Auto Świat Testy Porównania samochodów BMW X6 kontra Mercedes GLE Coupe - sprawdzamy, kto robi lepsze X6?

BMW X6 kontra Mercedes GLE Coupe - sprawdzamy, kto robi lepsze X6?

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Po latach monopolu na SUV-y w stylu coupé BMW X6 musi stawić czoła Mercedesowi GLE coupé. Czy wierna kopia inżynierów ze Stuttgartu okaże się lepsza od oryginału z Monachium? Sprawdziliśmy to w naszym teście!

BMW X6 kontra Mercedes GLE Coupe - sprawdzamy, kto robi lepsze X6?
Zobacz galerię (12)
Archiwum / Auto Bild
BMW X6 kontra Mercedes GLE Coupe - sprawdzamy, kto robi lepsze X6?

Szczyt samochodowej niepoprawności mierzy dokładnie 1,28 m wysokości. Tam bowiem znajduje się próg spoilera na tylnej klapie ponaddwutonowego, niezbyt przestronnego i jednego z najbardziej kontrowersyjnych wytworów BMW, czyli modelu X6. Od początku produkcji w 2008 r. zdecydowało się na niego na świecie aż 280 tys. klientów – w niektórych latach X6 było najlepiej sprzedającym się BMW w Polsce! Racjonalne argumenty za wybitnie nieracjonalnym samochodem.

W Mercedesie też patrzyli z niedowierzaniem, gdy BMW prezentowało pierwsze X6, a potem z jeszcze większym zdumieniem obserwowali słupki sprzedaży. I postanowili działać. Druga generacja X6 nie ma już monopolu, musi się zmierzyć z Mercedesem GLE coupé. I jak zapowiadają twórcy, ma on być bardziej sportowy od oryginału.

Z zewnątrz podobieństwa aż biją po oczach, nawet wymiary są zbliżone. Oba auta mierzą 4,9 m długości i 2 m szerokości (bez lusterek). Kopia wydaje się jednak jeszcze bardziej naszprycowana botoksem niż oryginał. Może to kwestia opcjonalnych, 21-calowych kół i tego ogromnego grilla z gwiazdą wielkości talerza? Nagle BMW X6 wydaje się delikatne...

Wyżej poprowadzona linia dachu w Mercedesie ma jednak swoje zalety. Na tylnej kanapie dorośli mogą wygodnie podróżować, łatwiej się też wsiada. Jednocześnie jednak próg załadunku bagażnika jest na absurdalnej wysokości. Ktoś tu chyba zapomniał o tych drobnych blondyneczkach, które jeżdżą takimi autami na zakupy. Już im współczujemy, gdy będą musiały zapakować ciężką zgrzewkę mleka. To samo tyczy się seniorów.

BMW X6 z kolei sprawia wrażenie przestronniejszego z przodu. Oferuje lepszą widoczność i kokpit, który – choć zwrócony w stronę kierowcy – nie „włazi” tak na niego, jak konsola w Mercedesie. Co nam się bardziej podoba? To akurat kwestia gustu i przyzwyczajeń. Przecież chodzi o to, żeby klienci przesiadający się z innych modeli marki łatwo mogli się odnaleźć. Mercedes umieszcza lewarek „automatu” na kolumnie kierownicy, BMW swoją „płetwę” – na tunelu środkowym. Mercedes przyzwyczaił nas, że przyciski regulujące fotele znajdują się na boczku drzwi, z kolei BMW obstaje przy suwakach z boku siedziska.

Mercedes GLE coupé został wyposażone w pokrętło pozwalające zmieniać programy jazdy i nastawy podzespołów. Do wyboru jest 5 trybów, które optymalnie dostosowują potencjał 333 KM do każdych warunków. W wersjach benzynowych te dwa auta różnią się od siebie bardziej niż z dieslami pod maską. Podwójnie doładowana jednostka Mercedesa okazuje się bardziej żywiołowa i sprawniej napędza ciężkie auto. Do tego jest znakomicie wyciszona i nie pali więcej niż silnik BMW.

