Auto Świat Testy Porównania samochodów Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe - porównanie SUV-ów w stylu coupe

Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe - porównanie SUV-ów w stylu coupe

Z jednej strony groźnie wyglądają, z drugiej – chcą urzekać linią w stylu coupé. Audi Q8 wyzywa na pojedynek Mercedesa GLE Coupé. Pod ich maskami: mocne diesle.

Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe
Zobacz galerię (11)
Auto Bild
Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe
  • Q8 to jeszcze gorąca nowość Audi, GLE Coupe ma już swoje lata
  • Czy w związku z tym flagowe Audi jest zdecydowanie lepsze?

Spójrzcie na „grymas twarzy” nowego SUV-a Audi: nie wygląda, jakby chciał się z kimkolwiek zaprzyjaźnić, a już na pewno nie z głównym rywalem od Mercedesa. Q8 bazuje na „Q7-ce”, natomiast GLE Coupé – tak naprawdę na produkowanej od 2011 r. klasie M. Ich nadwozia wzorują się na linii coupé, ale większym wyzwaniem dla stylistów było „ukrycie” gabarytów. I rzeczywiście – póki Q8 i GLE stoją z dala od innych aut, można się nabrać na ich „zgrabność”.

To jednak pozory. Mercedes ma 4,9 m długości, stoi na 21-calowych kołach (z tyłu opony o szerokości aż 315 mm) i waży 2385 kg. Audi jest jeszcze większe, choć lżejsze: nadwozie ma 4,99 m długości, opony są w rozmiarze 285/40 R 22, a masa wynosi 2301 kg. Jest się czym licytować.

Trzeba jednak przyznać, że z ogromnego formatu Audi wynikają też wymierne korzyści dla pasażerów – kabina jest naprawdę przestronna. Różnicę względem Mercedesa czuć szczególnie z tyłu. Wsiadając do Q8, nie trzeba schylać głowy, a kanapa jest wygodna. Opadająca linia dachu w Mercedesie nie tylko zabiera miejsce nad głowami, lecz także ogranicza widok.

Audi Q8 uruchamia swój silnik niemal niezauważalnie przez alternator-rozrusznik. Inżynierowie zastosowali tu aktywne poduszki silnika i adaptacyjny tłumik drgań skrętnych, żeby ograniczyć ewentualne wibracje przechodzące do kabiny już u ich źródła. Efekt szczególnie dobrze czuć na biegu jałowym: podczas gdy w Q8 panują cisza i spokój, w Mercedesie odczuwa się delikatne drżenie jednostki OM 642. Ten silnik ma już swoje lata, ale wcale nie jest zły. Turbodoładowane V6 zostało dobrze wyciszone i w przeciwieństwie do Q8 praktycznie nie wpada w klekoczącą częstotliwość dźwięku. W Audi ten niezbyt przyjemny odgłos spalania oleju napędowego słyszeliśmy też w nowym A6 z tym samym silnikiem. Podobnie niegodna auta tej klasy jest zwłoka w reakcji na gaz. Pojedyncza turbina w Q8 za długo buduje ciśnienie i później niż w GLE szczytuje tu też moment obrotowy. Ośmiostopniowej skrzyni biegów nie udaje się zatuszować tej niedoskonałości, wręcz pogarsza sprawę: bywa niezdecydowana i nerwowo redukuje biegi. Bardziej harmonijnie pracuje przekładnia 9G Tronic w Mercedesie. Dzięki niej GLE płynniej rusza i jest w każdej sytuacji przytomniejsze.

Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe - wyniki testu

AudiMercedes
Przyspieszenie 0-50 km/h2,1 s2,4 s
0-100 km/h6,1 s7,5 s
0-130/0-160 km/h10,1/16,0 s12,6/20,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h3,4 s (aut.)4,0 s (aut.)
80-120 km/h4,5 s (aut.)5,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność2301/589 kg2385/515 kg
Rozdział masy (przód/tył)54/46 proc.55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)12,1/12,3 m12,0/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)32,2 m35,8 m
ze 100 km/h (gorące)32,9 m35,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h54 dB (A)55 dB (A)
przy 100 km/h62 dB (A)63 dB (A)
przy 130 km/h65 dB (A) 67 dB (A)
Spalanie testowe7,9 l/100 km9,3 l/100 km
Zasięg1075 km1000 km

Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe - dane producentów

AudiMercedes
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/V6/24diesel, turbo/V6/24
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)29672987
Moc maksymalna (KM/obr./min)286/3500258/3400
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)600/2250620/1600
Prędkość maksymalna (km/h)245226
Skrzynia biegówautomatyczna, 8bautomatyczna, 9b
Napęd4.10.20044.10.2004
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)605-1755650-1720
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l)85/2493/31,8
Marka i model opon testowanego autaContinental SportContact 6Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta285/40 R 22275/45 R 21 | 315/40 R 21
Emisja CO2 (g/km)/norma czystości spalin179/Euro 6d-TEMP205/Euro 6c
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)3500/7503500/750

W dynamicznych dyscyplinach sytuacja znów się odwraca na korzyść Audi. Q8 w sprincie odjeżdża GLE, ale prawdziwego szoku doświadczamy w teście hamowania. Po rozgrzaniu tarcz Mercedes zatrzymuje się z prędkości 100 km/h już po 35 metrach. Świetnie jak na tak ciężki samochód. Ale wynik Audi jest jeszcze lepszy: 32,9 m! Kiedy wbija się z całą siłą pedał hamulca, ma się wrażenie, jakby otwierał się spadochron.

