- Audi Q8 przewyższa Q7, ale pod względem technicznego zaawansowania, a nie wielkości
- Niestety, decydując się dziś na Q8, nie masz wyboru w kwestii napędu - jest tylko 286-konny turbodiesel
Większa cyferka po „Q” sugeruje, że mamy do czynienia z większym modelem. Jednak po analizie wymiarów wiemy, że tak nie jest. Audi Q8, owszem, przewyższa Q7, ale nie pod względem gabarytów, jest po prostu o wiele bardziej zaawansowane technicznie. Zadania między tym modelami w koncernie z Ingolstadt zostały więc wyraźnie podzielone. Q7 z opcjonalnym trzecim rzędem i większym, 775-litrowym kufrem ma pełnić funkcje praktyczne, a Q8, mające identyczny rozstaw osi, ale za to nadwozie w stylu coupé – reprezentacyjne.
Audi Q8 - na ulicy budzi respekt
Obok Q8 trudno przejść obojętnie. W oczy rzucają się potężny grill single frame wraz z mocno wysuniętym do przodu spoilerem oraz wąskie matrycowe światła ledowe. Z masywnym przodem doskonale współgra boczna linia nadwozia, w której uwagę zwracają aż 22-calowe koła oraz schodząca ku tyłowi linia dachu. Tył może nie wygląda już tak groźnie, ale mocno pochylona szyba pokrywy bagażnika oraz poziomy szklany pas, zakończony po bokach diodowymi reflektorami, nie jest na pewno banalny.
Podobnie zresztą jak wnętrze, które wita kierowcę aż trzema wyświetlaczami. Jesteśmy fanami znanych z innych modeli Audi wirtualnych zegarów. Podoba nam się więc czytelność i obsługa górnego ekranu, odpowiedzialnego za nawigację i rozrywkę. Mniej nas satysfakcjonuje za to ekran dotykowy odpowiedzialny m.in. za obsługę klimatyzacji. Po pierwsze, żeby nią sterować, musimy odwracać wzrok od jezdni (wygodniejsze i bezpieczniejsze są analogowe przyciski), po drugie, już po kilku dniach ekran ten był usiany mnóstwem mało estetycznych odcisków palców. Audi powinno seryjnie wyposażyć ten model w płyn i ściereczkę do czyszczenia ekranu.
W Audi Q8 nie da się zamówić trzeciego rzędu, jeśli więc chcielibyście poprawić funkcjonalność wnętrza, powinniście dokupić za 1230 zł przesuwaną kanapę z trzema niezależnie regulowanymi fotelami.
Audi Q8 - mniejsze z zewnątrz i w środku
Ilość miejsca, którą mają do dyspozycji kierowca i przedni pasażer, jest podobna jak w Q7, ale już z tyłu jest go mniej ze względu na obniżający się dach, niżej zamocowane siedzisko i mniejszą przestrzeń nad głową. W pierwszej chwili nawet wysocy powiedzą, że przestrzeń wydaje się wystarczająca, ale po długiej podróży odczują różnicę na korzyść wyższego o kilka centymetrów Q7.
Po podniesieniu elektrycznie unoszonej pokrywy bagażnika czas na pakowanie. Kufer ma ponad 600 litrów pojemności i to powinno wystarczyć na pomieszczenie bagaży całej rodziny. W bratnim Q7 zmieści się o 170 l więcej. Niestety, w obu samochodach pakunki trzeba dźwigać aż na wysokość 80 cm.
Zainteresowani zakupem Q8 muszą się jak na razie zadowolić 286-konnym turbodieslem V6. Trzeba przyznać, że dość sprawnie napędza on ważącego ponad 2,3 tony kolosa, choć w codziennej jeździe drażni opóźnioną reakcją podczas ruszania. Po wciśnięciu gazu przez moment dzieje się niewiele, a po chwili auto wystrzeliwuje jak z procy. Kierowca nie może za wiele zrobić, poza tym, że się do tego zachowania przyzwyczai. Naszą uwagę już na początku testu zwrócił też klekot wydobywający się spod maski. Tak, wiemy, że to turbodiesel, ale w tej klasie aut silniki rywali potrafią bardziej miękko pracować. Za to na trasie, w trakcie jazdy autostradą, na wyciszenie nie tylko nie można narzekać, lecz wręcz należy uznać je za wzorowe. Podobnie jak na zużycie paliwa, które w aucie o masie przekraczającej 2 tony wynosi mniej niż 8 l/100 km.
Audi Q8 50 TDI - wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,1 s |
0-100 km/h | 6,1 s |
0-130/0-160 km/h | 10,1/16,0 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,4 s (aut.) |
80-120 km/h | 4,5 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 2301/589 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 54/46 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,1/12,3 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 32,2 m |
gorące | 32,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 54 dB (A) |
przy 100 km/h | 62 dB (A) |
przy 130 km/h | 65 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 7,9 l/100 km |
Zasięg | 1075 km |
Audi Q8 - precyzyjne, ale czy komfortowe?
Kierowcy Q8 będą się także zachwycać sposobem prowadzenia. Seryjnie SUV Audi jest wyposażony w precyzyjny progresywny układ kierowniczy oraz kontrolę tłumienia. Osoby z zasobniejszym portfelem i wyższymi wymaganiami wobec układu jezdnego mogą zamówić system czterech kół skrętnych oraz adaptacyjne pneumatyczne zawieszenie. Wówczas 5-metrowy SUV, ważący grubo ponad 2 tony, będzie zachowywał się jak superlekki i przyklejony do ziemi sportowy pojazd. Bezpieczną i dynamiczną jazdę gwarantują także układ napędu na cztery koła quattro oraz wysoce skuteczny system hamulcowy (droga hamowania ze 100 km/h do zera wynosi tylko 32 m).
Niemieckim projektantom nie udała się tylko jedna rzecz. To znaczy udała się designerom, ale nie specom od zawieszeń: 22-calowe koła świetnie wyglądają, ale przenoszą mnóstwo drgań do wnętrza na poprzecznych nierównościach mimo pneumatycznego zawieszenia.
Audi zdaje sobie sprawę z tego, że jego nowy model to pokaz technologicznych możliwości, dlatego słono każe za to płacić. Bazowa cena 369 000 zł jest wyższa niż rywala – Mercedesa GLE 350d 4Matic Coupé (339 500 zł). A gdy doliczymy jeszcze opcje, zrobi się już bardzo drogo!
Audi Q8 50 TDI - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbodiesel/V6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 2967 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 286/3500 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 600/2250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 245 |
Śr. spalanie fabr. (l/100 km) | 6,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 179 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 605-1755/85 |
Marka i model opon | Continental SportContact 6 |
Rozmiar opon | 285/40 R 22 |
Cena podst. testowanej wersji | 369 000 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata/12 lat |
Przeglądy | wg wskazań lub co 2 lata |
Cena testowanego egzemplarza | 548 900 zł |
Audi Q8 50 TDI - to nam się podoba
Jakość, osiągi, przestronność wnętrza, precyzja prowadzenia, wyciszenie kabiny.
Audi Q8 50 TDI - to nam się nie podoba
Komfort resorowania na 22-calowych kołach, klekoczący diesel, turbodziura, niezdecydowany „automat”, cena.
Audi Q8 50 TDI - naszym zdaniem
Q8 robi piorunujące wrażenie. I to zarówno pod względem stylu, jak i zaawansowania technicznego. Odnoszę jednak wrażenie, że podczas jego projektowania panował zbytni pośpiech. Dziura turbinowa, nerwowa skrzynia, za duże i ciężkie koła – gdzie ta perfekcja Audi?