- Każdy z tych samochodów jest ogromny i waży grubo ponad dwie tony
- Ceny są adekwatne do masy, chociaż tonę samochodu da się kupić taniej
- Wielki SUV to wielka kabina? Nie zawsze musi tak być!
Ale grubasy! W walce o tytuł najtłustszej prezencji BMW X6 wysoko (i przede wszystkim bardzo szeroko) ustawia poprzeczkę. Trzecia generacja lifestylowego brata X5 od końca minionego roku występuje z ogromnymi „nerkami” grilla chłodnicy, pokaźnymi wlotami powietrza i wielkimi nadkolami. Chce się podobać klientom, którzy cenią sobie silną prezencję. BMW X6 to mocny „statement”, demonstrujący luksus okupiony ogromnymi rozmiarami i wysoką masą własną.
Audi Q8 prezentuje się nieco bardziej dyskretnie. Ten model dołączył do drużyny pierścieni w 2018 r. Długi rozstaw osi i płynne linie nadają mu wizualną kompaktowość, która tak naprawdę jest tylko złudzeniem optycznym. Dopiero gdy postawi się obok np. „Q5-kę”, widać, jak wielkie jest Audi Q8. A kiedy takie Q8 ze swoim potężnym grillem pojawia się w lusterku wstecznym poprzedzającego pojazdu, to aż robi się ciemno… A kierowca musi mieć mocne nerwy, żeby od razu z przerażeniem nie odbić na prawy pas.
Po zajęciu miejsca w kabinie też staje się jasne, jak wielkie jest Audi Q8. Na każdym fotelu mamy dużo przestrzeni, do tego wręcz katedralny spokój. Witamy w samochodowej klasie luksusowej. Z pojemnością bagażnika od 605 do 1755 litrów można śmiało ruszać na zakupy.
BMW X6 jest znacznie ciaśniej skrojone. Z przodu brakujące centymetry łatwiej przeboleć dzięki ultrawygodnym fotelom komfortowym. Górną część oparcia można osobno regulować, tym BMW punktuje. Ale już z tyłu sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Najpierw trzeba się nieco nagimnastykować, żeby w ogóle wejść przez ciasne otwory drzwiowe.
Potem siedzi się nisko nad podłogą, z mocno przygiętymi kolanami. Dolna linia okien przebiega bardzo wysoko, więc niektórym może udzielić się klaustrofobiczne uczucie. W obliczu wysokiego oparcia kanapy, opadającej linii dachu i niskiej tylnej szyby lusterko wewnętrzne traci jakiekolwiek znaczenie. Ale na szczęście jest kamera cofania. Bagażnik BMW X6 mieści od 580 do 1530 litrów – znacznie mniej niż techniczny brat X5 i u maniaków zakupów może to wywołać dreszcze. Torby, walizki i pakunki trzeba unosić na wysokość aż 84 cm. Życie na co dzień uprzykrza też szerokość nadwozia, wynosząca ponad 2 m.
Bardziej przekonujące BMW X6 jest na dalekich trasach. Rzędowa „szóstka” oddaje swoją moc 265 KM na asfalt z czcigodnym luzem, towarzyszy temu głuchy warkot. Ośmiostopniowy „automat” firmy ZF błyskawicznie reaguje. Silnik już przy 2000 obrotów dostarcza 620 Nm, by miękko, linearnie, ale zdecydowanie i przyjemnie pchać X6 do przodu – trudno o lepsze zestrojenie układu napędowego. A na pewno nie doświadczycie go w Audi. Choć na papierze ma o 21 KM więcej, jego trzylitrowe V6 zawsze wydaje się jakby bardziej ospałe i stłumione.
Współpraca silnika ze skrzynią biegów przypomina sceny z małżeństwa, które najlepsze czasy ma już za sobą. Albo skrzynia nie chce redukować, albo pod obciążeniem zbyt nerwowo reaguje, że na niższych biegach silnik niepotrzebnie osiąga wysokie obroty. Szczególnie jednak przeszkadza uderzająca wręcz ociężałość przy starcie. Chcesz ruszyć spod świateł, wciskasz gaz i na początku nie dzieje się… nic. Wciskasz więc gaz głębiej i głębiej, i nagle… maszyna budzi się z brutalnym turbokopnięciem. Niewyćwiczeni będą czuli się znów jak na kursie na prawo jazdy.
O wiele bardziej przekonuje zawieszenie Audi Q8. Nasz testowy egzemplarz był wyposażony w sportowy pakiet S-line, do którego należy też „air suspension sport”. Ten układ nie odcina kierowcy całkowicie od jezdni i nierówności, ale bardzo łagodnie amortyzuje wszelkie niedoskonałości asfaltu. Nawet na 22-calowych kołach nie daje się wyprowadzić z równowagi. Bezpośrednio reagujący, ale zbyt lekko pracujący układ kierowniczy ze skrętną tylną osią unika zbędnej nerwowości i pozwala wykonywać też ambitne manewry z maksymalną pewnością.
W Monachium najwyraźniej największym wrogiem jest masa własna – tak zagorzale BMW X6 walczy o to, by sprawiać wrażenie lżejszego. I rzeczywiście ten 2,3-tonowy okaz dzięki pakietowi M-Sport, adaptacyjnemu zawieszeniu M Professional i seryjnemu zintegrowanemu układowi kierowniczemu śmiga po ciasnych zakrętach, błyskawicznie reaguje na komendy kierowcy. Nie jest niekomfortowy, ale jednak znacznie bardziej bezpośredni i nerwowy niż Audi. Do sportowych ambicji X6 pasuje też dłuższa niż w Audi Q8 smycz ESP. Układ ingeruje stosunkowo późno, ale wówczas też bardzo kompetentnie.
Audi Q8 50 TDI quattro kontra BMW X6 xDrive30d - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | AUDI | BMW |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,5 s | 2,2 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,0 s | 6,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 11,2 s | 11,6 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 3,7 s | 4,0 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 4,7 s | 5,1 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2281/609 kg | 2266/594 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. | 50/50 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,2/11,2 m | 11,4/11,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,2 m | 36,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,4 m | 34,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 52 dB (A) | 54 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 60 dB (A) | 62 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 63 dB (A) | 65 dB (A) |
Spalanie testowe | 9,7 l/100 km | 9,3 l/100 km |
Zasięg | 870 km | 860 km |
Audi Q8 50 TDI quattro kontra BMW X6 xDrive30d - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Audi Q8 | BMW X6 |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1160 | 1100 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1575 | 1580 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1040 | 1010 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 240 | 195 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 800 | 720 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1570 | 1570 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 940 | 940 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 345 | 320 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Audi Q8 50 TDI quattro kontra BMW X6 xDrive30d - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Q8 | X6 |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/V6/24 | diesel, turbo/R6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 2967 | 2993 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 286/3500 | 265/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 600/2250 | 620/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 245 | 230 |
Skrzynia biegów | automatyczna, 8-stopniowa | automatyczna, 8-stopniowa |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika (l) | 605-1755 | 580-1530 |
Pojemność zbiornika paliwa (l)/katalizator SCR | 85/S | 80/S |
Marka i model opon testowanego auta | Continental SportContact 6 | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon testowanego auta | 285/40 R 22 | p. 275/40 R 21, tył 315/35 R 21 |
Emisja CO2 (g/km) | 226 | 214 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 3500/750 | 3500/750 |
Audi Q8 50 TDI quattro kontra BMW X6 xDrive30d - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Q8 | X6 |
