• W mieście hybrydy pokonują ponad 50 procent dystansu na prądzie
  • Toyota wprowadziła nowy inteligentny napęd 4x4 AWD-i
  • W ofercie Toyoty występują hybrydowe auta miejskie oraz hybrydowe SUV-y

Hybrydowy układ napędowy w samochodach osobowych i SUV-ach oraz ogniwa paliwowe służące do produkcji prądu w zeroemisyjnych wodorowych autach elektrycznych to wizja transportu (obecnej i niedalekiej) przyszłości, konsekwentnie realizowana przez Toyotę. Dlaczego firma postawiła właśnie na takie technologie? Wytłumaczenie jest dość proste: samochody hybrydowe niewymagające doładowania z gniazdka są najmniej uciążliwe dla kierowcy - ich użytkowanie w praktyce nie różni się niczym od jazdy samochodem z napędem spalinowym.

Niskie spalanie to korzyść dla kierowcy. Tu wskazanie komputera w RAV4 2.5 – SUV średniej wielkości zadowala się 6,5 l/100 km. Po lewej stronie zegarów – wskaźnik wykorzystania energii – zamiast obrotomierza śledzimy kiedy napęd wykorzystuje tylko silnik elektryczny (eco), kiedy dodaje do niego benzyniaka (power) oraz kiedy odzyskuje energię podczas hamowania (charge). Foto: Toyota
Niskie spalanie to korzyść dla kierowcy. Tu wskazanie komputera w RAV4 2.5 – SUV średniej wielkości zadowala się 6,5 l/100 km. Po lewej stronie zegarów – wskaźnik wykorzystania energii – zamiast obrotomierza śledzimy kiedy napęd wykorzystuje tylko silnik elektryczny (eco), kiedy dodaje do niego benzyniaka (power) oraz kiedy odzyskuje energię podczas hamowania (charge).

Samochód hybrydowy - spadek cen i wzrost efektywności

Hybryda nie wymaga też praktycznie żadnych zmian w infrastrukturze zewnętrznej - rozwiązuje problemy z ładowaniem akumulatorów (dostępem do prądu o odpowiednio dużej mocy). Jakie więc niesie korzyści? Przede wszystkim wyraźnie obniża zużycie benzyny (co oczywiście doceniają wszyscy kierowcy) oraz redukuje emisję szkodliwych substancji (ważne dla środowiska oraz ekoużytkowników). Nie bez znaczenia są rozsądne koszty zakupu takich aut - ceny samochodów hybrydowych wyraźnie spadły i nie odbiegają znacząco od benzyniaków. Przykład: nowa Corolla w wersji hatchback z silnikiem 1.2 Turbo i bezstopniową przekładnią w wersji Active jest tylko kilka tysięcy zł tańsza od odmiany hybrydowej.