Żródło: Auto Świat

By zachęcić kierowcę do oszczędnej jazdy, elektronika potrafi wywoływać lekkie stuknięcia na pedale przyspieszenia (tę funkcję można też wyłączyć). To sygnał, żeby kierowca odpuścił gaz, dzięki czemu auto będzie mogło pokonać krótki odcinek drogi z... wyłączonym silnikiem. Umożliwia to układ miękkiej hybrydy z 48-woltową instalacją (działa w zakresie prędkości 55-160 km/h). Efekt: Q8 zużyło w teście o 1,4 l/100 km mniej od GLE.

Żródło: Auto Świat

Jeśli jednak bardziej niż na ekonomikę spalania stawiamy na najwyższy komfort, naklejka na słupku B w Audi radzi... obniżyć ciśnienie w oponach o 0,3 bara. Wówczas ogromne i ciężkie koła faktycznie spokojniej pokonują poprzeczne nierówności asfaltu. Adaptacyjne zawieszenie Audi imponuje dużym skokiem i większymi rezerwami niż Mercedes. GLE porusza się sztywniej, nadwozie mocniej chybocze się na wszystkie strony. To, że SUV z gwiazdą na masce jest starszą konstrukcją, czuć także podczas nagłego omijania przeszkody. Sztywniejący układ kierowniczy i ostro ingerujące ESP zniechęcają do gwałtownych manewrów. Q8 to inna liga: dzięki skrętnej tylnej osi nagłe zmiany kierunku jazdy nie robią na nim wrażenia. Ten system poprawia też zwrotność podczas manewrowania, ale w tej dyscyplinie GLE już tak łatwo się nie daje – w końcu mała średnica zawracania to tradycja w Mercedesach.

Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe - gwarancja i ceny

gwarancja/cenyAudiMercedes
Cena wyjściowa369 000,00 zł339 500,00 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)46,1 proc.44,7 proc.
Gwarancja perforacyjna12 lat30 lat
Gwarancja mechaniczna3 lata2 lata
Przeglądywg wskazań lub co 2 lataco 25 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu474 280 zł408 572 zł

Do klasycznych wartości „gwiazdy” zaliczylibyśmy także komfortowe fotele – GLE było wyposażone w bazowe, ale wygodne siedzenia. Musimy jednak też przyznać, że te w Audi, wymagające oczywiście słonej dopłaty, jeszcze lepiej podpierają ciało kierowcy. Mimo bezramkowych szyb Q8 otrzymuje także topowe noty za bardzo dobre wyciszenie kabiny. Widać, że nadgodziny inżynierów w tunelu aerodynamicznym nie poszły na marne. Audi niemal we wszystkich kategoriach okazuje się lepsze od Mercedesa, który niebawem doczeka się następcy. Ale musimy też zaznaczyć, że szczególnie pod względem napędu Q8 pozwala sobie, niestety, na niedociągnięcia, które w segmencie premium nie powinny mieć miejsca. Mercedes już dziś potrafi to lepiej.

Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe - punktacja

NadwozieMaks. pkt.AudiMercedes
Przestronność z przodu403733
Przestronność z tyłu302522
Pojemność bagażnika252021
Ładowność151413
Widoczność20139
Fotele, pozycja kierowcy302824
Ergonomia obsługi201416
Jakość wykończenia201818
Suma punktów200169156
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.AudiMercedes
Przyspieszenie252421
Elastyczność252523
Poziom hałasu151514
Skrzynia biegów151415
Zachowanie na drodze302725
Komfort jazdy302423
Układ kierowniczy151413
Średnica zawracania523
Skuteczność hamulców403832
Suma punktów200183169
KosztyMaks. pkt.AudiMercedes
Cena po doposażeniu50916
Utrata wartości151011
Zużycie paliwa301514
Wyposażenie – komfort402625
Wyp. – bezpieczeństwo301818
Ubezpieczenia1023
Gwarancja15109
Przeglądy1078
Suma punktów200103108
Wynik końcowy600455433
Miejsce w teście 1.2.

Audi Q8 kontra Mercedes GLE Coupe - naszym zdaniem

Audi pokonało Mercedesa bez problemu, ale tak na dobrą sprawę ten test odkrył też kilka słabych stron nowego Q8. Audi powinno się przede wszystkim pochylić nad zgraniem układu napędowego. Mimo gorszych osiągów akurat współpraca na linii silnik-skrzynia biegów w Mercedesie jest lepsza. A gdy pojawi się nowy model, Mercedes na pewno jej nie pogorszy. I to wówczas może pogrążyć Q8...

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków