- W mieście hybrydy pokonują ponad 50 procent dystansu na prądzie
- Toyota wprowadziła nowy inteligentny napęd 4x4 AWD-i
- W ofercie Toyoty występują hybrydowe auta miejskie oraz hybrydowe SUV-y
Hybrydowy układ napędowy w samochodach osobowych i SUV-ach oraz ogniwa paliwowe służące do produkcji prądu w zeroemisyjnych wodorowych autach elektrycznych to wizja transportu (obecnej i niedalekiej) przyszłości, konsekwentnie realizowana przez Toyotę. Dlaczego firma postawiła właśnie na takie technologie? Wytłumaczenie jest dość proste: samochody hybrydowe niewymagające doładowania z gniazdka są najmniej uciążliwe dla kierowcy - ich użytkowanie w praktyce nie różni się niczym od jazdy samochodem z napędem spalinowym.
Samochód hybrydowy - spadek cen i wzrost efektywności
Hybryda nie wymaga też praktycznie żadnych zmian w infrastrukturze zewnętrznej - rozwiązuje problemy z ładowaniem akumulatorów (dostępem do prądu o odpowiednio dużej mocy). Jakie więc niesie korzyści? Przede wszystkim wyraźnie obniża zużycie benzyny (co oczywiście doceniają wszyscy kierowcy) oraz redukuje emisję szkodliwych substancji (ważne dla środowiska oraz ekoużytkowników). Nie bez znaczenia są rozsądne koszty zakupu takich aut - ceny samochodów hybrydowych wyraźnie spadły i nie odbiegają znacząco od benzyniaków. Przykład: nowa Corolla w wersji hatchback z silnikiem 1.2 Turbo i bezstopniową przekładnią w wersji Active jest tylko kilka tysięcy zł tańsza od odmiany hybrydowej.
To nie koniec zalet. Umieszczenie w samochodzie dużej baterii (oczywiście, niedorównującej tej z aut elektrycznych, ale znacząco większej niż w klasycznych modelach) pozwala efektywnie odzyskiwać energię traconą zazwyczaj podczas hamowania. Umożliwia też poruszanie się samochodem z użyciem wyłącznie silnika elektrycznego (w trybie EV) - mowa tu o kilku kilometrach zasięgu, ale to wystarczy, żeby np. cicho wyjechać w nocy z osiedla. Zastanawiacie się, jak długo samochody hybrydowe potrafią poruszać się bez udziału silnika spalinowego? Odpowiedź dają wyniki badania efektywności układu. Przeprowadzono je niezależnie w kilku miejscach, m.in. na Uniwersytecie Rzymskim - Prius IV pokonał w mieście, w trybie elektrycznym, 62,5 proc. dystansu. Na paryskim Ecole Polytechnique badano takie samo auto, a uzyskany przebieg „elektryczny” to 51,5 proc. dystansu. Politechnika Krakowska sprawdzała model C-HR - wynik: 54,5 proc. Wniosek: w mieście, niezależnie od kraju, tradycyjne hybrydy Toyoty to w połowie auta elektryczne, co wpływa na obniżenie emisji spalin i zużycia paliwa.
Samochód hybrydowy - szeroki wybór modeli
Toyota udowadnia, że elektryczne wspomaganie ma sens w autach o różnej wielkości i klasie. Lista obecnych samochodów tego typu dostępnych w Polsce liczy… 15 modeli! To zarówno miejska Toyota Yaris, jak i luksusowy Lexus LS czy SUV-y RAV4 i RX. Jest też oferta dla tych, którzy oczekują większego zasięgu w trybie EV: Prius plug-in. Choć idea działania hybryd Toyoty nie zmienia się od ponad 20 lat, firma udoskonala rozwiązania. Najnowsze trendy w tej dziedzinie to np. wprowadzenie rodziny silników Dynamic Force (2.0 i 2.5) oraz nowe baterie (w tym litowo-jonowe). Dzięki miniaturyzacji systemu udało się uzyskać pełną funkcjonalność aut hybrydowych. Nowa Corolla kombi ma płaską podłogę przedziału bagażowego z asymetrycznie dzieloną i rozkładaną kanapą (baterie pod siedziskiem).
Samochód hybrydowy - nowy napęd AWD-i
W 2019 r. zadebiutuje też Prius wyposażony w napęd AWD-i. „Inteligentne” 4x4 z silnikiem elektrycznym przy tylnej osi zwiększa pewność prowadzenia w trudnych warunkach drogowych. AWD-i korzysta z dodatkowego silnika o dużym momencie, współpracującego z pełnym układem hybrydowym, napędzającym przednią oś. AWD-i włącza się automatycznie, gdy wymagają tego warunki: podczas ruszania, do 10 km/h oraz przy wyższych prędkościach, gdy czujniki wykryją śliską nawierzchnię. Układ AWD-i jest kompaktowy i lekki, nie wymaga zastosowania wału napędowego ani centralnego dyferencjału. Dzięki temu Prius 4x4 ma praktycznie tak samo przestronną kabinę pasażerską, jak wersja 4x2 i porównywalne zużycie paliwa oraz emisję spalin.
Od 2018 r. polskie fabryki Toyoty stały się europejskim centrum produkcji napędów hybrydowych. Wytwarzane są już przekładnie do hybrydy 1.8. Na wrzesień zaplanowano początek produkcji silnika 2.0 Dual Dynamic Force, zaś na kwiecień 2020 r. - silnika 1.5 do małej hybrydy.