Wersja wyjściowa | 50 TDI quattro S-line | xDrive30d M-sport |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy | S/S/S/N | S/S/S/S |
Reflektory LED/aktywne LED/przeciwmgielne | S/8860 zł/N | S/S/S |
Automatyczne światła drogowe/składane lusterka | S/S | S/S |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-strefowa)/4600 zł (4-str.) | S (2,5-strefowa)/3605 zł (4-str.) |
Rodzaj foteli przednich | sportowe S – 14 220 zł (pakiet) | komfortowe – 6694 zł |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczu | 1010 zł/S | S/S |
System multimedialny/nawigacja/DAB | S/S/2470 zł | S/S/2060 zł |
Bluetooth/USB/Apple CarPlay, Android Auto lub inne | S/S/1730 zł | S/S/S |
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna/aut. klapa bagażnika | S (Plus – 870 zł)/2870 zł/S | S/2575 zł/S |
Kluczyk zbliżeniowy/adaptacyjne zawieszenie | 5580 zł/S (pneumatyczne) | 4634/28 064 zł |
Podgrzewane fotele przednie/tylne/skórzana tapicerka | 2300/2300/14 220 zł (pakiet) | 2060/2060 zł/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/10 640 zł (pakiet) | S/13 388 zł (pakiet) |
Czujniki parkowania tylne i przednie/kamera cofania | 4490 (pakiet)/2730 zł | S/S |
System unikania kolizji/skaner znaków drogowych | S/10 640 zł (pakiet) | S/S |
Czujnik martwego pola/czuj. ruchu poprz. podczas cofania | 3450 zł (za obie opcje) | 5664 zł (za obie opcje) |
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa/aktywny asystent pasa ruchu | 10 640 zł (pakiet, za obie opcje) | S/13 388 zł (pakiet) |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | S/4490 zł (pakiet) | S/S |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 6040/22 720 zł (22 cale) | 5407/19 567 zł (21 cali) |
Audi Q8 50 TDI quattro kontra BMW X6 xDrive30d - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Q8 | X6 |
Cena wyjściowa | 424 540 zł | 384 676 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera | wg wskazań komputera |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 42,6 proc. | 46,3 proc. |
Cena po doposażeniu | 511 810 zł1) | 466 293 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; 1) cena Audi Q8 obejmuje także 4 koła skrętne za 6610 zł.
Audi Q8 50 TDI quattro kontra BMW X6 xDrive30d - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Audi | BMW |
Przestronność z przodu | 40 | 37 | 32 |
Przestronność z tyłu | 30 | 25 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 20 | 19 |
Ładowność | 15 | 13 | 13 |
Widoczność | 20 | 16 | 12 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 29 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 19 | 19 |
Suma punktów | 200 | 172 | 160 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Audi | BMW |
Przyspieszenie | 25 | 21 | 21 |
Elastyczność | 25 | 24 | 23 |
Poziom hałasu | 15 | 15 | 13 |
Skrzynia biegów | 15 | 11 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 33 | 31 |
Suma punktów | 200 | 173 | 171 |
Koszty | Maks. pkt. | Audi | BMW |
Cena po doposażeniu | 50 | 7 | 12 |
Utrata wartości | 15 | 12 | 11 |
Zużycie paliwa | 30 | 18 | 19 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 29 | 29 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 26 | 27 |
Ubezpieczenia | 10 | 2 | 3 |
Gwarancja | 15 | 10 | 8 |
Przeglądy | 10 | 7 | 7 |
Suma punktów | 200 | 111 | 116 |
Wynik końcowy | 600 | 456 | 447 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Audi Q8 50 TDI quattro kontra BMW X6 xDrive30d - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Ponaddwutonowe kloce palą mniej niż 10 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. To dobrze wygląda, ale pamiętajcie, że mówimy tutaj o średnim spalaniu z całej testowej pętli. Wobec takiej masy tak dobre osiągi nie biorą się z niczego, tylko z paliwa i powietrza – dlatego w mieście spodziewajcie się znacznie wyższego spalania.
Audi Q8 50 TDI quattro kontra BMW X6 xDrive30d - podsumowanie
Nowe BMW X6 przekonuje klasycznymi cechami BMW. Jednak przez deficyty miejsca w kabinie i komfortu musi zadowolić się drugą pozycją, za bardzo zrównoważonym Audi Q8. Z praktycznego punktu widzenia Audi Q8 jest po prostu lepszym samochodem: ma bardzo dużą przewagę w przestronności tylnej kanapy i wygodzie zajmowania tam miejsc, bardziej komfortowe, pasujące do tego resorowanie, lepsze hamulce. Mimo pewnego letargu podczas ruszania to Audi – gdy już się trochę rozpędzi – pokazuje rywalowi w tym porównaniu swój tłusty tył. Sorry, BMW!
