• Każdy z tych samochodów jest ogromny i waży grubo ponad dwie tony
  • Ceny są adekwatne do masy, chociaż tonę samochodu da się kupić taniej
  • Wielki SUV to wielka kabina? Nie zawsze musi tak być!

Ale grubasy! W walce o tytuł najtłustszej prezencji BMW X6 wysoko (i przede wszystkim bardzo szeroko) ustawia poprzeczkę. Trzecia generacja lifestylowego brata X5 od końca minionego roku występuje z ogromnymi „nerkami” grilla chłodnicy, pokaźnymi wlotami powietrza i wielkimi nadkolami. Chce się podobać klientom, którzy cenią sobie silną prezencję. X6 to mocny „statement”, demonstrujący luksus okupiony ogromnymi rozmiarami i wysoką masą własną.

Audi Q8 prezentuje się nieco bardziej dyskretnie. Ten model dołączył do drużyny pierścieni w 2018 r. Długi rozstaw osi i płynne linie nadają mu wizualną kompaktowość, która tak naprawdę jest tylko złudzeniem optycznym. Dopiero gdy postawi się obok np. „Q5-kę”, widać, jak wielkie jest Q8. A kiedy takie Q8 ze swoim potężnym grillem pojawia się w lusterku wstecznym poprzedzającego pojazdu, to aż robi się ciemno… A kierowca musi mieć mocne nerwy, żeby od razu z przerażeniem nie odbić na prawy pas.

Po zajęciu miejsca w kabinie też staje się jasne, jak wielkie jest Q8. Na każdym fotelu mamy dużo przestrzeni, do tego wręcz katedralny spokój. Witamy w samochodowej klasie luksusowej. Z pojemnością bagażnika od 605 do 1755 litrów można śmiało ruszać na zakupy.

BMW jest znacznie ciaśniej skrojone. Z przodu brakujące centymetry łatwiej przeboleć dzięki ultrawygodnym fotelom komfortowym. Górną część oparcia można osobno regulować, tym BMW punktuje. Ale już z tyłu sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Najpierw trzeba się nieco nagimnastykować, żeby w ogóle wejść przez ciasne otwory drzwiowe.

Potem siedzi się nisko nad podłogą, z mocno przygiętymi kolanami. Dolna linia okien przebiega bardzo wysoko, więc niektórym może udzielić się klaustrofobiczne uczucie. W obliczu wysokiego oparcia kanapy, opadającej linii dachu i niskiej tylnej szyby lusterko wewnętrzne traci jakiekolwiek znaczenie. Ale na szczęście jest kamera cofania. Bagażnik X6 mieści od 580 do 1530 litrów – znacznie mniej niż techniczny brat X5 i u maniaków zakupów może to wywołać dreszcze. Torby, walizki i pakunki trzeba unosić na wysokość aż 84 cm. Życie na co dzień uprzykrza też szerokość nadwozia, wynosząca ponad 2 m.

Bardziej przekonujące X6 jest na dalekich trasach. Rzędowa „szóstka” oddaje swoją moc 265 KM na asfalt z czcigodnym luzem, towarzyszy temu głuchy warkot. Ośmiostopniowy „automat” firmy ZF błyskawicznie reaguje. Silnik już przy 2000 obrotów dostarcza 620 Nm, by miękko, linearnie, ale zdecydowanie i przyjemnie pchać X6 do przodu – trudno o lepsze zestrojenie układu napędowego. A na pewno nie doświadczycie go w Audi. Choć na papierze ma o 21 KM więcej, jego trzylitrowe V6 zawsze wydaje się jakby bardziej ospałe i stłumione.

Współpraca silnika ze skrzynią biegów przypomina sceny z małżeństwa, które najlepsze czasy ma już za sobą. Albo skrzynia nie chce redukować, albo pod obciążeniem zbyt nerwowo reaguje, że na niższych biegach silnik niepotrzebnie osiąga wysokie obroty. Szczególnie jednak przeszkadza uderzająca wręcz ociężałość przy starcie. Chcesz ruszyć spod świateł, wciskasz gaz i na początku nie dzieje się… nic. Wciskasz więc gaz głębiej i głębiej, i nagle… maszyna budzi się z brutalnym turbokopnięciem. Niewyćwiczeni będą czuli się znów jak na kursie na prawo jazdy.

O wiele bardziej przekonuje zawieszenie „Q8-ki”. Nasz testowy egzemplarz był wyposażony w sportowy pakiet S-line, do którego należy też „air suspension sport”. Ten układ nie odcina kierowcy całkowicie od jezdni i nierówności, ale bardzo łagodnie amortyzuje wszelkie niedoskonałości asfaltu. Nawet na 22-calowych kołach nie daje się wyprowadzić z równowagi. Bezpośrednio reagujący, ale zbyt lekko pracujący układ kierowniczy ze skrętną tylną osią unika zbędnej nerwowości i pozwala wykonywać też ambitne manewry z maksymalną pewnością.

W Monachium najwyraźniej największym wrogiem jest masa własna – tak zagorzale X6 walczy o to, by sprawiać wrażenie lżejszego. I rzeczywiście ten 2,3-tonowy okaz dzięki pakietowi M-Sport, adaptacyjnemu zawieszeniu M Professional i seryjnemu zintegrowanemu układowi kierowniczemu śmiga po ciasnych zakrętach, błyskawicznie reaguje na komendy kierowcy. Nie jest niekomfortowy, ale jednak znacznie bardziej bezpośredni i nerwowy niż Audi. Do sportowych ambicji X6 pasuje też dłuższa niż w Q8 smycz ESP. Układ ingeruje stosunkowo późno, ale wówczas też bardzo kompetentnie.

Audi 50 TDI quattro kontra BMW xDrive30d - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu AUDI BMW
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,5 s 2,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,0 s 6,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 11,2 s 11,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 3,7 s 4,0 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 4,7 s 5,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 2281/609 kg 2266/594 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45 proc. 50/50 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,2 m 11,4/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,2 m 36,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,4 m 34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 52 dB (A) 54 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 60 dB (A) 62 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 63 dB (A) 65 dB (A)
Spalanie testowe 9,7 l/100 km 9,3 l/100 km
Zasięg 870 km 860 km

Audi 50 TDI quattro kontra BMW xDrive30d - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Wymiar Jednostka Audi Q8 BMW X6
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1160 1100
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1575 1580
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1040 1010
Zakres regulacji fotela (mm) 240 195
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 800 720
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1570 1570
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 940 940
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 345 320

Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Audi 50 TDI quattro kontra BMW xDrive30d - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Q8 X6
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/V6/24 diesel, turbo/R6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2967 2993
Moc maksymalna (KM/obr./min) 286/3500 265/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 600/2250 620/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 245 230
Skrzynia biegów automatyczna, 8-stopniowa automatyczna, 8-stopniowa
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 605-1755 580-1530
Pojemność zbiornika paliwa (l)/katalizator SCR 85/S 80/S
Marka i model opon testowanego auta Continental SportContact 6 Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta 285/40 R 22 p. 275/40 R 21, tył 315/35 R 21
Emisja CO2 (g/km) 226 214
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 3500/750 3500/750