Rzędowa „szóstka” BMW jest bardziej słyszalna i na wysokich obrotach głośniej wyje. Pojedyncza turbina ma co robić i należy jeszcze do starszej generacji silników (N55). Oba auta mogą się rozpędzać do maksymalnie 250 km/h i wówczas zużywają od 30 do 35 l/100 km. Jeżeli to kogoś przeraża, niech raczej sięgnie po diesla albo postara się nieco wolniej jeździć.

Zadziwiające jest to, że silnik X6 kręci się wyżej i brzmi bardziej sportowo, a jednocześnie łagodniej zmienia biegi. Ośmiostopniowy „automat” nigdy się nie gubi, a zawieszenie (pneumatyczne tylko przy tylnej osi), gdy jest ustawione w trybie Comfort, pozwala na odprężający cruising. Resorowanie jest bardziej miękkie niż w Mercedesie. Wielu kupujących woli jednak popsuć komfort i poprawić wygląd ogromnymi kołami. Polepszają one co prawda drogę hamowania, ale mają negatywny wpływ na zużycie paliwa. Pokonywanie dziur na 21-calowych kołach zawsze kończy się nieprzyjemnym hukiem. Dlatego resorowanie Mercedesa wydaje się sztywniejsze niż to w X6.

Sportowy układ kierowniczy GLE przekazuje polecenia kierowcy baczniej niż ten w BMW X6. Trudno jednak nazwać prowadzenie obu aut sportowym. Zbyt wysoko znajduje się środek ciężkości, zbyt duża jest też masa. Lepiej zainwestować w rozwiązania podnoszące komfort niż w te pseudosportowe.

Ceny podstawowe obu modeli są identyczne. X6 jest o 36 300 zł droższe od X5, a GLE coupé kosztuje o 27 500 zł więcej od zwykłego GLE (dawna klasa M). Co prawda, elektrycznie otwierana klapa bagażnika należy w obu autach do wyposażenia standardowego, jednak podgrzewane fotele wymagają już dopłaty. Dziwi nas też, że Mercedesa w standardzie dostaje się bez skóry, natomiast BMW nie wyposaża „X-szóstki” seryjnie w kamerę cofania – wobec fatalnej widoczności do tyłu to opcja, którą radzimy zamówić. Z kolei Mercedes bez skóry może być problematyczny w przypadku odsprzedaży.

BMW X6 kontra Mercedes GLE - dane techniczne

Mercedes GLEBMW X6
Silnik: typ/cylindry/zaworybenz. biturbo/R4/16t.benz./R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)29962979
Moc maksymalna (KM/obr./min)333/5250306/5800
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)480/1600400/1200
Prędkość maksymalna (km/h)245240
Skrzynia biegówaut. 9aut. 8
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)650-1720550-1525
Opony testowanego auta (p; t)275/45; 315/40 R 21 Y275/40; 315/35 R 20 W
Pojemność zbiornika paliwa (l)93 85
Emisja CO2 (g/km)199198
Dł./szer./wys. (mm)4900/2003/17314909/1989/1702
Wyniki testuGLE 400 coupéX6 xDrive 35i
Przyspieszenie 0-50 km/h2,3 s2,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h6,1 s6,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h9,7 s10,4 s
Przyspieszenie 0-160 km/h14,9 s15,8 s
Elastyczność 60-100 km/h3,2 s3,4 s
Elastyczność 80-120 km/h4,1 s4,4 s
Masa rzeczywista/ładowność2232/618 kg2175/565 kg
Rozdział masy (przód/tył)54/46 proc.50/50 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,9/11,9 m12,8/12,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,3 m35,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,4 m34,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h63 dB (A)64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h68 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe11,8 l/100 km11,7 l/100 km
Zasięg785 km725 km

BMW X6 kontra Mercedes GLE Coupe - nasza opinia

Mercedes robi lepsze X6. GLE coupé zwyciężyło w każdej kategorii, a największą przewagę punktową zyskało nad BMW w dziedzinie kosztów (jest o 33 000 zł tańsze). Oba auta też zaskakująco dobrze jeżdżą, a skuteczność hamulców GLE coupé robi wrażenie. Niestety – benzynowe silniki z turbo są paliwożerne.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków