarancja mechaniczna | 4 lata/120 tys. km | 3 lata/b.o. | 2 lata/b.o. | 2 lata/b.o. |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 30 lat | 12 lat |
Przeglądy | według wskazań komputera | według wskazań komputera | według wskazań komputera | 30 tys. km/rok |
Cena od | 223 300 zł | 244 500 zł | 259 100 zł | 242 900 zł |
Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 – rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Audi | BMW | Mercedes | Volvo |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1145 | 1135 | 1175 | 1140 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1540 | 1535 | 1505 | 1540 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1050 | 1030 | 1035 | 1020 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 235 | 220 | 230 | 240 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 725 | 750 | 765 | 755 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1520 | 1485 | 1490 | 1505 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 980 | 980 | 985 | 990 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 380 | 350 | 370 | 385 |
Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 – punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Audi | BMW | Mercedes | Volvo |
Przestronność z przodu | 40 | 33 | 31 | 31 | 31 |
Przestronność z tyłu | 30 | 20 | 20 | 22 | 22 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 18 | 21 | 15 |
Ładowność | 15 | 14 | 14 | 12 | 12 |
Widoczność | 20 | 14 | 14 | 12 | 14 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 25 | 25 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 18 | 16 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 18 | 18 | 18 |
Suma punktów | 200 | 158 | 158 | 157 | 151 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Audi | BMW | Mercedes | Volvo |
Przyspieszenie | 25 | 18 | 18 | 18 | 16 |
Elastyczność | 25 | 18 | 18 | 18 | 18 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 12 | 12 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 14 | 13 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 26 | 28 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 28 | 26 | 28 | 26 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 | 14 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 35 | 35 | 32 |
Suma punktów | 200 | 163 | 166 | 171 | 157 |
Koszty | Maks. pkt. | Audi | BMW | Mercedes | Volvo |
Cena | 50 | 40 | 35 | 30 | 35 |
Zużycie paliwa | 30 | 23 | 22 | 23 | 23 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 6 | 5 | 6 |
Gwarancja | 15 | 12 | 10 | 9 | 8 |
Przeglądy | 10 | 7 | 7 | 7 | 9 |
Suma punktów | 115 | 89 | 80 | 74 | 81 |
Wynik końcowy | 515 | 410 | 404 | 402 | 389 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. |
Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Volvo XC60 – nasza opinia
Mercedes GLC jest najbardziej dojrzały technicznie i od początku miał atuty, żeby wygrać to porównanie. Jednak wysoka cena zepchnęło go na najniższy stopień podium. Tę sytuację wykorzystało świetnie skomponowane, a do tego najtańsze w tym kwartecie Audi Q5, które wygrało porównanie. BMW X3 to typ o sportowym charakterze, a Volvo XC60 to SUV do zrelaksowanej jazdy z rodziną.