Audi 50 TDI quattro kontra BMW xDrive30d - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Q8 X6
Wersja wyjściowa 50 TDI quattro S-line xDrive30d M-sport
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy S/S/S/N S/S/S/S
Reflektory LED/aktywne LED/przeciwmgielne S/8860 zł/N S/S/S
Automatyczne światła drogowe/składane lusterka S/S S/S
Klimatyzacja automatyczna S (2-strefowa)/4600 zł (4-str.) S (2,5-strefowa)/3605 zł (4-str.)
Rodzaj foteli przednich sportowe S – 14 220 zł (pakiet) komfortowe – 6694 zł
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczu 1010 zł/S S/S
System multimedialny/nawigacja/DAB S/S/2470 zł S/S/2060 zł
Bluetooth/USB/Apple CarPlay, Android Auto lub inne S/S/1730 zł S/S/S
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna/aut. klapa bagażnika S (Plus – 870 zł)/2870 zł/S S/2575 zł/S
Kluczyk zbliżeniowy/adaptacyjne zawieszenie 5580 zł/S (pneumatyczne) 4634/28 064 zł
Podgrzewane fotele przednie/tylne/skórzana tapicerka 2300/2300/14 220 zł (pakiet) 2060/2060 zł/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/10 640 zł (pakiet) S/13 388 zł (pakiet)
Czujniki parkowania tylne i przednie/kamera cofania 4490 (pakiet)/2730 zł S/S
System unikania kolizji/skaner znaków drogowych S/10 640 zł (pakiet) S/S
Czujnik martwego pola/czuj. ruchu poprz. podczas cofania 3450 zł (za obie opcje) 5664 zł (za obie opcje)
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa/aktywny asystent pasa ruchu 10 640 zł (pakiet, za obie opcje) S/13 388 zł (pakiet)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący S/4490 zł (pakiet) S/S
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 6040/22 720 zł (22 cale) 5407/19 567 zł (21 cali)

Audi 50 TDI quattro kontra BMW xDrive30d - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Q8 X6
Cena wyjściowa 424 540 zł 384 676 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera wg wskazań komputera
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 42,6 proc. 46,3 proc.
Cena po doposażeniu 511 810 zł1) 466 293 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; 1)cena Audi obejmuje także 4 koła skrętne za 6610 zł.

Audi 50 TDI quattro kontra BMW xDrive30d - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Audi BMW
Przestronność z przodu 40 37 32
Przestronność z tyłu 30 25 20
Pojemność bagażnika 25 20 19
Ładowność 15 13 13
Widoczność 20 16 12
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 29
Ergonomia obsługi 20 14 16
Jakość wykończenia 20 19 19
Suma punktów 200 172 160
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Audi BMW
Przyspieszenie 25 21 21
Elastyczność 25 24 23
Poziom hałasu 15 15 13
Skrzynia biegów 15 11 13
Zachowanie na drodze 30 27 27
Komfort jazdy 30 26 25
Układ kierowniczy 15 13 14
Średnica zawracania 5 3 4
Skuteczność hamulców 40 33 31
Suma punktów 200 173 171
Koszty Maks. pkt. Audi BMW
Cena po doposażeniu 50 7 12
Utrata wartości 15 12 11
Zużycie paliwa 30 18 19
Wyposażenie – komfort 40 29 29
Wyp. – bezpieczeństwo 30 26 27
Ubezpieczenia 10 2 3
Gwarancja 15 10 8
Przeglądy 10 7 7
Suma punktów 200 111 116
Wynik końcowy 600 456 447
Miejsce w teście  1. 2.

Audi 50 TDI quattro kontra BMW xDrive30d - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Bild
Audi 50 TDI quattro kontra BMW xDrive30d - test spalania

Ponaddwutonowe kloce palą mniej niż 10 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. To dobrze wygląda, ale pamiętajcie, że mówimy tutaj o średnim spalaniu z całej testowej pętli. Wobec takiej masy tak dobre osiągi nie biorą się z niczego, tylko z paliwa i powietrza – dlatego w mieście spodziewajcie się znacznie wyższego spalania.

Audi 50 TDI quattro kontra BMW xDrive30d - podsumowanie

Nowe X6 przekonuje klasycznymi cechami BMW. Jednak przez deficyty miejsca w kabinie i komfortu musi zadowolić się drugą pozycją, za bardzo zrównoważonym Audi. Z praktycznego punktu widzenia Q8 jest po prostu lepszym samochodem: ma bardzo dużą przewagę w przestronności tylnej kanapy i wygodzie zajmowania tam miejsc, bardziej komfortowe, pasujące do tego resorowanie, lepsze hamulce. Mimo pewnego letargu podczas ruszania to Audi – gdy już się trochę rozpędzi – pokazuje rywalowi w tym porównaniu swój tłusty tył. Sorry, BMW!

A który SUV jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!