A który SUV jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!
Duży, większy... Spokojnie, ten z tyłu to TIR, SUV-y jeszcze nie są aż tak ogromne.
Pojedynek na grille wygrywa Audi - ma jeszcze większą atrapę chłodnicy niż BMW. A w klasie, w której każdy chce pokazać, że jest większy od innych, to się może liczyć.
To nie jest Audi Q7 spłaszczone w Photoshopie. To jest Audi Q8 - spłaszczone już w fabryce.
Audi Q8 50 TDI ma rozsądną jak na takiego kloca moc 286 KM. Silnik ma nie pięć, jak sugeruje nazwa, a trzy litry - z tymi cyferkami oznaczenia modelu Audi trochę się zagalopowało.
Bardzo dużo miejsca w wygodnym kokpicie Audi, ale obsługa niemal wyłącznie dotykowa - to nie jest dobry pomysł.
"Grzybek" skrzyni biegów steruje automatem, który musi się rozpędzić, żeby działać sprawnie. Podczas ruszania Audi Q8 notuje nieprzyjemny letarg, rusza z opóźnieniem.
Wyglądają kusząco, prawda? Ale pamiętajcie: fotele ze zintegrowanymi zagłówkami nie są dla każdego. Niektórzy wolą regulowany zagłówek.
Królewskie warunki podróżowania w drugim rzędzie Audi - na tle BMW jest tu o dwa numery bardziej przestronnie.
Duży i wszechstronny bagażnik Audi. 609 kg ładowności to całkiem dużo. Załadunek jest łatwiejszy, a klapa unosi się na 194 cm.
Grill BMW będzie niedługo tak duży, że trzeba będzie go wozić na - chyba pchanej z przodu - przyczepie.
Oto i tajemnica ciasnoty w kabinie X6 - bardzo nieracjonalnie poprowadzona linia dachu.
BMW X6 xDrive 30d ma trzy litry i 265 KM. W tym przypadku symbol "30d" ma sens.
Obsługa instrumentów bardziej przyjazna od wszystkodotykowego Audi, ale cyfrowe zegary to już kompletna pomyłka - ani to czytelne, ani logiczne, bo obrotomierz działa w odwrotną stronę.
Na lewej stronie zgrupowano logicznie przyciski do obsługi systemów asystujących. Prawdziwe przyciski, a nie jakieś gładziki - niedługo wspomnicie nasze słowa, bo moda na obsługę dotykową pędzi ekspresowym tempem.
Luksusowe przednie fotele BMW mają regulowany zagłówek.
O co tutaj Chodzi? Jak to możliwe, żeby w takim klocu było mniej miejsca niż w kompakcie za 70 tys. zł? Możliwe - jesteśmy na tylnej kanapie BMW X6, czyli auta wielkości stodoły dla dwojga dorosłych i dwójki dzieci.
Ładowność 594 kg. Wysoki próg załadunku i płaska szyba przeszkadzają w wygodnym załadunku, a klapa po pełnym otwarciu nie unosi się tak wysoko, bo na 189 cm.
A teraz: pokazujemy, co mamy! Jedni odsłaniają wtedy nadgarstki, żeby pokazać złote pierścienie, bransolety z diamentami i platynowe łańcuchy, a inni otwierają maski. A może czas zrobić i jedno, i drugie?
To jest właściwa kolejność - BMW jeździ świetnie, ale zbyt nieracjonalnie obchodzi się z miejscem, zajmowanym na drodze i za kiepsko przekłada je na przestronność kabiny. Lipa, nie SUV.
Sąsiedzi spotkali się na spacerze, żeby chwilę pogadać...